Håvard skrev:Noen tanker eller erfaringer i forhold til hva vektnedgang (eller generelt ha en slank fysikk) har å si for prestasjon på løping?
Har tidligere gått ned rundt 10 kg, men var ikke aktiv med løping på den tiden. Kun en og annen økt, samt oppvarming på mølle før styrketrening. Husker jeg følte det var stor forskjell.
Men hvor mye har det å si å gå ned for eksempel bare 2-3 kg?
Heldigvis er jeg alt relativt slank, men jeg var faktisk rundt 5 kg lettere for et par år siden. Men da var jeg rimelig skrapet. Som forberedelse til et fjelløp jeg planlegger å delta i tenker jeg å gå ned 2-3 kg i håp om at det kan gjøre ting litt lettere. Håper jeg i hvert fall.

PS: Pussig nok er min erfaring at jeg lettest går ned i vekt om jeg trener mindre og spiser mindre. Hard trening for min del betyr som regel økt behov for mat og typisk at jeg i beste fall holder vekten eller går sakte ned.
Hei hei! generelt saa er det klart at en som kun har 65 kg. aa forflytte har en lettere jobb enn en som veier 75 kg. og normalt blir forskjellen
stoerre ved motbakkeloep. Men heller ikke her finnes det et fasitsvar, det har jeg sett mange bevis paa, og jeg var sjoel et slikt.
Du Haavard trener fortsatt mye styrke, og det er helt naturlig at du blir mer sliten enn f.eks. oss som bare loep/loeper.
Derfor har du ogsaa stoerre behov for mer mat etter trening. Med min relativt harde loepetrening saa orket jeg aldri mat foer etter 3-4 timer,
det samme som etter maratonloep i utlandet der vi alltid gikk ut og spiste sammen , og da spiste vi lett mat.
Jeg har jo hoert hva de sterke gutta har fortalt om matvanene, saa du ligger nok naermere disse i behov med din trening.
2-3 kg. ned kan bety en god del i bakkeloep, det er i alle fall ikke noe minus hvis du brenner av noen kg. saa du kan jo proeve !
Ja du nevner du at du spiser mindre naar du trener mindre og da tipper jeg at det er mindre styrketrening.Men naa nevner du ikke kg. og sier
at du er relativt slank, men ikke antall kg. saa kanskje har du ikke behov for aa gaa ned i vekt?
Jeg har nevnt det foer, at lettbente smaa yngre karer som parkerte meg paa flata var sjanseloese i bakkene, saa heldigvis betyr ikke antall kg. alt,
det er tusen smaating som utgjoer forskjellen.
Jeg ikke bare tror men vet at du vil tjene mye til fordel loeping ved aa redusere styrketreninga betraktelig, saa det er jo kun opptil deg sjoel
hva du vilk prioritere. Du har tiden foran deg og dette finner du nok ut av snart. Lykketil uansett hva du velger !