Arthur skrev:Jeg opplever å få bra fremgang bare ved å trene sone 1 og masse av det. I januar 2018 perset jeg på 3000m etter å bare trent 3 hardøkter på 3-4 mnd. Resten var sone 1. 6 økter kondisjon og 4 økter styrke i uka. Vet ikke om noen andre har erfart det samme?
Jeg er den typen som som blir veldig lett overtrent da det virker som kroppen ikke restituerer godt nok. Mulig dette har en sammenheng.
Interessant. Hvordan ser da en typisk treningsøkt/uke ut for deg?
Jeg kan lite om kondisjonstrening egentlig, men i hvert fall når det gjelder styrketrening så er det vel mye som tyder på at man ikke trenger/bør trene altfor tungt. Dessverre er jeg selv skrudd sammen på den måten at jeg liker å presse meg litt og kanskje trener hardere enn jeg bør.
Samtidig har jeg blitt flink nok til å lytte til kroppen at jeg gir (som regel) ikke alt om jeg føler at jeg ikke er restituert. Faktisk har jeg kjørt litt for hardt noen uker nå, så da har jeg tatt det litt rolig de siste dagene. Men jeg tror disse hardøktene har hjulpet meg.
Mulig det bare er meg, men å prestere handler for min del også om å holde ut smerte og rett og slett holde ut. Derfor føler jeg at det å kjøre tunge økter og å øve seg på å ligge på 180 + i puls over lengre perioder er essensielt for å kunne gjøre det samme under et løp? Vet ikke hva dere andre tenker om det?
Men kan man ha fremgang 'bare' ved sone 1, så er det jo egentlig genialt.