Vektnedgang - Forbedring av tid

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
snberge
Innlegg: 77
Registrert: 04 jun 2014 01:13

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav snberge » 04 mai 2016 10:16

Jeg har selv god erfaring med at å gå ned i vekt kan føre til stor forbedring av tid. Jeg gikk fra en maksvekt på 96 kg, og ned til 72. Det er vanskelig å si akkurat hvor mye det hadde å si på tidene mine, siden jeg trente mye og godt i samme periode. Men tidene mine på absolutt alle distanser raste nedover.

Ang. den kalkulatoren du har brukt: Jeg antar at den legger til grunn at vektnedgang kun består i tap av fett. Det er ikke helt slik i praksis. Ofte vil man også miste noe muskelmasse. Om du vil miste mindre muskelmasse anbefaler jeg å trene styrke, samtidig som du ikke går ned for mye på kort tid. Om du går ned mer enn 0,5 kg i uka vil du kunne miste en del muskler.

Trening i seg selv har ikke så mye effekt på vekta di. Trener du mer, spiser du også mer vil jeg tro. Det er i hvert fall vanlig å bli mer sulten. Derfor blir det viktigste hva du spiser og hvor mye.

Personlig har jeg god erfaring med å telle kalorier med MyFitnessPal. I tillegg anbefaler jeg å lese Racing Weight.

gmole
Innlegg: 2
Registrert: 23 mai 2016 15:08

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav gmole » 23 mai 2016 16:32

Helt sikker på at disse kalkulatorene og estimatene overvurderer effekten av vekttap, særlig på litt kortere, flate distanser der fart potensielt kan være en noe begrensende faktor. Bare det faktum at estimatet er lineært vitner jo om at det er relativt useriøst: På 3000m tilsvarer f.eks. 10kg vekttap 75 sek, enten du løper på 8 eller 18 min i utgangspunktet. Det faller på sin egen urimelighet.

Arne
Innlegg: 10
Registrert: 14 feb 2010 19:13

Re: Vektnedgang - Forbedring av tid

Legg innav Arne » 31 mai 2016 13:10

Det er klart at jo fortare du spring, jo færre sekund per km vil du tene på vektreduksjon. På same måte vil du tene *meir* per kg vektreduksjon dersom du er lett! Grunnen til det er at det er forholdet av vektreduksjonen relativt til kroppsvekt som er avgjerande. Den litteraturen eg har klart å finne, antyder at energiforbruket er proposjonalt med vekt opphøgd i 0.67 på flatt løp. Det betyr at dersom du går frå 90 til 80 kg, vil tidsforbruket på ein gitt distanse bli (80/90)^0.67 * tid = 0.92 * tid. Dersom ein f.eks. spring halvmaraton på 1:40, vil ein då teoretisk kome ned på 1:32 dersom ein ikkje taper kapasitet på vektreduksjonen. I tillegg kan ein kanskje presse seg litt ekstra, då løpstida er litt kortare. I dette eksempelet var tidsbesparelsen 2.16 sekund per kg vektreduksjon... I motbakkar er energiforbruket proposjonalt med vekt, så dersom ein går frå 90 til 80 kg, vil ein bruke 80/90=0.89 av tida.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester