Søvnproblemer

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Saklig

Søvnproblemer

Legg innav Saklig » 23 apr 2010 05:00

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, så jeg bare kjørte på.

Har i lengre tid hatt søvnproblemer, men har klart å holde dette under kontroll ved å bruke melatonin. Har imidlertid begynt på Propecia i det siste (mot håravfall) noe som har gjort at jeg har fått ytterligere insomnia.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få sovnet mer og bedre?

Brukeravatar
kollis

Re: Søvnproblemer

Legg innav kollis » 23 apr 2010 06:18

ta vare på mave \tarm :P ......

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 23 apr 2010 08:18

Prøv å finne ut hva som kan være årsaken til din søvnløshet. Ligger du og grubler om noe om natten? Eller er det noe helt annet? Hvis du grubler, kan det lønne seg å prøve å løse de problemene man grubler over. I andre tilfeller, skulle jeg tatt en tur til fastlegen.

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 23 apr 2010 08:22

Her er en tråd fra det gamle forumet.
http://oldforum.kondis.no/viewtopic.php?t=8254

lailabt
Kontakt:

Legg innav lailabt » 23 apr 2010 09:51

Hei,
Jeg har i perioder slitt mye med søvnproblemer og har som mange andre funnet ut at det som kalles søvnhygiene er lurt. Søk det opp og sjekk hva du tror du kan gjøre noe med. For meg har det fungert veldig godt å stå opp til omtrent samme tidspunkt hver dag, selv på de dagene jeg har sovet lite, aldri sove på dagtid og å legge meg til sånn ca samme tid. Slutta i en periode å legge meg dersom jeg ikke var trøtt og har også stått opp igjen dersom jeg har ligget lenge uten å sovne, har da sittet i et halvmørkt rom og kikket i en bok eller lignende . Videre slutta jeg helt med å drikke kaffe og te etter lunsjtid, la alle intensive treningsøkter slik at jeg var ferdig minst tre timer før leggetid og slutta å bruke soverommet til annet enn søvn. Jeg har lest på senga hele livet, men gjør det nå heller på sofaen før jeg legger meg. Har også merket at tv og pc tett opp mot leggetid kan gjøre meg urolig. Jeg passer også på å ha det ryddig og kjølig på soverommet. Lærte med i tillegg en avspenningsteknikk som får meg til å slappe skikkelig godt av, så vidt jeg har forstått, er dette noe alle psykologer kan lære deg.

Lykke til! Håper at du finner en løsning som passer for deg. Det er utrolig kjipt å slite med søvn, det går ut over så mye. Det vet dessverre jeg alt om.

Laila

Brukeravatar
tøfflus
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tøfflus » 23 apr 2010 13:09

Saklig skrev:Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, så jeg bare kjørte på.

Har i lengre tid hatt søvnproblemer, men har klart å holde dette under kontroll ved å bruke melatonin. Har imidlertid begynt på Propecia i det siste (mot håravfall) noe som har gjort at jeg har fått ytterligere insomnia.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få sovnet mer og bedre?

Som småbarnsmor skjønner jeg ikke problemstillingen. 9 måneder med natteståk fra midnatt til 5-6 på morgenen får enhver til å sovne som en stein, nårsomhelst hvorsomhelst. Anbefales!

Beklager litt flåsete svar, jeg kan bare ikke se for meg hvordan jeg ikke skulle sovne når det er stille, går i koma hver kveld!
Fast døgnrytme er allerede nevnt, du kan kanskje beskrive en typisk dag?
Mye stress og ansvar?
Bli med på intervalltrening (og langturer) i parken, helt gratis!
http://www.treningscamp.com
Parksprint andre søndag i måneden i vinter:
http://parksprint.blogspot.com

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»