Hvordan var deres første møte med et fullt maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Veteran

Re: Hvordan var deres første møte med et fullt maraton?

Legg innav Veteran » 08 apr 2020 09:31

Veteran skrev:
Toffin skrev:Del gjerne erfaringene deres.

- Tid?
- Hvor løp du?
- Var du godt forberedt?
- Hvor lang var din lengste løpetur før dette?
- Hvordan trente du i månedene før løpet? Fulgte du et program?
- Trente dere på å få i dere næring underveis på langkjøringe? (i så fall hva)

Hei! jeg proever sjoel om jeg har problemer med maskina.
Tid: 2.47.13 norsk rekord kl.40+ tiltross for 3 min. tap pga at min mentor holdt meg igjen for lenge, men ok.
Det var aapent Soerlands-mesterskap i Lillesand 1980.
Jeg spilte ogsaa litt fotball til 1973, men loep min foerste konk. 1976 - 37 aar ung, haha.
Ja, jeg hadde mange gode lange loep i 3 aar for jeg debuterte. Forstaar ennaa ikke vitsen med aa loepe helmara
med saa daarlig grunnlag som def fleste gjoer i ag. Mye morsommere aa vare 100 % sikker paa under 3.00 som
saa mange droemmer om.
Minst 50 % av min trening var konkurranser av alle typer, paa bane, i skog og paa fjell samt noen paa asfalt.
Jeg fulgte ALDRI noe program og loep paa 11 aar flere hundre loep.
Jeg drakk aldri under trening og lite under konk. I varmt vaer vann over hodet i stedet for i magen, perfekt.
Mitt opplegg anbefales paa det varmeste. Detaljer senere for den som oensker det. Lykke til!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg er sånn smått blitt bitt av løpebasillen og vurderer derfor å prøve meg på et maraton på høsten en gang (kanskje Trondheim i september). Etter å ha spilt breddefotball i en rekke år har det blitt mindre fotball og mer langkjøringer den siste tiden (spesielt i disse tider).
Tidligere når jeg har lekt med tanken om å melde meg på, så har jeg tenkt at et eventuelt mål skulle ha vært å bruke under 4 timer, men om et løp blir en realitet så ønsker jeg å jobbe for å komme under 3:30.

Det lengste jeg har løpt per dags dato er et halvmaraton. Beste tiden er på rundt 1 time og 45 minutter, men jeg har aldri deltatt på et løp og tatt meg helt ut.. men jeg har uansett mye å jobbe med de neste månedene om sub 3:30 skal bli en realitet.

Per dags dato følger jeg ikke noe treningsprogram, men det kan være at jeg tester et eller annet program etter hvert.

Løpeøktene mine er kanskje litt av den simple sorten, men har et mål for de neste ukene om å løpe 60-70 km i uken. Løpeturene blir derfor på alt fra 10 til 20 km. Så fort det blir varmere i luften skal jeg få kjørt intervaller på 1000m én gang i uken også.
[/quot

Hei Toffin. om dette funker saa kan de se at jeg svarte paa alle dine spoersmaal. Ok?

Veteran

Legg innav Veteran » 08 apr 2020 09:40

Toffin skrev:
Veteran skrev:Du sier joggetempo for noen - loepetempo for andre. Ingen annen kommentar til mine raad?
Greit, du ligger i den altfir store gruppen her paa forumet som ber om tips, mange har store planer og lover bedring -
for saa aa nonsjalere alle gode raad og bare "forvinne" helt. Jeg synes det er sloett og misbruk av muligheten til
virkelig aa faa gode raad og oppnaa tider alle droemmer om.
" Naar er det alvor" og "Sub 3.00" i neste loep no problem og noe i den stilen, og saa blir de helt borte.
Du stiller ikke et eneste spoersmaal om hvordan trene og oppnaa tider som jeg/vi gjorde med lite trening osv.
Da innroemmer jeg at jeg er en stor IDIOT som fortsetter med aa gi gode raad naar ingen gidder hoere paa meg og spoerre
hvordan de boer trene osv. Jeg startet med flere grove handicap som 37-aaring og ble en av de aller beste veteraner -
ingen grunn til at du/dere ikke blir minst like gode som er 15-20 aar yngre og er uten handicap, hvis dere gidder, men det gjoer dere ikke.
Den store IDIOTEN takker for seg og oensker alle giddesloese mosjonister en behagelig reise.

Altså, hvis du leser topic og førsteposten min en gang til, så ser du at jeg spør etter andre sine erfaringer med maraton (og aller helst det første løpet). Jeg startet posten med 6 spørsmål - og av disse har ikke du svart på et eneste ett.

Jeg aner ikke hvilken tid du løpte inn til på ditt første maraton eller hvordan du trente i forkant og hvor mye, men det er jo nettopp dette jeg har spurt om i førsteposten. Istedenfor ønsker du å snakke om ambisjonene mine. Man må alle begynne en plass og hvis jeg skal løpe et maraton i nærmeste fremtid, så har jeg sikkert nok med å konsentrere meg om å komme under 4 timer.

Jeg var egentlig ikke ute etter tips om hvordan jeg bør trene, da det florerer med tips på nettet, podcaster og i diverse bøker. Men sant som du sier at man bør trene sammen med noen.. så det skal jeg prøve å få til.

Om dette funker, jeg er i tvil pga problemer med citering;
Jeg svarte paa alle dine spoersmaal den 4.4. kl.10.33 staar det her, det er trolig Kinatid, men uansett jeg svarte.

Toffin

Legg innav Toffin » 08 apr 2020 17:39

Veteran skrev:Om dette funker, jeg er i tvil pga problemer med citering;
Jeg svarte paa alle dine spoersmaal den 4.4. kl.10.33 staar det her, det er trolig Kinatid, men uansett jeg svarte.

Se der, ja. Jeg så bare at du hadde sitert åpningsposten min i et innlegg og la derfor ikke merke til at du hadde skreve noe også. Min feil, beklager.

Det må ha vært morsomt og løpt i mål og brukt under 3 timer på sitt første maraton. Da har du garantert lagt ned mye god og fornuftig trening i månedene før løpet. Kjørte du mange langturer? Og uten drikke, sier du?

Veteran

Legg innav Veteran » 09 apr 2020 12:41

Toffin skrev:
Veteran skrev:Om dette funker, jeg er i tvil pga problemer med citering;

Se der, ja. Jeg så bare at du hadde sitert åpningsposten min i et innlegg og la derfor ikke merke til at du hadde skreve noe også. Min feil, beklager.

Det må ha vært morsomt og løpt i mål og brukt under 3 timer på sitt første maraton. Da har du garantert lagt ned mye god og fornuftig trening i månedene før løpet. Kjørte du mange langturer? Og uten drikke, sier du?

Helt greit ! Det spesielle med mitt loep var jo at jeg ikke visste at jeg skulle debutere da. Da hadde jeg trolig ikke loept den
30 km. saa sent som torsdagkveld slik jeg gjorde, men kjoert en hard 15 km. e.l. Det var en kamerat som ringte like etter at jeg
kom inn fra den sene treningsturen , han fortalte at de var 5 mann som skulle til Lillesand fredagkveld og loepe loerda f.m. og de
ville plukke meg opp underveis, de kjoerte en minibuss. De mente det var paa tide at jeg debuterte, saa for meg ble det akkurat
som et hvilket som helst annet loep, ikke noen form for spesiell oppladning e.l.
Dette var i April og den tiden var det ikke saa mange loep vinterstid men dog endel.
De faa gange呢 jeg drakk litt underveis paa trening var kalde vinterdager slik det var dengang, haha, da hadde jeg avtale med en
ivrik mosjonist/journalist og supporter slik at jeg laaste meg inn i deres hus ved vending paa 15 km. og tok en varm solbaerdrikk.
Det gikk paa 1 min. som ikke ble trukket fra paa tiden, jeg tillot meg sjoel aldri aa bruke over 4/km uansett vaer og foere.
Og det fantastiske var at jeg aldri ble skadet, ikke et eneste fall paa haalka e.l. tiltross for at jeg aldri sto over trening grunnet
vind, snoe eller is paa de tildels kuperte og krokige veiene. Og noen form for piggsko fantes ikke..
Saa jeg avslutter enen epistel med aa svare paa traadens emne: Mitt foerste moete med maraton kom litt uventet paa meg fordi
jeg hadde utsatt det helt bevisst for aa vaere sikker paa at det skulle bli en behagelig reise, haha. Og det ble det etterhvert
naar jeg foerst fikk lov til aa loepe som jeg ville av min mentor, foer det froes jeg saa faelt paa fingrene at jeg ikke trodde det
var mulig aa fortsette. Saa det er en fordel aa vaere veltrent og overrakse alle slik jeg gjorde den gangen.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 09 apr 2020 15:07

Jeg ser nå at du skrev at Miguel Indurain satte verdensrekord med å forbrenne 1.700 kcal. Da jeg leste dette, så jeg bare 700 kcal. Jeg trodde verdensrekorden hans var 700 kcal forbrent på en time, mens det egentlig var 1.700. Det gir mer mening.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»