Kortpustet på trening?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Håvard

Kortpustet på trening?

Legg innav Håvard » 29 mai 2019 05:34

Hei!

På trening i går opplevde jeg noe jeg tror jeg opplevde for første gang. Eller så har jeg bare ikke vært oppmerksom på det før. Kjørte en av mine tyngste 4x4 intervaller.

Etter andre intervall var jeg rimelig andpusten, men fikk en følelse av at jeg ikke fikk til å puste helt inn. Som om lungene mine var litt lukket eller kun hadde 3/4 kapasitet. Mulig dette ikke er uvanlig når man presser seg hardt, men kan ikke huske å ha opplevd det slik før?

Det kan hende jeg var litt mer sliten enn normalt i går (lite søvn natten før). Kanskje kan allergi spille inn (tar medisin, men er egentlig lite rammet). Eller kanskje en ørliten forkjølelse?

Fullførte allikevel økten, men på litt lavere intensitet enn sist og med litt kortere intervaller på de to siste. Men noe føltes ikke helt som det skulle.

Har noen opplevd noe lignende eller vet hva dette er?

Fant en lenke her som kanskje beskriver fenomenet:

https://www.nrk.no/livsstil/mystisk-pus ... 1.11193390

Pusten/lungekapasitet kom tilbake 100% på slutten av økten eller på slutten av dagen. Husker ikke helt når.

PS: Merket også tidlig i økten at pulsklokken min gjorde et lite hopp fra rundt 150 og ned mot 100 nesten på sekundet. Velger å anta at det må ha vært en målefeil og ikke at pulsen min faktisk var uregelmessig.

På forhånd takk! :)

Brukeravatar
Runnur

Re: Kortpustet på trening?

Legg innav Runnur » 29 mai 2019 07:50

Jeg har hatt dager hvor jeg føler meg kjempebra i forkant av treningen, men har skikkelig tunge bein underveis. Så har jeg hatt dager hvor jeg tenker treningen blir et ork, men så blir den bra. Jeg tipper du hadde en liten forskjølelse eller bare var mer plaget av allergi eller noe akkurat den dagen enn du kanskje trodde. Den kroppen/ dagsformen/ er ikke lett å bli klok på. Man vet aldri hvordan man skal føle seg underveis. Helt normalt med slike "rare ting" som oppstår.

Håvard

Re: Kortpustet på trening?

Legg innav Håvard » 07 jun 2019 22:38

Runnur skrev:Jeg har hatt dager hvor jeg føler meg kjempebra i forkant av treningen, men har skikkelig tunge bein underveis. Så har jeg hatt dager hvor jeg tenker treningen blir et ork, men så blir den bra. Jeg tipper du hadde en liten forskjølelse eller bare var mer plaget av allergi eller noe akkurat den dagen enn du kanskje trodde. Den kroppen/ dagsformen/ er ikke lett å bli klok på. Man vet aldri hvordan man skal føle seg underveis. Helt normalt med slike "rare ting" som oppstår.

Takk for svar, Runnur! :)

Rart med den dagsformen. Jeg har hatt mange slike økter som du beskriver. Noen har gått motsatt vei også hvor jeg har følt meg pigg og klar for en kanonøkt, men så blir den dårligere enn jeg hadde håpet på.

Tenker jeg avskriver denne hendelsen som en engangsepisode inntil videre. Mulig det bare er slik det er når man er dødssliten under intervall, men kan ikke huske at det har vært slik før. Kanskje det var en liten forkjølelse. Jeg lever i hvert fall fortsatt. :lol:

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»