Vektnedgang - Forbedring av tid

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Tandstad
Innlegg: 25
Registrert: 15 aug 2010 12:56

Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav Tandstad » 25 aug 2015 10:06

Hei,

Nokon som vil gjere seg opp ei meir eller mindre kvalifisert gjetning på kor mykje ein vektnedgang på 15-20 kg kan utgjere på løpstider? Tenker spesielt på Skåla Opp(var med for 6. gang i år, gammal pers er 1.50, i år hadde eg 2.05 på 107 kg ca.) og litt kortare distansar(5k/10k. All time 5k pers er ca. 18.20, 5k pers fra tidligare i år på 107-108 kg er 21.30)

Er det urealistisk å håpe på 1 minutt per kg på Skåla Opp?

Har testa denne "kalkulatoren" som skal gi ein peikepinn. Ser meget lovande ut viss dette er nogenlunde riktig(mtp flate løp)
http://aktivtrening.com/slankning/treni ... -noen-kilo

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 491
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav knut42 » 25 aug 2015 12:44

Ingen vitenskapelig metode, men jeg selv bruker et kvarter kortere tid ved samme intensitet når jeg gåjogger 8km opp til et vann uten en sekk som veier rundt ti kilo. Dvs en time uten sekk og 75 minutter med sekk.

boas
Innlegg: 96
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav boas » 25 aug 2015 14:08

Jeg har hørt og lest flere anslag rundt 2-2,5 sek/km/kg. Dette vil gjelde ved akkurat samme treningsgrunnlag, men det vil kanskje være vanskelig å isolere dette da man (i alle fall etter egen erfaring) vil være i bedre form ved lavere vekt.
På Skåla opp vil det nok være langt mer å tjene, men jeg synes det er vanskelig å anslå.

Tandstad
Innlegg: 25
Registrert: 15 aug 2010 12:56

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav Tandstad » 25 aug 2015 14:14

Ja den generelle regelen seier vel ca. 2 sec/mile/lb, som blir ca. 2,75 sekund per km per kg. Dette på flate løp. På Skåla vil eg tru det skal vere meir ja.

knut42: Det var jo absolutt ei interessant samanligning, sidan Skåla er ca. 8 km. Gir i det minste ein peikepinn :)

Då håper eg fortsatt at 1 minutt per kg kan vere innanfor til neste år. Samme treningsmengde, 20 kg ned, sluttid på ca. 1:45. Det hadde gjort seg!

MS Bøler
Innlegg: 26
Registrert: 21 aug 2012 11:03

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav MS Bøler » 26 aug 2015 10:29

Har lest og hørt om mange formler på dette. Eksempelvis at 1 kg vil utgjøre mellom 25-30 sekunder på en 10 km flatt. Men som "boas" skriver så henger vel vektreduksjon sammen med mer trening og bedre form. I et bakkeløp vil er jeg overbevist om at vekt er nesten like avgjørende som stor motor.
Har jo sett diverse motbakkeløp på Østlandet hvor jenter på 12-14 år slår etablerte seniorer. Her tror jeg vekt er mye av forklaringen, samt at barn har lite utviklet muskulatur og derfor produserer mindre melkesyre (det siste har jeg ikke faglig belegg for, men barn blir jo sjelden støle på samme måte som oss rustne tungvektere).
107 kg er brutalt å frakte opp Skåla så vil tro at en vektreduksjon på 15-20 kg vil redusere sluttiden radikalt. Utfordringen er vel å bli kvitt 20 kg.

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 491
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav knut42 » 26 aug 2015 12:48

Tandstad: Den 8-kilometeren jeg refererte til er en slakk turvei med asfalt og litt grus fra Grønland til Maridalsvannet i Oslo.

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav s_egeland » 26 aug 2015 14:36

Viktig å holde på muskelmassen når du går ned i vekt, ellers kan du glemme så stor fremgang. Du må ta det gradvis, 0,5 kg per uke er det som anbefales som maksimalt for utøvere. Så er det bare å gønne på til neste år! Lykke til :D
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 284
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav Korak » 26 aug 2015 21:18

s_egeland skrev:Viktig å holde på muskelmassen når du går ned i vekt, ellers kan du glemme så stor fremgang. Du må ta det gradvis, 0,5 kg per uke er det som anbefales som maksimalt for utøvere. Så er det bare å gønne på til neste år! Lykke til :D


Dette er vel en påstand som bare er sagt mange nok ganger til at det oppfattes som en sannhet. Der er ingen grunn til at man skal ha behov for å opprettholde muskelmassen man har som 110 kg tung løper for å få fremgang ved vektreduksjon. Der finnes ikke toppløpere innen langdistanse som har volumiøs muskelmasse.

Om man opprettholder treningen mens man går ned i vekt så vil kroppen tære bort den muskelmassen som er overflødig. Man må faktisk ned på en BMI på under 18 (ca.) for at muskelmassen begynner å bli lav i forhold til å yte maksimalt ved langdistanseløp.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav s_egeland » 27 aug 2015 08:19

Korak skrev: Dette er vel en påstand som bare er sagt mange nok ganger til at det oppfattes som en sannhet. Der er ingen grunn til at man skal ha behov for å opprettholde muskelmassen man har som 110 kg tung løper for å få fremgang ved vektreduksjon. Der finnes ikke toppløpere innen langdistanse som har volumiøs muskelmasse. Om man opprettholder treningen mens man går ned i vekt så vil kroppen tære bort den muskelmassen som er overflødig. Man må faktisk ned på en BMI på under 18 (ca.) for at muskelmassen begynner å bli lav i forhold til å yte maksimalt ved langdistanseløp.

Mente ikke "for guds skyld, behold alle musklene!" Er helt enig i det du skriver her mtp flat langdistanse. Men hva tror du vil gi han best forutsetning for god tid. Hvilken sammensetning av "svinn"? 100% fett eller 50/50 fett og muskel?

Har deltatt i Skåla Opp 3 år, og min erfaring er at overflødig vekt (altså fett) er langt mer uheldig enn en muskuløs kropp opp her. Dessuten vil jo vektnedgangen bli mye enklere om han klarer å beholde en del muskelmasse underveis som holder energiforbruket oppe.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Tandstad
Innlegg: 25
Registrert: 15 aug 2010 12:56

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav Tandstad » 02 mai 2016 12:18

Hei igjen,

Artig å sjå denne posten, eg brukar som oftast å ha ein motivasjonsboost rett etter sesongens første løp, som gjeng natt til 01.05 kvart år. I år fullførte eg 4.4 km på 17.53 min, på 105 kg. Motiverande å sjå kva ein kunne klart ved ei lavare vekt:

Hva veier du i dag?:
105
Velg treningsform: Tast inn distanse:
4.4
Min nåværende tid:Timer:
:min:
17
:Sekund:
53
Min nye vekt [i kg]:
90
BEREGN
Resultat
Hvis du veier 90 kg, blir din nye Løping / 4.4 km-tid:
00:15:08
Altså 00:02:45 raskere enn i dag

(Tid i timer : minutter : sekunder)


Ei tid på 15:08 ville gitt meg pallplassering, istadenfor den 21.-plassen eg fekk. Sjølv om eg har trent mykje og bra lenge no, så klarer eg ikkje å få heilt på plass kosthaldet. Føler at viss det hadde komt på plass, så kunne 90 kg vore eit realistisk mål innan neste års løp.

Inntil vidare så er foreløpig mål å komme under 100 kg til Skåla Opp i år. Det virkar ikkje som mykje trening gjer så mykje utslag på vekta, så det må nok gjerast via kosten. Vil helst ikkje miste så mykje muskelmasse heller, så er ein balansegang sjølvsagt.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester