Løpe maraton første gang

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
jubel

Løpe maraton første gang

Legg innav jubel » 15 jul 2015 19:58

Hei!
Jeg er nybegynner her, meldte meg inn fordi jeg har fått for meg at jeg vil løpe maraton. Hvor lang tid må man egentlig bruke for å trene seg opp til det, fra sånn relativt utrent form? Er det mulig på to måneder? Jeg klarer fint å løpe 5 km, og hadde sikkert klart å løpe 10 km også nå om det var om å gjøre, men føler at maraton blir noe litt annet... Hva er en realistisk tid for en nybegynner?
Og måå man trene styrke for å løpe langt? Syns det er vanskelig å få tid til et veldig omfattende treningsprogram i en travel småbarnsmor-hverdag, men liker å jogge og gå turer, pluss litt svømming/aerobic.
Setter pris på alle gode råd :)

Brukeravatar
ipconfig

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav ipconfig » 16 jul 2015 18:58

2 måneder er litt snaut hvis du er utrent. At du kan løpe 5km er i hvertfall et bedre utgangspunkt enn å ikke kunne det. Det er egentlig bare å melde seg på slik at du får begynne å trene. Du bør trene 3-4 ganger i uken om du skal være klar til løpet. Det spiller vel mindre rolle om du bruker 4 eller 5 timer. Men en start kunne vært slik:

Uke 1: man 5km ons 7km lør 9km (totalt 21km)
Uke 2: man 7km ons 7km lør 12km (totalt 26km)
Uke 3: man 8km ons 8km lør 14km (totalt 30km)
Uke 4: man 8km ons 10km lør 16km (totalt 34km)
Uke 5: man 10km ons 10km lør 18km (totalt 38km)
Uke 6: man 10km ons 10km lør 20km (totalt 40km)
Uke 7: man 12km ons 10km lør 22km (totalt 44km)
Uke 8: man 8km ons 6km lør/søn 42km (totalt 56km)

Siden du liker å gå kan du legge inn en km med rask gang hvis du syns langturene blir for tunge å løpe hele tiden.