Valg av løpesko Marathon

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Rune M

Valg av løpesko Marathon

Legg innav Rune M » 27 jan 2016 11:17

Hittil har jeg brukt Nimbus 15, 16 og 17,som har funket veldig bra for mine føtter
Men til sommeren skal jeg løpe mitt første Marathon, og lurte på om jeg burde begynne å venne føttene til en lettere modell?
Noen som har noen innspill, gjerne noen anbefalinger av sko.
Jeg er relativt tung, 175cm og 77kg
Mvh. Rune

snberge

Re: Valg av løpesko Marathon

Legg innav snberge » 27 jan 2016 23:19

Det er jo veldig individuelt hva man liker og hva som funker for en. Men skal du bytte, så burde du også løpe noen av langturene dine i de lettere skoa.

Jeg brukte Nimbus 14 i mitt første maraton. Fungerte bra det, ettersom jeg løp sakte, var tung og trengte dempinga. Men det er ikke veldig mye løpsfølelse i den. Jeg byttet til en raskere sko da jeg ble litt mer seriøs og ønsket raskere tider. (Ikke det at man ikke kan løpe fort i en tung sko altså...)

Nå bruker jeg en mye lettere sko med mindre demping, men mye bedre løpsfølelse. Har løpt mine siste 2 maraton i Kinvara 5. Anbefales på det sterkeste. Men om den passer til din fot er umulig å si...

boas

Legg innav boas » 28 jan 2016 08:15

Jeg er søren ikke sikker på om det er så lurt jeg, tror det er kritisk med tilvenning og at du har bein som tåler distansen godt. Har selv løpt i lettere sko, men lurt på om gevinsten av lette sko oppveies, og vel så det, av større belastning på beina som ubønnhørlig senker farten på slutten. Liker å løpe i lette sko, men har også noen raske treningsturer med tunge, stabile sko. Lurer på om følelsen av fart med lettere sko er større enn den faktiske forskjellen.
Forstår det som om dette er din første maraton? Hva er tidsmålet? Hvis det er i landet av 3.30 eller over vil jeg anbefale å løpe i sko du kjenner og er komfortabel med på langtur og heller rette fokus mot nok langturer/ukentlige km og inntak av væske og næring under løping

Oahoah

Legg innav Oahoah » 28 jan 2016 11:49

Ville nok anbefalt å trene med lette sko og heller løpe konkurranse med sko med litt mer støtte! For din del blir det da å øve med lettere sko alla Adidas Adios (eller Asics Hyperspeed), men kanskje bruke en sko du er mer vant til på din første maraton.

Selv løper jeg maraton og halvmaraton med Adidas Adios Boost; en sko som er favoritt blant mange mosjonister OG eliteløpere. Men jeg ville kanskje ikke anbefalt deg å bruke denne med mindre du kan løpe lange turer med skoen uten at leggen blir "pakket". Selv løp jeg min dårligste HM med en null-drop sko; slike sko gir alt for stor belastning på legg og bein til at du får utnyttet maksimalt potensialet på en konkurransedag - men samtidig er slike sko sikkert veldig effektive til å trene legg og bein.

Roger

Legg innav Roger » 28 jan 2016 14:52

Hva med å forsøke med Asics DS trainer? Jeg trives iallefall i både nimbus og trainer hva gjelder passform. Jeg driver også og vurderer maratonsko for tiden, og jeg heller nå mot ds trainer. Det er en relativ stabil og robust lettvektssko med passe høy dropp som skåner leggene. Jeg synes også den har en utmerket løpsfølelse. (Jeg har ikke brukt de tre-fire siste versjonene 18-20).

s_egeland

Legg innav s_egeland » 28 jan 2016 23:16

Nimbus ville jeg kvittet meg med, veldig mye vekt uten noe særlig respons, hjelper deg ikke akkurat opp og frem ;) (Med 77kg er du ikke tung heller, jeg er 90kg, løper utelukkende i sko med vekt<240 gram). Løpte maraton i Adios Boost 2 uten problemer, skoproblemer altså :lol:

En lettere sko trenger ikke bety mindre demping, om du ønsker en mengdetreningssko med mye demping får man veldig mye bra med vekt rundt 240-250 gram (i US9, som er sammenligningsstr). Hoka Huaka har suveren demping med god respons og kun 250gr, en favoritt blant dem som liker demping, ikke løpt med selv.

Å begynne å trene med lettere sko ville jeg gjort med én gang, Adios som Oahoah sier er en fin modell, men er veldig fast i dempingen, mulig Saucony Kinvara eller New Balance Vazee Pace er litt mer tilgivende modeller som også gir god respons og med vekt under 220gram (faktisk lettere enn Adios).

Folk her har jo egne erfaringer med merker og modeller, passform er viktig. Les deg opp på sider som www.gearist.com, www.runningshoesguru.com og prøv flere sko på foten. Lykke til med maratontreningen, kmene kommer til å gå som en lek med skikkelige sko! :D
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Rune M

Legg innav Rune M » 29 jan 2016 11:13

Takker så mye for gode tips og innspill, ser det er en del forskjellige meninger.
Tror jeg tester et par lettere sko, så ser jeg hvordan det går frem mot sommeren.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 01 feb 2016 20:17

Hei,

Slenger inn litt støtte for Asics DS Trainer. Dette er en ganske dempa og "trygg" sko, selv om den er innenfor "lettvekt-segmentet" (såvidt det er)

Skal du vurdere å bruke den på maraton, så bør du naturlig nok være temmelig komfortabel med den på lange turer i utgangspunktet. Det er lenge til sommeren, så kjøper du skoene nå så rekker du å bli tilvendt skoen før sommeren. Bruk den gradvis på lengre turer, og behold Nimbusene på de lengre turene til å begynne med.

Lykke til!
NB! Du er alt annet enn tung ;)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»