Løpsrapport Sentrumsløpet

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Morten

Løpsrapport Sentrumsløpet

Legg innav Morten » 24 apr 2010 16:40

Håper flere vil dele sine erfaringer fra dagens løp i denne tråden!

Det var strålende sol og ca. 12 grader, og alle som stilte med mer tøy enn shorts og t-skjorte gjorde således en tabbe. Min tabbe bestod derimot i å stille meg litt for langt bak i startfeltet. Dermed ble det mye langsom sikksakkløping særlig første to kilometer. I tillegg var jeg for defensiv på første kilometer, passerte på 4,37, og hadde dermed allerede etter én km tapt 40 sekunder jevnført med "skjema" til 39,00. Men jeg fikk en psykologisk fordel med at jeg kunne løpe forbi løpere jevnt hele resten av løpet. Prøvde å kompensere med rask annenkilometer på 3,36... 7. km, med den lange nedoverbakken ned mot Rådhusplassen, ble den kjappeste, på 3,29. Jeg legger igjen merke til at veldig mange er defensive i nedoverbakker, og nærmest bremser, i stedet for å la beina fly og tjene verdifulle sekunder med en liten ekstrainnsats. For én gangs skyld hadde jeg ganske pigge bein ved Youngstorvet-bakken etter 8,9 km. Fra toppen av denne var det bare å gi på. Jeg ble kvalm på siste km, og det tar jeg som et tegn på at jeg fikk ut det meste av det jeg hadde av krefter i dag. Siste km på ca. 3.40, og jeg kom i mål rett under 39 minutter. Fornøyd med ny pers., men synd at jeg måtte tape et halvminutt i starten.

Det bør sitte langt inne å kritisere arrangøren av et slikt strålende morsomt løp, så det vil jeg ikke. Vel blåst av IL i BUL! Men det er klart at startordningen heller ikke i år var optimal. Veldig mange har, forståelig nok, problemer med å finne sin rette plass i feltet, og stiller seg opp for langt bak - eller hyppigere, for langt fram. Nyordningen med startpuljer fungerte vel ikke så bra, det var ikke tydelig nok markert hvor én pulje sluttet og en annen begynte. Jeg tror man bør ha fysiske barrierer mellom puljene neste år. I tillegg er vel 2. pulje i største laget - snaut 3000 løpere, med forventet sluttid fra 36 til 49 minutter.

Hvordan gikk det så med dere andre?

EspeN
Sted: Oslo

Re: Løpsrapport Sentrumsløpet

Legg innav EspeN » 24 apr 2010 17:18

Flott rapport og pigge bein! Grattis med å nå målet Morten!

Selv finner du min løpsrapport her-> http://www.mosjonisten.com/2010/04/24/s ... 0-10km6km/

Brukeravatar
peera
Sted: Kongsberg

Legg innav peera » 24 apr 2010 18:50

Tiden min ble 50:49. (Kraftig forbedring fra i fjor da jeg løp på 1:06:16). Hadde et mål om å komme under 50 minutter i dag med det gikk dessverre ikke.

Jeg startet i pulje 3 og jeg stod et godt stykke bak i puljen. Det ble mye køløping og sikksakk løping de første kilometerne og i enkelte partier senere. Tapte nok litt på det. (Kan jo leve i troen på at jeg tapte 50 sekunder og at jeg hadde vært under 50 minutter uten kø og albueløping :D ) Er litt enig med Morten når deg gjelder startordningen. Det fungerte ikke optimalt. Jeg startet i pulje 3 (50-59) og i den puljen var det altfor mange som ikke var i nærheten av å klare å løpe på under timen og som burde startet i siste pulje.

Da er det bare å se frem mot neste løp. For min del blir det Fornebuløpet den 19. mai. Det ser ut til å bli et fint løp og da skal jeg under 50 minutter. :)

Brukeravatar
Siri
Sted: Oslo øst

Legg innav Siri » 24 apr 2010 19:35

Da må jeg beklage, jeg havnet ved en "feil" i pulje 3... mulig jeg var uoppmerksom når jeg meldte meg på :-) men prøvde å holde meg helt i veikanten og gjorde meg så liten som mulig! :.-) Mange løp forbi meg de første 2 km, men jeg fokuserte på å starte rooooolig (selv om jeg løp første km så fort som jeg aldri hadde løpt før) , også kjøre på litt mer fra frognerparken.... og derfra løp jeg forbi mange med hold og åndenød som starta for hardt ....

Det hører med til historien at oppkjøringen til løpet var 2 uker med sykdom, eksamenslesing og hele 2 halvhjerta treningsøkter....

Det gikk ganske lett opp til Frognerparken, men så var det noen bakker/helninger/kneiker i siste halvdel av løpet som var drøye + at jeg var sliten også da....
bygdøy alle opp mot Frogner kirke var seig, fra rådhusplassen og opp til stortinget, fra kvadraturen og opp til domkirken.... bakker som ikke er så bratte, ja nærmest usynlige.....men plassert der de var i løpet så var de drøye.... Youngstorget til Apotekergata var tung den også... :-) men derfra og inn så løp jeg som f (etter min målestokk da) og passerte flere og dundra i mål på en tid som er omtrent 2x tiden til dere andre i forumet her.

Kjempefornøyd med egen innsats og hadde en TOPP dag! så masse folk som heia OG sol! herlig,

Jeg løp i lang tights og tynn supertrøye, gikk fint det. :-)

Vannstasjon kom alt for sent, de kunne kanskje hatt 2 vannstasjoner?

Puskas

Legg innav Puskas » 24 apr 2010 19:42

Grattis til Morten og EspeN med ny pers idag!

Jeg deltok i Sentrumsløpet for første gang idag. Det var moro å være med på en flott løpefest i nydelig vær. Klokka stoppet på 37:32, 2 sekunder bak pers :oops: Burde nok tatt ut litt ekstra og spurtet 3 sekunder raskere, men ble litt satt ut da klokka pep at 10 km var passert når det faktisk gjennsto 260m. Noen andre som hadde så stor feilmargin på klokka? (Jeg bruker Garmin 310xt). Uansett må jeg vel være fornøyd, siden jeg våknet med litt sår hals idag. Jeg tapte nok noe i starten. Som flere skriver kan ikke arrangøren være fornøyd med startavviklingen. Jeg startet i pulje 2 og siden det var stort sprik i forventet sluttid i denne puljen, priorterte jeg å stille meg tidlig opp i front der det var markert at pulje 2 startet. Det hjalp lite! Grunnet dårlig merking, få funksjonærer og et speakersystem ingen hørte ble området foran oss fylt opp av sone 1,2,3 og 4 løpere. Jeg klandrer ikke løperene for dette, noen visste nok at de sto feil, men tror ikke flertallet var klar over det. Noen prøvde å komme seg bakover, men det var så trangt at de ga opp. Brukte de første 2 km til sikk sakk løping og det ble mye brems og småspurter(kanskje summen av dette ble 260 ekstra meter som klokka viste ;)) Pulsen ble nok høy i starten av dette, noe jeg fikk smake senere i løpet. Løpet ble litt rotete og jeg er litt forbannet på meg selv at lot meg irritere såpass mye over kø-løpingen underveis, dumt å bruke krefter på noe man ikke kan kontrollere. Det positive er at at man har bedre tider inne og at det kommer flere løp.

EspenN, så deg rett før passering Smuget (kjente deg igjen fra bilder på bloggen din), hadde dessverre ikke krefter til å si noe :D

Tompa

Legg innav Tompa » 24 apr 2010 19:45

Løypa var bra, men litt farlige kryssinger av tilskuere av og til. sprang så å si på en fyr ca ved 7 km ved rådhuset. 5 stykker krysset fra høyre. 2 barnevogner fra venstre. 3 av de som kom fra høyre stoppet midt i, 1 fortsatte, 1 rygget. 1 barnevogn fortsatte, 1 trakk seg tilbake.. kaos!... stakkars funksjonæren: dere sperrer, dere sperrer!!.. jeg hadde ikke mye lyst til å stoppe. kom jo relativt fort.. menmen, det gikk bra heldigvis. Godt fornøyd til å være min 2 konkurrranse ever, første 10k løp. kom i mål på 47:15, nesten 3 minutter bedre enn det jeg satset på =) ble, som mange andre skriver her. mye sikksakkløping i begynnelsen. var til og med noen som gikk i slottsparken som startet før meg!!.. må vel legge til at det kanskje var litt feil å starte i pulje 3. startet langt fram men uansett var det maaaange som var malplassert. de 2 første puljene burde i alle fall være seedet, man burde ha resultater å vise for å stille der.. men på den andre siden så er det jo umulig å kontrollere hvor folk stiller seg.. uansett et bra arrangement med storfint vær 8-)

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 24 apr 2010 19:58

Puskas skrev:EspenN, så deg rett før passering Smuget (kjente deg igjen fra bilder på bloggen din), hadde dessverre ikke krefter til å si noe :D

Jeg var en av de som løp ut i Pulje 1 - som trodde jeg løp ut i Pulje2.
Dvs - vi hørte ingenting av speakern og fikk beskjed av en som stod der at pulje 1 starter først så når startskuddet gikk var det bare å løpe.
Dette var det mange fra pulje 2 som gjor uten at de var klar over det. Jeg så på brutto tiden min at jeg hadde bedre brutto tid enn nettotid og var derfor bakerst i pulje 1 og opplevde null kø. Alle rundt meg hadde pulje2 på startnummeret. Så tror halve pulje 2 forsvant med pulje 1, mens resten ble stående igjen. Hørte som sagt ingenting av hva speakern sa.

Min Forerunner viste 10,08 (310xt) og km markeringene var veldig nøyaktige.
Min komis sin hadde 10,03 (310xt), mens en annen jeg kjenner hadde 10,30km (205)

Tunnelen på slutten fucker nok opp mye av lengden. men frem til 9km var min forerunner meget nøyaktig.

zzone

Legg innav zzone » 24 apr 2010 20:23

Puskas skrev:men ble litt satt ut da klokka pep at 10 km var passert når det faktisk gjennsto 260m. Noen andre som hadde så stor feilmargin på klokka? (Jeg bruker Garmin 310xt).

Min 305 viste 10.21 km, og føler at jeg løp 200 m for langt :lol:

Uansett, dette var mitt første løp noensinne. Aldri løpt lenger enn fra sofaen til pc'n, til kjøleskapet. Startet å trene i august, og det gikk ganske fint. Hadde mål om å klare sentrumsløpet på 1 time. Så for ca 2 mnd siden ble jeg skadet, og var skadet i 4-5 uker. Klarte ikke løpe noe særlig. Ble bedre, og løp ganske bra i 1-2 uker, så ble jeg forkjølet.. Er fortsatt forkjølet, men gikk ganske bra likevel.
Uansett, ettersom dette var mitt første løp noensinne så følte jeg meg litt borte. Skjønte ingenting av hvordan starten var, og gikk egentlig bare å prøvde å finne ut hvor skillet mellom pulje 3 og pulje 4 var, ettersom jeg ville stå i slutten av pulje 3. (Skulle være i pulje 3). Fant egentlig aldri ut noe, og til slutt måtte jeg bare hoppe inn der hvor det sto litt pulje 3 og 4 folk. Synes det er litt merkelig når Pulje 3 folk går oppover slottsparken... men det får nå være.
Uansett, gikk egentlig veldig bra, og veldig fornøyd med meg selv. Strålende vær, hyggelig publikum, men det var alt for mange som bare løp ut i løypa, og jeg holdt på å løpe inn i folk 4-5 ganger, og måtte stoppe opp. Et meget morsomt løp, som skal takke været for at det ble såpass bra som det ble. Og tror som noen andre sa før her i tråden, at det hadde vært lurt å skille puljene fysisk, og faktisk skilte hvor puljene starter og slutter.

Og tiden? Klarte under 1 time med 30 sekunders margin, og er veldig fornøyd med det :) Nesten så jeg vurderer å melde meg på 10km på Oslo Maraton!

Puskas

Legg innav Puskas » 24 apr 2010 21:19

EspeN skrev:Jeg var en av de som løp ut i Pulje 1 - som trodde jeg løp ut i Pulje2.
Dvs - vi hørte ingenting av speakern og fikk beskjed av en som stod der at pulje 1 starter først så når startskuddet gikk var det bare å løpe.
Dette var det mange fra pulje 2 som gjor uten at de var klar over det. Jeg så på brutto tiden min at jeg hadde bedre brutto tid enn nettotid og var derfor bakerst i pulje 1 og opplevde null kø. Alle rundt meg hadde pulje2 på startnummeret. Så tror halve pulje 2 forsvant med pulje 1, mens resten ble stående igjen. Hørte som sagt ingenting av hva speakern sa.

Ja det var kaotisk for mange der tror jeg. Håper det blir bedre neste år.

Forresten gratis med pers til Peera og zzone også!

Camilla
Sted: Lørenskog

Legg innav Camilla » 24 apr 2010 21:59

Jeg var også med i dag, og fikk personlig rekord med hele 4 minutter fra Oslo Maraton (som forøvrig opplevdes som mer lettløpt enn sentrumløpet). Syns det var håpløst startsystem, visste ikke helt hvor jeg skulle, bare hoppet inn i klyngen langt bak og fulgte på etterhvert. Holdt på å avbryte pga mageknipe/hold etter drikkestasjonen. Helt sykt vondt. Ikke vant til sportsdrikke jeg altså.

Savnet drikke i mål. Fant ikke det noe sted. hmm.. Ellers så syns jeg at det var fint ute i dag ;) En ting som irriterer meg (og sikkert flere andre også som løper i pulje 4) er de som går 3-4 i bredden og noen leier hender :shock: Hallo, helt umulig å passere på trange steder, spesielt om man får flere "grupper" om trent samtidig. Blah.
Bakken ved Youngstoget gikk overraskende bra, men minibakken i bygdøy allee opp til Frogner kirke var døden. Så vil jeg benytte anledningen til å takke dama i hvit t-skjorte for "drahjelp". Greit å plukke seg ut en som man skal holde tempoet til når det blir litt tungt.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»