Null innendørstrening/mølle siden mars. Nå må vel Veteran være fornøyd? :)

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Håvard

Null innendørstrening/mølle siden mars. Nå må vel Veteran være fornøyd? :)

Legg innav Håvard » 22 nov 2020 12:27

Antar at jeg ikke er den eneste på forumet som har holdt seg utelukkende utendørs siden mars?

Jeg savner det sosiale på treningssenteret og pene jenter å kikke på, men ellers fungerer utendørs løping helt fint. Som følge av dette har jeg egentlig mer eller mindre utelukkende gått over til å kjøre lengre økter.

Enten 45-60 minutt langkjøring eller 30 minutt hardt etterfulgt av 30 minutt roligere løping på vei hjem.

Intervalløkter som 4x4 eller lignende har jeg gjort lite av. Synes ikke det er like gøy utendørs.

Tomas

Re: Null innendørstrening/mølle siden mars. Nå må vel Veteran være fornøyd? :)

Legg innav Tomas » 23 nov 2020 09:37

Du har ikke noen andre du kan løpe med i nærheten da? Intervaller er utrolig mye enklere å løpe når man løper sammen med andre.

Veteran

Legg innav Veteran » 24 nov 2020 02:24

Hei og takk for omtanken Haavard, hahaha, selv om jeg vet at du sier det for aa vaere ekkel...
noe som ikke biter paa meg vet du.
Men naa haaper jeg at du har oppdaget at jeg hadde rett i min "bedoemming/fordoemmelse" av moella?
Er du med?. Jeg nevnte spesielt frekvens, du ogsaa, at det gikk svimlende fort paa moella selv om hastigheten
var 17 km. for deg og 15 som er maks paa vaar moelle. Det betyr jo 4 min/km. - og hvis du klarer aa loepe med
samme hoeye frekvens ute, saa naermer du degV-rek. paa 1000 m.! Men klarer du det, eller fikk jeg rett?
Moella er falskere enn noen kvinne kan bli, endel kvinnehatere mener jo at de er falske, jeg kjenner ingen men
derimot mange falske menn, merkelig dette med livserfaring og realiteter.
Maks. 4/km. var som nevnt min standardtid paa langtrening i to relativt kuperte 30 km. loeyper, og frekvensen
var behagelig, passe til aa holde varmen i minus 15-20 grader. Det var heldigvis kalde vintre paa 80-tallet!

Men hvis sjarmen og manndommen er saa bedroevelig at du maa betale for aa titte paa pene jenter, da er det noe
fundamentalt galt, haha. Tenk deg i ei skogsloeype der du moeter ei lite Hulder, som smiler til deg, stopper og vil
prate... Oj-oj, da er trening osv. virkelig motiverende, og kan gi uante gode resultater, uten puls- og stoppeklokke !

Tomas: Du har saa inderlig rett ! Faktisk kan en gjoere som ved sykling, spare 1/3 energi og oppnaa mye bedre res.!
Det anbefales paa det varmeste - ogsaa midt paa sommern ! Lykke til begge dere o.a. andre mosjonister!

Håvard

Legg innav Håvard » 26 nov 2020 10:41

Tomas skrev:Du har ikke noen andre du kan løpe med i nærheten da? Intervaller er utrolig mye enklere å løpe når man løper sammen med andre.

Det har du nok rett i! De beste øktene har jeg som regel hatt når jeg løper med andre. Men når jeg nå løper alene utendørs finner jeg ofte en rygg å henge meg på eller når jeg kjenner noen som henger på meg og truer - da får jeg motivasjon til å øke på litt.

Travel hverdag, så øktene mine er litt sporadiske og tilfeldige. Derfor blir det vanskeligere å avtale med andre.

Håvard

Legg innav Håvard » 26 nov 2020 10:48

Veteran skrev:Hei og takk for omtanken Haavard, hahaha, selv om jeg vet at du sier det for aa vaere ekkel...
noe som ikke biter paa meg vet du.

Skuffende å høre at du tenker slik om meg! Det var kun humoristisk ment og i beste mening ettersom jeg vet hvor mye du har snakket om mølletrening på forumet. :)

Men naa haaper jeg at du har oppdaget at jeg hadde rett i min "bedoemming/fordoemmelse" av moella?
Er du med?. Jeg nevnte spesielt frekvens, du ogsaa, at det gikk svimlende fort paa moella selv om hastigheten
var 17 km. for deg og 15 som er maks paa vaar moelle. Det betyr jo 4 min/km. - og hvis du klarer aa loepe med
samme hoeye frekvens ute, saa naermer du degV-rek. paa 1000 m.! Men klarer du det, eller fikk jeg rett?
Moella er falskere enn noen kvinne kan bli, endel kvinnehatere mener jo at de er falske, jeg kjenner ingen men
derimot mange falske menn, merkelig dette med livserfaring og realiteter.
Maks. 4/km. var som nevnt min standardtid paa langtrening i to relativt kuperte 30 km. loeyper, og frekvensen
var behagelig, passe til aa holde varmen i minus 15-20 grader. Det var heldigvis kalde vintre paa 80-tallet!

Sant å si har jeg ikke reflektert særlig over akkurat det. Jeg har aldri løpt svimlende fort hverken på mølle eller utendørs og har ikke sammenlignet fart på mølle versus utendørs.

Den mest vesentlige forskjellen er vel at på mølle blir du nærmest "tvunget" til å holde tempoet oppe (så sant du ikke justerer ned farten), mens utendørs er det lettere å senke farten når det begynner å gå fort/bli tungt.

Men hvis sjarmen og manndommen er saa bedroevelig at du maa betale for aa titte paa pene jenter, da er det noe
fundamentalt galt, haha. Tenk deg i ei skogsloeype der du moeter ei lite Hulder, som smiler til deg, stopper og vil
prate... Oj-oj, da er trening osv. virkelig motiverende, og kan gi uante gode resultater, uten puls- og stoppeklokke !

Sjarmen og manndommen er fin den, takk som spør! :)

Når jeg løper ute har jeg imidlertid ikke tid til å stoppe å snakke med huldrer uansett hvor pene de skulle være. Det viktigste er å gjennomføre økten på best mulig måte. :)

Veteran

Legg innav Veteran » 26 nov 2020 12:29

Hei Haavard !

Det er fint at du bekrefter hva jeg sa om at moella er falsk!
Du trodde/mente jo at du kunne holde samme frekvens og faart ute,
naa bekrefter du at jeg hadde rett. Alle tror at de kan holde moelle-tempoet
naar de kommer ut. Ingen klarer det, derfor faar dere falske forhaapninger av moella.
I tillegg blir loepestilen ensformig og skadelig. Til og med loeping kun paa asfalt er mye bedre
for naa finnes det sko med saa god demping at det ikke skader noen ledd.

Tanken paa hva moella + pulsklokke etc. koster faar meg til aa lure paa om enhver|mosjonist
faktisk har ambisjoner om aa bli verdensbest..? 15 - 30.000 rett ut av vinduet for de som kjoeper moelle
selv, og de som bataler for aa ouste inn andres svettedamp synes jeg syned om.
Jeg sier som Einar Gerhardsen i en langt viktigere sak: " Stakkars mennesker ".

:Lykke til videre med kvalitets-utendoerstrening. Den er 10 ganger mer effektiv, sunn og morsom enn doedens moelle.

Håvard

Legg innav Håvard » 26 nov 2020 12:46

Veteran skrev:Hei Haavard !

Det er fint at du bekrefter hva jeg sa om at moella er falsk!
Du trodde/mente jo at du kunne holde samme frekvens og faart ute,
naa bekrefter du at jeg hadde rett. Alle tror at de kan holde moelle-tempoet
naar de kommer ut. Ingen klarer det, derfor faar dere falske forhaapninger av moella.

Er du sikker på det? :)

Jeg tror aldri jeg har sagt at jeg tror jeg kan holde samme fart ute. Jeg har heller ikke sett noen som hevder at mølletrening kan erstatte eller er jevngodt med utendørstrening.

Skal man bli god på å løpe løp som foregår utendørs eller på bane og ikke på mølle - så er det logisk at man bør løpe mye eller mest utendørs eller på bane. Løper man alt på mølle og så prøver man seg utendørs første gang man skal løpe et løp så sier det seg selv at man går seg på en smell. :) Såpass er logisk og såpass tror jeg ingen fornuftige mennesker har vært uenige i?

Ellers er det jo mange løpere i verdenseliten som aktivt bruker mølle, men dette har vi vel diskutert før. Karsten Warholm bruker det. Ingebrigtsen-brødrene bruker det. Sondre Nordstad Moen har i hvert fall brukt det og sa på et intervju at han synes det var fin trening for å fokusere på steget eller noe i den dur.

Hvor mye de løper på mølle kontra utenom og hvorfor de i det hele tatt bruker mølle hadde jo vært interessant å vite. Men at de gjør det er det ingen tvil om.

I tillegg blir loepestilen ensformig og skadelig. Til og med loeping kun paa asfalt er mye bedre
for naa finnes det sko med saa god demping at det ikke skader noen ledd.

Mulig. Jeg foretrekker å løpe i ulendt og kupert terreng. Da blir det variasjon både i tempo og steg.

Men det er jo mange utendørsløpere som løper mest på flaten. At det er noe mer skadelig og ensformig å løpe på mølle kontra å løpe flatt utendørs har jeg vanskelig for å se for meg.

Veteran skrev:Lykke til videre med kvalitets-utendoerstrening. Den er 10 ganger mer effektiv, sunn og morsom enn doedens moelle.

Takk for det! :)

Absolutt enig i at det er best å komme seg ut. Særlig i disse tider. Og jeg blir nok utendørs en god stund til. Men på sikt blir det nok tilbake til møllen etterhvert.

Hvordan går det i Kina forresten?

Håvard

Legg innav Håvard » 26 nov 2020 12:48

Kan legge til en kommentar:

Mølle har for min del vært veldig effektivt for å få opp pulsen raskt og holde den på et høyt nivå over tid. I enklere grad enn jeg greier utendørs. Derfor tør jeg påstå med sikkerhet at mølleøktene har vært svært effektive for å øke mitt kondisjonsnivå/oksygenopptak.

Veteran

Legg innav Veteran » 27 nov 2020 06:37

Håvard skrev:Kan legge til en kommentar:

Mølle har for min del vært veldig effektivt for å få opp pulsen raskt og holde den på et høyt nivå over tid. I enklere grad enn jeg greier utendørs. Derfor tør jeg påstå med sikkerhet at mølleøktene har vært svært effektive for å øke mitt kondisjonsnivå/oksygenopptak.

Hei igjen Haavard og alle andre supermosjonister,som "tvinges" til det grusomme aa maatte trene ute,haha..
Eliten og moella foerst: det har vi forlengst faatt bekreftet. De bruker moella kun til vedlikeholdstrening naar de er
i Norge, og snoe/is o.l. kan medfoere skader. Ellers vet vi at de legger grunnlaget ute, og derfor tilbringer mye tid
i varmere stroek. At de reklamaerer for moella forstaar jeg godt, kanskje , men bare kanskje hadde jeg ogsaa gjort det
hvis jeg var i en slik situasjon... Dog har jeg avstaatt fra penger/hoeyere loenn etc. flere ganger, saa der er det ikke
lett aa knekke meg.
Ok, du mener at du har faatt mye bedre KONDIS av moelletrening. Selvklart, fordi du var helt uten kondis tidligere..?
Du erkjenner at du ikke orker holde samme frekvens/tempo ute . Da er jo spoersmaalet likevel om du ikke har gaatt
5-paa og latt deg lure? For ca. 1,5 aar siden lovet du at jo naa skulle du ta en test paa 3000m/3km. for aa faa bevis paa
hvordan det var med kondisen osv. Uansett nivaa og ambisjoner, og du har jo opgsaa slike, saa er det noedvendig aa
teste seg, akkurat som en helsetest .
Samtidig spoer du om mengdetrening etter intervaller osv. og diskuterer puls. Jeg vet ikke hvor mange ganger baade
jeg og andre har omtalt dette? Men du starter paa nytt igjen som om du ikke har fulgt med i timen, ganske morsomt.

Det var enklok kar nylig som sa til deg at du maa trene intervaller med en kamerat, fordi det er saa utrolig mye mer
effektivt. Det boer du lytte til, (det kom jo ikke fra meg saa da maa du tro paa det, haha).

Jeg synes det er moro aa hoere at dere har framgang etter all trening, det er sjelden kost aa hoere det.Saa baade du
og andre maa forstaa at jeg med god grunn etterlyser resultater. Svaert mange oppgir jo aa trene mer enn det dobbelte
av det mange av oss gamlinger gjorde, uten moelle og pulsklokke/dingser av alle slag. Mine spoersmaal er derfor
begrunnet.
Ser at kollis er tilbake, det er moro. Han er tydeligvis den eneste som forstaar sammenhengen mellom hard innsats,
kosthold o.l. For meg er det veldig spennende at han er saa oppdatert paa den medisinske siden, ettersom mitt
hjertefeil er som det var da det ble oppdaget i 1977. Ikke vet jeg,kanskje har jeg faatt " Blaatt blod " i aarene ogsaa,
jeg fikk 6 liter i 1986 - de hadde aldri tidligere faatt liv i et slikt "slakt" som jeg var da de fant meg. Jeg vaaknet et
par sekunder paa op.bordet og hoerte en leges stemme: " den klarer vi aldri, har har null puls og er uten en bloddraape".
Siden var jeg "borte" i flere doegn. Men naa er jeg i Kina og tar Meridan paa tur opp fjellene. Utrolig.

Veteran

Legg innav Veteran » 28 nov 2020 03:04

Dagbladet i dag: Sondre Norstad Moen. Hva er fordelen med aa loepe i Kenya?
" Jeg slipper aa loepe paa moella naar det er snoe og glatt her hjemme".

Dvs. han foretrekker et svaert ensomt liv langt fra familie og venner for aa kunne trene ute -
og bekrefter hva jeg har sagt: Moelletrening er en daarlig noedloesning.
For mosjonsloepere vil jeg tillegge: Snoe, is og haalke hindret aldri noen av oaa fra aa trene effektivt,
og mangel paa poiggsko, lykt osv. foerte aldri til skader. VI ble herdet baade fysisk og ikke minst psykisk,
der ligger dagens mosjonister i kjoelvannet langt bak oss. God helg og god trening uansett vaer!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»