Skobytte?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
oyvoll

Skobytte?

Legg innav oyvoll » 07 jul 2016 10:58

Jeg var innom løpelabbet for å sjekke ut nye sko og ble da vist de nye type skoene med mye demping og ikke særlig sidestøtte. Jeg pronerer ganske mye og har tidligere forsøkt mange sko, men har kommet tilbake til Asics Kayano som har funket bra. Hadde tidligere problemer med knær og det ble det slutt på da jeg fant ut av pronasjonen.
På løpelabbet sa de at de ikke lenger førte Kayano da de var "gammeldagse". Sjekket ut noen HOKA sko og de var deilige å løpe på, men videoen viste pronasjonen. Det ble forklart med feil teknikk og at jeg må løpe mer på forfot og høyere frekvens.
Har forsøkt begge deler og har kommet tilbake til at midtfotsløping og 160-170 passer meg bra og at andre teknikker fører til at det føles unaturlig og at jeg overkompenserer. Jeg vet at man å jobbe lenge med nye teknikker før det føles naturlig (er musiker og har forandret teknikk flere ganger), men husker at Marius Bakken en gang sa at alt dette med forfot, frekvens, sko og greier var mye tøys og at hvis man løper lenge nok, så finner kroppen ut av dette selv. Dette er lett for ham å si...
Så spørsmålet her er: Er det vits i å følge med på skiftende strømninger, eller bør man kjøre safe og gjøre det man vet funker?
Løper 3-4 halvmaraton i året og løper ca. 40-50 km i uken, så er absolutt mosjonist

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skobytte?

Legg innav Korak » 07 jul 2016 11:48

Sats på det sikre. Dersom du løper uten skader og problemer med Kayano, så hold deg til dem. Selv om Løplabbet har sluttet å føre dem så er det sikkert mulig å finne dem på nettet.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

s_egeland

Legg innav s_egeland » 08 jul 2016 07:01

Tenkte det sikre var best helt til siste linje, 40-50 km/uken er jo en del, mer enn meg og jeg er sjeleglad jeg la fra meg hælløpingen. Spesielt for dem som pronerer er det å komme frempå og få opp frekvensen verdifullt, tenker jeg. Er flere her inne som kan mye om fotisett, men er vel sånn at pronering i hovedsak skjer når man ruller på hælen (?).

Er ikke snakk om et totalt skifte, kun å komme litt over tråkket og ikke ligge bak. Men dette er vanskelig med en sko som Kayano med så mye dropp. Ikke kjør på med null-dropp uten støtte, men det er mange sko som gir støtte for overpronering samtidig som de bidrar til et naturlig steg. Asics SuperJ33 er en slik sko, vet om mange som er veldig fornøyd med denne. Ta det gradvis og kjør så mye tåhev du klarer utenom, så blir dette ille gale!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Roger

Legg innav Roger » 08 jul 2016 09:19

Pronering er jo en helt naturlig måte for foten å redusere trykket i landingsfasen. Pronering sammen med en liten svikt i ankel og kne demper støtet. Ved naturlig løping (barbeint), sånn som vi opprinnelig er skapt til, så er det helt naturlig å lande på mellomfot. Asfalt og etterhvert utviklingen av tykke dempede hæler har ført til et annerledes fotisett hos majoriteten av mosjonistene.
Under dette dempehysteriet har det også vokst seg opp en forståelse av at såkalt overpronering er skadelig og at oppbygde sko med pronasjonskile er en nødvendighet.

Noen pronerer mer enn andre, uten at dette nødvendigvis gjør de mer skadeutsatt. Utfordringen er at foten vår formes av omgivelsene under oppveksten. Overpronerende føtter som utvikles i sko med støtte og demping vil aldri utvikle nødvendig støttemuskulatur til å kunne klare seg "på egne hånd". Derfor blir sko som Asics Kayano helt nødvendige for å få gjennomført 4-5 mil løping i uka. Alternativet er for de aller fleste for tungvindt: Å styrke opp fot og ankel i form av en gradvis tilpassing over flere år. De aller aller aller fleste har ikke tålmodighet til det.

Jeg er enig med s_egeland om å forsøke å lande mer frempå og gjøre en liten endring av skotype. Det har alle godt av, overpronasjon eller ei.

Man kan kanskje lure på om det rent biomekanisk er en fordel å pronere mye for løpere. Mange kenyanske løpere pronerer mye, og Sindre Burås gjør vel også det. Den gamle storløperen Haile Gebresselassie gjorde/gjør også det. Søk på nettet etter bilder og videoer tatt bakfra av slike løpere så ser du en ganske kraftig pronasjonsbevegelse.

Med freske fraspark

Roger Vestrum
aka land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

oyvoll

Legg innav oyvoll » 08 jul 2016 12:14

Korak skrev:Sats på det sikre. Dersom du løper uten skader og problemer med Kayano, så hold deg til dem. Selv om Løplabbet har sluttet å føre dem så er det sikkert mulig å finne dem på nettet.

det er det som virker mest fornuftig foreløpig.
Ø

oyvoll

Legg innav oyvoll » 08 jul 2016 12:21

s_egeland skrev:Tenkte det sikre var best helt til siste linje, 40-50 km/uken er jo en del, mer enn meg og jeg er sjeleglad jeg la fra meg hælløpingen. Spesielt for dem som pronerer er det å komme frempå og få opp frekvensen verdifullt, tenker jeg. Er flere her inne som kan mye om fotisett, men er vel sånn at pronering i hovedsak skjer når man ruller på hælen (?).

Er ikke snakk om et totalt skifte, kun å komme litt over tråkket og ikke ligge bak. Men dette er vanskelig med en sko som Kayano med så mye dropp. Ikke kjør på med null-dropp uten støtte, men det er mange sko som gir støtte for overpronering samtidig som de bidrar til et naturlig steg. Asics SuperJ33 er en slik sko, vet om mange som er veldig fornøyd med denne. Ta det gradvis og kjør så mye tåhev du klarer utenom, så blir dette ille gale!

Jeg ligger nok mer frempå enn helt midtfot når jeg løper og ja, pronasjonen blir mindre og mindre tydelig jo lenger frem jeg ligger. Har noen dårlige erfaringer med skobytte og forsøk på teknikkomlegg - fikk altså beinhinnebetennelse på skinnleggen og fylte opp en sko med blod på et halvmaraton... Jeg forsøker hele tiden å tenke på å lande mellom mot forfot, men klarer ikke å forstå at det skal være optimalt for meg å lande helt på forfot.

Takk for innspill. Kanskje jeg skal skjekke ut de skoene du nevner.
Øyvind

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 12 jul 2016 14:11

Hei Oyvoll

Jeg trener stort sett like mye som deg og har ca 10 par i "skuffen". Jeg elsker å løpe med høy drop (Nike Pegasus, Adidas Glide Boost, Brooks Ravenna osv) men jeg får vondt i knærne mine og rygg av de så jeg bruker de på korte turer (opp til ca 10 km).

Når har jeg 2 par med lavdrop (New Balance Freshfoam 980 og Brooks Pureflow 3). Disse skoene har 4mm drop og gjør at jeg kommer mer frempå og har nok demping. Nå tenker jeg ikke på å lande på hæl fordi det går ikke.

Asics SuperJ er av samme type men Asics har også en annen modell http://runrepeat.com/asics-gel-electro33 som har mer pronasjonsstøtte (hvis du egentlig trenger det).

Selv er jeg plattfot og bruker innleggsåler (footbalance hos Intersport) i skoene mine slik at jeg kjøper nøytrale sko og stapper oppi innleggsålene slik at jeg får den støtten jeg skal ha. For meg funker dette bra.

Jeg har også gode erfaringer med Puma Faas 500 - disse kommer også i en S versjon (tror den heter Faas 500S v2). Jeg vil anbefale deg å skrive ned nr på skoene du bruker og så kan du sjekke på nettet om det er sko på tilbud dersom du ikke har tilgang til en god butikk i nærområdet. Ofte har nettbutikkene tips om å gå opp og ned en størrelse eller 1/2 størrelse. Tidligere fantes det en webside (shoefitr) som sammenlignet forskjellige modeller og størrelser i den skoen du lurte på men denne finner jeg ikke lenger.

Bruk det som funker og så kan du heller krydre tilværelsen med noen andre sko som du kan bruke på fartsøktene dine. Det tar tid å venne seg til.

Sko er gøy :lol:

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»