Maraton fersking

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Veteran

Re: Maraton fersking

Legg innav Veteran » 03 aug 2016 09:33

Hei. proever for n,te gang, mine innlegg bare forsvinner....
faar se hva som skjer naa... ha en fin dag! mvh Veteran

s_egeland

Legg innav s_egeland » 04 aug 2016 11:10

hailegeraldo skrev: ...En tommelfingerregel sier at dersom du skal kunne stå distansen helt ut, må du i løpet de siste par månedene før konkurransen ha gjennomsnittlig daglig antall løpte km = 1/3 av maratondistansen.... Det er rundt regnet 100 km per uke....

100 km, da bør vi snakke vi sub3 med god margin! De siste 4 mnd før Oslo marathon i fjor lå jeg på 45 km/uke i snitt, opp mot 70 km siste mnd. Fullførte på 3:20 med feber og forkjølelse, 10 minutter bak målsetting. Siste mil var PAIN, men sånn skal det være!

En stabil økning i mengde selvfølgelig positivt, men er målet sub4:00 tror jeg det skal gå fint uansett. Kjør langturene opp mot 30 km i mnd før, så fikser taperingen og konkurranseinstinktet resten på løpsdagen. Lykke til!

PS: VETERAN, kontakt IT-hjelpen og få ordnet biffen! Forumet er fattigere uten dine innlegg ;)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 04 aug 2016 12:09

s_egeland skrev:da bør vi snakke vi sub3 med god margin! De siste 4 mnd før Oslo marathon i fjor lå jeg på 45 km/uke i snitt, opp mot 70 km siste mnd. Fullførte på 3:20 med feber og forkjølelse, 10 minutter bak målsetting. Siste mil var PAIN, men sånn skal det være!

Vi snakker ikke nødvendigvis sub 3 - det kommer jo an på hvor rask du er. Men det kan nok være riktig at de fleste menn som løper 100 km per uke satser på å komme under 3 timer. For å løpe et maraton på en hederlig tid kan man selvsagt kompromisse på mye mengde. Skal du kunne løpe et maraton på ditt potensiale, er det 100-ish km per uke som skal til.
La oss si at du løper mila på 38 min med gjennomsnittlig 40 km løping per uke. Da skal du kunne klare et maraton på sub 3 timer, men det forutsetter at du er maratontrent. Det bør kunne gjøres på 3-4 mnd, der det viktigste er økning i treningsmengde - ca 100 km per uke de siste par mnd. Trener du betydelig mindre, kommer du mest sannsynlig til å møte veggen tidlig dersom du følger et skjema til 3:00. Følger du et skjema til 3:20, holder du sikkert mye lengre.

Hvor fort skal du kunne løpe maraton gitt din utgangsform på 5km eller 10 km? Finn km-tiden din (3:50/km på 5 km løp), legg til ca 10 sekunder per km for hver dobling av distanse. Dvs 10 km i 4:00-fart, halvmaraton i 4:10-fart, helmaraton i 4:20-fart - dvs ca 3t 7min. Men da må du være maratontrent. Har du ikke nok mengdetrening, har du to valg til hvordan du skal fullføre:
1) Følge et skjema til 3:07, møte veggen og komme inn på 3:30
2) Justere skjema så du løper i jevn fart til 3:25

Så tilbake til hovedtemaet: Hva skal til for å løpe maraton med en god følelse? AT DU KLARER Å SETTE DEG ET RIKTIG MÅL. Når du dagen før maratonet finpusser skjemaet, se tilbake på treningen du har gjort, og finn ut hvilken fart du skal løpe i.
Med 40 km per uke kommer det til å gå helt fint, men du må senke kravene relatert til 10 sek ekstra per km for hver dobling av distanse.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 05 aug 2016 07:47

TS sitt spørsmål var vel om sub4 var mulig nå uten særlig økning av mengden. Km/uke er vel det som er mest utslagsgivende på resultater for mosjonister, så at økning i mengden er positivt er det INGEN tvil om. Men det tar tid (som ikke alle har) og er gørrkjedelig med "km-sanking" i sone 1, derfor ikke alltid en mulighet eller et ønske.

TS hadde 1:44 i fjor (sikkert et par minutter bedre i år), det tilsvarer 4:56/km, sub4 på marathon tilsvarer 5:41/km, her er det MYE å gå på (kanskje bokstavelig talt) ;)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Veteran

Legg innav Veteran » 06 aug 2016 06:51

Hei hasse! haaper at maskina er snill i dag. Selv om du naa har bestemt deg for aa kjoere Oslo-maran, saa sier jeg det jeg mener, og som flere
har uttyrkt. Du har for lite treningsgrunnlag til helmaraton ennaa, og du burde ventet i alle fall til vaaren med helmara. Med pen oekning i
antall km./uke framover vill opplevelsem bli en helt annen/mer positiv enn det du vil moete i Oslo.
Naar det er sagt saa oensker jeg deg selvsagt lykke til, at du ikke paadrar deg skade e.l. som setter deg tilbake, det er risikoen. Du har ingen
mulighet paa saa kort tid til aa faa opp kondisen saa mye som du sikkert haaper. Men tvi-tvi!

Du vet vel ikke noe om meg, tror du er ny her? Fakta: loep flere hundre konk. i alle kategorier i en 100-arsper. derav over 30 helmaraton. i en
alder av 37-47 aar. Det var 10 flotte aar jeg fikk vaere med foer en sovende tankbilsjaffis proevde aa ta knekken paa meg, og det gikk jo nesten..

Den store feil som alle gjoer vedr. maraton er aa sette seg et tidsmaal. Ingen av oss gamle tullinger pratetom pers. o.l. Det viktigste var alltid
aa gjoere sitt beste, da kommer ogsaa tidene. Aa laase seg til et fast program, antall km. osv, er dumhet , da forsvinner mye av det som beor
vaere det primaere med loeping. Gleden over aa mestre sin kropp og ta ut mer enn det en tror at en har "paa lager". Men det nytter ikke med
dagens opplegg med zoner og pulskontroll, da blir en slave av et opplegg og det funker sjelden.
Tenk kun paa aa gjoere ditt beste underveis, glem klokka men bruk hodet , loep slik at du har kontroll men ikke er redd for en smell, det nytter
ikke aa safe mer. Neste gang vet du mer og kan presse deg litt mer.

Jeg skriver litt mer snart pga at jeg er redd for time-out. Ha en fin treningshelg!

Veteran

Legg innav Veteran » 06 aug 2016 07:16

hailegeraldo skrev:
s_egeland skrev:da bør vi snakke vi sub3 med god margin! De siste 4 mnd før Oslo marathon i fjor lå jeg på 45 km/uke i snitt, opp mot 70 km siste mnd. Fullførte på 3:20 med feber og forkjølelse, 10 minutter bak målsetting. Siste mil var PAIN, men sånn skal det være!

Vi snakker ikke nødvendigvis sub 3 - det kommer jo an på hvor rask du er. Men det kan nok være riktig at de fleste menn som løper 100 km per uke satser på å komme under 3 timer. For å løpe et maraton på en hederlig tid kan man selvsagt kompromisse på mye mengde. Skal du kunne løpe et maraton på ditt potensiale, er det 100-ish km per uke som skal til.
La oss si at du løper mila på 38 min med gjennomsnittlig 40 km løping per uke. Da skal du kunne klare et maraton på sub 3 timer, men det forutsetter at du er maratontrent. Det bør kunne gjøres på 3-4 mnd, der det viktigste er økning i treningsmengde - ca 100 km per uke de siste par mnd. Trener du betydelig mindre, kommer du mest sannsynlig til å møte veggen tidlig dersom du følger et skjema til 3:00. Følger du et skjema til 3:20, holder du sikkert mye lengre.

Hvor fort skal du kunne løpe maraton gitt din utgangsform på 5km eller 10 km? Finn km-tiden din (3:50/km på 5 km løp), legg til ca 10 sekunder per km for hver dobling av distanse. Dvs 10 km i 4:00-fart, halvmaraton i 4:10-fart, helmaraton i 4:20-fart - dvs ca 3t 7min. Men da må du være maratontrent. Har du ikke nok mengdetrening, har du to valg til hvordan du skal fullføre:
1) Følge et skjema til 3:07, møte veggen og komme inn på 3:30
2) Justere skjema så du løper i jevn fart til 3:25

Så tilbake til hovedtemaet: Hva skal til for å løpe maraton med en god følelse? AT DU KLARER Å SETTE DEG ET RIKTIG MÅL. Når du dagen før maratonet finpusser skjemaet, se tilbake på treningen du har gjort, og finn ut hvilken fart du skal løpe i.
Med 40 km per uke kommer det til å gå helt fint, men du må senke kravene relatert til 10 sek ekstra per km for hver dobling av distanse.

Hei hailegeraldo! Da gikk visst mitt innlegg gjennom ,bravissiomo.
Naa vet jeg ikke hvor mye erfaring du har, tider osv. men du overdriver ganske saftig mtp antall km. og mye mer.
s-egeland er inne paa det riktige, det stememr ogsaa helt fint med mine kameraters og mine egne opplevelser.
Jeg loep aldri i naerheten av 100/uke, men trente kvalitet. Og det viktigste, jeg stresset ikke etter aa debutere men brukte 3 aar paa aa trene
meg opp etter ankel- og kneoperasjon (fotballskader). I tillegg hadde jeg hjertefeil og ble foerst nektet start da det ble kjent.
Ante ikke slev naar jeg skulle debutere, for en kompis ringte en sen torsdagskveld og tilboed meg plass i bilen sammen med 4 andre erfarte karer.
Det tok 36 tim. fra jeg avsluttet torsd. trening,( 30 km. under 2 tim.) til jeg sto paa startstreken loerdag f.m.
Ingen spurte om hvilken tid jeg hadde planer paa, faktisk tenkte jeg ikke paa tid i det hele tatt. Bare aa ha det moro hele veien, slik jeg alltid
gjorde i alle loep. De er da tidene kommer, av seg selv, hahaha, med litt trening som bagasje. Etter 28 km. holdt jeg paa aa stivne, av kulde!
og spurte min erfarne mentor om jeg kunne proeve aa loepe raskere. Det ble 15 min. raskere paa de sste 14 km. saa jeg hadde nok vaert ned
mot 2.40 hvis jeg hadde faatt "gaa" tidligere.
Ingen klokke og mellomtider etc. det fikk jeg skriftlig etterpaa.
Saa det er absolutt ikke noedvendig med saa mange km. for aa oppnaa en grei tid.

AT DU KLARER AA SETTE DEG ET RIKTIG MAAL stemmer ikke. Ingen boer sette et bestemt tidsmaal. I loepet av 42 km. vil alle ha boelgedaler,
og den som slavisk foelger et skjema, titter paa puls/klokke, vil aldri kunne utnytte sine egne muligheter. Der ligger problemer for de som
"loeper i flokk" som. feks. i Oslo med plakater for en bestemt tid.
En annen sak er at Oslo er den kjedeligste av alle loep, det finns jon massevis av fine loepe paa mer inspirerende steder og loeyper i landet,
og ikke minst er startavg. i Oslo blodpris. Vel naa har du vel betalt for "moroa", og jeg haaper som sagt at du vil faa litt mer glede enn plager av
loepet. Lykke til og fortell aerlig hvordan det foeles etterpaa. hilsen en steingammel veteran.

Veteran

Legg innav Veteran » 06 aug 2016 07:37

En sak til.
Alle forstod selvsagt at det siste jeg skrev var til hasse, selv om jeg ellers hintet til hailegeraldo.

Men var det ikke du haile som nevnte Marius Bakken? Ikke det viktigste hvem, tror at hen nye underMarathon ogsaa gjoer det..?
Jeg var en av de som jublet mest da Marius kom "paa banen" bokstavelig, for vi savnet en habil 5000 m. loeper.
MEN, selv om han trente med "dopingkameratene" i Kenya og fikk inspirasjon (ikke til doping), saa har han aldri loept maraton -
knapt halve distansen i konk. etter hva jeg har hoert. At han har erfaring til aa lage treningopplegg for maraton virker litt soekt, og jeg har
ogsaa hoert at han har faatt betalt for dette..? For moro skyld, jeg hadde en klubbkamerat som 5000 m. i NM foerst paa -80 aara.
Han loep ca.2 min. raskere enn meg paa distansen, jeg proevde kun 2 x i treningsloep. En hyggelig kar som mente at han nok skulle knuse min
maratontid i den lette Drammen-loeypa. Der skulle Marius ogsaa ha vaert, haha. Kompisen brukte over 3 timer, saa han erkjente gladelig
etterpaa at han ikke hadde peiling, og jeg visste jo at det var spoekefullt ment. Men jeg kjenner ogsaa proffsyklister som har gaatt 5-paa
vedr. veddemaal i maraton.
Jeg tror det er best aa hoere paa de som har loept endel konkurranser, i stedet for aa forlese seg paa treningsprogrammer av alle mulige s.k. eksperter. trygvan som er kanskje den raskeste av de som har hatt innlegg her, skrev omtrent slik for et par aar siden, " jeg blir lettere
forvirret av alle ulike treningsraad etc".. fritt gjengitt trygvan, men du kan sikkert fortelle mer om dette.
Som jeg har nevnt tidl. har jeg ALDRI sett paa et treningsprogram e.l. Og jeg har ikke savnet det . Kun en selv kan foeler hva egen kropp taaler, og jeg er veldig glad for at jeg gikk imot raadene fra hjertespes. paa gamle Riksen da de nektet meg aa jogge. Jeg begynte aa trene samme aar.
Litt stahet maa til for aa bli en riktig maratoner, og jeg holder fortsatt i gang, men aa med 5-7 timers sykkelturer flere x i uka i + 30-37 som vi
har fra Mai til Sept. Skulle gjerne sendt oppover litt varme naar jeg ser tempen der.
Oensker alle unge & gamle ,damer & herrer en fin sensommer og hoest med hyggelig konkurranser i skog og paa fjell, og noen ganger maa dere
vel ut paa asfalten ogsaa, hvilket ikke er noe problem med dagens gode sko. Ha det bra, husk at LOEPEGLEDEN er det viktigste, ikke tiden!

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 06 aug 2016 22:24

Slenger inn litt støtte til å ikke henge seg altfor mye opp i antall km/uke, og i alle fall ikke en økning som er for stor! Har selv bare "jogget" Nordmarka Skogsmaraton et par ganger på ca 4.15, og det er ikke helt umulig at det kan sammenlignes med ca 4 timer på flatere løyper (om man tåler asfalten, da). Jeg lå på knappe 40 km/uke, med noe mer de siste par månedene før løpet, om jeg husker riktig.

Jeg har veldig troa på kontinuitet og et opplegg som holder deg (noenlunde) skadefri. Om du tenker maraton neste år, og klarer å ligge på ca 40-50 km/uke nesten hver uke i 12 måneder, så har du "akkumulert" en del km i beina. Om man tester seg litt i blant på lange turer (25-30 km) så begynner det å ligne noe. Om motivasjonen er der, og overskuddet er der, så er det jo bare å øke ukemengden noe - men overskudd, motivasjon og en skadefri tilværelse er forutsetninger for å holde ut i lengden.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

snberge

Legg innav snberge » 07 aug 2016 01:19

Veteran, er det lov å spørre hva persen din på maraton er? Synes du kommer med mye fornuftig selv om jeg ikke er enig i alt du skriver.

Jeg mener at å sette et tidsmål både kan være både positivt og negativt. Noe jeg mener er et større problem er at folk ikke setter gode nok mål. Mange vil for eksempel sette mål om å løpe på under 4:00, 3:30 eller 3:00. Hvofor er målet 3:30 i stedet for 3:27 eller 3:36? Ofte vil nok svaret være at det er et fint rundt tall, og ha heller lite med logikk å gjøre.

Å sette et realistisk godt mål kan være med å motivere i treningsperioden. Man har noe fast og konkret å jobbe mot. Enten klarer man målet eller så klarer man det ikke. Det er veldig målbart i etterkant.

Her er det selvsagt mulig å argumentere andre veien også. Så lenge man trener så optimalt som mulig hver dag vil tidene komme av seg selv. Å ha et spesifikt tidsmål vil neppe gjøre deg raskere. Det kan være lett å sette et for ambisiøst mål og gå på en smell. Personlig motiveres jeg av konkrete mål.

Selv om man følger et ferdiglaget program betyr ikke det at gleden over å mestre sin egen kropp forsvinner. I mine siste maratonoppkjøringer har jeg fulgt slike programmer hvor man skal løpe x antall kilometer i uka og kjøre spesifikke økter. Jeg har fortsatt hatt store glede av løpingen, har gjennomført økter og treningsøkter tøffere enn jeg trodde jeg kunne klare og har endt opp med sluttider som jeg tidligere bare kunne drømme om.

Det som er viktig å tenke på når man følger ferdiglagde programmer er at de er laget for å passe til en større gruppe personer. De er ikke tilpasset deg spesifikt som person. Man må selv lytte til kroppen og gjøre de nødvendige justeringene når det trengs. Når livet kommer i veien må man kunne tilpasse seg selv og programmet.

At soner, pulsklokker, treningsapper osv. ikke gjør deg til en bedre løper isolert sett er jeg helt enig i. Men de kan være med å påvirke positivt. Det er løpingen i seg selv som gjør at du blir bedre. Men ved å løpe med for eksempel pulsklokke kan man trene smartere / mer effektivt. Det er lettere for en nybegynner å styre intensiteten på denne måten. Så kan man selvsagt si at man lærer å kjenne kroppen etterhvert uansett. Mange proffer løper med pulsklokke. Mange løper uten. Begge deler er gode alternativer. Det er nok uansett viktig å koble av i blant og løpe kun på følelse.

At mange velger å løpe helmaraton for tidlig er jeg helt enig i. Det er bedre å gå veien om 5km, 10km og halvmaraton først. Få litt erfaring fra diverse løp og få en del kilometer i beina over tid. Jeg gjorde selv "feilen" ved å gå rett på maraton som mitt første løp. Det var ikke direkte smart med meget begrenset treningsgrunnlag, men nå er det jo også grunnen til at jeg kan kalle meg løper i dag.

Jeg er enig i at Oslo er en kjedelig løype og ikke det beste arrangementet som kunne vært laget. Men det er jo en relativt flat løype til å være i Norge, det ligger sentralt og det er jo fint å støtte opp om arrangementet, så det kan bli bedre i fremtiden. Prisen er ikke så ille om man melder seg på tidlig og i tillegg bruker Kondis-rabatten. Jeg har vært med på løp (i utlandet) som koster betydelig mer. Men da har jeg gjerne også fått et bedre produkt.

Hvilke maratonløp i Norge vil du anbefale? Det skal jo gjerne være nokså flatt om man har planer om pers.

Når jeg mener det kan være en god ide å følge et ferdiglaget program tenker jeg på programmer laget av folk som virkelig har peiling. Som Pete Pfitzinger, Jack Daniels, Hanson etc. Jeg tenker ikke på bloggere og slikt svada som man finner i aviser og slikt.

Om en nybegynner kun skal løpe etter hva han tror er best og hva han føler vil det nok føre til mye lapskaustrening (halvhardt). Når jeg begynte med løping trente jeg en del sånn. Det er ikke spesielt effektivt. Hver gang jeg løpte, prøvde jeg å slå tiden min fra forrige gang. Det er bedre for progresjonen å kjøre de harde øktene hardt og ta de rolige turene rolig mener jeg.

Veteran

Legg innav Veteran » 07 aug 2016 03:41

snberge skrev:Veteran, er det lov å spørre hva persen din på maraton er? Synes du kommer med mye fornuftig selv om jeg ikke er enig i alt du skriver.

Jeg mener at å sette et tidsmål både kan være både positivt og negativt. Noe jeg mener er et større problem er at folk ikke setter gode nok mål. Mange vil for eksempel sette mål om å løpe på under 4:00, 3:30 eller 3:00. Hvofor er målet 3:30 i stedet for 3:27 eller 3:36? Ofte vil nok svaret være at det er et fint rundt tall, og ha heller lite med logikk å gjøre.

Å sette et realistisk godt mål kan være med å motivere i treningsperioden. Man har noe fast og konkret å jobbe mot. Enten klarer man målet eller så klarer man det ikke. Det er veldig målbart i etterkant.

Her er det selvsagt mulig å argumentere andre veien også. Så lenge man trener så optimalt som mulig hver dag vil tidene komme av seg selv. Å ha et spesifikt tidsmål vil neppe gjøre deg raskere. Det kan være lett å sette et for ambisiøst mål og gå på en smell. Personlig motiveres jeg av konkrete mål.

Selv om man følger et ferdiglaget program betyr ikke det at gleden over å mestre sin egen kropp forsvinner. I mine siste maratonoppkjøringer har jeg fulgt slike programmer hvor man skal løpe x antall kilometer i uka og kjøre spesifikke økter. Jeg har fortsatt hatt store glede av løpingen, har gjennomført økter og treningsøkter tøffere enn jeg trodde jeg kunne klare og har endt opp med sluttider som jeg tidligere bare kunne drømme om.

Det som er viktig å tenke på når man følger ferdiglagde programmer er at de er laget for å passe til en større gruppe personer. De er ikke tilpasset deg spesifikt som person. Man må selv lytte til kroppen og gjøre de nødvendige justeringene når det trengs. Når livet kommer i veien må man kunne tilpasse seg selv og programmet.

At soner, pulsklokker, treningsapper osv. ikke gjør deg til en bedre løper isolert sett er jeg helt enig i. Men de kan være med å påvirke positivt. Det er løpingen i seg selv som gjør at du blir bedre. Men ved å løpe med for eksempel pulsklokke kan man trene smartere / mer effektivt. Det er lettere for en nybegynner å styre intensiteten på denne måten. Så kan man selvsagt si at man lærer å kjenne kroppen etterhvert uansett. Mange proffer løper med pulsklokke. Mange løper uten. Begge deler er gode alternativer. Det er nok uansett viktig å koble av i blant og løpe kun på følelse.

At mange velger å løpe helmaraton for tidlig er jeg helt enig i. Det er bedre å gå veien om 5km, 10km og halvmaraton først. Få litt erfaring fra diverse løp og få en del kilometer i beina over tid. Jeg gjorde selv "feilen" ved å gå rett på maraton som mitt første løp. Det var ikke direkte smart med meget begrenset treningsgrunnlag, men nå er det jo også grunnen til at jeg kan kalle meg løper i dag.

Jeg er enig i at Oslo er en kjedelig løype og ikke det beste arrangementet som kunne vært laget. Men det er jo en relativt flat løype til å være i Norge, det ligger sentralt og det er jo fint å støtte opp om arrangementet, så det kan bli bedre i fremtiden. Prisen er ikke så ille om man melder seg på tidlig og i tillegg bruker Kondis-rabatten. Jeg har vært med på løp (i utlandet) som koster betydelig mer. Men da har jeg gjerne også fått et bedre produkt.

Hvilke maratonløp i Norge vil du anbefale? Det skal jo gjerne være nokså flatt om man har planer om pers.

Når jeg mener det kan være en god ide å følge et ferdiglaget program tenker jeg på programmer laget av folk som virkelig har peiling. Som Pete Pfitzinger, Jack Daniels, Hanson etc. Jeg tenker ikke på bloggere og slikt svada som man finner i aviser og slikt.

Om en nybegynner kun skal løpe etter hva han tror er best og hva han føler vil det nok føre til mye lapskaustrening (halvhardt). Når jeg begynte med løping trente jeg en del sånn. Det er ikke spesielt effektivt. Hver gang jeg løpte, prøvde jeg å slå tiden min fra forrige gang. Det er bedre for progresjonen å kjøre de harde øktene hardt og ta de rolige turene rolig mener jeg.

Hei! du burde fortelle din egen tid foer du spoer om min, haha... jeg nevnte at jeg debuterte paa ca.2.47 etter aa haa ruslet i 28 km.
Jeg var 42 aar da, forbedret tiden med 10 min. da jeg var 45. Moro aa hoere hva du har faatt ut av de trenerne du nevner, jeg synes det er
helt paa trynet at mosjonister leser seg skakke paa treningtips av slike som kun er ute etter aa gjoere bizz paa sine tips.
Hvorfor spoer dere ikke Oeivind Dahl eller noen av de andre gode norske som var i toppen helt til doperne fra Kenya overtok. Vi hadde f.eks.
norsk seier i London -80, og paa damesiden behoever jeg vel ikke nevne navn.
Grete W. og Johan K. hadde kun et tips til meg. Fortsett slik, dette er og blir kjempebra. Saa enkelt kan det sies og gjoeres.
Jeg har ikke lest noe av Pfitzinger og de andre du nevner, men jeg har tittet litt naa og ingen nevner den desidert viktigste treningen nemlig konkurranser. Alle mine kamerater , i likhet med eliteloeperne, var i full jobb og maatte benytte fritiden/helg til trening. Det betydde konkurranser av alle slag, loep fra 3000 m til 30 km utenom maraton. Vi var mange som deltok i harde skogsloep baade loerdag og soendag,og
ofte et bedriftsloep paa stadion 3-5000 m. midt i uka, 3-4 dager foer maraton. Disse programmene prater jo om aa dilte i bakkene og ta det
rolig de siste dagene foer maraton. Hvilken kondis gir det? Ikke rart at vi mangler norske maratonere i dag, kun noen av de gamle traverne
fortsetter aa imponere.
Da jeg debuterte ville en av superveteranene ha meg med paa en rask 8 km. kvelden foer starten, det var hans oppskrift, og han loep enkelt
paa under 2.40 som 46-aaring.

At loeypa maa vaere helt flat for aa faa en god tid stemmer nok ikke alltid, og jeg fatter heller ikke at det alltid er tiden som teller. Det viktigste er jo aa gjoere sitt beste, og den som har litt trening som ballast vil ofte oppnaa like gode og bedre tider i en litt kupert loeype. Selv la jeg alltid inn turbon i stigninger og hadde aldri problem med aa holde samme fart som paa flata. Men jeg tillot meg aa ta det rolig i Fjellmaran fordi jeg
tok igjen en kjennning ved Baatskaret, og han ville ha foelge til maal saa jeg tok det rolig derfra, likevel 2.57 var vel likevel bare ca. 15 min.
etter vinnern i eliteklassen.
Det er saa mye morsommere aa konkurrere seg i form enn aa drive alene. Jeg loep nesten kun mine faste 3o km. alene, og da paa under 4min.km.
uansett kulde og vind. Kompisene sa at jeg fikk et psykologisk overtak fordi jeg loep i allslags vaer, hadde mye moro med det. Men det gjorde susen, og jeg oppfordrer alle tilaa taale litt mer, kjoere mye hardere.
Jeg maa tillegge at jeg aldri har hatt vondt hverken paa trening, under loep eller etterpaa. Det er som med de gamle skiloeperne som taalte det
meste fordi mange i likhet med meg var oppvokst med hardt gaards-/skogsarbeid. Desverre altfor faa som gjoer det i dagens pyseverden.
Ok, rotete mix dette men hvis det komemr paa trykk saa greit. Kan tilfoeye litt mer om du har konkrete kritiske spoersmaal e.l.
Ha en forrykende soendag, her blir det 5-6 timer paa sykkel i varmen igjen!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»