Mat og drikke under birken (løp)

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Zatopek

Mat og drikke under birken (løp)

Legg innav Zatopek » 19 apr 2016 09:39

Slik ser matstasjonene ut: http://www.birkebeiner.no/no/MainMenu/A ... stasjoner/

Mitt spørsmål er om det er greit å holde seg til disse, eller om en bør ha med egne forsyninger i tillegg, og i så fall hva? Spesielt banan som de serverer på matstasjonene tror jeg kan føre til løs mage for egen del. Og hva slags sportsdrikk er det de serverer nøyaktig? Bør jeg kjøpe inn denne selv og venne kroppen til å drikke den? Jeg setter pris på svar på spørsmålene, men like mye alle andre detaljer rundt temaet som dere mener er vesentlige eller interessante!

snberge

Re: Mat og drikke under birken (løp)

Legg innav snberge » 19 apr 2016 23:36

Mat og drikke under løp er litt "prøv og feil" til du finner det som fungerer for deg selv personlig. I tillegg kommer det an på hvor lang tid man bruker og hvor mye man veier. Jo tyngre man er og jo lengre tid man bruker, jo mer mat og drikke burde man fylle på med underveis.

Det sies at kroppen kan lagre nok energi til aktiviteter opp til 90 minutter, ergo du burde klare deg uten hvis du løper på 1.30 eller mindre.

Personlig løp jeg siste halvmaraton på ca. 1:20 og tok allikevel 2 gels. Jeg synes det kan gi en liten boost og i tillegg er det en sikkerhet for at man ikke skal gå tom. Taktikken min er å klemme i meg gelsene rett før drikkestasjonen, for så å ta kun drikke der, gjerne først energidrikke og så vann.

Ift. Birken så har jeg prøvd å spise lefse i fart med høy puls. Det fungerer dårlig for meg. Det er vanskelig å få det ned. Det blir for tørt for min del. Banan er lettere å spise, men jeg foretrekker heller et par gels. Det finnes uttallige typer, men jeg bruker High5. De er mye tynnere enn enkelte andre, så det er mye lettere å svelge de.

På Birken serverer de Enervit sportsdrikke. Det kan være lurt å kjøpe inn en forsyning og teste. Spesielt om du er sensitiv på slike ting. For min del merker jeg ikke forskjell fra andre sportsdrikker.

Roger

Legg innav Roger » 20 apr 2016 11:11

Mye bra i svaret over. Jeg har aldri inntatt annet enn sportsdrikke under et halvmaraton (Nivå:1.20-1.25). Men, som sagt, ved høy kroppsvekt og lang konkurransetid (over to timer) så er man i større fare for å gå tom for glykogen.

Sportsdrikke inneholder jo noe energi, og vil utsette glykogentømmingen noe. Enervit sportsdrikke innholder ca 26kcal/dl (så sant ikke arrangøren tynner ut drikken...). En gjennomsnittlig gel innholder fra 70-150 kcal.

Etter det jeg kan huske så er det fire drikkestasjoner under Birken.
Litt avhengig av konkurransetid så ville jeg basert meg på sportsdrikke, og forsøkt å inntatt ca 2 dl per drikkestasjon (napp med to kopper, ro ned tempoet litt og prøv å få mesteparten inn i munnen :-). Er det unormalt varmt er det kanskje behov for enda mer (da kanskje lurt å supplere med vann for å unngå magebesvær).

Dette inntaket vil da gi 26kcal x 8 = Vel 200 kcal. Noe som tilsvarer 3-5 km løping på høy intensitet (vekt- of formavhengig). Dette blir jo kanskje litt vel teoretisk... :-)

Det kan jo være lurt å ha en gel på lur, som inntas i området rundt kroken (siste drikkestasjon). En koffeinholdig gel kan kanskje være med på å gi en liten boost, men dette kan minst like mye være en psykisk effekt (men dog like viktig).

Med freske fraspark

Roger Vestrum
aka Land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Zatopek

Legg innav Zatopek » 21 apr 2016 11:50

Takk for fine svar. Men: Ifølge linken lagt ved mitt øverste innlegg, så serveres det Maxim sportsdrikk, og ikke Enervit. Hva er korrekt?

snberge

Legg innav snberge » 21 apr 2016 22:23

Zatopek skrev:Takk for fine svar. Men: Ifølge linken lagt ved mitt øverste innlegg, så serveres det Maxim sportsdrikk, og ikke Enervit. Hva er korrekt?

Da tipper jeg Maxim. Det har vært Enervit tidligere, men da har de nok byttet. For å være helt sikker kan du kontakte Birken.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»