Hvilke typer dekk gjør at sykler kjappere?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
TreneTrene

Hvilke typer dekk gjør at sykler kjappere?

Legg innav TreneTrene » 20 jun 2019 17:44

Hei, jeg ser etter noen type dekk som får syklinga til å gå kjappere. Jeg har en vanlig sykkel type slik skoleungdommer sykler til skolen med. Hvilke dekk anbefaller dere? Det er altså ikke noen landeveissykkel.

boas

Re: Hvilke typer dekk gjør at sykler kjappere?

Legg innav boas » 20 jun 2019 20:36

Det kommer jo veldig an på underlaget, hva du ønsker å betale og hvordan du sykler. Lette dekk vil oppleves kvikkere, men ruller ikke nødvendigvis raskere. Det finnes mange gode allrounddekk som er noen hakk opp fra typiske billigdekk som sitter originalt på sykler til 5000 for eksempel. Jeg er mindre oppdatert på sykkel nå, men skriv noe om det jeg etterspør over så skal jeg prøve å hjelpe deg. Eller hiv inn spørsmålet på forumet til terrengsykkel.no, der får du gode svar.

TreneTrene

Legg innav TreneTrene » 23 jun 2019 13:18

boas skrev:Det kommer jo veldig an på underlaget, hva du ønsker å betale og hvordan du sykler. Lette dekk vil oppleves kvikkere, men ruller ikke nødvendigvis raskere. Det finnes mange gode allrounddekk som er noen hakk opp fra typiske billigdekk som sitter originalt på sykler til 5000 for eksempel. Jeg er mindre oppdatert på sykkel nå, men skriv noe om det jeg etterspør over så skal jeg prøve å hjelpe deg. Eller hiv inn spørsmålet på forumet til terrengsykkel.no, der får du gode svar.

Jeg sykler hovedsaklig på asfalt. Også ønsker jeg maks å betale kroner 1000 for dekk. Jeg sykler på en helt vanlig måte for å komme meg til butikken og på trening. For øvrig er det snakk om dekk til en gammel Hard Rock sykkel.

jimrickman

Legg innav jimrickman » 07 aug 2019 07:27

Peppe89 skrev:Å bruke smale dekk på brede felger, eller brede dekk på smale felger kan ikke bare være dumt, men direkte farlig hvis du trekker det for langt.
Det store valget av hjul og dekk gir også muligheter. 29” terrenghjul er like store som racerhjulene. Det betyr at det i mange tilfeller ikke lenger er nødvendig å snakke om landeveishjul eller terrenghjul. De kan brukes om hverandre. Spesielt den nye trenden med at flere og flere racersykler, og ikke minst cyclocrossere kommer med skrivebremser gjør at linjene mellom sykkeltyper vaskes ut. Når man ser det fra et hjulperspektiv.

Det er et fint forslag.
the impossible quiz

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 07 aug 2019 12:40

Jeg har nada peiling på dekk, men gikk fra grovmønstret NTB til cyclocross for noen år siden og bruker nå Continental Cyclocross Speed 700 x 35 mm på min. De har lav rulle motstand og siiter godt på asfalt og tettpakket grus.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»