Har jeg hjerteproblemer?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
polly

Har jeg hjerteproblemer?

Legg innav polly » 07 jan 2016 21:09

Begynner å bli frustrerende.Har ustabil pulsmåling både garmin og polar. Har hatt polar v800 med BT belte i halvannet år. Hver eneste økt siden den ble kjøpt har vært ustabil på målingen av pulsen. Den dropper 10-20 slag i ca et havt minutt før den finner tilbake til normal puls. Fått ny klokke og nytt belte av Polar. Samme problem. Vasker og fukter beltet hver eneste økt. Spiller ingen rolle om jeg er på mølle, løper ute eller sykler. Pilsen ser særlig ut til å droppe ved skifte av intensitet, og alltid rett etter en intensiv intervall. Faller ca 20 slag i 20-30 sekuunder før den finner en normal puls. Har kjøpt en billig BT måler fra annen leverandør. Samme problem.

Har selvfølgelig saumfart nettet etter mulige løsninger, og tror jeg har prøvd absolutt alt. Også snakket med teknisk på Polar, Sportslageret osv, osv. Ingenting hjelper.

Så for å virkelig trå til kjøpte jeg i dag en Garmin fenix 3 med ANT+ signal, da jeg regnet/håpte at problemet er meg og BT, men allerede på første økt med ny klokke skjer det samme. Da kjørte jeg deler av økta med BT måleren koblet mot mølla, og begge verdier falt helt likt og samtidig. Betyr det rett og slett at hjertet er problemet? Noen som jar opplevelser tilsvarende?

Til info: trent i mange år, løpt maraton og aldri følt på noen flimmer eller hjerterytmeforstyrrelser. Helt frisk og er så godt som aldri syk.

snberge

Re: Har jeg hjerteproblemer?

Legg innav snberge » 07 jan 2016 22:50

Vanskelig for oss å si. Hvis du mener det ikke er noe galt med utstyret, ville jeg nok kontaktet lege for å få sjekket det.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 08 jan 2016 09:48

Ring fastlege for å bli henvist til en hjertespesialist (trenger ikke time hos fatlegen først), der tar du en stress-EKG. Det er en EKG mens du løper på mølle, da finner du ut av det. Har hatt noe lignende selv, er visst mer vanlig enn en skulle tro har jeg skjønt. Grattis med Fenix3 btw :D #investering
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 08 jan 2016 09:49

Det er sikkert greit å få det sjekket hos lege. Be om hvile-EKG og aller helst belastnings-EKG.

Jeg har selv brukt Polar pulsklokker siden 2007, og har hatt problemer med at stegfrekvensen min registreres på den gamle Polar RS400. Det var temmelig greit å forstå. Etter jeg byttet til Polar RC3 GPS med pulsbelte fikk jeg ikke lenger det problemet, og pulsklokka viste riktige verdier. -Helt til jeg så unormalt høye verdier for et par år siden. Jeg merket etter hvert også at jeg fikk dobbel- og trippelslag (hjertefrekevens altså) under hvile, og ordnet time hos lege. Det endte opp med diagnosen atrieflimmer, og jeg ble medisinert. Selv med medisin, kan jeg bare glemme å bruke pulsklokke. Det hender jeg knepper på meg pulsbeltet til RC3 GPS, men finner at pulsavlesningene oftere er spinnville enn normale. En kontrollsjekk med fingeren på håndleddet avslører at pulsklokka tar feil.
Jeg forstår det slik at de elektroniske signalene i hjertet ikke er helt etter boka, og sensoren i beltet klarer ikke å tolke dem. Pulsen min er "tilnærmet normal".

Enkelte ganger kan jeg faktisk løpe noen km med riktige avlesninger på klokka, men det holder sjelden mer enn 20 minutter før det kommer i ulage. Pulsvisningen hopper og spretter mellom 0 og 220. I perioder kan klokka vise ganske stabilt ~15-20 slag over det som er riktig puls, mens i andre perioder kan den vise ~40 slag under.

polly

Legg innav polly » 08 jan 2016 10:11

En stress EKG høres ikke dumt ut. Aldri hørt om, men greit å få en avklaring. Takk for godt forslag

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 08 jan 2016 10:12

Stress-EKG fordi du opplever det under stress. Også kalt belastning. Det er ikke sikkert EKG'en din er unormal i hvile.

Rune60

Legg innav Rune60 » 08 jan 2016 15:11

hailegeraldo skrev:...
Det hender jeg knepper på meg pulsbeltet til RC3 GPS, men finner at pulsavlesningene oftere er spinnville enn normale. En kontrollsjekk med fingeren på håndleddet avslører at pulsklokka tar feil.
...
Enkelte ganger kan jeg faktisk løpe noen km med riktige avlesninger på klokka, men det holder sjelden mer enn 20 minutter før det kommer i ulage. Pulsvisningen hopper og spretter mellom 0 og 220. I perioder kan klokka vise ganske stabilt ~15-20 slag over det som er riktig puls, mens i andre perioder kan den vise ~40 slag under.
Akkurat dette KAN komme av at pulsbeltet ditt trenger en grundig vask i maskin. ELLER at det er defekt. Den typen ville feilregistreringer har i alle fall for meg kommet av nettopp det. Etter å ha lagt om rutinene for vask av beltet er det bare de underlige registreringene som jeg tar i neste post som gjenstår for min del.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Rune60

Legg innav Rune60 » 08 jan 2016 15:16

Polly, ligner de pulsregistreringene dine på grafen nedenfor?

Bilde

Jeg har skrevet mer om dette i posten: Periodevis fall i puls under trening
10 km: 39:45 for noen år siden.....

polly

Legg innav polly » 10 jan 2016 18:31

Rune60 det ser akkurat slik ut og du har gjort akkurat det samme som meg. Alt av utsyr er testet og det er åpenbart fysiologisk. Er ikke veldig bekymret, men det er for så vidt gra å vite at andre har noe av det samme. Fikk du noen svar på hva dette skyldes?

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 10 jan 2016 20:21

Ta en arbeids-EKG. På offentlig sykehus slipper du unna med noen hundrelapper i egenandel. På NIMI koster en slik 2575 kroner med test og hjertespesialist tilstede. Se https://www2.staminagroup.no/nimi/vart- ... beids-ekg/

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»