Hoka clifton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Dina

Hoka clifton

Legg innav Dina » 28 jun 2021 19:21

Hei.
Noen som har erfaring med Hoka Clifton her? Jeg gikk til innkjøp av disse for noen uker siden, men opplever å få vondt under føttene hver gang jeg bruker de. Veldig kjedelig i og med at de kostet en del og nok ikke vil bli brukt like mye som jeg hadde håpet på.

Brukeravatar
Runnur

Re: Hoka clifton

Legg innav Runnur » 28 jun 2021 20:32

Prøv å slakke opp skolissene og ta deg en ny tur. Eventuelt tynnere sokker. Vondt under føttene kan komme av for lite blodsirkulasjon og foreslåtte tiltak kan prøves ut før de konkluderes bomkjøp. For øvrig bruk goooooood tid når du prøver skoene slik at du oppdager slike ting neste gang.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 30 jun 2021 15:12

Dina skrev:Hei.
Noen som har erfaring med Hoka Clifton her? Jeg gikk til innkjøp av disse for noen uker siden, men opplever å få vondt under føttene hver gang jeg bruker de. Veldig kjedelig i og med at de kostet en del og nok ikke vil bli brukt like mye som jeg hadde håpet på.

Ja, jeg har et par jeg kjøpte tidlig i fjor. Har løpt snart 1000km på dem, og de har fungert meget bra. De er nok snart moden for oppgradering, merkbart dårligere størdemping på dem nå. (Jeg er en relativt tung løper, 185cm/90kg)

Har brukt nesten bare HOKA de siste par årene. I utgangspunktet liker jeg løpefølelsen i M Bondi 6/7 bedre, da de har mer støtdemping og bredere fotkasse. Drawbacket med M Bondi er at de har en litt skrøpelig innfesting på innsiden mellom såle/fotkasse, noe som gjør at de bare må brukes på flatt underlag. Løper du på stier med røtter o.l. vil de fort gå i stykker. (Ha alltid flere par tilgjengelig hvis det varierer hvilket terreng du løper i.)

Som Runnur sier; Clifton kan være litt smale, så riktig snøring er svært viktig hvis du har en middels->bred fot. Løs opp snøringen hele veien og stram forsiktig hele veien opp. Skoene skal ha god demping når de er nye, så jeg tror ikke det er problemet. Gi dem en sjanse til, hvis ikke får du legge dem ut til salgs, pent brukt.

Dina

Legg innav Dina » 01 jul 2021 16:54

Takk for svar.
Jeg skal prøve tipset med å snøre de mindre stramt. Forøvrig har jeg en smal fot. Bruker str.35, men ender som regel opp med 36 da dette ofte er minste str. i veldig mage sko. Har hørt at problemet kan være at sålene er for myke og derfor gir vonde ben. Jeg er forøvrig bare 154 og 50 kg om det kan ha noe å si.

Toffin

Legg innav Toffin » 05 jul 2021 21:36

Jeg har kun positiv erfaring fra disse skoene og jeg har hatt mange par. Det skal sies at de har blitt fort slitt, men det er nok mest min egen feil siden jeg har løpt litt i terrenget også med dem. Jeg gleder meg veldig til å teste ut Clifton 8.

Synd hvis skoene gjør at du får vondt, men heldigvis finnes det flere andre gode merker. :)

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 06 jul 2021 12:15

Dina skrev:Takk for svar.
Jeg skal prøve tipset med å snøre de mindre stramt. Forøvrig har jeg en smal fot. Bruker str.35, men ender som regel opp med 36 da dette ofte er minste str. i veldig mage sko. Har hørt at problemet kan være at sålene er for myke og derfor gir vonde ben. Jeg er forøvrig bare 154 og 50 kg om det kan ha noe å si.

Generelt er det jo en veldig stor fordel å være lett når man løper. Jeg vil alltid anbefale litt styrketrening parallelt med løping, men iom. at du får vondt UNDER føttene er det nok ikke dette et spesifikt muskulært problem. Jeg mistenker heller noe teknisk, f.eks. at du har veldig lav cadence/frekvens og lander markant på hælen. Pøv å få til 170-180 steg i minuttet.

Ellers er det selvsagt interessant å vite om du har erfaring med andre typer sko der du IKKE opplever samme problem.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»