Arthur skrev:Har trent i mange år jeg, ja stort sett hele livet. Men jeg merker kroppen er mere mottakelig på sone 1 trening enn å løpe i sone 4 og 5 ser det ut til. Om øktene mine er lange så blir de ofte det da jeg er et toppturdyr. En økt kan gjerne bli både 1, 2 og 3 timer lang, men ikke mere enn 40-45 minutter på terskel. Resten går i sone 1 og litt i 2.
Grunnen til at jeg sier jeg blir overtrent er jeg kjenner kroppen blir sliten og ikke klarer å ta seg igjen. Våkner om morgenen og er fortsatt like sliten som på kvelden. Dette sammen med det etter hvert blir dårligere og uroligere nattesøvn som igjen bidrar til økt hvilepuls til slutt om jeg ikke tar tegnene på alvor. Tidsmål ja, det er jo en kamp om klokka her i gården også.
Kondis må jeg trene for det bidrar til bedre restitusjon og utholdenhet i styrken også.
Skrev litt om dette i en annen tråd. Har lignende erfaringer som deg:
viewtopic.php?f=6&t=31800
Jeg er uansett for en amatør å regne når det gjelder løping, men har rimelig god erfaring med ulike treningsformer innen styrketrening og jeg vet at det der i hvert fall ikke er noe opplegg som passer for alle. Det finnes faktisk iboende begrensninger i oss (les: genetikk og hormonnivå). Har du naturlig skyhøyt testosteronnivå kan du ta igjen noen med et lavere testosteronnivå rimelig raskt på styrkerommet.
Siden jeg trener så lite som jeg gjør, så blir de fleste øktene mine nå om dagen med maksimal intensitet. Skulle jeg økt på med mer mengde måtte det nok blitt i lavere soner.