Hvordan bygge overskudd?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
josnym
Innlegg: 1
Registrert: 05 apr 2018 15:36

Hvordan bygge overskudd?

Legg innav josnym » 25 jan 2021 16:11

Hei,

Jeg sliter med å bygge overskudd både til hverdagen generelt og trening spesielt. Har vært hos lege for diverse prøver og utredninger, men de finner ikke noe galt med meg. Jeg er jo hverken syk eller skadet, kanskje det er treningsveiledning jeg trenger? Prøver en post her for å se om det er andre som har opplevd det samme og har tips.

Jeg liker å være aktiv hver dag, en perfekt dag får jeg unna trening før jobb. En løpetur i skogen gir både trening, er sosialt og godt for hode. Heldigvis har jeg mange treningsvenner som også liker å starte dagen på samme måte. En annen bonus med trening før jobb er at ettermiddagen blir fri til familien og barna.

Utfordringen er at jeg ender opp syk. Periodene der jeg fungerer godt blir kortere og kortere, det virker som kroppen forlanger mer og mer restitusjon. Jeg husker konkret når dette startet for noen år siden. I bilen på vei til svømmetrening kjente jeg at jeg følte meg sliten og ikke orket konsentrere meg om podcasten jeg hadde på. Siden har det gradvis blitt verre. Forsommeren 2020 hadde jeg mitt livs verste forkjølelse, var helt uten trening i 6 uker. Covid-19 testet, men negativ. Har kommet i gang med rolig trening flere ganger etter dette, men faller tilbake med forkjølelse og betent følelse i kroppen.

Jeg trener ikke hardt, legger inn ekstra rolige dager når kroppen eller treningsklokka ber om det. Det fungerer fint å gå, så har gått mye tur de siste månedene.

Søvnen er bra, noe som treningskokken bekrefter, samtidig ser jeg også på hvilepulsen at den stiger i peroidene jeg føler meg sliten og forkjøla. Noe som igjen senker søvnkvaliteten.

Har testet forskjellig kosthold, fra middels sunt til ekstremt sunt i form av kun plantebasert mat. Uten at jeg har klart å avdekke noen forskjell.

Er det noen som har opplevd lignende og kan gi meg noen tips? Finnes det noen jeg kan oppsøke som har mer kompetanse på dette en den generelle fastlegen?

/Jostein

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Hvordan bygge overskudd?

Legg innav Veteran » 27 jan 2021 10:59

josnym skrev:Hei,

Jeg sliter med å bygge overskudd både til hverdagen generelt og trening spesielt. Har vært hos lege for diverse prøver og utredninger, men de finner ikke noe galt med meg. Jeg er jo hverken syk eller skadet, kanskje det er treningsveiledning jeg trenger? Prøver en post her for å se om det er andre som har opplevd det samme og har tips.

Jeg liker å være aktiv hver dag, en perfekt dag får jeg unna trening før jobb. En løpetur i skogen gir både trening, er sosialt og godt for hode. Heldigvis har jeg mange treningsvenner som også liker å starte dagen på samme måte. En annen bonus med trening før jobb er at ettermiddagen blir fri til familien og barna.

Utfordringen er at jeg ender opp syk. Periodene der jeg fungerer godt blir kortere og kortere, det virker som kroppen forlanger mer og mer restitusjon. Jeg husker konkret når dette startet for noen år siden. I bilen på vei til svømmetrening kjente jeg at jeg følte meg sliten og ikke orket konsentrere meg om podcasten jeg hadde på. Siden har det gradvis blitt verre. Forsommeren 2020 hadde jeg mitt livs verste forkjølelse, var helt uten trening i 6 uker. Covid-19 testet, men negativ. Har kommet i gang med rolig trening flere ganger etter dette, men faller tilbake med forkjølelse og betent følelse i kroppen.

Jeg trener ikke hardt, legger inn ekstra rolige dager når kroppen eller treningsklokka ber om det. Det fungerer fint å gå, så har gått mye tur de siste månedene.

Søvnen er bra, noe som treningskokken bekrefter, samtidig ser jeg også på hvilepulsen at den stiger i peroidene jeg føler meg sliten og forkjøla. Noe som igjen senker søvnkvaliteten.

Har testet forskjellig kosthold, fra middels sunt til ekstremt sunt i form av kun plantebasert mat. Uten at jeg har klart å avdekke noen forskjell.

Er det noen som har opplevd lignende og kan gi meg noen tips? Finnes det noen jeg kan oppsøke som har mer kompetanse på dette en den generelle fastlegen?

/Jostein

Hei Jostein! Nei jeg har aldri opplevd noe lignende, har venner som har opplevd noe av det samme.
Ettersom du har barn osv. regner jeg med at du ikke satser paa aa vinne store mesterskap.
At du har stor glede av aa loepe i skogen er aldeles utmerket, og at du har gode treningskamerater.
Svaert mange trener veldig mye alene, noe som ikke er saa lurt da en aldri klarer aa trene like hardt
alene, og det viktigste er den sosiale delen med kameratskapet. Det er langt viktigere enn gode resultater.
Saa langt ligger du godt an i loeypa for aa si det slik.

Men - et stort men. Du forteller noe som er ganske skremmende. Du er i perioder svaert stresset, noe du
ikke sier selv, men det ligger i hva du ellers forteller. Du er saa opphengt i falske hjelpemidler at det gjoer
deg uselvstendig mtp trening, restitusjon m.m.
Hvis du lar tekniske dingser styre din hverdag slik, vil du faa flere problemer. Leit aa maatte sidet.
Derfor: ved neste tur ut legger du igjen baade den vanlige klokka , mobiltelefonen og alt annet utstyr hjemme.
Bare husk aa ta pa deg sko og passe med klaer. Saa sier du til fam. at du tar en tur men ikke vet hvor lenge
du blir ute. Saa lar du en innbygde automatiske regulator bestemme farten og tiden. Ta deg tid til aa baade
se og hoere fugler og dyr langs din sti, og stoppe og prate hvis du moeter venner. Da er du paa rett vei.
Bare din egen kropp kan fortelle deg naar du behoever hvile og hvor lang tid.

Forkjoelse o.l. kommer ofte av stress, at hvilepulsen oeker er helt normalt. Ikke sjekk pulsen saa ofte -
det bare foerer til mer stress og usikkerhet. Du skal heller ikke sjonglere med kostholdet, spis rimelig sunn
mat og unngaa helt alkohol. Og - hvis du er normalt bra trent som mosjonist - og ikke satser mot toppen _
saa er noen uker helt uten trening langt ifra farlig. Det kan baade jeg og mange andre veteraner skrive
under paa. Og med hjertefeil i tillegg og i utgangspunktet startnekt, saa vet jeg ogsaa hvordan det kan slaa ut.
Det beste og riktigste raad er at du maa begynne selv aa bestemme over din kropp. Kutt ut alle moderne
dingser som altfor mange har gaatt i barret med. Spoer heller hvorfor de gamle loep saa mye bedre, helt
uten hjelpemidler av noe slag. Knapt sko paa beina ettersom demping o.l. var helt fravaerende, haha..
Tenk over dette - saa gjoer baade deg selv og ikke minst din familie en stor tjeneste. Jeg oensker deg lykke til!

Håvard
Innlegg: 157
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Hvordan bygge overskudd?

Legg innav Håvard » 23 feb 2021 18:30

Hei, Jostein,

Jeg hadde lignende problemer tidligere og vet fortsatt ikke helt hva det var. For min del oppdaget jeg at mye trolig hadde å gjøre med stress, dårlig søvn og stort inntak av koffein (typisk kaffe) til alle døgnets tider. Oppnådde raskt mye bedre helse ved å kutte kaffe (og senere begynne å drikke det igjen, men da alltid siste kopp rundt kl 5-6). Siden jeg sov lite og hadde mange baller i lufta sovnet jeg alltid på sekundet selv om jeg drakk kaffe sent, men jeg tenker at søvnkvaliteten egentlig var veldig dårlig.

Siste episode i denne historien var at jeg endte opp med kyssesyken. Var ikke veldig hardt rammet av selve kyssesyken, men jeg var mer eller mindre kronisk forkjølet i en årrekke etter dette. Siden den gang har jeg knapt vært syk.

Har du testet deg for dette?

Ellers vet jeg av erfaring at leger generelt vet lite om slike plager som du beskriver. De er bedre på mer spesifikke eller vanlige problemer som en brukket fot eller influensa. Typisk tar de masse tester, finner ingenting og friskmelder deg. Derfor vil du nok ha mer hell med å oppsøke en spesialist på området.

Kosthold kan jo også være viktig. Selv fungerer jeg best uten altfor masse karbohydrater. Spiser ikke lavkarbo, men moderat og da helst mesteparten rundt trening (før og etter for eksempel).

Lykke til! :)

Tinderr
Innlegg: 1
Registrert: 04 mai 2021 15:42

Re: Hvordan bygge overskudd?

Legg innav Tinderr » 04 mai 2021 15:44

For å løse problemet med penger nøyaktig, vil jeg anbefale deg å prøve, her er et online casino beste casino på nett, hvor jeg alltid løser problemer med penger, gir det en sjanse, og du, jeg er sikker på at du vil lykkes

Inter
Innlegg: 3
Registrert: 24 apr 2020 07:48

Re: Hvordan bygge overskudd?

Legg innav Inter » 14 mai 2021 22:05

Sjekk testosteron nivåene. Tyder på testosteron nivåene er lave.

Gut007
Innlegg: 1
Registrert: 31 mai 2021 16:05

Re: Hvordan bygge overskudd?

Legg innav Gut007 » 31 mai 2021 16:08

josnym skrev:Hei,

Jeg sliter med å bygge overskudd både til hverdagen generelt og trening spesielt. Har vært hos lege for diverse prøver og utredninger, men de finner ikke noe galt med meg. Jeg er jo hverken syk eller skadet, kanskje det er treningsveiledning jeg trenger? Prøver en post her for å se om det er andre som har opplevd det samme og har tips.

Jeg liker å være aktiv hver dag, en perfekt dag får jeg unna trening før jobb. En løpetur i skogen gir både trening, er sosialt og godt for hode. Heldigvis har jeg mange treningsvenner som også liker å starte dagen på samme måte. En annen bonus med trening før jobb er at ettermiddagen blir fri til familien og barna.

Utfordringen er at jeg ender opp syk. Periodene der jeg fungerer godt blir kortere og kortere, det virker som kroppen forlanger mer og mer restitusjon. Jeg husker konkret når dette startet for noen år siden. I bilen på vei til svømmetrening kjente jeg at jeg følte meg sliten og ikke orket konsentrere meg om podcasten jeg hadde på. Siden har det gradvis blitt verre. Forsommeren 2020 hadde jeg mitt livs verste forkjølelse, var helt uten trening i 6 uker. Covid-19 testet, men negativ. Har kommet i gang med rolig trening flere ganger etter dette, men faller tilbake med forkjølelse og betent følelse i kroppen.
Reviews of Best Paintball Guns Under 200
Jeg trener ikke hardt, legger inn ekstra rolige dager når kroppen eller treningsklokka ber om det. Det fungerer fint å gå, så har gått mye tur de siste månedene.

Søvnen er bra, noe som treningskokken bekrefter, samtidig ser jeg også på hvilepulsen at den stiger i peroidene jeg føler meg sliten og forkjøla. Noe som igjen senker søvnkvaliteten.

Har testet forskjellig kosthold, fra middels sunt til ekstremt sunt i form av kun plantebasert mat. Uten at jeg har klart å avdekke noen forskjell.

Er det noen som har opplevd lignende og kan gi meg noen tips? Finnes det noen jeg kan oppsøke som har mer kompetanse på dette en den generelle fastlegen?

/Jostein

The last episode in this story was that I ended up with the kissing disease. Was not very hard hit by the kissing disease itself, but I had a more or less chronic cold for a number of years after this. Since then, I have hardly been ill.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester