Smartere Bjørgen

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Linda
Sted: Røyken kommune

Re: Smartere Bjørgen

Legg innav Linda » 19 feb 2010 10:09

Det var en veldig flott prestasjon av Marit. Hun staket mye fortere inn mot mål enn motstanderne. Dessuten tok hun en sjanse ved å ta siste sving i innersvingen med rå fart, mens konkurrenten kjørte mer forsiktig i yttersvingen.

Men tilbake emnet, så får jeg også ofte en følelse når jeg ser på Tour de ski at det blir for mye for dem. De ser rett og slett ikke frisk ut etterhvert. Mitt inntrykk er at Petter Northug kanskje er litt utslitt nå etter å ha stått på så hardt hele sesongen. Jeg håper at dette ikke stemmer.

Morsomt at gullmedeljene nå begynner å ramle inn.

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 19 feb 2010 10:24

Tombody skrev:Så spørs det bare om det var treningen eller hodet som var utslagsgivende.

Heia Bjørgen! <3

Da kan vi spørre. Hva får oss i mental overskudd?
For de fleste handler det om å trene slik at kroppen responderer, og hodet føler at dette var gøy tross alt. Dermed motiveres vi til å trene mer og hardere, og får enda mer mentalt overskudd. Det er å bygge stein på stein med treningen som etter hvert gir den tryggheten som vi ser Marit Bjørgen har nå :D
Etter min mening påstår da jeg at solid mengdetrening, hvor mye går i rolig tempo med fartstrening over dette, gir en mer stabil form også mentalt. Bygger du mest på vesentlig fartstrening, og i høye soner, er det lettere for at du også mentalt vil svinge over kanten mentalt når prestasjonene svinger :roll:

Tryggheten Bjørgen føler gir ekstra overskudd. Da takler hun å få bronse i første øvelse, hvor hun hadde drømt om gull. Da tar hun det som en positiv bekreftelse på formen, men ser at hun har mer å gi. I neste øvelse fortsetter hun i samme spor, og lykkes fullt og helt :P

For å trekke dette ned på et mosjonsplan, så er det mye likhetstrekk. Folk vil komme raskt i form og setter i gang med tøffe økter så det lukter svitt. Det føles så godt å presse seg, ikke minst for de som tidligere har vært aktive og vet hvordan det føles.
Så kommer motgangen, frustrasjonen, og skadene. Det skal lite til å bikke over kanten for mental kollaps. Både topputøvere og mosjonister har mye å lære av å bygge stein på stein. Først bygge opp en grunnmur i kroppen som venner beina og hodet til å løpe jevnt over tid. Så bygges det på med fartstrening og andre øvelser for å gjøre byggverket ferdig til bruk 8-)

For Marit Bjørgen er det nok flere biter som har gjort at hun har snudd trenden til det positive. Mitt poeng er at det ene kan påvirke det andre, og at det er godt å se henne lykkes, fordi hun har tatt oppgjør med seg selv og sin situasjon. Akkurat slik jeg måtte gjøre for fem år siden da jeg la om min trening, etter at jeg var drit lei av å mislykkes i konkurranser. Det førte meg på et nivå jeg ikke ante jeg kunne prestere på. For Bjørgen har det gitt suksess å legge om, og stått på for å nå målene.
Et viktig moment som mange har noe å lære av Bjørgen. Si fjor sommer tok hun flere måneder nesten fri fra trening. Det bygger opp kroppen :arrow:
Husk at hun har trent mer enn noen gang før, selv om hun ikke trener like hardt i de tøffeste øktene. Tross at hun har trent mindre tempo, var hun i egen klasse i den øvelsen hvor sprint-egenskapene teller mest :P
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 19 feb 2010 23:50

Ett gull til, og det blir trolig flere :P

Brukeravatar
Tombody
Sted: Sandnes

Legg innav Tombody » 20 feb 2010 03:39

Rett og slett fantastisk! :D
Eldre, sterkere, raskere …

Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Legg innav g.stava » 24 feb 2010 15:55

nå sier bjørgen at med ny type astma medesin ble lungekapasiteten ca 20 % bedre! da har vel de og mye og si for at hun gjør de bedre :) nå vet jeg ikke om hun har forandret treningen så mye, men når du har trent noen år og kanskje litt forandring på flere områder gjør at hun prestere bedre. men hva med de etisk i dette med bruk av astma m. her i norge er vi jo flinke til og passe på andre :)

OveJ

Legg innav OveJ » 24 feb 2010 17:23

g.stava skrev:nå sier bjørgen at med ny type astma medesin ble lungekapasiteten ca 20 % bedre! da har vel de og mye og si for at hun gjør de bedre :) nå vet jeg ikke om hun har forandret treningen så mye, men når du har trent noen år og kanskje litt forandring på flere områder gjør at hun prestere bedre. men hva med de etisk i dette med bruk av astma m. her i norge er vi jo flinke til og passe på andre :)

Det bør vel ikke være uetisk å ta medisin mot sykdom? Skal det være slik at de som tilfeldigvis har astma, både unge eller eldre, ikke skal kunne delta i idrett fordi de har en luftveissykdom som de må medisinere seg mot? Så vidt jeg har forstått så gjenoppretter astmamedisin normalfunksjonen til luftveiene, det betyr i så fall at Bjørgen før hun fikk medisin har hatt 20% lavere funksjon en normalt. Det er vel å kjøre med håndbrekket på...

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 24 feb 2010 20:22

Det bør vel ikke være uetisk å ta medisin mot sykdom? Skal det være slik at de som tilfeldigvis har astma, både unge eller eldre, ikke skal kunne delta i idrett fordi de har en luftveissykdom som de må medisinere seg mot? Så vidt jeg har forstått så gjenoppretter astmamedisin normalfunksjonen til luftveiene, det betyr i så fall at Bjørgen før hun fikk medisin har hatt 20% lavere funksjon en normalt. Det er vel å kjøre med håndbrekket på... sa ove

finnes det bevis\forskning på at asma medesinen ikke gir løperen fordeler,,,,hvist DU er en av dem som mener at slike ting er viktig da bør en også følge sine egne lover....
Hvist det finnes et liten tvil her bør det ikke tilates , at andre har et problem skal ikke gå utover andre de får ha asma løp osv.

Authon

Legg innav Authon » 24 feb 2010 20:36

Astmamedisin har null efekt viss du ikke har astma...Dette er noe som er testet grundig

Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Legg innav g.stava » 24 feb 2010 22:16

nå har jeg ikke noe formening om at de er dop eller ikke :) men de er vel sånn at alle har ikke samme utgangspunkt, og heller ikke at du må drive topp idrett med astma eller andre plager. de var en utøver som ble nektet deltagelse i vm-fridrett på grunn av fjæring (tror jeg) i benprotesen, som store gutta da mente han ville ha fordel med. de jeg fått med meg er at astma medesin er mye brukt av skiløpere(sikkert ikke bare i norge) og så lenge de ikke er dop-lista er de vel okey :) men de som ble tatt opp av en her var jo at de var mye rolig trening som gjorde at hun var blitt så mye bedre! og hun sier selv at uten den astma medesin hadde hun ikke vunnet nå i OL. ellers bryr jeg meg ikke en døyt av hva noen som helst bruker :)

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 25 feb 2010 21:41

Så kom det tredje gullet som jeg hadde håpe og trodd var mulig for Marit Bjørgen :P
Ikke vanskelig å se på henne at hun går både riktig teknisk, og med et overskudd som det stråler av. Dette smitter også over på de andre, og gjorde en god jobb som aktivt bidro til lag-gullet :D
Gratulerer jenter, og ikke minst Marit som viser at riktig trening over tid gjør susen :P :mrgreen:

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»