NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Håvard

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Håvard » 26 apr 2019 22:46

Arthur skrev:Har trent i mange år jeg, ja stort sett hele livet. Men jeg merker kroppen er mere mottakelig på sone 1 trening enn å løpe i sone 4 og 5 ser det ut til. Om øktene mine er lange så blir de ofte det da jeg er et toppturdyr. En økt kan gjerne bli både 1, 2 og 3 timer lang, men ikke mere enn 40-45 minutter på terskel. Resten går i sone 1 og litt i 2.
Grunnen til at jeg sier jeg blir overtrent er jeg kjenner kroppen blir sliten og ikke klarer å ta seg igjen. Våkner om morgenen og er fortsatt like sliten som på kvelden. Dette sammen med det etter hvert blir dårligere og uroligere nattesøvn som igjen bidrar til økt hvilepuls til slutt om jeg ikke tar tegnene på alvor. Tidsmål ja, det er jo en kamp om klokka her i gården også.
Kondis må jeg trene for det bidrar til bedre restitusjon og utholdenhet i styrken også.

Skrev litt om dette i en annen tråd. Har lignende erfaringer som deg:

viewtopic.php?f=6&t=31800

Jeg er uansett for en amatør å regne når det gjelder løping, men har rimelig god erfaring med ulike treningsformer innen styrketrening og jeg vet at det der i hvert fall ikke er noe opplegg som passer for alle. Det finnes faktisk iboende begrensninger i oss (les: genetikk og hormonnivå). Har du naturlig skyhøyt testosteronnivå kan du ta igjen noen med et lavere testosteronnivå rimelig raskt på styrkerommet.

Siden jeg trener så lite som jeg gjør, så blir de fleste øktene mine nå om dagen med maksimal intensitet. Skulle jeg økt på med mer mengde måtte det nok blitt i lavere soner.

Veteran

Legg innav Veteran » 27 apr 2019 07:23

Naa har jeg kjoept et tonn koel og haaper at dampmaskina vil funke en stund.

Arthur! Naar du har soevnproblemer og kjenner deg sliten kan det vaere noe saa uskyldig som B-vit.mangel saa du boer uansett
ta en utvidet Blodproeve snarest. Da faar du svar paa alt, en vanlig enkel legesjekk sier ingenting.
Lab.proevene gir svar paa alt, 50 paa lista med alle verdier paa absolutt alt.
Alle boer taq en slik grundig sjekk hvert 2.-3 aar. Det er en meget rimelig forsikring og uting oppdages i tide.
Selv med hardt kroppsarbeid skal en ikke bli utslitt i din alder, og relativt hard trening er faktisk oppbyggende.

Jeg regner da med at du 1: ikke spiser fet/tung mat etter kl.20
2: ikke drikker kaffe eller alkohol sent - helst ikke i det hele tatt.
3: slaar av TV o.l. en time foer sengetid og legger deg foer kl.23.
Proev og lykke til!

Håvard

Legg innav Håvard » 27 apr 2019 09:06

Hyggelig å se deg tilbake, Veteran! :)

Veteran skrev:Jeg regner da med at du 1: ikke spiser fet/tung mat etter kl.20
Proev og lykke til!

Gode råd!

Jeg er skyldig på punkt 2 i går kveld og sov elendig i natt. Angrer nå, men var trøtt og ville få litt ut av fredagen.

Jeg tror punkt 3 også er veldig fornuftig. Jeg har en far som har vært velsignet med usedvanlig god helse, men er det en ting jeg har lagt merke til med ham så er det at han har lagt seg tidlig og sovet godt hver eneste natt (også i helger) gjennom et helt liv. Jeg tror det har mye å si!

Veteran

Legg innav Veteran » 28 apr 2019 06:36

Håvard skrev:Hyggelig å se deg tilbake, Veteran! :)

Veteran skrev:Jeg regner da med at du 1: ikke spiser fet/tung mat etter kl.20
Proev og lykke til!

Gode råd!

Jeg er skyldig på punkt 2 i går kveld og sov elendig i natt. Angrer nå, men var trøtt og ville få litt ut av fredagen.

Jeg tror punkt 3 også er veldig fornuftig. Jeg har en far som har vært velsignet med usedvanlig god helse, men er det en ting jeg har lagt merke til med ham så er det at han har lagt seg tidlig og sovet godt hver eneste natt (også i helger) gjennom et helt liv. Jeg tror det har mye å si!

Hei igjen Haavard! ja plageaanden er tilbake, saa lenge det varer foer jeg maa bytte dampmaskina med elektrisk, haha..
Disse 3 punktene er mye viktigere enn de fleste tenker paa, noe jeg har erfart gjennom snart 80 aar .
Ok, jeg var veldig beskjeden som ungdom og ble alltid vennskapelig ertet fordi jeg ikke likte noe uteliv og alltid gikk tidlig til sengs.
Denne (u)vanen har fulgt meg hele livet men jeg vet med sikkerhet i dag at nettopp min livsstil med mye hvile/soevn og totalavhold har
vaert til stor hjelp i livets alle faser. Jeg har en rekke skremmende opplevelser helt fra guttedagene som jeg haaper at faerrest mulig
kommer i naerheten av. I tillegg kommer tidligere nevnte ulykker med skader etc. som min iflg. legene min maratonkondis og staalvilje
har hjulpet meg gjennom. Samtidig hadde jeg sommern 1986 mer flaks enn noen annen har hatt. Jeg kuttet deler av tommeln i slaamaskina
og det gikk ikke mange sekunder foer jeg laa bloedende paa bakken. Alene paa ei oey i Tyrifjorden! Tilfeldigvis fant min forgjenger i Oslo
ut at han ville besoeke med akkurat den dagen. Han fant meg i elendig forfatning og det tok tid foer Ambulansefolkene fant en robaat og
kom seg over til oeya. Legene sa etterpaa at de ikke trodde jeg ville overleve fordi jeg var tom for blod etter aa ha ligget bloedende ganske
lenge. En helt ufattelig flaks, hadde Jon kjoert fra Oslo et par minutter senere hadde jeg ikke kunnet fortelle dette i dag.
Foroevrig: vedr. mitt avholdsstandpunkt.Ganske moro at der er tidligere og naavaerende rusmisbrukere som er mine beste supportere for
et rusfritt liv. " arti laell " som han saa vaar kjaere humoristiske politiker.... noen som vet hvem?

Veteran

Legg innav Veteran » 28 apr 2019 07:16

Haavard og andre:

Du H nevner lite tid til trening osv. Et velkjent begrep for en med familie, men her er oppskrifta klar, for ikke aa komme under Kaggestads
"angrep" paa spesielt endel moderne Birkebeinere. " Den sikreste oppskrift paa familieproblemer/skilsmisse osv. naar far sjoel bevilger seg alt
av kostbart utstyr mens ungene knapt faar noenting.."
Jeg har nevnt det foer, uten familiens fulle stoette boer vi mannfolk legge bort egodroemmer og holde oss til familieturer. Min beste trenings-
kompis og jeg klarte utmerket aa kombinere disse fordi vi ikke hadde stoerre ambisjoner enn aa delta i mosjonsloep for moro skyld og treffe
gamle og nye kamerater.
Som nevnt jeg var 37 aar og utrent. Samtidig som jeg begynte aa trene kuttet jeg admin./lederstilling og satset paa kroppsarbeid i form av
teppeservice forISS i Oslo-Baerum. Inkl. pendling var det min. 12 tim.daglig, og det betydde en 15 km.en kveld eller to i uka men gjerne en
konkurranse loerdag og/eller soendag. Kvalitetstrening foran kvantitet og det gikk bra. Saa ikke fortvil over lite tid, bruk den effektivt.

Etter 1 vinters trening ble min varebil som jeg satt i omgjort til en trekkspillbelg, paa kjoert bakfra av en tankbil mens jeg satt i koe.
V.kne maatte opereres, hofta overlevde brukbart men ryggen ble stygt skadet og mine prolapssmerter har fulgt meg hele livet.
Likevel tok/vant/fikk jeg bronse i vet.NM 25 km. aaret etter ulykka med saa lite trening .
Etter 2 aar i den slitsomme jobben gikk jeg tilbake til kommunal jobb, 125 % men ordfoerern sa at jeg bodde paa jobben, jada moro det.. ogi
tillegg drev jeg eget enmannsfirma som var svaert tidskrevende.

Noe treningsprogram hadde ingen av oss men vi proevde ei fellesoekt i uka + en konk. eller to i helgene, og jeg begynte da med min faste 30 km>
som uansett vaer/temp etc. maatte gaa paa litt under 2 tim.
Ogsaa da var det noen som trente dobbelt saa mye som oss/meg, uten at det hjalp dem stort fordi de manglet utholdenhet/KONDIS .

Finn tilbake til trenings-/loepsgleden og glem pers. hver eneste gang, dagsform etc. vil alltid variere og plutselig en dag naar du ikke har tenkt
paa tid men bare vil kose deg i loeypa saa loesner det. Jeg har hatt mange slike positive overraskelser og ingen negative fordi jeg aldri har
tenkt paa pers. e.l. noe jeg aldri hoerte prat om den gangen, somdere vet for droeye 200 aar siden, hahaha.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 02 mai 2019 10:16

jeg håper nå at de fleste forstår at treninga må tilpasses ditt stå sted .Starter du karieren sent i livet kan du trene mye hardere enn en som har trent mye mer høye belastninger hele livet .DU må kompansere det du har gjort minst av og innse at 30år på sofaen har sine fordeler du kan trene mange år med høy intensitet før du må ta mer rolige økter.DETTE er grunnen til at jeg uenig med the oldman ...men for de som blir skadet og treffer veggen fysisk blir det en laaang vei tilbake om en ikke ser faresignalene tidsnok.... 8-) untakene er når du blir syk eller er syk uten å vite det ,skader eller har skader uten å vite om dem,svake organer eller svake organer uten å vite om det.. Da må du uansett trene rolig for å redusere problemene først for det er kjedelig å finne ut dette når musklatur har satt seg og tilpasset seg.....dvs enkelte muskler blir større enn det de behøver for å kompansere for et problem.DETTE fører til begrensninger i dine resultater.....enkelt sumert Bruk tid på bygge grunnmuren .FUNDAMENTET I KROPPEN.

KJØRER du lange rolige økter i sommer halvåret bruker du bare 4-5 månder på å avsløre ureglmessigheter i kroppen din. en uke bør se slik ut trenings messig starte første uke 3 dager med sone 1 eller 2 mini mum 3timer 30min pr dag, 4 dagen vile 5 dagen fartslek +max neste uke fri og samme som uke 1 .da får du raskt avslørt problemer kroppen har .KAN OGSÅ GJØRES VED STAGNASJON INNEN DIN IDRETT...

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»