Til Veteran (5K tid).

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Håvard

Til Veteran (5K tid).

Legg innav Håvard » 01 apr 2021 11:27

Hei, Veteran,

Du har tidligere etterlyst 5K og 10K tid, men fant ikke igjen tråden hvor du sist nevnte dette. Har nå hatt min første økt på bane og løp 5K på 20:20 i litt ruskete vær.

Tenker jeg skal greie ned mot 19:00 om jeg legger inn litt fartsspesifikk trening fremover.

Normalt løper jeg nå mest lengre turer i ulendt terreng (dvs. jeg løper nesten aldri på flat mark) og har lite 'fart' i beina.

Hvilke tider løper resten av forumet på? Hva tenker dere er en grei 5K tid for en hobbymosjonist?

God påske! :)

PS: Neste blir å teste 10K. Har en uoffisiell tid på 48:00, men dette er med en del motbakker, så tenker jeg burde greie under 45:00 her.

Brukeravatar
Runnur

Re: Til Veteran (5K tid).

Legg innav Runnur » 01 apr 2021 16:27

Løper 5k rundt 18:30 og 10k rett over 38.
Synes under 20 på 5k er bra for mosjonister.

Veteran

Legg innav Veteran » 02 apr 2021 09:56

Håvard skrev:Hei, Veteran,

Du har tidligere etterlyst 5K og 10K tid, men fant ikke igjen tråden hvor du sist nevnte dette. Har nå hatt min første økt på bane og løp 5K på 20:20 i litt ruskete vær.

Tenker jeg skal greie ned mot 19:00 om jeg legger inn litt fartsspesifikk trening fremover.

Normalt løper jeg nå mest lengre turer i ulendt terreng (dvs. jeg løper nesten aldri på flat mark) og har lite 'fart' i beina.

Hvilke tider løper resten av forumet på? Hva tenker dere er en grei 5K tid for en hobbymosjonist?

PS: Neste blir å teste 10K. Har en uoffisiell tid på 48:00, men dette er med en del motbakker, så tenker jeg burde greie under 45:00 her.
Håvard skrev:Hei, Veteran,

Hei Haavard! samme sitatproblem som vanlig men haaper at det gaar greit....?
Jeg tar deg alvorlig denne gangen - selv om du skriver 1. april(snarr).?、
5 km. bane 20.20 ( det var i fjor det) - men trolig ogsaa din tid, haha. 4.04/km.
Loep du alene ? Hvis Ja betyr det 19.30 med "parkamerat". Saa mye betyr "sparring" selv om han ikke er
bedre enn deg - men begge gjerne vil ......... 12,5 runder a 4 sek.raskere - garantert.

Fartstrening framover: Ja, den kan bestaa av f.eks. 3 x 1000 m. m. 100 % troekk - max.2 min pause -
deretter noen rolige joggerunder - og 3000 m. hvor du ligger helt paa grensa fra start - 3.35/km ?
2 - 3 slike oekter ++ noen uker - og vips er du der du boer vaere - dvs. naermere 18 enn 19.

Under 45 paa 10 km. maa du glemme. Naar du foerst er igang paa 5000 m. saa skal det lite til
for aa holde samme fart siste halvdel. 4.00/km og 40.00 maa vaere et reelt maal for deg i loepet av aaret.

Regner med at du har gloemt moella for all tid naa og nyter frisk norsk natur ! God Paaske og trening til alle!

Håvard

Legg innav Håvard » 02 apr 2021 11:49

Runnur skrev:Løper 5k rundt 18:30 og 10k rett over 38.
Synes under 20 på 5k er bra for mosjonister.

Høres solid ut det, Runnur. Da har jeg litt å strekke meg mot. :)

Håvard

Legg innav Håvard » 02 apr 2021 11:52

Veteran skrev:Hei Haavard! samme sitatproblem som vanlig men haaper at det gaar greit....?
5 km. bane 20.20 ( det var i fjor det) - men trolig ogsaa din tid, haha. 4.04/km.
Loep du alene ? Hvis Ja betyr det 19.30 med "parkamerat". Saa mye betyr "sparring" selv om han ikke er
bedre enn deg - men begge gjerne vil ......... 12,5 runder a 4 sek.raskere - garantert.

Fartstrening framover: Ja, den kan bestaa av f.eks. 3 x 1000 m. m. 100 % troekk - max.2 min pause -
deretter noen rolige joggerunder - og 3000 m. hvor du ligger helt paa grensa fra start - 3.35/km ?
2 - 3 slike oekter ++ noen uker - og vips er du der du boer vaere - dvs. naermere 18 enn 19.

Under 45 paa 10 km. maa du glemme. Naar du foerst er igang paa 5000 m. saa skal det lite til
for aa holde samme fart siste halvdel. 4.00/km og 40.00 maa vaere et reelt maal for deg i loepet av aaret.

Regner med at du har gloemt moella for all tid naa og nyter frisk norsk natur ! God Paaske og trening til alle!

Hei, Veteran,

Ja, jeg løp alene og er helt enig i det du sier! Tror jeg skulle kommet under 20:00 selv med dagens form om jeg gravde litt dypere og hadde noen til å piske meg.

Om jeg legger inn litt fartstrening slik du foreslår, så tenker jeg 18-tallet er innen rekkevidde om ikke altfor lenge. Til å aldri ha løpt på bane eller hatt mål om springe 5K fort så skal jeg si meg fornøyd i første omgang.

Mølla er glemt for denne gang og kommer nok ikke i bruk igjen med det første. Men det er mest av praktiske årsaker. Jeg er nok ikke like kritisk til den som du er. :)

God påske!

PS: Hva var din beste tid på 5K og 10K?

Veteran

Legg innav Veteran » 04 apr 2021 08:19

Håvard skrev:
Veteran skrev:Hei Haavard! samme sitatproblem som vanlig men haaper at det gaar greit....?

Hei, Veteran,

Ja, jeg løp alene og er helt enig i det du sier! Tror jeg skulle kommet under 20:00 selv med dagens form om jeg gravde litt dypere og hadde noen til å piske meg.

Om jeg legger inn litt fartstrening slik du foreslår, så tenker jeg 18-tallet er innen rekkevidde om ikke altfor lenge. Til å aldri ha løpt på bane eller hatt mål om springe 5K fort så skal jeg si meg fornøyd i første omgang.

Mølla er glemt for denne gang og kommer nok ikke i bruk igjen med det første. Men det er mest av praktiske årsaker. Jeg er nok ikke like kritisk til den som du er. :)

God påske!

Håvard skrev:

Hei, Veteran,

God påske!

Hei Haavard ! det samme rotet naar jeg skal sitere -proever alltid med noen linjer med alt kommer med, sorry.

Kort, du spoer etter mine tider. Sannelig ikke mye aa skrive hjem om til Paaske...
3000 m og 5000 m loep jeg kun andre aaret etter at jeg begynte i bedrifsserien - var med paa alt da - paa 100 m
var jeg i maal da de beste kom ut fra dusjen osv... men vant min kl. i spyd -hahaha, hold spydet helt idiotisk gaernt
det ble over 36 m. kun ett kast og siden kunne jeg ikke enagng kaste en snoeball paa 25 aar...vanskelig teknisk haha.

Men som tidl. nevnt 9.28 paa 3000 m og 16.15 p 5000 m. i et treningsloep i rykk og napp, "rundetid 61 " to ganger,
helt vilt. Det var lagledern som skulle teste meg og det ble mye moro..
!0.000 m. i noe approbert stevne brydde jeg meg aldri med - dvs. trodde at Bislettmila var det - der fulgte jeg bare
etpar kjendiser hele tiden for aa teste meg mot dem - Jack Waitz hadde god sekundant paa indre bane ... saa jeg
la meg litt bak og utenfor - var redd for aa traa paa noen - men fulgte han helt inn. Omkring 33 trolig - det fine
bildet forsvant sammen med alt det andre jeg har nevnt tidligere. Men har tidene til noen kamerater som aldri
har slaatt meg i noe loep, og de har ca. 32.30 paa tiern. Men slikt betyr ingenting. Jeg likte heller ikke halvmaraton, men loep en paa 1.14 - gammel og konservativ vites, det var 25 km. som gjaldt den tiden

Men en tid paa 10 km. godkjent maal har jeg paa trykk, den eneste res.lista jeg har. Oslo-Loepet 1982 - saa kjenner
dere noen gamlinger som loep der og da, begge kjoenn - saa har jeg tidene.
Min tid 1.pl. av 651 som fullfoerte kl.40-49 aar. 36.02. (23 sek. foran Ystborg som hadde 3.46 paa 1.500 m.tidl)
Jeg regner det loepet paa topp sammen med maraton 2.37.18.
Du vet mosjonist er et vidt begrep - og det viktigste er aa ha det moro - noe jeg hadde til gagns. Jeg ladet aldri
opp til et spesielt loep, toemte meg helt bare dager foer maraton i lange skogsloep som var favoritten.
LItt dumt at han tankbilsjaffisen satt og sov - ellers hadde jeg helt sikker fortsatt aa loepe - baade etter jenter
og premier... men naa fikk jeg jo ei aldeles prakfull vakker jente til slutt likevel..
Ikke ta loeping doedsens alvorlig - men husk at det er en fin maate aa ta vaere paa helsa paa. Lykke til!
og fortsatt God Paaske til alle !

Håvard

Legg innav Håvard » 11 apr 2021 20:07

Takk skal du ha, Veteran! Da har jeg litt å strekke meg mot. :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»