Smartere Bjørgen

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Smartere Bjørgen

Legg innav antoess » 21 jan 2010 14:16

Gledelig å se at Marit Bjørgen er på opptur igjen. Etter flere dårlige år med skuffelser, er det godt å se at omleggingen av treningen fører til resultater :D
For de som har fulgt med på forumet gjennom flere år, husker kanskje at blant annet jeg har kommet med kritiske bemerkninge om hennes trening, og for minst to år siden sa at dette ikke kunne gå bra. Dessverre fikk jeg rett. Hun kjørte seg fast i en negativ spiral. Desto mer hyggelig er det å si at jeg har fått litt rett når hun nå har lagt om treningen sin vesentlig. Detaljer kan sikkert diskutteres, og akkurat hvordan treningen foregår vet vel kanskje bare de nærmeste.
Men hun har lagt inn betydelig lengre perioder med roligere trening. Nå framstår hun i NM med selvkontroll og stoler på seg selv, selvsikker utad og endelig en form som varer lenger enn til nyttår. Det blir derfor med spenning vi ser fram til hva hun kan prestere i OL. Jeg går for GULL :P
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
TRAN

Re: Smartere Bjørgen

Legg innav TRAN » 21 jan 2010 15:17

Enig enig. Dette er meget interessant og kan fyre opp under spennende diskusjoner.
Uansett hyggelig uansett hvordan en leser det at Marit gjør det bra.
Men så har vi Terese Johaug da, hvordan skal vi lese hennes tilbakegang?

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan disse trener, men det jeg har fått med meg tidligere er at Marit nå skulle følge et "tradisjonelt" treningsopplegg (dvs mix av hardt og rolig?), mens Johaug skulle prøve seg på et Bjørgen/Samdal-opplegg med intensive bolker. I dag har jeg lest en artikkel der det stod at Johaug ikke hadde mer intervalltrening enn Bjørgen og Northug, så sannelig om jeg veit. Problemet var nå visstnok at hun kanskje var med på for mye forskjellig så hun ble sliten. Noen som har noen tanker?

Har for øvrig skaffa HD-tv og dekoder nå, så er klar for en Bjørgensiger! ;)
The biggest mistakes you can make in a race are in the first minute.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 21 jan 2010 17:54

:oops: Det er veldig synlig på mange ski løp etter hverande at de ikke har nok krefter.Det at trenerne fåreslår kortere distanser på tour ski skjønner jeg godt.De norske jentene hadde ikke sjans,hadde trøndern vært med kunne hu ikke gjort noe i topp 3....
I min micro micro verden har b12 mye med selvtilit og siden de må ha flere og flere sykologer rundt seg tyder det på at mat er hovedproblemet ...Men det vises ikke så godt når de får flere enn 2 dager å ta seg inn
hadde det vært opp til meg skulle de ha sendt max 4 til ol og 2 av dem er selfølgelig ekte trøndere

OveJ

Legg innav OveJ » 21 jan 2010 18:38

kollis skrev::oops: Det er veldig synlig på mange ski løp etter hverande at de ikke har nok krefter.Det at trenerne fåreslår kortere distanser på tour ski skjønner jeg godt.De norske jentene hadde ikke sjans,hadde trøndern vært med kunne hu ikke gjort noe i topp 3....
I min micro micro verden har b12 mye med selvtilit og siden de må ha flere og flere sykologer rundt seg tyder det på at mat er hovedproblemet ...Men det vises ikke så godt når de får flere enn 2 dager å ta seg inn
hadde det vært opp til meg skulle de ha sendt max 4 til ol og 2 av dem er selfølgelig ekte trøndere

Mat hovedproblemet? Tipper det heller er for lav kapasitet som eventuelt er problemet, og at løperne blir slitne etter flere dager med konkurranse etter hverandre har nok lite med hva de putter i seg, vil tro at landslaget har god tilgang på mat. B12 vil jeg tro at de har god tilgang på også igjennom melk, egg og ost.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 21 jan 2010 20:29

lav kapasitet tror ikke jeg pga eks alle ha trent nesten helt likt med northug.. men ingen fram gang i forhold til han....
har ikke hørt noe om at de måler næringen nivået,hvordan de trener kroppene sine har de lange tradisjoner med innen langrenn... :geek:

OveJ

Legg innav OveJ » 21 jan 2010 20:36

kollis skrev:lav kapasitet tror ikke jeg pga eks alle ha trent nesten helt likt med northug.. men ingen fram gang i forhold til han....
har ikke hørt noe om at de måler næringen nivået,hvordan de trener kroppene sine har de lange tradisjoner med innen langrenn... :geek:

Så du mener at det ikke er kapasitet (AT,o2 maks og muskelutholdenhet osv.) som er bestemmende for hvordan du presterer på toppnivå på ski, men kostholdet?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 21 jan 2010 23:52

ja, fordi jeg mener at AT,o2 maks og muskelutholdenhet osv burde være i orden det er mest sansynlig at typen "bensin" ikke får kroppene deres til å prestere det målingene viser.......dårlige målinger er vell en god grunn til å ikke sende dem til internasjonale skiløp mao de har sikkert gode nok målinger

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 22 jan 2010 13:59

To suverene NM-gull så langt. Bjørgen sier at hun ikke har vært i skikkelig god form på fem år, og viser at stor treningsmengde og mindre tempo kan gi gode resultater :D

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 17 feb 2010 23:17

Herved vil jeg bare få gratulere Marit Bjørgen med sitt oL-gull. Sammen med bronsen, er det bare å si at den omleggingen av treningen hun har gjort, og som jeg har antydet i flere år burde gjøres, endelig ser ut til å gi resultater :D
Og vi har ikke sett alt fra henne. Med den majestetiske og energiske måten å gå på, vil det forundre meg stort om det ikke kommer flere medaljer fra henne :P

Brukeravatar
Tombody
Sted: Sandnes

Legg innav Tombody » 18 feb 2010 23:53

Så spørs det bare om det var treningen eller hodet som var utslagsgivende.

Heia Bjørgen! <3
Eldre, sterkere, raskere …

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»