Halvmaraton med akillesbetennelse?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
a75

Halvmaraton med akillesbetennelse?

Legg innav a75 » 07 sep 2015 14:55

Jeg er påmeldt Oslo Halvmaraton 19. september, men lurer på om jeg må trekke meg pga akillesbetennelse. For ca to uker siden løp jeg en langtur, og fikk deretter vondt nederst på akillesen, så vondt at jeg måtte avbryte neste løpetur etter to km. Deretter har jeg drevet med sofasitting og eksentriske "tåhev" to ganger dagen. Nå begynner smertene å roe seg, og jeg klarte å løpe 7-8 minutter uten særlig vondt i går, og det er ikke verre i dag enn i går, så jeg antar at jeg kan trappe forsiktig opp etter hvert.

Spørsmålet er om det er noe håp for halvmaratonen, må jeg innse at jeg bare blir skadet igjen hvis jeg prøver? Hvor mye kan jeg eventuelt pushe på trening uten å ødelegge verken akillesen igjen eller formen på løpsdagen? Og hvis jeg kan løpe, hvor fort kan jeg håpe at det går? Den siste langturen var 20 km i 5.00 (eller 18 i 4.50 pluss oppvarming og nedjogg), og jeg hadde håp om å løpe halvmaraton i 4.20–4.30-fart, hvis jeg fikk trent godt de siste ukene. Men hvor mye faller formen på disse ukene uten ordentlig trening? Noen som har relevant erfaring å dele?

Rådene deres fikk meg så lykkelig gjennom Birken på forsommeren at jeg stoler på at jeg kan overlate dette til forumet.

MS Bøler

Re: Halvmaraton med akillesbetennelse?

Legg innav MS Bøler » 07 sep 2015 16:04

Vanskelig å si hva som er lurt å gjøre. Hvis du har vært mye plaget med betennelser i hælene så er kanskje ikke 21 km asfalt det klokeste du gjør.
Når det gjelder formen må uansett grovjobben være gjort nå, så et opphold kan gi et bra overskudd. Får du løpt et par korte turer så beina ikke visner kan dette gå fint.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 07 sep 2015 19:06

Hei,

Det blir nesten spam fra min side, for jeg har ingen råd - bare litt skryt:
Det var en heftig formforbedring du har på noen få måneder! Fra 1:57 på Birken til 1:32-1:35 på halvmaraton?

Håper akillesen oppfører seg og at du får løpt!
Hvis ikke: Det er ikke verdt å ofre helsa for. Sjansen byr seg igjen senere også.

T
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

a75

Legg innav a75 » 08 sep 2015 08:31

MS Bøler: Jeg føler allerede at kroppen er vissen (eller råtten?), men det er mulig det blir bedre med litt småjogging etter hvert. Jeg vil ikke si at jeg har listt mye med anklene, men så har jeg heller ikke løpt mye på asfalt.

torolav: Takk for skryt, selv om det ville føltes mer fortjent etter et løp enn etter en gjetning ... Jeg fikk blod på tann etter Birken, så jeg har løpt jevnlig i sommer, det som på min høyst personlige skala må regnes som "high volume, high intensity". Det er jo moro å løpe når man har fremgang (det er jo en fordel med å begynne på scratch, at det er ganske lett å bli bedre).

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»