Hvordan var deres første møte med et fullt maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Toffin

Hvordan var deres første møte med et fullt maraton?

Legg innav Toffin » 31 mar 2020 00:44

Del gjerne erfaringene deres.

- Tid?
- Hvor løp du?
- Var du godt forberedt?
- Hvor lang var din lengste løpetur før dette?
- Hvordan trente du i månedene før løpet? Fulgte du et program?
- Trente dere på å få i dere næring underveis på langkjøringe? (i så fall hva)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg er sånn smått blitt bitt av løpebasillen og vurderer derfor å prøve meg på et maraton på høsten en gang (kanskje Trondheim i september). Etter å ha spilt breddefotball i en rekke år har det blitt mindre fotball og mer langkjøringer den siste tiden (spesielt i disse tider).
Tidligere når jeg har lekt med tanken om å melde meg på, så har jeg tenkt at et eventuelt mål skulle ha vært å bruke under 4 timer, men om et løp blir en realitet så ønsker jeg å jobbe for å komme under 3:30.

Det lengste jeg har løpt per dags dato er et halvmaraton. Beste tiden er på rundt 1 time og 45 minutter, men jeg har aldri deltatt på et løp og tatt meg helt ut.. men jeg har uansett mye å jobbe med de neste månedene om sub 3:30 skal bli en realitet.

Per dags dato følger jeg ikke noe treningsprogram, men det kan være at jeg tester et eller annet program etter hvert.

Løpeøktene mine er kanskje litt av den simple sorten, men har et mål for de neste ukene om å løpe 60-70 km i uken. Løpeturene blir derfor på alt fra 10 til 20 km. Så fort det blir varmere i luften skal jeg få kjørt intervaller på 1000m én gang i uken også.

hkr

Re: Hvordan var deres første møte med et fullt maraton?

Legg innav hkr » 03 apr 2020 11:20

Hallo! Litt samme bakgrunn som deg med breddefotballen og startet med litt løping i 2018. Startet med halvmaraton, før jeg løp et helmaraton seinere på året. Ble veldig ujevnt med løping det året husker jeg, og hadde vel 1-2 mnd med ingenting annet enn litt fotballtrening (rundt mars/april), men hadde noen jevne uker i løpet av sommeren. Tipper jeg lå på 30-40 km/uka i snitt i de ukene jeg trente, hvor sommeren hadde litt mer peak med noen uker på 50-60 km/uka. Startet med halvmaraton i Bergen på høyt 1.35, husker jeg sprakk litt mot slutten, men synes opplevelsen var artig. Inn mot dette gikk det mest i 4x4 intervaller og noen 10k runder på skogen. Kan konstatere at jeg ikke hadde trent riktig og nok åpna litt hardt.

Neste var helmaraton i Oslo samme år. Inn mot dette hadde jeg 1 tur på 28km og tenkte at jeg var seig i muskulaturen og at helmaraton uansett ville bli tungt. Startet greit, men allerede på 2. runde startet jeg å kjenne det litt. Rundt 30km møter jeg veggen og hadde et par hundremetere jeg måtte gå litt i de siste kilometerne. Kom inn på 3.30.

I 2019 startet jeg bra med et halvmaraton som var nesten 1.28 og startet å bruke et maratonprogram. Var i bra form, men ble skada i 2mnd og var helt ute av programmet. Det endte med at jeg kjørte eget opplegg i ca. 2 mnd før maraton, i det jeg ble skadefri. Anslår det ble snitt på 50-60 km/uka.
Løp 15 min raskere enn 2018 dette året.

Vil ikke si at jeg var så fryktelig mye bedre trent, men helmaraton er vanvittig mye rutine (noe jeg forsto i 2018). Hadde 2-3 turer på 30 km i 2019 i forkant, hvor 1 var på 32-33 km mener jeg å huske. Så hvis jeg skal gi deg et råd, så er det nok langturer. Den berømte maratonveggen kommer seinere og da, noe som gjør det enda gøyere. Har forøvrig aldri trent på å få inn næring, men brukte gels i 2019, hjalp nok. Usikker på om jeg hadde låst meg til et program hvis målet er under 3.30, det tror jeg skal gå med litt jevn løping og 3 langturer på 30km+ nærmere maraton (gjerne 1 på opptil 35km (rolig tempo)). Understreker nok en gang langtur.

Veteran

Legg innav Veteran » 04 apr 2020 09:33

Toffin skrev:Del gjerne erfaringene deres.

- Tid?
- Hvor løp du?
- Var du godt forberedt?
- Hvor lang var din lengste løpetur før dette?
- Hvordan trente du i månedene før løpet? Fulgte du et program?
- Trente dere på å få i dere næring underveis på langkjøringe? (i så fall hva)

Hei! jeg proever sjoel om jeg har problemer med maskina.
Tid: 2.47.13 norsk rekord kl.40+ tiltross for 3 min. tap pga at min mentor holdt meg igjen for lenge, men ok.
Det var aapent Soerlands-mesterskap i Lillesand 1980.
Jeg spilte ogsaa litt fotball til 1973, men loep min foerste konk. 1976 - 37 aar ung, haha.
Ja, jeg hadde mange gode lange loep i 3 aar for jeg debuterte. Forstaar ennaa ikke vitsen med aa loepe helmara
med saa daarlig grunnlag som def fleste gjoer i ag. Mye morsommere aa vare 100 % sikker paa under 3.00 som
saa mange droemmer om.
Minst 50 % av min trening var konkurranser av alle typer, paa bane, i skog og paa fjell samt noen paa asfalt.
Jeg fulgte ALDRI noe program og loep paa 11 aar flere hundre loep.
Jeg drakk aldri under trening og lite under konk. I varmt vaer vann over hodet i stedet for i magen, perfekt.
Mitt opplegg anbefales paa det varmeste. Detaljer senere for den som oensker det. Lykke til!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg er sånn smått blitt bitt av løpebasillen og vurderer derfor å prøve meg på et maraton på høsten en gang (kanskje Trondheim i september). Etter å ha spilt breddefotball i en rekke år har det blitt mindre fotball og mer langkjøringer den siste tiden (spesielt i disse tider).
Tidligere når jeg har lekt med tanken om å melde meg på, så har jeg tenkt at et eventuelt mål skulle ha vært å bruke under 4 timer, men om et løp blir en realitet så ønsker jeg å jobbe for å komme under 3:30.

Det lengste jeg har løpt per dags dato er et halvmaraton. Beste tiden er på rundt 1 time og 45 minutter, men jeg har aldri deltatt på et løp og tatt meg helt ut.. men jeg har uansett mye å jobbe med de neste månedene om sub 3:30 skal bli en realitet.

Per dags dato følger jeg ikke noe treningsprogram, men det kan være at jeg tester et eller annet program etter hvert.

Løpeøktene mine er kanskje litt av den simple sorten, men har et mål for de neste ukene om å løpe 60-70 km i uken. Løpeturene blir derfor på alt fra 10 til 20 km. Så fort det blir varmere i luften skal jeg få kjørt intervaller på 1000m én gang i uken også.

Toffin

Legg innav Toffin » 05 apr 2020 14:04

hkr skrev:Hallo! Litt samme bakgrunn som deg med breddefotballen og startet med litt løping i 2018. Startet med halvmaraton, før jeg løp et helmaraton seinere på året. Ble veldig ujevnt med løping det året husker jeg, og hadde vel 1-2 mnd med ingenting annet enn litt fotballtrening (rundt mars/april), men hadde noen jevne uker i løpet av sommeren. Tipper jeg lå på 30-40 km/uka i snitt i de ukene jeg trente, hvor sommeren hadde litt mer peak med noen uker på 50-60 km/uka. Startet med halvmaraton i Bergen på høyt 1.35, husker jeg sprakk litt mot slutten, men synes opplevelsen var artig. Inn mot dette gikk det mest i 4x4 intervaller og noen 10k runder på skogen. Kan konstatere at jeg ikke hadde trent riktig og nok åpna litt hardt.

Neste var helmaraton i Oslo samme år. Inn mot dette hadde jeg 1 tur på 28km og tenkte at jeg var seig i muskulaturen og at helmaraton uansett ville bli tungt. Startet greit, men allerede på 2. runde startet jeg å kjenne det litt. Rundt 30km møter jeg veggen og hadde et par hundremetere jeg måtte gå litt i de siste kilometerne. Kom inn på 3.30.

I 2019 startet jeg bra med et halvmaraton som var nesten 1.28 og startet å bruke et maratonprogram. Var i bra form, men ble skada i 2mnd og var helt ute av programmet. Det endte med at jeg kjørte eget opplegg i ca. 2 mnd før maraton, i det jeg ble skadefri. Anslår det ble snitt på 50-60 km/uka.
Løp 15 min raskere enn 2018 dette året.

Vil ikke si at jeg var så fryktelig mye bedre trent, men helmaraton er vanvittig mye rutine (noe jeg forsto i 2018). Hadde 2-3 turer på 30 km i 2019 i forkant, hvor 1 var på 32-33 km mener jeg å huske. Så hvis jeg skal gi deg et råd, så er det nok langturer. Den berømte maratonveggen kommer seinere og da, noe som gjør det enda gøyere. Har forøvrig aldri trent på å få inn næring, men brukte gels i 2019, hjalp nok. Usikker på om jeg hadde låst meg til et program hvis målet er under 3.30, det tror jeg skal gå med litt jevn løping og 3 langturer på 30km+ nærmere maraton (gjerne 1 på opptil 35km (rolig tempo)). Understreker nok en gang langtur.

Takk for svar. Det er alltid interessant å høre andre sine erfaringer. :D

Sikkert sant som du skriver, at jeg ikke trenger å låse meg til noe program om målet er under 3:30. Men skal ta en avgjørelse på det i mai/juni, tror jeg.

Når det gjelder langturer så blir nok ikke det et problem for meg, da jeg egentlig liker langturer bedre enn litt kortere distanser. Men har så langt bare løpt halvmaraton, så skal prøve å løpe opp mot 30 km i løpet av de neste månedene. Men svært usikker på hvilket tempo jeg skal kjøre på disse turene, for tempoet føles rolig.. men samtidig vet jeg egentlig ikke hvor mye raskere jeg hadde klart å løpe, om det gir mening.. Jeg må kanskje bare kjenne litt på det.

hkr

Legg innav hkr » 05 apr 2020 14:55

Ja, programvalg styrer du selv. Har selv troa på 2 kvalitetsøkter hver uke også bare sper man på med det man har tid til av km, lett å forholde seg til. FIkk noen tips om noen hardøkter som kan brukes som type nøkkeløkter i en annen tråd av Veteran, kan være verdt å se. Selv putter jeg rolig langtur på 20+ også inn i kategorien nøkkeltøkt. Litt vanskelig å si for sikkert, men du nevner at du har 1.45 på halvmaratom, basert på treningsøkt. Tror fort vekk du er i stand til å spise 5 min til med konkuranse (finner jo en rygg og drikke). Rolig tempo på langturer er tempo som du kan prate uanstrengt i.
Avslutter bare med å si at jeg så litt på Trondheim Marathon i fjor(studerer der oppe), og det er 4 runder i samme løype, noe som kanskje kan bli litt kjedelig (bare mitt inntrykk). Selv hadde jeg valgt Oslo(helt annen stemning), men skjønner det om du er lokal trønder :) Får man jo også se om det blir så mange løp i år, selv meldt opp til Amsterdam i oktober, men føler ikke den er helt trygg om dagen..
Løper du 60 km/uke, så har du nok gode muligheter for å løpe målet ditt på Marathon iallefall

Toffin

Legg innav Toffin » 05 apr 2020 16:22

hkr skrev: Litt vanskelig å si for sikkert, men du nevner at du har 1.45 på halvmaratom, basert på treningsøkt. Tror fort vekk du er i stand til å spise 5 min til med konkuranse (finner jo en rygg og drikke). Rolig tempo på langturer er tempo som du kan prate uanstrengt i.
Avslutter bare med å si at jeg så litt på Trondheim Marathon i fjor(studerer der oppe), og det er 4 runder i samme løype, noe som kanskje kan bli litt kjedelig (bare mitt inntrykk). Selv hadde jeg valgt Oslo(helt annen stemning), men skjønner det om du er lokal trønder :) Får man jo også se om det blir så mange løp i år, selv meldt opp til Amsterdam i oktober, men føler ikke den er helt trygg om dagen..

Ja, tror jeg kan løpe ned mot 1:40 på et halvmaraton i en konkurranse. Om ikke per dags dato, så hvertfall om en stund.

Jeg er langt ifra lokal trønder, men tilflyttet og derfor er maraton i byen det enkleste alternativet for meg. Jeg er helt enig i at løypa er kjedelig. Jeg har ikke testet den, men det må være kjedelig å løpe 4 runder..

Håper det blir løp, men som du sier, man vet ikke hvor mange løp det blir i år.

Veteran

Legg innav Veteran » 06 apr 2020 02:57

Toffin skrev:
hkr skrev: Litt vanskelig å si for sikkert, men du nevner at du har 1.45 på halvmaratom, basert på treningsøkt. Tror fort vekk du er i stand til å spise 5 min til med konkuranse (finner jo en rygg og drikke). Rolig tempo på langturer er tempo som du kan prate uanstrengt i.

Ja, tror jeg kan løpe ned mot 1:40 på et halvmaraton i en konkurranse. Om ikke per dags dato, så hvertfall om en stund.

Jeg er langt ifra lokal trønder, men tilflyttet og derfor er maraton i byen det enkleste alternativet for meg. Jeg er helt enig i at løypa er kjedelig. Jeg har ikke testet den, men det må være kjedelig å løpe 4 runder..

Håper det blir løp, men som du sier, man vet ikke hvor mange løp det blir i år.

Akkurat naa klarte jeg aa logge inn igjen, det skjer ikke ofte... En liten kommentar/spoersmaal til Toffin.
Du nevner kanskje 1.40 paa halvmara. For 2 aar siden var det en helt utrent 16-aaring, feit og tung som loep sitt allers foerste loep
halvmara det meste av loept i terrenget. Han brukte 1.46 og var knapt sliten da han kom i maal. Jeg kjenner gutten godt.
Derfor lurer jeg paa hvordan du trener hvis du har saa lite tro paa egen prestasjon? 1.40 er jo joggetempo, naermere 5min./km.
Fortell hvordan du trener og hvor mye tid/ mange oekter i uka du vil trene, saa faar du et opplegg, ikke noe fast program for
det skal du ikke ha, men gode raad som raskt gjoer at du er under 1.30 - hvis du ikke er redd for aa bli litt svett og kjenne at det
svir litt i broestet de foerste oektene..
Vi gamle tullinger savner at dere yngre viser litt mer tael og laerer dere aa taale litt . Du finner alltid noen som er bedre aa trene
sammen med, det er saa mye bedre enn aa trene alene at du ikke vil tro det foer du opplever det - og ikke minst delta i all slags
konkurranser/loep, da laerer du fort og framgangen vil forbause deg fordi du bruker mye mindre energi for aa oppnaa samme tid
i konk. som om du loeper alene.
Erfaring gjoer mester - saa staa paa.

Toffin

Legg innav Toffin » 06 apr 2020 21:41

Veteran skrev:En liten kommentar/spoersmaal til Toffin.
Du nevner kanskje 1.40 paa halvmara. For 2 aar siden var det en helt utrent 16-aaring, feit og tung som loep sitt allers foerste loep
halvmara det meste av loept i terrenget. Han brukte 1.46 og var knapt sliten da han kom i maal. Jeg kjenner gutten godt.
Derfor lurer jeg paa hvordan du trener hvis du har saa lite tro paa egen prestasjon? 1.40 er jo joggetempo, naermere 5min./km.
Fortell hvordan du trener og hvor mye tid/ mange oekter i uka du vil trene, saa faar du et opplegg, ikke noe fast program for
det skal du ikke ha, men gode raad som raskt gjoer at du er under 1.30 - hvis du ikke er redd for aa bli litt svett og kjenne at det
Vi gamle tullinger savner at dere yngre viser litt mer tael og laerer dere aa taale litt . Du finner alltid noen som er bedre aa trene
sammen med, det er saa mye bedre enn aa trene alene at du ikke vil tro det foer du opplever det - og ikke minst delta i all slags
konkurranser/loep, da laerer du fort og framgangen vil forbause deg fordi du bruker mye mindre energi for aa oppnaa samme tid

Joggetempo for noen - løpetempo for andre.
Var denne 16-åringen feit, tung og utrent FØR sitt første løp - eller da han løp løpet? I så fall en meget bra prestasjon å løpe inn til 1:46 uten å ha vært sliten.

Veteran

Legg innav Veteran » 07 apr 2020 08:54

Toffin skrev:
Veteran skrev:En liten kommentar/spoersmaal til Toffin.

Joggetempo for noen - løpetempo for andre.
Var denne 16-åringen feit, tung og utrent FØR sitt første løp - eller da han løp løpet? I så fall en meget bra prestasjon å løpe inn til 1:46 uten å ha vært sliten.

Hei , underet skjedde igjen og jeg kunne logge inn etter bare oerten forsoek, hurra.
Greit svar: Martin hadde jogget 3 X en tur paa 8-10 km. langs veien, han foelte seg uvel fordi han vaer svaer, hoey og tung-
det var alt han hadde trent. Vi ble alle forundret da han kom joggende og smilende i maal, veldig moro...

Du sier joggetempo for noen - loepetempo for andre. Ingen annen kommentar til mine raad?
Greit, du ligger i den altfir store gruppen her paa forumet som ber om tips, mange har store planer og lover bedring -
for saa aa nonsjalere alle gode raad og bare "forvinne" helt. Jeg synes det er sloett og misbruk av muligheten til
virkelig aa faa gode raad og oppnaa tider alle droemmer om.
" Naar er det alvor" og "Sub 3.00" i neste loep no problem og noe i den stilen, og saa blir de helt borte.
Du stiller ikke et eneste spoersmaal om hvordan trene og oppnaa tider som jeg/vi gjorde med lite trening osv.
Da innroemmer jeg at jeg er en stor IDIOT som fortsetter med aa gi gode raad naar ingen gidder hoere paa meg og spoerre
hvordan de boer trene osv. Jeg startet med flere grove handicap som 37-aaring og ble en av de aller beste veteraner -
ingen grunn til at du/dere ikke blir minst like gode som er 15-20 aar yngre og er uten handicap, hvis dere gidder, men det gjoer dere ikke.
Den store IDIOTEN takker for seg og oensker alle giddesloese mosjonister en behagelig reise.

Toffin

Legg innav Toffin » 07 apr 2020 15:50

Veteran skrev:Du sier joggetempo for noen - loepetempo for andre. Ingen annen kommentar til mine raad?
Greit, du ligger i den altfir store gruppen her paa forumet som ber om tips, mange har store planer og lover bedring -
for saa aa nonsjalere alle gode raad og bare "forvinne" helt. Jeg synes det er sloett og misbruk av muligheten til
virkelig aa faa gode raad og oppnaa tider alle droemmer om.
" Naar er det alvor" og "Sub 3.00" i neste loep no problem og noe i den stilen, og saa blir de helt borte.
Du stiller ikke et eneste spoersmaal om hvordan trene og oppnaa tider som jeg/vi gjorde med lite trening osv.
Da innroemmer jeg at jeg er en stor IDIOT som fortsetter med aa gi gode raad naar ingen gidder hoere paa meg og spoerre
hvordan de boer trene osv. Jeg startet med flere grove handicap som 37-aaring og ble en av de aller beste veteraner -
ingen grunn til at du/dere ikke blir minst like gode som er 15-20 aar yngre og er uten handicap, hvis dere gidder, men det gjoer dere ikke.
Den store IDIOTEN takker for seg og oensker alle giddesloese mosjonister en behagelig reise.

Altså, hvis du leser topic og førsteposten min en gang til, så ser du at jeg spør etter andre sine erfaringer med maraton (og aller helst det første løpet). Jeg startet posten med 6 spørsmål - og av disse har ikke du svart på et eneste ett.

Jeg aner ikke hvilken tid du løpte inn til på ditt første maraton eller hvordan du trente i forkant og hvor mye, men det er jo nettopp dette jeg har spurt om i førsteposten. Istedenfor ønsker du å snakke om ambisjonene mine. Man må alle begynne en plass og hvis jeg skal løpe et maraton i nærmeste fremtid, så har jeg sikkert nok med å konsentrere meg om å komme under 4 timer.

Jeg var egentlig ikke ute etter tips om hvordan jeg bør trene, da det florerer med tips på nettet, podcaster og i diverse bøker. Men sant som du sier at man bør trene sammen med noen.. så det skal jeg prøve å få til.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»