Løpe maraton første gang

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
jubel
Innlegg: 6
Registrert: 15 jul 2015 19:43

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav jubel » 23 jul 2015 21:08

Synes du høres veldig godt forberedt ut, tfk! Etter det jeg har klart å lese med opp til i det siste, så er turene dine lange nok, og du har jo også en god tid på halvmaraton, så 4 timer slår du nok med glans! Det er også min erfaring at man klarer mye mer i løp enn på trening, så bare husk å ta det litt roligere siste uka før du skal løpe :) Lykke til!

frodo_785
Innlegg: 24
Registrert: 04 jan 2013 16:13

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav frodo_785 » 31 jul 2015 11:48

Heisann,

Veldig bra tråd for erfaringsutveksling!
Jeg debuterte i fjor på maraton, og løp Berlin Marathon. En fantastisk løype som er bortimot flat. Jeg begynte å trene skikkelig 1. mai 2014. Og fikk nesten 5 gode måneder (lite i juli). Jeg støtter de som har tatt til orde for å konkurrere seg litt i form. Særlig om man ikke løper med andre på trening, slik som jeg. Jeg løp Farsund halvmaraton (også debut) på 1:45 31. mai 2014 og Knarvikmila Halvmaraton på 1:33 1. sept. 2014.
Min trening bestod mye i turer til og fra jobb. Har selv 3 små barn (3-3-5 år) og har derfor liten tid til trening på ettermiddag/kveld. Turene var ca. 8-14 km lange, og jeg trente også noe intervall. Jeg satte pers på Fanamilen en uke før Berlin på 41:16.

I Berlin gikk det kjempebra til ca. 35 km. De siste km ble tunge, og fikk krampe i venstre legg et par ganger og måtte stoppe opp. Kom i mål på 3:32, så var fornøyd med tiden, men ikke gjennomføringen. Lærdommen var nok at jeg hadde for få langturer.

Starter i Berlin i år igjen, og er litt etter skjema. Fikk trent godt i juli, og har lagt inn ca. en langtur i uka på halvannen til to timer.
Så blir det to 10 km 3. og 17. august. Knarvik halvmaraton 5. sept. Og Fanamilen siste helgen før Berlin.

Satser på en jevnere maraton i Berlin i år. Man lærer mye på første ift hva kroppen tåler og hvor langt det er. Har bedre i startposisjon i år, måtte løpe sikk sakk helt frem til 25 km ifjor, noe som var svært slitsomt. Endel også oppå fortauet for komme forbi.
Målet mitt er pers, og negativ split.

Evt. interesserte kan følge med på Endomondo: https://www.endomondo.com/profile/5859492

Mvh
Frode
Personlig beste: 5 km: 20:30 (2014), 10 km: 41:16 (2014), Halvmaraton: 1:33:36 (2014), Maraton 3:32:08 (2014)

tfk
Innlegg: 21
Registrert: 12 mai 2014 13:43

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav tfk » 24 aug 2015 11:04

Mine planer å debutere i oktober må endres til Vestfold maraton i september

Litt nedtur med ett så lite løp og en måned kortere forberedelse, men sånn blei det.

Jeg trodde dette løpet var rimelig flatt, men fikk høre at dette er feil og jeg må regne med slutt tid 40-50 minutter mer enn Oslo

Kan dette stemme??

Ødelegger i tilfelle alle muligheter for å komme seg under 4t...

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav s_egeland » 25 aug 2015 08:06

tfk skrev:Mine planer å debutere i oktober må endres til Vestfold maraton i september
Litt nedtur med ett så lite løp og en måned kortere forberedelse, men sånn blei det.
Jeg trodde dette løpet var rimelig flatt, men fikk høre at dette er feil og jeg må regne med slutt tid 40-50 minutter mer enn Oslo
Kan dette stemme?? Ødelegger i tilfelle alle muligheter for å komme seg under 4t...


40-50 minutter? Nei, det stemmer ikke i det hele tatt. Vestfold maraton har ca 500 høydemetere man må klatre i løpet av de 42,2 km. Dette er ca halvparten av Bergen City Marathon, der sier man at man kan legge på ca. 8-10 % på en tid ift. Oslo Maraton.
For noen som er veldig tunge og sliter veldig i motbakker vil det gjerne gjøre større utslag. Men normalt skal det ikke være snakk om mer enn 12-15 min for en som løper på 4timer, vil jeg tro.

Tror fremdeles du kan fikse sub4 og er mer enn nok løpere til å få "løpsfølelsen". Tror dette blir bra, lykke til! Husk å trene litt i kupert terreng i forkant. Ro ned i bakkene og gi godt på nedover!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

tfk
Innlegg: 21
Registrert: 12 mai 2014 13:43

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav tfk » 31 aug 2015 08:11

Ifølge hjemmeisden deres, så er det vel totalt drøye 300 høydemeter, og med din referanse til Bergen, så høres 12-15 min ekstra mer fornuftig ut.

Føler også at svak motbakke er det som fungerer best for meg.

Blir spennende og endelig få testet dette og se om kroppen holder

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav trygvan » 31 aug 2015 16:42

s_egeland skrev:
tfk skrev:40-50 minutter? Nei, det stemmer ikke i det hele tatt. Vestfold maraton har ca 500 høydemetere man må klatre i løpet av de 42,2 km. Dette er ca halvparten av Bergen City Marathon, der sier man at man kan legge på ca. 8-10 % på en tid ift. Oslo Maraton.
For noen som er veldig tunge og sliter veldig i motbakker vil det gjerne gjøre større utslag. Men normalt skal det ikke være snakk om mer enn 12-15 min for en som løper på 4timer, vil jeg tro.

Synes du tar vel hardt i her, i alle verdiangivelsene. Som tfk sier så oppgis Vestfold å være 300 høydemetre. Det jeg kjenner til om Bergen City er at den er ca 350 høydemetre per runde, dvs 700 totalt. Jeg har ikke hørt det med at man kan legge på ca 8-10% ift Oslo maraton før. Jeg har heller observert at det er mange som får overraskende gode tider i BCM, setter pers etc.
I fjor sprang jeg New York som har ca 500 høydemetre. Jeg var nok i litt bedre form enn jeg var i Berlin året før, men jeg kom altså inn bare 1 min bak persen derfra, enda løpet også i hovedsak gikk i til dels sterk motvind. Jeg anslo da at jeg tapte kanskje 3-4 minutter på stigningen og ca like mye på vinden (altså at jeg var i form til litt bedre enn 2:35 i en paddeflat løype gitt gode forhold). Overført til Vestfold for en 4-timersløper så blir det kanskje da 4-5 minutter om han har samme tilsvarende ulempe som jeg har av motbakker.

Når det gjelder at du føler deg sterkest i svak motbakke tfk, så må du bare trene på å tåle mer variert underlag, slik s_egeland sier (men det er egentlig for sent nå, ser det er allerede på lørdag). Lykke til!
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav s_egeland » 01 sep 2015 07:27

Du har seff helt rett! Utilgivelig regnefeil :? 12 minutter av 240 minutter er jo 5 % ikke 10 %. Påslaget er bare ut ifra mangelfull empiri fra vår løpegjeng der de fleste mente at de hadde 3-4 minutter bedre inne på en flat halvmaraton ift. BCM-halv.

Bare søkte opp noen aktiviteter raskt på Strava og så hva som stod her. Da var det rundt 500 og 1000 på de første jeg klikket inn på, men godt mulig dette er høyt ja, de høydetallene som kun er hentet fra gps-data er ofte unøyaktige. Poenget var først og fremst at 40minutter var spinnvilt, og at han fremdeles kunne klare sub4 :)

#leggermegflat
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

tfk
Innlegg: 21
Registrert: 12 mai 2014 13:43

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav tfk » 01 sep 2015 08:42

Takk skal dere ha.

Da har hodet mitt bestemt seg for at Vestfold mer eller mindre er flatt, og satser på sub 4.00.

Er vel rimelig sikkert at dette går til he... likevel, så da kan jeg likegodt gjøre det med stil :D

boas
Innlegg: 96
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav boas » 01 sep 2015 12:22

s_egeland skrev:Du har seff helt rett! Utilgivelig regnefeil :? 12 minutter av 240 minutter er jo 5 % ikke 10 %. Påslaget er bare ut ifra mangelfull empiri fra vår løpegjeng der de fleste mente at de hadde 3-4 minutter bedre inne på en flat halvmaraton ift. BCM-halv.

Bare søkte opp noen aktiviteter raskt på Strava og så hva som stod her. Da var det rundt 500 og 1000 på de første jeg klikket inn på, men godt mulig dette er høyt ja, de høydetallene som kun er hentet fra gps-data er ofte unøyaktige. Poenget var først og fremst at 40minutter var spinnvilt, og at han fremdeles kunne klare sub4 :)

#leggermegflat


Mitt inntrykk er at Strava omtrent dobler høydemetrene. Tror de bruker eget topografisk kart og modell for beregning i stedet for GPS-data.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Løpe maraton første gang

Legg innav trygvan » 01 sep 2015 23:25

Jeg skal oppgi kilden min for høydedataene på BCM. Det er først og fremst en høydemodell jeg laget for de til løpet i 2013 beregnet ut fra offisielle kartdata (vegdata primært, og 1m-hødyekoter sekundært). Med den beregnet jeg samlet stigning til ca 380m på en runde. Men runden den gangen var litt annerledes ut forbi Sandviken (gikk over gangbro der, som innebærer et par ekstra høydemetre), og i tillegg en litt annen trase tilbake fra Nordnes mot målgang som også gav noen meter ekstra. Skulle dermed kanskje gi rundt 360-370 høydemeter med dagens løype.

Ved gjennomløping av 2015-løypa med min garmin 910 (som har barometrisk høydemåling og dermed er langt mer presis enn de som ikke har), fikk jeg 280 høydemeter på runden. Altså ikke noe inntrykk av at Strava med 910-data har økt antall høydemetre ift virkeligheten.

tfk; kan være greit å ha litt respekt for distansen første gangen. ta det pent, men ha det gøy også. husk næring underveis, primært sportsdrikk. ikke tro at du skal drikke mest mulig hele tiden, da må du bare på do, men drikk litt med jevne mellrom, mer hvis du blir tørst. Banan eller gel kan være en ide for påfyll av næring. Banan er litt tyngre å fordøye, men kan kanskje være lurt 1 eller to ganger men da må du være obs på at det kan ta litt tid før du får positiv effekt av den. Sent i løpet er det ikke noe vits, da er bare magen vrang, er min erfaring i alle fall og du får ikke positiv effekt av det. Bør være evt f.eks. etter 20-25km eller noe sånt. Personlig har jeg brukt litt gels, f.eks. 1 på 10km, 1 på 20 og kanskje 1 på 30km. Ta evt en gåpause på 5min også samtidig med bananen, f.eks. på 25km.

I min debut spiste jeg banan og drakk cola på en drikkestasjon etter 38km, da var jeg begynt å bli nokså dødsliten men holdt det enda noenlunde gående. Trodde næringen skulle gi en liten puff i rett retning, men etter 40km ble det bare enda værre og jeg tvunget ned i gangtempo de to siste kilometrene. Likevel ble sluttiden såpass som 3:07, så brukbare tider er mulig også med litt gange, så lenge marsjfarten ellers er høy nok. Hadde nok kunnet tjent på å ta den gangen og næringen kombinert tidligere, når magen var mer mottakelig.

You run you learn. Lykke til!
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester