Tredemølle til TUNG person.

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Even89

Tredemølle til TUNG person.

Legg innav Even89 » 25 des 2015 16:10

Hei, jeg er en mann på 153kg ca som er på jakt etter en tredemølle, men har problemer med å finne den rette. Har sett på denne: http://partiexperten.no/produkt/trening ... trener-mye men er veldig usikker på den. Er det noen som har noen erfaringer med denne? Er jo også om det skjer noe galt med den. (Service, garanti osv). Om noen har noen andre tredemøller de kan anbefale så ikke nøl med å ta kontakt. Driver også å følger med på finn om det blir lagt noen ut der, ettersom en person med min vekt burde vel ha en som koster en del mer enn 15.000.

Takker for alle tips.

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Re: Tredemølle til TUNG person.

Legg innav Gunnar Bruun » 30 des 2015 13:27

Har ingen erfaring med den, men maks brukervekt står jo listet som 170kg så da er du godt innenfor.
Men dette vil begrense antall møller som er aktuelle for deg.
Jeg vil anbefale deg å sende eposter til de forskjellige produsentene og be dem kommer med et par alternativer.

Rune60

Legg innav Rune60 » 30 des 2015 14:13

For å si det sånn: Jeg ville ikke kjøpt den tredemøllen selv.

Førsteinntrykket er at den virker spinkel. Jeg har nok også litt fordommer mot butikker som dette både i forhold på kvaliteten på varene og forventninger om service og kompetanse. Og det er ikke mye å finne når man googler:
http://www.chinafunsports.com/products/ ... oductSales
http://www.sparmax.dk/?action=produkt&p ... HP%20Motor

Men på den annen side er kanskje mine behov litt annerledes enn dine. Du skriver lite om disse ut over vekten din. Forutsatt at du er omtrent gjennomsnittlig høy, så innebærer det temmelig høy BMI. Derfor antar jeg at du ønsker å trene for å redusere vekten. Du har helt sikkert noen fagfolk som kan hjelpe deg med råd om hvordan du best bør legge opp den livsstilsendringen som skal til for best mulig resultat. Likevel prøver jeg å tenke litt “logisk” på noen mulige faktorer som kan være av betydning.

Dersom dine kilo er fordelt på en normalt høy og muskulær kropp, spørs det om du behøver å løpe så mye med det første for å få godt treningsutbytte. Løping vil antagelig fort kunne føre til skader og overbelastning. Antagelig vil du klare å få opp både puls og kaloriforbruk kun ved å gå. Treningsbelastningen kan greit økes ved å regulere stigningen når du har nådd maksimal gangfart.

Når man løper treffer foten underlaget med langt høyere kraft enn når man går. (Å blande inn forfot vs hælisett blir et sidespor her, så det lar jeg være.) En mølle man primært skal gå på, evt gå fort og i stigning, tror jeg derfor ikke trenger å være like stabil som en man skal løpe på.

Om jeg har rett i dette betyr det at du inntil du har klart å komme så pass mye ned i vekt og opp i kondisjon at du klarer å løpe, ikke vil utsette tredemøllen for like mye belastning som en noe lettere person som løper. Dermed kan du kanskje klare deg med en noe spinklere og rimeligere mølle inntil videre. Men jeg synes uansett at du bør ta kontakt med noen virkelige eksperter på området, for eksempel hos Treningspartner eller Sportsmaster. En kjapp telefon, eller enda bedre - besøk, om du bor slik til, skulle kunne avklare mye.

Jeg har kjøpt min tredemølle hos Treningspartner og føler at jeg har fått meget god service og hjelp der. Det er en Nordic Track T25 som koster 27 000 for øyeblikket. I tillegg kommer noen få tusen i levering og montering. Det oppgis at maks brukervekt på den er 160 kg, så den skulle være innenfor også for deg. Den står fjellstøtt på kjellergulvet vårt og jeg kan ikke registrere at den rister på noen måte under min bruk.

Den har noen tilleggsfunksjoner som jeg setter stor pris på. En av dem er innebygget iFit-funksjonalitet. Det er et internettbasert program(abonnement) som lar deg legge inn dine egne ruter via google-maps, bruke andres ruter som de har delt, loggføre dine manuelle treningsøkter slik at du kan kjøre dem på nytt akkurat som første gang og så videre. Skjermen er også så stor at den faktisk fungerer for meg, 10 tommer, i motsetning til andre modeller med betydelig mindre skjerm. I tillegg er det en holder som lar meg sette laptoppen foran den innebygde skjermen og se tv, film etc på en enda større skjerm. For meg er det viktig å ha litt underholdning mens jeg driver på innendørs. I tillegg til det jeg har nevnt over, ser jeg en del løpevideoer fra Virtual Active og fra Runners Of Norway. Det gjør at jeg nesten får en følelse av å løpe ute….
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 31 des 2015 12:56

Motoren på den billige er kraftig, så det kan hende at mølla er fra et restparti. Møller som de fleste seriøse forhandlere selger, kan man få for en tredjedel i lavkostland og på nettsteder som f.eks Amazon UK. Det er et ganske stort steg fra 7000 kroner til 27000kr, eller 19000 som Sportsmaster T300 koster. Sistnevnte tåler visst 150kg.

Rune60

Legg innav Rune60 » 02 jan 2016 14:43

Jeg har tenkt litt på dette spørsmålet ditt om tredemølle. Og jeg lurer på om du har vurdert crosstrainer/elipsemaskin som alternativ til tredemølle? Det er noen fordeler med disse framfor tredemølle som det er vel verdt å i det minste ha tenkt over.

For noen år siden hadde jeg en alvorlig ryggskade som gjorde det helt umulig å løpe pga belastningen det utgjør på ryggen. Men da jeg etter en tid ble i stand til det, hadde jeg god nytte av crosstrainer for å kunne trene kondisjon. På en slik har begge beina hele tiden kontakt med underlaget. Det er ingen støt eller store belastninger som forplanter seg opp i knær, hofte og rygg. Slik sett er dette en meget skånsom måte å drive kondisjonstrening på. Og man får brukt flere muskler/muskelgrupper ved å bruke håndtakene også. Eventuelt kan man bruke bare bein eller bare armer for å variere.

Det er i alle fall to hovedtyper av slike maskiner. Den ene har svinghjulet plassert foran, den andre bak. Når svinghjulet er bak, får man et flatere tråkk. Selv synes jeg det er klart mer behagelig med et slikt flatt tråkk, så pass på at du (og evt andre) prøver begge varianter før du (dere) konkluderer om dette kan være noe for dere. Og den som ikke har anledning til å prøve maskinen på forhånd vil jeg anbefale å ha hjulet bak, men det er nå bare min mening da.

Et eksempel på en maskin som tåler tunge personer er denne: http://treningspartner.no/abilica/abilica-stream-rc-x
Bilde
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»