Har jeg hjerteproblemer?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Rune60

Re: Har jeg hjerteproblemer?

Legg innav Rune60 » 10 jan 2016 21:54

polly skrev:Rune60 det ser akkurat slik ut og du har gjort akkurat det samme som meg. Alt av utsyr er testet og det er åpenbart fysiologisk. Er ikke veldig bekymret, men det er for så vidt gra å vite at andre har noe av det samme. Fikk du noen svar på hva dette skyldes?

Nei, jeg har ikke gått videre med det, ennå i alle fall. I og med at jeg vet det har vært slik over i alle fall noen år uten at jeg har hatt noe ubehag, så har jeg liksom ikke forhastet meg akkurat. Skjønt i det siste har jeg av og til merket at pulsen liksom slår krøll på seg i hvile. Dette har jeg antatt bare er såkalte ekstrasystoler som er noe helt harmløst.

Men det jeg lurer på er om disse pulsklokkene klarer å registrere riktig frekvens dersom man har atrieflimmer, dvs. korte perioder med hurtige sammentrekninger i forkammer. Kanskje kan dette bli registrert som langsommere puls? Dersom det er tilfelle er vel ikke slike fislete saker som dette hvert 5. til 10-ende minutt noe farlig. Men er det noe som skal følges med på i tilfelle forverring? Og gir det økt risiko på sikt? Jeg håper du tar en prat med legen din og rapporterer her i alle fall - så slipper jeg..... :lol:
10 km: 39:45 for noen år siden.....

polly

Legg innav polly » 11 jan 2016 18:04

Vært hos lege og fått henvisning til stress-EKG. Så får vi se hva de sier. Skal poste en beskjed til deg når jeg har fått vite noe mer.

Rune60

Legg innav Rune60 » 12 jan 2016 23:15

polly skrev:Vært hos lege og fått henvisning til stress-EKG. Så får vi se hva de sier. Skal poste en beskjed til deg når jeg har fått vite noe mer.

Glimrende! Da venter jeg på tilbakemelding fra deg etterpå. Det skal bli interessant å høre hva dette dreier seg om. Men jeg er 99 % sikker på at du får høre at dette er ikkeno å bry seg om. Likevel - prøv å snappe opp noen latinske ord og uttrykk, jeg har folk i kretsen som forstår seg på slikt noe.

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 13 jan 2016 11:06

Typisk ser pulsregistreringen min ut som det under. 10 min oppvarming, 60 minutter på mølle i maratonfart med langsomt stigende puls, litt rolig og noen hurtige drag mot slutten.
terskeltur.jpg
terskeltur.jpg (72.63 kiB) Vist 5428 ganger

Rune60

Legg innav Rune60 » 05 jul 2016 06:33

polly skrev:Vært hos lege og fått henvisning til stress-EKG. Så får vi se hva de sier. Skal poste en beskjed til deg når jeg har fått vite noe mer.

Hvilke svar fikk du etter arbeids-EKG-en?

Veteran

Legg innav Veteran » 05 jul 2016 07:59

polly skrev:Begynner å bli frustrerende.Har ustabil pulsmåling både garmin og polar. Har hatt polar v800 med BT belte i halvannet år. Hver eneste økt siden den ble kjøpt har vært ustabil på målingen av pulsen. Den dropper 10-20 slag i ca et havt minutt før den finner tilbake til normal puls. Fått ny klokke og nytt belte av Polar. Samme problem. Vasker og fukter beltet hver eneste økt. Spiller ingen rolle om jeg er på mølle, løper ute eller sykler. Pilsen ser særlig ut til å droppe ved skifte av intensitet, og alltid rett etter en intensiv intervall. Faller ca 20 slag i 20-30 sekuunder før den finner en normal puls. Har kjøpt en billig BT måler fra annen leverandør. Samme problem.

Har selvfølgelig saumfart nettet etter mulige løsninger, og tror jeg har prøvd absolutt alt. Også snakket med teknisk på Polar, Sportslageret osv, osv. Ingenting hjelper.

Så for å virkelig trå til kjøpte jeg i dag en Garmin fenix 3 med ANT+ signal, da jeg regnet/håpte at problemet er meg og BT, men allerede på første økt med ny klokke skjer det samme. Da kjørte jeg deler av økta med BT måleren koblet mot mølla, og begge verdier falt helt likt og samtidig. Betyr det rett og slett at hjertet er problemet? Noen som jar opplevelser tilsvarende?

Til info: trent i mange år, løpt maraton og aldri følt på noen flimmer eller hjerterytmeforstyrrelser. Helt frisk og er så godt som aldri syk.

Hei! Du har de samme symptomene som jeg har hatt i 50 aar, et "viltert" hjerte og pulsen hopper som en frosk hele tiden. Det er helt UFARLIG!
Jeg gjennomgikk en operasjon i 1977, samme aar som jeg begynte aa loepetrene som avdanket fotballspiller. Da ble dette oppdaget og det ble
endel styr da jeg meldte meg paa loep litt senere. Hjertespes. foreslo maks. 2-3 km. rolig gange !! ikke noe trening. Det passet meg daarlig, jeg
groesset ved tanken paa a bli sofagris og begynte ganske hard trening for droemmen om engang aa kunne loepe maraton fikk jeg som 13-aaring
da min "landsmann" Jakob Kjersem loep OL_maraton i 1952.
Jeg sjekket aldri makspuls. e.l. (det fantes heldigvis ikke pulsklokker o.l. og ingen pratet om puls).. Etter 2 aars trening , dvs. det meste av treningen var konkurranser, 2-4 i uka helt til et par dager foer maraton, saa var jeg i veterantoppen. Etter noen hundre loep, hvorav over 30 maraton har jeg ALDRI hat problemer hverken med hjertet eller sykdom. De s.k. spesialistene paa Riksen ville ikke tro meg da jeg fortalte det, men det som betydde noe for meg var at hjertet funket og har funket meget godt hele til min siste sykkeltur, som pga regn var paa bare 2,5 tim. I dag !

Pga en trafikkskade ble min loepekarriere paa 10 aar, maraton litt under 2.37 da jeg var 45 aar. Ved to tilfeller de seneste 10 aar har jeg havnet
paa sykehus etter ulykker, og hver gang har legene hoppet (nesten i taket) naar de har tatt pulsen. Jeg har beroliget dem med at dette er helt normalt, jeg har da heller aldri spurt om hvor hoey pulsen var.
Siden Januar i aar har jeg trent ganske hardt paa sykkel (med kunstig v. hofte) helt uten smerte e.a. problemer. Senest loerdag med en gjeng
unge racere hvor bare 4 var foran meg paa toppen etter 1,5 tim. Vektreduksjon disse 6 mnd. 6 kg. det meste siden 14.4. da jeg begynte aa
skirve opp vekta hver morgen og kveld.

Tren og loep saa mye du vil, ikke tenk paa puls, da blir du like forvirret som alle andre som tror at det hjelper med pulsklokke o.l.
Tren naar du har lyst og tid, glem et fast program som vil kollidere med f.eks. familiesaker,foerst da blir all trening morsom og naturlig.
Lykke til fra en som virkelig har opplevd endel og ikke minst kun positive sider med trening og konkurranser, med HJERTEFLIMMER! lLykke til!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»