Pulsklokke - valgets kval

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Tomin

Pulsklokke - valgets kval

Legg innav Tomin » 10 jan 2021 22:25

Hei.

Førstegangspostende her på forumet.
Jeg skal løpe mitt første maraton litt seinere i år (Bergen city maraton) og har begynt å trappe opp treninga med langløp, litt bakkeintervaller og generelt få litt kilometer i beina.

Kondisjonstreninga mi har tidligere bare vært på mølle, men nå som jeg har flyttet øktene ut (i snø og minusgrader) kjenner jeg på at det hadde vært gøy med en pulsklokke, og primært slippe å dra med mobilen i lomma.

Jeg har en eldre apple watch som krever at mobilen er med, men jeg er forsåvidt godt fornøyd med det økosystemet til hverdags.

Så dilemmaet er: skal jeg velge en pulsklokke fra garmin/polar/etc eller skal jeg holde meg i apple-verdenen og anskaffe siste apple-dings med gps, osv.
Jeg skjønner det sånn at apple har desidert dårligere batterilevetid, men gjør det lettere å ta med podcaster, lydbøker og musikk på tur.
Mens en dedikert pulsklokke har lengre batterilevetid, men kanskje noe mer knotete på media-biten. Og såvidt jeg har sett så må en litt opp i pris for å få den mediabiten inkludert.

Det må jo være flere enn meg som har hatt denne indre diskusjonen? Tanker og meninger?

Toffin

Re: Pulsklokke - valgets kval

Legg innav Toffin » 12 jan 2021 00:50

Jeg har kun erfaring med Polar sine klokker og kan anbefale Polar Vantage. Der kan du velge den billigste modellen "M", som er å finne på rett over 2000 kroner. Den andre modellen "V" må man ut med nesten 4000 kroner for. Jeg tenker at for oss som holder på med kun løping (og kanskje ski?) så holder det med den billigste modellen, men dette velger du selvfølgelig selv. Pulsbelte er heller ingen dum investering.

Det skal sies at jeg opplever at Garmin-folket er veeeldig fornøyde med utstyret til Garmin. De har mange gode klokker og har muligens en bedre og enklere app enn Polar sin? Ikke vet jeg, men jeg er åpen for å prøve Garmin en eller annen gang. For meg virker det som Garmin-brukerne ikke kunne tenkt seg å prøve Polar, men at de som har Polar kunne tenkt seg å prøve Garmin, så kanskje sistnevnte er best? Ikke vet jeg.. men de har utvilsomt mye bra og du blir nok fornøyd uansett hva du velger.

Jeg vil forresten også anbefale deg å gå til innkjøp av et løpebelte. Der kan du ha mobil, nøkler, gels osv. Mye bedre enn å ha det i lommene. :D

Brukeravatar
ipconfig

Re: Pulsklokke - valgets kval

Legg innav ipconfig » 14 jan 2021 22:14

Hei. Jeg har løpt med Garmin (310XT) i 10 år og ville prøve Polar Vantage M. Klokka er ok men menyene er ikke riktig bra. Batteriet er steinbra og den finner satelitter veldig fort. F.eks. er oppsett av intervall knotete og på klokka har jeg ikke funnet ut hvordan man gjør det. Garmin er det veldig intuitivt og enkelt.

Polar sin webløsning er grei nok.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»