Fullføre maraton med stil

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
thomask
Innlegg: 1
Registrert: 21 mai 2021 08:22

Fullføre maraton med stil

Legg innav thomask » 21 mai 2021 08:46

Hei
Jeg har løpt 2 maraton og sprakk som en ballong rundt 30k begge ganger. Opp 1-2 minutter pr km og kramper i hamstring

Løper 5 mil i uka på asfalt. Normal uke er 10k, 10k og 30k. Mange av turene ligger rund 5.40 fart, som er den farten jeg ønsker å holde på maraton
Dette er også en fart jeg komfortabel med og som jeg kan holde forholdsvis uanstrengt. Løper 10k på 46 og HM på 1.50
Selv om langturene føles helt greie, så blir jeg god og sliten, og kjenner at det begynner å lugge på baksida av låra, og 10-12km til høres lite fristende ut
Har dårlige knær og ankler, og når jeg en sjelden gang kjører en hard 10k, så er beina ubrukelige i flere dager etterpå. Så jeg ønsker primært å løpe som jeg allerede gjør

Det jeg lurer på: Er det mulig å trene på denne måten og allikevel fullføre en maraton med stil(4 timer)?
Er det rett og slett for tynnt med 5 mil i uka? Bør langturene økes ytterligere?
(55 år, 186cm, 70kg)
Thomas

Tomas
Innlegg: 22
Registrert: 09 des 2019 12:11

Re: Fullføre maraton med stil

Legg innav Tomas » 21 mai 2021 10:03

I følge VDOT kalkulatoren (https://runsmartproject.com/calculator/) skulle du ut i fra 10k tiden din med optimal trening for distansene være i stand til å løpe en halvmaraton på 1:42 og helmaraton på 3:31, så 4 timer burde absolutt være mulig på sikt. Men allerede på halvmaraton er tiden din 8 minutter høyere enn det kalkulatoren forutsier, så det virker som utholdenheten din er det som trenger å utvikles.

Det første jeg tenker er at langturen din er alt for lang i forhold til ditt totale ukesvolum. Nå vet ikke jeg hvilket treningsgrunnlag du har fra før, men en langtur som utgjør 60% av totalt volum vil kreve mye restitusjon og utgjøre en stor skaderisiko. Hvis det er mulig ville jeg ha prøvd å oppnå samme eller høyere ukesvolum ved å legge inn flere økter og heller korte ned langturen. Så kan man heller øke lengden på langturen etter hvert som grunnlaget er lagt.

usecgov.org
Innlegg: 1
Registrert: 22 mai 2021 12:20

Re: Fullføre maraton med stil

Legg innav usecgov.org » 22 mai 2021 12:24

United States higher Education is the largest commission of higher education.United States education commission is an American accreditation for academic institutes.

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Fullføre maraton med stil

Legg innav Veteran » 23 mai 2021 04:47

Hei thomask ! jeg skrev en lang mail i gaar, den forsvant i samme sekund som det siste innlegget kom -
proever derfor uten sitat naa- og det blir en kort kommentar.

Ditt opplegg med bl.a. 30 km. med saa adaarlig grunntrening er selvskading, slutt med det hvis du med tiden
vil loepe en maraton uten aa bli oedelagt. Start med aa loepe paa stier, jord og grus - unngaa asfalt en tid.
Glem tid/km. etc. Finn loepsgleden ved aa variere terreng, fart osv. 30-40 min. er nok de foerste ukene hvis
du tar 3 oekter/uka. Ikke tenk paa helmaraton foer om 1 aars tid - da vil du naa ditt maal - med stil hvis du
foelger mine raad.
Tren mest mulig sammen med andre - du faar 30% gratis og trening blir moro slik det skal vaere.
Bli med paa alle mosjonsloep du kan - da faar det hele en by dimensjon - nye kamerater paa alle nivaaer _
og det sosiale samvaeret som betyr mye mer enn antall km./fart etc.
Mitt beste tips som jeg har mast om i alle aar, ser jeg naa at bl.a.Hedda Hynne ogsaa gir:
" Konkurranse er definitivt den beste trening ". Det er ennaa viktigere for lange distander.

Du er 185/70 -det betyr at vekta er paa nederste nivaa- du vil tjene paa 5 kg.+. Da faar du llitt mer saft i beina.
Det er ikke normalt aa faa stive bein osv. etter 10 km.- det betyr at du trener aldeles feil.
Glem tanken paa maraton - loep lett og varier baade terreng, underlag, fart osv.

Det Thomas nevner om "calculator" maa du glemme helt, det er irrelevant for alle mosjonister.
Med kortere distanser og variasjon i tempo osv. vil du snart foele at det gaar mye bedre, og du faar sikkert lyst
til aa loepe oftere. Da er du paa rett vei og etter et par mnd. kan du ta en lett test paa f.eks. ca. 5 km.

Tren mest mulig sammen med noen - delta i mosjonsloep og ha det moro - glem kjedelige km.paa asfalt helt
til du har et greit grunnlag aa bygge paa. Da blir ogsaa maraton om ett aaar mulig - aa proeve tidligere er bare
aa skade kroppen. Du kan med fordel lese noen av mins tidligere innlegg. Lykke til - vi faar hoere fra deg igjen.
Mer detaljerte tips paa mail: fred-ro-panda@hotmail com. vennlig hilsen Fredrik.

Toffin
Innlegg: 23
Registrert: 17 apr 2019 02:42

Re: Fullføre maraton med stil

Legg innav Toffin » 24 mai 2021 23:24

Tomas skrev:I følge VDOT kalkulatoren (https://runsmartproject.com/calculator/) skulle du ut i fra 10k tiden din med optimal trening for distansene være i stand til å løpe en halvmaraton på 1:42 og helmaraton på 3:31,


Har du løpt maraton, og i så fall, hvor bra stemmer kalkulatoren med dine tider?
Jeg skal løpe mitt første maraton til høsten og har lyst på sub 3:30. Mitt raskeste halvmaraton var på en treningsøkt i fjorsommer på ca 1 time og 39 minutter. I følge kalkulatoren du henviser til kan jeg klare sub 3:30 med noen få minutter.

Tomas
Innlegg: 22
Registrert: 09 des 2019 12:11

Re: Fullføre maraton med stil

Legg innav Tomas » 25 mai 2021 07:32

Toffin skrev:
Tomas skrev:I følge VDOT kalkulatoren (https://runsmartproject.com/calculator/) skulle du ut i fra 10k tiden din med optimal trening for distansene være i stand til å løpe en halvmaraton på 1:42 og helmaraton på 3:31,


Har du løpt maraton, og i så fall, hvor bra stemmer kalkulatoren med dine tider?
Jeg skal løpe mitt første maraton til høsten og har lyst på sub 3:30. Mitt raskeste halvmaraton var på en treningsøkt i fjorsommer på ca 1 time og 39 minutter. I følge kalkulatoren du henviser til kan jeg klare sub 3:30 med noen få minutter.


Hei, hos meg stemmer kalkulatoren veldig bra for alle distanser fra 5km opp til halvmaraton. I følge kalkulatoren var min optimale maratontid da jeg løp min siste maraton ca: 2:54:30, mens jeg løp på 2:58. Dette med snitt på ca 90 km i uka over en 12-ukers periode før maraton.

Siden kalkulatoren viser hva man kan klare med optimal trening for distansen vil man med mindre man har veldig mange kilometer i beina komme en god del bak hva kalkulatoren spår.

Så hvis dette er din første maraton ville jeg absolutt ikke følge kalkulatoren blindt, men heller kanskje prøve å løpe på 3:40 i stedet. Det er nemlig veldig kjedelig å gå på en storsprekk etter 30 kilometer :D

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Fullføre maraton med stil

Legg innav Veteran » 25 mai 2021 09:58

Hei igjen ! naa klusset det saa mye her at jeg er veldig usikker paa om dette gaar Rett Vest eller ikke..

Ok. Her er jeg helt enig med Thomas, men ikke fullt saa opp timistisk vedr. tid.. Som han nevner er calculatorn
beregnet paa en godt trent person, og det maa du desverre innroemme at du ikke er. Men med god trening noen
mnd. framover saa kan du naerme deg 3.40 Foerst maa du faa opp/ned farten til 44 eller bedre paa 10 km. da
blir det letter aa holde farten ogsaa utover i loepet.
Men foelg foerst mitt forrige tips , tren mest mulig med andre og saa mange konk. du har tid til. Ikke finn paa aa
loepe 30 km. ennaa, det vil du svi for.
Naar tiden er inne til aa proeve maran, maa du start med 5.00/km. foerste halve.- ca. 1.45 og ikke raskere.hvis
du ikke trener voldsomt mye fram til da. Siste del 5.30/km. vil holde hardt slik jeg ser det naa, men fint om du
overrasker positivt. Det vil gi ca. 3.45 etter min calculator som du gjerne maa sprenge.

Thomas trener nesten det dobble av hva jeg gjorde og har peiling . Jeg sjekket aldri tid underveis men jeg hadde alltid
fine opplevelelser med aa parkere mange mot slutten uten aa ta ut alt. Maraton skal ikke vaere et slit men moro -
og det er det virkelig naar en err godt trent. Saa lykke til med det !

Toffin
Innlegg: 23
Registrert: 17 apr 2019 02:42

Re: Fullføre maraton med stil

Legg innav Toffin » 25 mai 2021 22:14

Tomas skrev:Hei, hos meg stemmer kalkulatoren veldig bra for alle distanser fra 5km opp til halvmaraton. I følge kalkulatoren var min optimale maratontid da jeg løp min siste maraton ca: 2:54:30, mens jeg løp på 2:58. Dette med snitt på ca 90 km i uka over en 12-ukers periode før maraton.

Siden kalkulatoren viser hva man kan klare med optimal trening for distansen vil man med mindre man har veldig mange kilometer i beina komme en god del bak hva kalkulatoren spår.

Så hvis dette er din første maraton ville jeg absolutt ikke følge kalkulatoren blindt, men heller kanskje prøve å løpe på 3:40 i stedet. Det er nemlig veldig kjedelig å gå på en storsprekk etter 30 kilometer :D


Jeg skjønner og du har selvfølgelig helt rett, men jeg tror jeg er god for en tid på mellom 3:40 og 3:30 (forhåpentligvis eeenda litt raskere) og da frister det veldig å gå for 3:30.. selv om det fort kan bety at jeg går på en smell underveis. Jeg vil nok ta en avgjørelse og se an formen noen uker før løpet. Men det viktigste er nok at jeg sitter igjen med en god opplevelse og litt mestringsfølelse etter løpet.. og den uteblir sikkert om jeg møter veggen etter 3 timer. :P


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester