Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
SveinErik
Innlegg: 3
Registrert: 22 mar 2020 21:24

Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav SveinErik » 22 mar 2020 21:36

Hei,
Har startet en kanal på YouTube der jeg legger ut løpeturer jeg har filmet med et Gopro kamera festet på hodet.
Jeg har gjennom hele vinteren selv brukt slike videoer når jeg har vært på mølla, og det har gjort det enklere å holde ut, istedenfor å stirre i veggen, eller prøve å se noe på Netflix.

Jeg har hengt opp en pc monitor på veggen, med en Chromecast festet i denne. Deretter setter jeg på video av løpeturer fra mobilen, som da jeg følger på skjermen. Funker veldig bra syns jeg.

Kan også bruke en ipad eller annet nettbrett også.

Legger ved en link til kanalen jeg startet for et par uker siden.

Er det flere som gjør tilsvarende treningsopplegg? Spesielt nå i koronatiden?

Link: https://www.youtube.com/channel/UCkabQD ... jLTO7_1CMg
For å løpe ute på stier mens du er på tredemølla, sjekk ut min YouTube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCkabQD ... jLTO7_1CMg

Håvard
Innlegg: 136
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav Håvard » 25 mar 2020 11:07

Jeg er sikkert rar ettersom jeg synes det er like (mer?) gøy å løpe på tredemølle inne som ute. Løper kun ute nå - bare så det der sagt. Rett og slett fordi senteret er stengt.

Løper som regel i 30-40 minutter uten noen hjelpemiddel. Deretter litt musikk på øret på slutten om jeg føler for det.

Mange pene jenter i nærheten og store åpne vinduer på senteret hjelper. :D

Veteran
Innlegg: 396
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav Veteran » 30 mar 2020 11:09

SveinErik skrev:Hei,
Har startet en kanal på YouTube der jeg legger ut løpeturer jeg har filmet med et Gopro kamera festet på hodet.
Jeg har gjennom hele vinteren selv brukt slike videoer når jeg har vært på mølla, og det har gjort det enklere å holde ut, istedenfor å stirre i veggen, eller prøve å se noe på Netflix.

Jeg har hengt opp en pc monitor på veggen, med en Chromecast festet i denne. Deretter setter jeg på video av løpeturer fra mobilen, som da jeg følger på skjermen. Funker veldig bra syns jeg.

Kan også bruke en ipad eller annet nettbrett også.

Legger ved en link til kanalen jeg startet for et par uker siden.

Er det flere som gjør tilsvarende treningsopplegg? Spesielt nå i koronatiden?

Link: https://www.youtube.com/channel/UCkabQD ... jLTO7_1CMg


Hei! Koronatider eller ikke, du kan trene ute hele tiden uansett.
Hvis du oensker aa bli en brukbar mosjonist-loeper maa du trene ute paa varierende underlag, kupert/bakker osv.
Det finnes ingen som blir god loeper ved aa bruke saa mye tid paa moella. All erfaring viser at de som kaster bort
penger paa moella og div. andre unoedvendige dingser ikke blir gode. Moellesteget er veldig unaturlig, f.eks. ved
bare 15km/t - 4.00/km. blir tempoet heseblesende skadelig hoeyt fordi kreftene gaar med til aa kunne holde seg
paa moella . Loeper du ute med et naturlig steg er 15km/t - 4.00/km ganske rolig tempo, det som vi gamle brukte
paa lange treningsturer. Ute brukes energien til framdrift derfor gaar det like fort i mye lavere tempo, og utbyttet
i form av bedre Kondis er betydelig mye bedre.
Moella er kun for eliteloepere for aa vedlikeholde formen naar de er i Norge vinterstid og ikke har noe sted aa trene
inne. Spoer de beste om hvorfor de reiser til varmen flere X i aaret for aa kunne trene. Svaret er enkelt og logisk.
Ellers spoer Haavard som nu har holdt seg til moella i over 2 aar og ennaa ikke kan vise til et eneste resultat som
f.eks. en test paa 3000 m. Troligvis orker han ikke saa langt fordi han er utslitt av moella for aa si det slik.
Lykke til med utetrening i absolutt all slags vaer hele aaret. Da faar du god kondis og like viktig du blir saa mye
sterkere psykisk, noe som er blant det viktigste 'i det lange loep" - bokstavelig. Lykke til - kast moella !

SveinErik
Innlegg: 3
Registrert: 22 mar 2020 21:24

Re: Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav SveinErik » 30 mar 2020 11:18

Hei,
Folk er forskjellige. Noen liker mølle, andre ikke. Og ikke alle trener for å bli "best". Det er mange som liker å trene for å holde seg litt aktive, og det er mange grunner til at folk ikke nødvendigvis kan komme seg ut. Alene-foreldre med små barn, som må være hjemme mens barna sover, permisjonsperioder ++++
Du skriver "15km/t - 4.00/km ganske rolig tempo" - noe som tyder på at du er langt over hva snittet av mosjonister ligger på.

Men, ja, bare kast mølla di (som du ikke har), men la andre få bestemme selv om de vil springe på mølle eller ikke :)
For å løpe ute på stier mens du er på tredemølla, sjekk ut min YouTube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCkabQD ... jLTO7_1CMg

håvard b.
Innlegg: 169
Registrert: 24 jan 2010 22:51

Re: Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav håvard b. » 30 mar 2020 17:06

Trådstarter var vel ikke ute etter noen diskusjon om å "trene på tredemølle eller ikke".

Har aldri forsøkt noe sånt jeg heller, for jeg er også blant de som liker å løpe på mølle, og har aldri trengt noen ekstra motivasjon. Men vet at Øystein "Pølsa" Pettersen pleide å se film på 3 timer langkjøring.. Orienteringsløpere leser Donald eller avis for å trene på "sine" ting. Har ellers et inntrykk av at mange kun kjører intervall på mølla, eller korte økter. Kan jo skjønne det.

mvh
enda en Håvard

Veteran
Innlegg: 396
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav Veteran » 05 apr 2020 09:35

SveinErik skrev:Hei,
Folk er forskjellige. Noen liker mølle, andre ikke. Og ikke alle trener for å bli "best". Det er mange som liker å trene for å holde seg litt aktive, og det er mange grunner til at folk ikke nødvendigvis kan komme seg ut. Alene-foreldre med små barn, som må være hjemme mens barna sover, permisjonsperioder ++++
Du skriver "15km/t - 4.00/km ganske rolig tempo" - noe som tyder på at du er langt over hva snittet av mosjonister ligger på.

Men, ja, bare kast mølla di (som du ikke har), men la andre få bestemme selv om de vil springe på mølle eller ikke :)


Hei! bra med all respons, men det er viktig aa proeve aa forstaa hvorfor jeg er skeptisk til "trelle"-moella.
Ja bra at vi er ulike, men de som foretrekker moella framfor frisk luft/utetrening gaar miste om det viktigste.
Nei ikke alle kan trene for aa bli best, men etter saa mange aars erfaring vet jeg at 100 % av alle som trener litt gjoer
det for aa holde kroppen ignag, det er fdlott. Og av alle innlegg jeg har lest i ulike fora, ikke minst her, saa oensker 100%
aa bli bedre. Oer moella kom var folk generelt i mye bedre form, ogsaa de som hadde barn etc. aa ta hensyn til, saa din
forklaring holder ikke. jeg
De faa timene jeg trente saa trente jeg, daffet ikke rundt med div. dingser og sjekket puls og km. etc. Startet da jeg var
37 aar og halvfeit som saa mange andre. Naa er jeg 80 og aner fortsatt ikke makspuls, vet bare at jeg hadde/har hjertefeil og ble
advart av ekspertene paa Riksen mot aa trene.
Jeg loep sjelden over 50 km./uke paa trening, men da var det 85-95% av maks. innsats hele tiden, noe som gav resultater.
Resten av "treninga" var Konkurranser, 1-2 hver helg, og min. 1 midtuke. Konkurranse gir 50% bedre utbytte enn egentrening!
Maa tillegg at jeg ofte ikke hadde anledning til aa trene baae en og to uker, men tok det igjen med kvalitetstrening.

I dag trener de fleste 2-3 X saa mange km. men resultatene uteblir, ogsaa for de med moelle til 15-20.000. Forklaring?
Moella er skadelig i lengden og gir alltid et falsk bilde av din kapasitet. Som en her nylig skrev ogsaa, en bruker all energi paa
aa holde seg paa baandet sjoel om det gaar i 15-16km/t. Jeg kjoere sjoel i dag med 15km/4min. paa moella for aa teste, med
den frekvensen er det rett og slett farlig og loepesteget blir veldig unormalt. Ute kjoerer jeg med halvparten saa hoey frekvens
og klare 1km. paa 4 min. Fordi all kraft brukes til framdrift og ikke til aa holde balansen for ikke aa havne utenfor moella.

JOda alle maa gjoere som de vil, men min paastand er at ingen kaster bort saa mye penger paa ei moella bare fordi de vil
holde seg i litt form. ALLE oensker aa bli en bedre loeper. Jeg har vaert i gamet saa lenge og har pratet med saa mange hundre
at jeg vet, jeg synser ikke.
Mitt poeng er at jeg virkelig oensker at flere som bruker saa mye tid paa trening skal kunne oppnaa bedre resultater og faa litt
mer igjen for sine investeringer etc. Reiser verden rundt for aa finne de flateste loeypene osv. og tro at det er det beste.
Lett kuperte loeyper er best for menigmann, kroppen har ikke godt av ensidig steg/tempo hele veien. Variasjon gir bedre omloep
i systemet og er dessuten utrolig mye morsommere. Jeg loep aldri for resultater men for selve opplevelsen og det spesielle
miljoet som vi hadde tidligere. Da var det sosiale viktig, men i dag foretrekkes egentrening og lite sosial omgang utenom konken.
Det er trist. Miljoet i Maratonklubben er ogsaa helt borte naa, en soergelig utvikling. Kondis er paa godt & vondt forretning
uten medlemmers engasjement slik det var i DNM.
Og naar traadstarter ber om raad til motivasjon for trening paa moella saa forteller det at idrettsgleden/egen motivasjon er
nesten fravaerende. Da er det god grunn til aa tenke over situasjonen. Og lytte til de med erfaring.

wiggen
Innlegg: 46
Registrert: 11 mar 2010 14:58

Re: Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav wiggen » 04 mai 2020 19:18

Hei, Veteran
Har det i det hele tatt slått deg at ikke alle spørsmål her på forumet kan oversettes til:
Hvor teit synes du mølletrening er? Kan du skryte litt av din egen trening? Kan du rakke litt ned igjen på all trening som du ikke synes er bra akkurat slik du har gjort i mange andre tråder her på dette forumet?

Johnny Puma
Innlegg: 332
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav Johnny Puma » 05 mai 2020 11:32

Veteran skrev:Jeg loep sjelden over 50 km./uke paa trening, men da var det 85-95% av maks. innsats hele tiden, noe som gav resultater.
Resten av "treninga" var Konkurranser, 1-2 hver helg, og min. 1 midtuke. Konkurranse gir 50% bedre utbytte enn egentrening!
Maa tillegg at jeg ofte ikke hadde anledning til aa trene baae en og to uker, men tok det igjen med kvalitetstrening.

I dag trener de fleste 2-3 X saa mange km. men resultatene uteblir, ogsaa for de med moelle til 15-20.000. Forklaring?

Personlig trener jeg ikke veldig ulikt det du forfekter. 40-50km i uka, overveiende i terreng (stier, grusveier), volumet ligger i sone 3/4. 1 intervalløkt pr. uke med innslag av sone 5, 400-1000-metere. Relativt få konkurranser, da jeg rett og slett ikke ønsker å sette av tid til å reise fylket rundt hver helg.

Samtidig må man ta innover seg at alle har ulik motivasjon og ulike mål. Det finnes ikke en mal som man kan presse alle inn i. Et par år på dette forumet bør få noen bjeller til å ringe. God forumånd er å svare saklig på de spørsmålene som dukker opp og delta i diskusjonen med respekt for at andre har andre meninger. "God dag mann økseskaft"-svar der man gjentar seg selv på hver eneste tråd er forsøpling av debatten. PS! Les gjerne beskrivelsen på underforum TRENING på http://forum.kondis.no/

Litt redelig bør man også være på et forum om man vil bli tatt alvorlig. For det første, en antydning om at "de fleste trener 2-3x så mange km", dvs. 100-150km i uka er jo det reneste nonsens. Ingebrigtsen-brødrene har løpt rundt 150km/uke i oppkjøringen til de siste par sesongene, og det er bare noen ytterst få profesjonelle og supermosjonister som passerer 100km i uka over tid. Mulig du snakker om eliteløpere her nå, men det er i såfall fullstendig meningsløst som svar til en trådstarter som har et par spørsmål om motivasjon til å løpe et par økter i uka på tredemølle.

For det andre, kan du gi oss noen eksempler på personer som løper +100km i uka og "resultatene uteblir"?

Til slutt, en "wake up call" for de som måtte mene at alt var så meget bedre før..: Norgesrekordene på distanseløping, uoffisielle og offisielle distanser f.o.m. 1500m t.o.m. 24-timersløp, er satt i 2018, 2019, 2017, 2019, 2018, 2019, 2019, 2019, 2019, 2017, 2018, 2014, 2014, 2017, 2017, 2017, 2017, 2019, 2016, 2016, 2011, 2013 og 2013.
Sist redigert av Johnny Puma den 05 mai 2020 18:00, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
KrampeGammeln
Innlegg: 108
Registrert: 04 feb 2010 12:55
Sted: Vormsund
Kontakt:

Re: Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav KrampeGammeln » 05 mai 2020 12:23

Fikk lyst til å legge inn en kommentar på denne tråden. Det er fornuftig det Puma skriver om at vi alle har ulik motivasjon og ulike mål.

Jeg er også en gamling, og ser jo at de beste er bedre i dag enn for 30-40 år siden, men den store forskjellen er at mange flere - som f.eks. veteran og meg selv - la ned veldig mye hard trening, slik at det var mange flere som løp fort den gangen enn nå.

Jeg ble nummer 145 av 2883 menn på 1:17:05 i kontrollmålt Oslo Maraton i 1984. I fjor ville det holdt til 38. plass blant 6026 herreløpere! Jeg tror ikke nødvendigvis at vi trente riktigere, men det var flere som ville oppnå gode tider den gangen.

En annen ytterlighet er ultraløperne, som jeg har vært en del av siden 2005. Svært mange av disse trener 100km+ i uke (det er jo ikke mye, mener en ultraløper), men så mye i rolig fart at mange likevel er middelmådige på distanser opp til maraton.

Det som er så fint er at mange flere i dag trener for velvære, og for å nå sine personlige målsetninger, uten nødvendigvis å pushe for å bli bedre hele tiden, eller for å hevde seg i toppen av resultatlistene. Mange kunne sikkert lagt vekk noen duppeditter uten at de ble dårligere av den grunn, men mye av motivasjonen ligger jo også i de mange tekniske hjelpemidlene.

Lagret for tidlig, her er litt til, om mølleløping:
Siden denne tråden egentlig handler om trening på mølle, så kan jeg røpe at jeg på mine gamle dager kjøpte tredemølle - som jeg hadde til jeg flyttet i leilighet for 6 år siden. Etter det har jeg i vinterhalvåret trent en del på mølle på treningssenter.

Mølleløping synes jeg var/er veldig kjedelig i utgangspunktet, så all mølleløpinga mi er en eller annen form for intervall og alltid progressivt (motiverende) på en eller annen måte.

Eksempel på dette kan være f.eks. 60/60 intervaller der jeg starter på f.eks. 10,0 km/t - går i 6 km/t i pausene, og øker med 0,2 km/t for hvert drag. Da vil jeg etter 20-25 drag være oppe i en anstendig gubbefart (70 år). dere som er yngre må selvsagt starte på større fart eller øke mer pr drag. En annen variant kan være å starte mølla på 9,0 km/t, og øke 0,1 km/t hvert halvminutt eller minutt og løpe så lenge jeg orker. Ved å legge opp til slike progressive økter har man hele tiden noe å fordrive tida med - og det blir ikke like kjedelig. Variasjonsmulighetene er uendelige, uansett hvilket nivå du er på, men pass på at åpningsfarten blir riktig. Dersom du ikke orker å holde på så lenge som tenkt, må du starte roligere neste gang.

Hilsen Olav
som sjelden rakk mer enn 6-7 timer trening/konkurranse pr uke.
Soner og slikt hadde jeg ikke peiling på, men jeg løp masse 10x1000 meter intervaller - i tilnærmet maks fart - på sen kveld når de andre hadde lagt seg. Og jeg konkurrerte mye - opptil 100 konkurranser på ett år (foreløpig 2178 totalt), halvparten o-løp (som er glimrende løpetrening!).

Johnny Puma
Innlegg: 332
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Tips til motivasjon på tredemølle nå i koronatidene

Legg innav Johnny Puma » 05 mai 2020 13:50

KrampeGammeln skrev:Hilsen Olav
som sjelden rakk mer enn 6-7 timer trening/konkurranse pr uke.
Soner og slikt hadde jeg ikke peiling på, men jeg løp masse 10x1000 meter intervaller - i tilnærmet maks fart - på sen kveld når de andre hadde lagt seg. Og jeg konkurrerte mye - opptil 100 konkurranser på ett år (foreløpig 2178 totalt), halvparten o-løp (som er glimrende løpetrening!).


Takk for synspunktene dine Olav, det er en kjenngjerning at det var langt, langt flere som lå i sjiktet litt under de aller beste for noen tiår siden. Dette har nok mest med den generelle samfunnsutviklingen å gjøre, rett og slett hvordan vi lever livene våre. For bare 30-40 år siden jobbet "alle" fra sju til halv fire, og tidsbruk til f.eks. oppfølging av barn og deres skole- og fritidsaktiviteter var minimalt. Jeg vil påstå at det er langt vanskeligere i dag å kombinere familieliv og full jobb med å løpe mila på 30 minutter enn det var på 70-tallet. Og vi skal selvsagt ikke glemme at barn i dag blir kjørt overalt og ikke blir vant til å bruke beina som framkomstmiddel. Man kan selvsagt lengte tilbake til tidligere tider, men de kommer neppe tilbake,

Parallelt med dette er det en stadig utvikling på elitenivå som gjør at de beste blir litt bedre for hvert år.

Ellers må jeg si at 100 konkurranser på et år er svært imponerende!


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester