Hvor mye kan svikt rundt 27-28km på maraton ha med at jeg løper på lettvektsko?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Johnny Puma
Innlegg: 281
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Hvor mye kan svikt rundt 27-28km på maraton ha med at jeg løper på lettvektsko?

Legg innav Johnny Puma » 03 jun 2019 00:12

Hanch skrev:Hei. Er en mosjonist med gjennomsnitt på 1000km i året på rundt 90kg på 1.90.

Mange år løpte jeg også mye mindre pga kne og ben prob. Det var først når jeg gikk fra kayano type dempede sko til ds Trainer at jeg opplevde at probleme i ben forsvant, og etter det har jeg sverget til lette modeller. Ds trainer, adioz, og sist nå har jeg også et par Zante fra NB.
Dette har funket glimrende på inntil halvmaraton distanser, men på de to maratonene jeg har hatt, svikter beina rundt 27-28km, og jeg er mørbanka også etter maratonet.

Etter å ha løpt mitt første halvmaraton på Zante nå i helgen, merket jeg begynte å stivne til på 16-17km (vel og merke løpte jeg da mye senere enn vanlig pga. At jeg var fartsholder). Har da begynt å lure på om det å løpe maraton på lettvektsko (med demping deretter) kan være grunn til at beina oppleves som så mørbanket, fra 26km og utover opplever jeg at tempo synker med bortimot et min per km, og det har ikke med formen å gjøre, men kan ha med muskulaturen å gjøre. Opplever å ikke klare å stå distansen på en skikkelig måte.

Noen som har erfaringer med dette, og har opplevd endringer etter å ha løpt maraton på mer dempede sko. Hvilken modeller har masse demping men er likevel responsive og relativt lette?

Å møte veggen etter +/- 30km er noe de fleste moderat trente utøvere vil oppleve. Den beste medisinen mot dette er å øke treningsmengden gradvis til du tåler distansen. Men noen andre tiltak er det også mulig å gjøre..:

1. Når du skal løpe en maraton med 90kg kroppsvekt så er det 3 ting som teller på skofronten; demping, demping og demping. Bladet Kondis har gjort mange tester som du kan ta en kikk på, hvis du skal løpe på asfalt vil jeg personlig anbefale HOKA ONE ONE BONDI 6.

2. Tilpass farten til formen. Med 1000km i året er det ikke særlig realistisk å løpe raskere enn 4 timer. Dvs. at du ikke under noen omstendigheter bør starte raskere enn 6:00/min. Helst litt saktere. Noen tenker at dersom de starter relativt hardt så får de litt å gå på tidsmessig. Dette er umulig(!) på et maraton. De minuttene du kniper med å løpe hardt i starten må du betale dobbelt for på slutten av løpet.

3. Legg inn faste intervaller med gange i løpet av maraton. Dette vil gi muskulaturen variasjon og du vil sannsynligvis slippe å bli "mørbanket". F.eks. løp i 14 minutter, gå i ett minutt.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester