Sko/slitasje/løpesett

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
argbre

Sko/slitasje/løpesett

Legg innav argbre » 27 mai 2016 18:45

Hei

Jeg har et løpesett som medfører enorm slitasje på utsiden av skoene. Har ikke noen problemer med skader/smerter pga dette, og har derfor heller ikke oppsøkt lege eller andre som har greie på sko/beinstilling.

Vedlagt bilde er en Saucony Triumph ISO som er brukt i svimlende 290km og som er fullstendig utslitt på utsiden av mellomfoten. Problemet er større på venste fot enn høyre. Skoen er knapt slitt på innsiden og hælen.

Har noen av dere kondisguruer her forslag til sko som vil holde lengre eller andre tiltak jeg kan gjøre?
Nye sko hver 300km blir dyrt i lengden når jeg løper ca 200km i måneden...

sko2.jpg
sko2.jpg (104.16 kiB) Vist 5260 ganger

Roger

Re: Sko/slitasje/løpesett

Legg innav Roger » 14 jun 2016 10:23

Hei. Jeg sliter også skoene på samme sted, men kanskje ikke like hurtig som deg. Dette viser jo at du lander på forfot/midtfot, og da er det helt vanlig at man lander ned på yttersiden og ruller innover mot storta (pronasjon). Det er en måte å dempe landingstrykket på. Det er jo ikke i frasparkfasen skoen blir slitt her.

Rask slitasje på denne delen av skoen kan tyde på at fotisettet ikke er helt teknisk korrekt, at du bremser/stemmer mye i landingen til tross for at du lander på forfot/midtfot. Da må det jobbe mer med den lille "krafsebevegelsen" i ankelen under fremre svingfase.

Samtidig så må det bemerkes at skoene ikke er like slitesterke i dette området som på hælen, og at sålen ofte løsner i forkant slik som ditt bilde viser.

Med freske fraspark

Roger Vestrum
a.k.a Land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Osloby

Legg innav Osloby » 15 jun 2016 08:04

Merker denne slitasjen veldig godt selv! Lander på forfot med yttersiden først og ruller innover.
Skal vel sies at jeg også stort sett løper i Saucony sko som du la bilde av, og de har nok litt dårligere
holdbarhet enn andre kjente merker. For 4-5 år siden var det helt greit da Saucony ofte var en del billigere
enn andre merker, men jo mere populære de har blitt jo dyrere har de også blitt. Synd!

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 15 jun 2016 09:32

Fotisettet ditt virker å være bra. Du får god naturlig demping ved å lande slik.

Når det kommer til slitegraden av skoen så er den ikke en gang i nærheten av å være utslitt. Hva tenker du at den millimeteren du har slitt bort skulle gi deg? Om du sliter deg gjennom både det oransje og det hvite laget på sålen så kan du trygt fortsette å bruke dem.

Demping av fotisettet er det i all hovedsak din egen kropp som besørger. Når du lander på forfot/midfot så er ankelleddet første dempingspunkt, og bøyd kne andre dempingspunkt. Om du har en cm eller to cm med såle under foten er relativt ubetydelig.

Bruk heller skopengene på annen morro.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

argbre

Legg innav argbre » 29 jun 2016 21:28

Takk for feedback. Har jobbet en del med å prøve å lande med foten under kroppen men det er sikkert rom for mer forbedreing på den fronten.

Er det vanlig praksis å løpe med skoen helt til den går i oppløsning selv om yttersålen er slitt bort..? vet ikke hvorfor men det butter litt i mot logikken min..

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»