Testing av VO2-max og laktatprofil

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav s_egeland » 24 jun 2015 09:57

Skal teste meg i dag for første gang og er svært spent på hva jeg kan forvente. Garminklokken min varierer fra 55-60 ml/(kg*min). VO2-max-tallet er litt jo litt gimmick og ikke noe jeg bryr meg så mye om, har også hørt at lette personer favoriseres, er selv 88kg. Leste en plass at langrennslandslaget kun snakker om liter/min og har 6,0 liter som en gylden grense eliten jobber for å komme over.

Laktatprofiltesten blir mer interessant og nyttig tror jeg, tror terskelfart ligger på noe rundt 4:05 min/km. Er dette jeg legger opp ca. treningstempo på i hvert fall.

Er det noen som har erfaring fra disse testene, vet hvordan det gjennomføres i praksis? Stigning på mølle? Testresultater er jo også interessant hvis dere har?
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav trygvan » 25 jun 2015 14:39

Det er noen år siden, men jeg tror testresultatet mitt sist gang lå på ca 57 ml/kgmin og terskelfart på rundt 16,0 km/t.Testet meg da med en god del andre og det var interessant å sammenlikne med de. Jeg hadde forholdsvis lavt O2-opptak ift terskelfart ift en del andre. Det tolket jeg slik at jeg godt kunne trene mer på O2-opptak, samt at det forklarte hvorfor jeg synes at jeg var relativt bedre enn andre løpere i jevn nedoverbakke mer enn i kupert terreng og oppover.

Testen ble gjennomført med slak stigning på mølle. Terskeltesten begynte med 5min på ca 3km/t under antatt terskelfart. Laktattest ble tatt på slutten av disse 5min. Deretter økning med 1km/t og nye 5min og ny test til terskel var passert. O2max-testen ble gjennomført etterpå, ved å øke farten gradvis hvert 20-30sek til jeg ikke klarte mer (kontinuerlig måling av O2-opptak). Mener å huske det var litt O2-måling underveis i laktattesten også for referanse.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav s_egeland » 26 jun 2015 07:30

Interessant å høre, Trygvan. Imponerende terskelfart! Er jo denne som er viktig. Det var ganske lik testgjennomføring på meg. Først laktatprofiltest med 5 min på hver km/t opp til man finner "knekkpunktet", terskelfarten. Startet på 10 (0,5% stigning) og kjørte opp til 15, han som kjørte testen anslo 14,5 km/t som terskelfart men jeg skulle få endelig resultat på mail. Trodde jeg lå litt høyere :( Testingen av oksygenopptak og puls underveis her samtidig som laktaten måles gir nøyaktige verdier for intensitetssonene, der jeg kun har brukt puls tidligere.

Testing av O2 ble gjort i 5,2% stigning med start på terskelfart og økning hvert minutt med 0,5-1 km/t. Jeg endte på 17,5 km/t etter 4,5min og toppunktet var da nest siste måling som viste 60,7 ml/(kg*min)

Dette er egentlig logisk ettersom jeg er altfor glad i å trene over terskel. Må bli flinkere til å trene rundt terskelfarten da. Hvis noen har tips til å ikke bli for ivrig på intervalløkter settes det pris på!

Anbefaler folk som skal teste å ta med egen pulsklokke med belte, løpte ca. 3 km lenger enn nødvendig på laktattesten pga. problemer med lånebeltet. Fikk også beskjed om å ikke trene så hardt i dagene før og helst ikke feste hele natten 3 dager før. Hvem hadde trodd? #ung&dum
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

perzinho
Innlegg: 2
Registrert: 25 mai 2015 10:43

Re: Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav perzinho » 27 jun 2015 00:09

Hvordan stemmer VO2 resultatene dere får på disse testene med det som garminklokkene kommer ut med?

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav trygvan » 27 jun 2015 10:09

Terskeløkter på eller under terskel:
alternativ 1: kjør lengre drag og kortere pauser, f.eks 3x3km m 1min pause
alternativ 2: kjør det som hurtig langtur / "tempo", f.eks. 8-10km kontrollert hurtig.

Jeg har foreløpig ikke klokke som estimerer O2-opptak.

Jeg tenker at det er en begrensning på hvor mye man kan øke O2-opptaket. Når jeg hadde 57 og allerede trente en del, så har jeg neppe talent til å nå særlig over 70 selv om jeg skulle trent som en toppidrettsutøver. Når du allerede har 60 med terskelfart på 14,5 så vil jeg tippe at kan ha en del uforløst potensial i tillegg til at du kanskje gjør det vel så bra i motbakkeløp som i flateløp?
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Hjorten
Innlegg: 35
Registrert: 11 aug 2010 09:24

Re: Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav Hjorten » 27 jun 2015 15:41

Jeg testet laktatprofil på Løpslabbet i Oslo for 10 år siden. Terskelpulsen ble da målt til 159/160 og terskelfarten til ca. 4.00/km. Farten som måles på mølle tror jeg må tas med en liten klype salt. Det avhenger både av at mølla er riktig kalibret og av løperens mølleteknikk (god/dårlig). Jeg hadde nettopp løpt Sentrumsløpet på 36.45 og halvmaraton på 1.20.30, så terskelfarten min var nok en god del raskere enn 4 blank/km.
Terskelpulsen som ble målt opplevde jeg som både riktig og veldig nyttig, spesielt på min ukentlige 45 min. hurtige langtur, der jeg kunne ligge like under 160 (noe lavere første 10 min.)
VO2-max har jeg ikke noe forhold til, men leste i et ganmnelt Kondis av 15*40/20 i 1500m fart skulle være svært effektivt. Har benyttet det en del som formtopping (det er ganske tøft).

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 144
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav torolav » 29 jun 2015 12:15

Hei s_egeland,

Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i terskelfarten målt på mølle. Flere faktorer som påvirker her, bla.a hvor vant man er til mølleløping, evt. feil på mølla, etc. Terskelfarten endres kanskje også i større grad enn terskelpulsen med noen års trening?
Jeg tror altså at det er terskelpulsen du kan bruke mest i det daglige treningsarbeidet, selv om terskelfarten gir noen indikasjoner den også.

For min egen del har jeg hatt nytte av å vite terskelpulsen min, som forøvrig bare bekreftet det jeg allerede visste/antok fra konkurranser med ca 1 times varighet. (Utførte en Løplabbet-test i 2013)

Tempo/terskel-økter (ikke OVER terskel):
Støtter Trygves forslag, samtidig som tempo-økter kan utvides til 14-15 km også (med litt lavere puls enn om du skulle løpt 8-10 km)
Får du kjørt
[*]intervaller (3 x 3 km eller 4 x 2 km) på terskel
[*]middels tempoøkter (8-10 km) på pulsfrekvens ca 5 lavere enn terskel
[*]"lavtempoøkter" (12-15 km) på pulsfrekvens ca 10 lavere enn terskel
så har du et bredt spekter i å trene i, samtidig som alt er relevant fart for 10km og halvm-konkurranser.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav s_egeland » 10 jul 2015 11:02

Takk for gode intervalltips!

Perzinho: Garminklokken min viser for tiden 55 så vil si den ikke har så stor nøyaktighet, men når jeg har kjørt mer hardøkter en periode har den vist opp mot 60, så kan ha med hvordan man kjører økter også. Vil uansett ikke bry meg for mye om dette tallet.

Terskelpuls ble satt til 165, hadde 166 i snittpuls på BCM Halvmaraton for 2,5 mnd siden. Konkurransetid på 1:30. Trodde ikke man skulle klare å holde terskel i mer enn en time jeg. Trodde derfor terskelpuls var rundt 168-170. Og da har jeg ca 4:00 min/km på flatene.

Menmen, er ikke noe å henge seg så opp i tror jeg. Durer på med lange intervall- og tempoøkter fremover jeg nå, så ser vi var dette blir til. Er i det minste motivert etter denne testen.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

hailegeraldo
Innlegg: 125
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav hailegeraldo » 15 jul 2015 09:09

s_egeland skrev:Terskelpuls ble satt til 165, hadde 166 i snittpuls på BCM Halvmaraton for 2,5 mnd siden. Konkurransetid på 1:30. Trodde ikke man skulle klare å holde terskel i mer enn en time jeg. Trodde derfor terskelpuls var rundt 168-170. Og da har jeg ca 4:00 min/km på flatene.


Terskelpuls blir litt vanskelig å sette pga "cardiac drift". Jeg skal ikke si at det er feil at terskelpulsen din ble satt til 165, men terskelpuls er et begrep som er vanskelig å definere absolutt. Hvis du har større væsketap, eller blir temmelig varm under økta/konkurransen, vil pulsen stige på tross av at laktatkonsentrasjonen er stabil. Pulsen kan øke ganske mye på det som er løping med lik laktatverdi.

Jeg skal illustrere dette med et eksempel: I fjor sommer løp jeg en langtur på ca 20 km i 28 grader og sol. Halvveis passerer jeg en badeplass i ei elv, så jeg planla en dukkert der som balsam for kropp og sjel. Jeg løp første halvdel i 4:40-fart med puls som ganske fort gikk opp i 145 - noe som er ganske høyt over det normale for meg i denne farten. Halvveis badet jeg i 10-15 minutter før jeg snørte på meg joggeskoa igjen og løp de siste 10 km hjem, godt avkjølt, i 4:40-fart og puls på 130-135. Opplevd anstrengelse var den samme som før dukkerten.

Laktatverdien min var nok den samme på begge halvdelene selv om pulsen var ulik. Og jeg var på begge halvdelene godt under terskel, også som puls. Når kroppen blir varm, vil den måtte kvitte seg med varme. Blodet styres i større grad ut mot huden, og hjertet kompenserer med å øke frekvensen. Har du stort væsketap skjer det samme for å kompensere for lavere blodvolum. Derfor ser vi ofte at pulsen stiger utover i ei lang økt til tross for at laktatverdien er uforandret.

jonaganoj
Innlegg: 3
Registrert: 17 jul 2015 10:18

Re: Testing av VO2-max og laktatprofil

Legg innav jonaganoj » 23 jul 2015 09:33

Garmin-klokka viser kun sammenhengen med dine raskeste intervaller eller treninger og en fast upersonlig sammenheng mellom VO2 max og fart (justert for den vekten du har lagt inn). Dette er litt bortkastet dersom man IKKE løper all trening på flat vei eller bane. Jeg løper mye i terreng og har O2-opptak som for en sofagris (45)...men har testen den på mølle og fått 63. Som sagt dersom man trener mye på bane er den verdt noe.

jeg tror den beste måten å komme til terskelfart er gjennom slik friidrettere tenker. For hver gang man dobler distansen vil kilometertiden øke med 6-7%. Dvs dobler man distansen så multipliser kilometertiden med 1,07. Eller halverer man distansen så divider med 1,07. Du har sagt halvmaraton på 90 min, noe som gir 4.17 pr km (4,29 desimalt). Det gir en 10km fart på 4,29/1,07 = 4, altså 4 blank på 10 km. Terskelfart er da ca 2/3 av nedgangen fra 4.17 til 4, altså da havner vi på 4.06 som terskelfart. Men så kommer det an på halvmaraton-løypeprofil etc så juster dette.

Men dersom man finner en terskelfart på flat vei så slipper man dagsform og pulsdrift, men man lærer seg også hva pulsen sier når man trener på denne farten.

O2-opptak er bare et uttrykk for den maks energien som ble forbrukt pr kg kroppsvekt og ikke hvordan den energien ble benyttet. Det er her effektivitet og løpsteknikk og andre faktorer kommer inn. For lange løp over en time er det definitivt løpsøkonomi som teller og ikke maks O2.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 48 gjester