stor differanse mellom hvilepuls og makspuls

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
ssn

stor differanse mellom hvilepuls og makspuls

Legg innav ssn » 04 jul 2016 08:36

Jeg er en jente som løper aktivt. Deltar i mosjonsløp og mest 10km og halvmaraton.
Jeg har en hvilepuls på 48 og høyeste puls jeg har registrert er 210, og jeg antar at dette er min makspuls for da kjørte jeg meg ekstremt hardt.

Er det en fordel med stor differanse mellom hvilepuls og makspuls eller har det ingenting å si?

Johnny Puma

Re: stor differanse mellom hvilepuls og makspuls

Legg innav Johnny Puma » 05 jul 2016 08:22

ssn skrev:Jeg er en jente som løper aktivt. Deltar i mosjonsløp og mest 10km og halvmaraton.
Jeg har en hvilepuls på 48 og høyeste puls jeg har registrert er 210, og jeg antar at dette er min makspuls for da kjørte jeg meg ekstremt hardt.

Er det en fordel med stor differanse mellom hvilepuls og makspuls eller har det ingenting å si?

Det er en fordel ut ifra at en godt trent hjerte er istand til å pumpe mer blod, og derfor vil ha en lavere hvilepuls. Lavere hvilepuls = større differanse mellom hvilepuls og makspuls. Makspulsen er ikke trenbar.

ssn

Legg innav ssn » 05 jul 2016 09:22

Slik jeg forstår svaret ditt så er det ingen fordel. Takk for oppklaring.

Roger

Legg innav Roger » 05 jul 2016 10:32

I utholdenhetsidretter så er det naturlig å tenke at det er en fordel med et stort arbeidsområde (Arbeidsområde er altså makspuls minus hvilepuls). Samtidig så er det så mange faktorer som avgjør prestasjonen i langdistanseløping, og hjertets arbeidsområde blir da kun en av veldig mange faktorer. Jeg vet ikke om forskningen har sett på hjertets arbeidsområde som en enkeltstående positiv faktor for prestasjon i langdistanseløping.

Men det er heller ingen ulempe :-)

Men som Mr. Puma er inne på, så vil bedre kondisjon ofte resultere i lavere hvilepuls. Så sett ut i fra et individuelt perspektiv så vil endringer i hvilepulsen over tid være en målbar faktor for fremgang i hjertets pumpekapasitet. Og hjertets pumpekapasitet har en ganske klar sammenheng med prestasjon i langdistanseløping, men mindre viktig enn i foreks. langrenn (world cup).

Dette kan gjøres komplisert, og det er mange faktorer som spiller inn i hverandre. De fleste av oss er naturlig utstyrt med noen positive utholdenhetsegenskaper (f.eks høy andel type 1-muskelfibre), mens andre er utstyrt med andre positive utholdenhetsegenskaper (f.eks høy OBLA (onset of blood lactate accumulation). Variasjon i disse egenskapene gjør at treningen må tilpasses deretter. Men nå er vi godt inne i skikkelig "nørde-terreng" så jeg tror vi avslutter der.

Tren av ditt hjertens lyst, og la pulsen fare dit den vil :-)

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 06 jul 2016 14:03

ssn skrev:Slik jeg forstår svaret ditt så er det ingen fordel. Takk for oppklaring.

Jeg tror heller man kan konkludere med at spørsmålet er feil. :lol:

Under utholdenhetstrening trener du hjertets evne til å pumpe blod (slagvolum), dette gir bedre kondisjon. En EFFEKT av dette er at hvilepulsen går ned, og du får en større differanse mellom hvilepuls og makspuls.

Mens vi er inne på makspuls så er denne svært individuell. Se f.eks. https://www.ntnu.no/cerg/hfmax-info, figur 1. For 40-åringer er f.eks. makspulsen relativt jevnt fordelt mellom 160 og 210BPM.

Jeg er faktisk usikker på om det er forsket på sammenhengen mellom høy makspuls, og om denne har en signifikant påvirkning på utøveres resultater i utholdenhetskonkurranser. Noen som vet?

s_egeland

Legg innav s_egeland » 14 jul 2016 13:46

Ingen sammenheng mellom makspuls og kondisjon, man har den makspulsen man har. Lav hvilepuls derimot...
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Rune60

Legg innav Rune60 » 15 jul 2016 11:51

s_egeland skrev:Ingen sammenheng mellom makspuls og kondisjon, man har den makspulsen man har. Lav hvilepuls derimot...
... er heller ikke noe som BARE er avhengig av kondisjon. Jeg har hvilepuls som en eliteutøver, men løper som den gamlingen jeg er. :D

Hvilepuls 40, makspuls 186, 10-km knapt under timen, tenker jeg. Balketest under ikke helt optimale forhold(sol, varmt, vind og for optimistisk start) indiker maks oksygenopptak på 42,5 eller litt høyere. At hvilepulsen er 40(eller litt lavere, har ikke målt på morgenen før jeg står opp), kommer nok av gunstige gener.

Men selvfølgelig er jeg unntaket...som bekrefter regelen...
10 km: 39:45 for noen år siden.....

karianho

Legg innav karianho » 17 jul 2016 17:04

Hadde vært kjekt om det var sammenheng mellom høy makspuls og kondisjon, men det er det nok ikke. Jeg er 46, har makspuls på ca 215 og hvilepuls ca 38.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 17 jul 2016 21:58

Kondisjon formen for meg er hvor raskt kroppen greier tilføre ny næring til musklene du velger å bruke.

Fordelene med høy max og lavt hvilepuls..noen unntak finnes det
Tåler lange belastninger ,særlig rundt 80-100 puls
Høy smerte terskel..
Veldig lite syk,drøm for arbeidsgiver...
Restitusjon er bare når puls er lav etter max uttak.
Lav mulighet for å få sykiske problemer....

Bakdeler
Problemet er når gapet mellom min og max puls er stort. Trenger kroppen oftere sirkulasjon trening for å prestere max.
Fordi mye muskler i kroppen belaster organene mer(fordi mer vedlikehold når du har muskler , fett derimot trenger ikke vedlikehold, eller lav vekt).
Er et av organene overbelastet fungere ikke næringstilførselen.
Er sirkulasjonen lav\kroppen er kald(er det samme) er det høy risk for skader når du tvinger kroppen opp i max puls.
Det er lettere å bli svimmel når du reiser deg opp ...
Vanskeligere å fordøye mat ved lav puls bør ligge rundt 80-100
Kan du alle fordele og bakdelene så er dette en av de beste situasjonene kroppen har å tilby.
Når alderen øker på er det viktigste å passe på å holde kroppen varm nok i en slik situasjon . For å passe på hjertet og hjernens funksjoner.Medfører at en bør være i sone 1-2.3 i ca 1-2 timer vær dag mener æ+++++å huske på å spise da

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»