Løper dere med piggsko nå om vinteren? Noen anbefalinger?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Håvard

Løper dere med piggsko nå om vinteren? Noen anbefalinger?

Legg innav Håvard » 28 nov 2020 12:03

Hei!

Ser ut til at jeg går mot min første vinter med utendørstrening og jeg har allerede opplevd utfordringer med å holde meg på beina. Hadde noen få økter i fjor også utendørs, men tempoet gikk nødvendigvis ned og det ble mer fokus på å holde seg på beina enn å løpe. :)

Så, jeg tenker jeg må investere i piggsko.

Antar alle dere andre også løper med pigger på vinteren? Noen tips til sko? Har dere dedikerte vintersko eller pigger dere bare et vanlig skopar?

Jeg har noen sko jeg er mindre fornøyd med liggende som jeg strengt tatt kunne pigget og som sikkert vil duge. Ser at dette kan gjøres på XXL for en rimelig penge.

Håvard

Veteran

Re: Løper dere med piggsko nå om vinteren? Noen anbefalinger?

Legg innav Veteran » 29 nov 2020 03:11

Håvard skrev:Hei!

Ser ut til at jeg går mot min første vinter med utendørstrening og jeg har allerede opplevd utfordringer med å holde meg på beina. Hadde noen få økter i fjor også utendørs, men tempoet gikk nødvendigvis ned og det ble mer fokus på å holde seg på beina enn å løpe. :)

Så, jeg tenker jeg må investere i piggsko.

Antar alle dere andre også løper med pigger på vinteren? Noen tips til sko? Har dere dedikerte vintersko eller pigger dere bare et vanlig skopar?

Jeg har noen sko jeg er mindre fornøyd med liggende som jeg strengt tatt kunne pigget og som sikkert vil duge. Ser at dette kan gjøres på XXL for en rimelig penge.

Håvard

Hei paa deg Haavard! Vedr. aa “pigge opp" et gammelt skopar. Jeg fikk et par Adidas-sko av en kamerat et av mine
foerste loepeaar. Skoene hadde dubber og lignet paa fotballsko. Allerede da var det tydeligvis en slags plastsaale,
umulig aa staa paa de paa flatmark med litt rim/is. Jeg gikk til et Bildekk-senter og "pigget de opp",foerste tilfelle
og morsomt sa gutta der. Proevde ute paa litt isete vei. Oeverlevde saavidt. Pigger hjelper lite paa is naar saalen
er av plast. Passer best til kjelke e.l.
Naa ser det ut som alle sko har mest plast i saalen. veldig glatte paa alle underlag. Jeg diskuterte dette med sjefen
paa Sporten sist jeg var hjemme. Han fortalte at det fortsatt finnes loepesko med mye gummi i saalen, det ligner
mer paa de gode gamle skotypene. Og vi hadde jo aldri problem uansett vaer/ foere og underlag.

Vil du likevel proeve aa pigge opp de gamle skoene, saa gaa ogsaa du til et sted de gjoer det gratis med et smil-
naermeste dekkforhandler. Det tar ikke mange sekunder. Det beste er aa rubbe opp gamle saaler som jeg gjorde,
jeg hadde aldri mer enn to par sko samtidig paa de 10-11 aar jeg fikk vaere med. Og totalt null "feilskjaer"/skader.
Men uansett foere saa vil nok ogsaa du oppleve at utetrening gir saa mye mer effekt, og i lengden er saa mye mer
sosialt - og morsommere, at du snart vil glemme den falske moella.
Om 10 aar blir det sikkert forbudt aa selge slik anordningner. Kan brukes kun til gaa-opptrening for de som har vaert
uheldige og skadet seg stygt f.eks. i trafikk-ulykker, noe jeg kjenner godt til ja.Men jeg brukte krykker hele tiden.
Men uansett hva du velger, lykke til med aa faa Kondisen opp paa et greit nivaa slik at du etterhvert lengter etter
neste oekt naar du avslutter en dag. Da kan heller ikke vinden fra Vind-Moellene blaase deg av veien!

Brukeravatar
KrampeGammeln
Sted: Vormsund
Kontakt:

Legg innav KrampeGammeln » 29 nov 2020 13:47

Hei Håvard

Jeg vil anbefale å kjøpe ferdig piggede sko med stålpigger - de slites ikke vekk selv etter lang tids bruk.
Mine favorittsko er Salomon Spike Cross (tilsvarer Speed Cross uten pigg). Vær obs på at det selges sko av den tidligere typen med 9 pigger til lav pris, men du bør velge den nye med 15 pigger som ikke minst er bedre pigget på hælen og dermed reduserer faren for å glippe.

Håvard

Legg innav Håvard » 29 nov 2020 15:18

Veteran skrev:Vil du likevel proeve aa pigge opp de gamle skoene, saa gaa ogsaa du til et sted de gjoer det gratis med et smil-
naermeste dekkforhandler. Det tar ikke mange sekunder. Det beste er aa rubbe opp gamle saaler som jeg gjorde,
jeg hadde aldri mer enn to par sko samtidig paa de 10-11 aar jeg fikk vaere med. Og totalt null "feilskjaer"/skader.

Takk for innspillet, Veteran! :)

Ser ut til at skobutikk blir nærmeste for min del. Bor i sentrum, så er dårlig med dekkforhandlere her. :D Har ett kurant par som blir lite brukt av den grunn at jeg foretrekker de andre bedre, så tenker jeg kan pigge disse hos min nærmeste sportsbutikk. 199 skulle de ha for dette, så er ikke rare greiene.

Men uansett foere saa vil nok ogsaa du oppleve at utetrening gir saa mye mer effekt, og i lengden er saa mye mer
sosialt - og morsommere, at du snart vil glemme den falske moella.
Om 10 aar blir det sikkert forbudt aa selge slik anordningner. Kan brukes kun til gaa-opptrening for de som har vaert
uheldige og skadet seg stygt f.eks. i trafikk-ulykker, noe jeg kjenner godt til ja.Men jeg brukte krykker hele tiden.
Men uansett hva du velger, lykke til med aa faa Kondisen opp paa et greit nivaa slik at du etterhvert lengter etter
neste oekt naar du avslutter en dag. Da kan heller ikke vinden fra Vind-Moellene blaase deg av veien!

Hehe. Jeg blir nok ute i hvert fall ut neste år også, så ikke vær redd for det. Men at møller blir forbudt å selge har jeg liten tro på.

Takk skal du ha! :D

PS: Selv om jeg kun er en hobbymosjonist, så ser jeg faktisk frem til hver eneste økt. Om ikke hadde jeg nok ikke fortsatt løpt så mye som jeg gjør. Jeg har tross alt ikke konkurranser som et mål, men løper for løpingens del.

Håvard

Legg innav Håvard » 29 nov 2020 15:23

KrampeGammeln skrev:Hei Håvard

Jeg vil anbefale å kjøpe ferdig piggede sko med stålpigger - de slites ikke vekk selv etter lang tids bruk.
Mine favorittsko er Salomon Spike Cross (tilsvarer Speed Cross uten pigg). Vær obs på at det selges sko av den tidligere typen med 9 pigger til lav pris, men du bør velge den nye med 15 pigger som ikke minst er bedre pigget på hælen og dermed reduserer faren for å glippe.

Hei, Olav,

Takk skal du ha! :)

Gjorde et kjapt søk for å se etter de skoa og finner følgende:

Kr 849 (men kun 9 pigger)

https://www.xxl.no/salomon-spikecross-3 ... 91_1_style

Kr 1520 (ser ut til å ha 12 pigger, ikke 15)

Er det disse du mener eller noen enda bedre?

Førsteinntrykket når jeg ser disse er at de ser litt store ut til vanlig løping på asfalt og harde skogsstier. Men de ligner litt på noen Salomon jeg har til fjellturer som jeg er veldig godt fornøyd med. :)

https://braasport.no/produkter/sko/lope ... gIbYPD_BwE

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»