Maraton fersking

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
hailegeraldo

Re: Maraton fersking

Legg innav hailegeraldo » 07 aug 2016 09:13

ENDELIG LITT FART I FORUMET IGJEN! :D Folk sitter oppe på natta og skriver - eller ved andre lengdegrader. Takk til hasse som startet det hele. Jeg håper at du får noe ut av diskusjonen, og finner en teori (eller en ikke-teori) som passer for deg. Du får ha meg unnskyldt for å fyre løs videre med svada som kanskje ikke interesserer deg lenger der du spretter av gårde i din maratonforberedelse.

Veteran - jeg er ikke totalt uenig med deg. Jeg møter meg sjøl i døra noen ganger når det gjelder løpelyst og teorier. Litt betenkt blir jeg når jeg tenker tilbake på min litt over 20 år lange "løpskarriere" og ser hvordan jeg startet, hvordan jeg trente og hvordan jeg konkurrerte meg til helt ok resultater uten pulsklokke og noe særlig peiling på kroppens prosesser. Men jeg var jo yngre, restituerte bedre, og var uredd og offensiv.
Da jeg startet å jogge... Feil! Jeg jogget aldri. Jeg løp. Sprang. Flaug, som vi sier her på landsbygda. De to første årene av min løpetrening var å flyge en runde på 8,5 km. Hver gang med hjertet i halsen. 3-4 ganger i uka. Målet var pers for hver gang. Det var lett å perse det første året, men det ble selvfølgelig vanskeligere etter hvert. Så ble jeg med en løpeklubb, og lærte litt om intervaller. Men ikke om langturer. Og aldri om rolig løping. Slik som vi sprang. Det var harde økter, men ikke så lange. Sjelden mer enn 6x1000m. Det var den ultimate hardøkta. Med denne treningen fikk jeg til blant annet 4:15 på 1500m og 34:00 på 10 km i Sentrumsløpet. Det skal sies at den våren jeg perset på Sentrumsløpet med 34:00, en forbedring på 44 sek fra forrige pers, var den store forskjellen en ukentlig "rolig" langtur på 18 km. Hadde jeg brukt pulsklokke da, ville jeg ha sett at langturen ikke var rolig, men lapskaus. Olympiatoppens lave sone 3. Ukemengden lå på ca 50-60 km. Noe maraton hadde jeg nok ikke klart å stå helt inn uten å legge på flere langturer. Tror jeg :roll:

Som kom skiftet i en alder av 32 år: Barn, slutt på fellestreninger og innkjøp av pulsklokke. Husbygging og fryktelig lite trening i et par år. Så ble barna skolemodne, og man kunne gire opp treninga igjen. 3-4 ganger i uka, ukemengde ca 40 km. Milløpene klarte jeg så vidt å presse under 38 minutter. Jeg kjente at det skortet på utholdenheten mot slutten. Jeg ble gjerne fraløpt. Det blinket MENGDETRENING i varselskiltet. Så fikk jeg lyst på maraton. Opp med mengden. Og her sitter jeg. Med et maraton fra i vår der jeg kollapset etter ca 30 km etter en lett halvmaratonpassering på 1:25 og en slutt-tid på ... 3:24. Bonking, kramper, senebetennelser i foten. Akillesproblemer og harahjerte. Jeg tapte slaget, men ikke krigen. Jeg hadde det jo så utrolig gøy de første 28 km. Jeg ble narret til å løpe fortere enn jeg var god for. Selv ved passering halvmaraton tenkte jeg at det er ingen ting som kan hindre meg i å løpe på 2:52. Dette går jo så lett. LÆTT! Jeg cruiser. High five til publikum. Jeg er på seiersrunde.
PANG!

Så nå prøver jeg igjen. Med nyinnkjøpt pulsklokke som måler pulsen på håndleddet. Den gamle med brystreim klarte ikke å lese harahjertepulsen min, men med den nye kan jeg konstatere at arbeidspulsen og maxpulsen har gått ned med 13-14 slag på de to årene jeg har vært medisinert for atrieflimmer. Om det har noe å si...? Vet ikke. Det jeg spør meg om er:
Hvorfor løper jeg ikke mila på 35 minutter nå som 42-åring med samme ukemengde som jeg hadde for 10 år siden? Svaret er nok en blanding av
-aldring
-mengdekontinuitet over år
-mindre hardtrening
-manglende restitusjon
-atrieflimmer

Én pers kan jeg i alle fall gjøre noe med: Maratonpersen ;) Jeg løper med lyst og treningslære, og tenker at ikke noe er mer praktisk enn en god teori. :geek:

Edit: Det er noe jeg har lyst til å utfordre deg på, Veteran. Du pøtter av de s.k. ekspertene som uttaler seg. Blant annet mener du at Marius Bakken ikke har noe tyngde i maratonfaget fordi han ikke har løpt maraton selv. Du kan vel ikke mene at du ville ha nektet en hjertekirurg å operere en hjertepasient bare fordi kirurgen selv ikke har hatt hjerteinfarkt?

snberge

Legg innav snberge » 07 aug 2016 12:08

Veteran skrev:Hei! du burde fortelle din egen tid foer du spoer om min, haha... jeg nevnte at jeg debuterte paa ca.2.47 etter aa haa ruslet i 28 km.
Jeg var 42 aar da, forbedret tiden med 10 min. da jeg var 45. Moro aa hoere hva du har faatt ut av de trenerne du nevner, jeg synes det er
helt paa trynet at mosjonister leser seg skakke paa treningtips av slike som kun er ute etter aa gjoere bizz paa sine tips.
Hvorfor spoer dere ikke Oeivind Dahl eller noen av de andre gode norske som var i toppen helt til doperne fra Kenya overtok. Vi hadde f.eks.
norsk seier i London -80, og paa damesiden behoever jeg vel ikke nevne navn.
Grete W. og Johan K. hadde kun et tips til meg. Fortsett slik, dette er og blir kjempebra. Saa enkelt kan det sies og gjoeres.
Jeg har ikke lest noe av Pfitzinger og de andre du nevner, men jeg har tittet litt naa og ingen nevner den desidert viktigste treningen nemlig konkurranser. Alle mine kamerater , i likhet med eliteloeperne, var i full jobb og maatte benytte fritiden/helg til trening. Det betydde konkurranser av alle slag, loep fra 3000 m til 30 km utenom maraton. Vi var mange som deltok i harde skogsloep baade loerdag og soendag,og
ofte et bedriftsloep paa stadion 3-5000 m. midt i uka, 3-4 dager foer maraton. Disse programmene prater jo om aa dilte i bakkene og ta det
rolig de siste dagene foer maraton. Hvilken kondis gir det? Ikke rart at vi mangler norske maratonere i dag, kun noen av de gamle traverne
fortsetter aa imponere.
Da jeg debuterte ville en av superveteranene ha meg med paa en rask 8 km. kvelden foer starten, det var hans oppskrift, og han loep enkelt
paa under 2.40 som 46-aaring.

At loeypa maa vaere helt flat for aa faa en god tid stemmer nok ikke alltid, og jeg fatter heller ikke at det alltid er tiden som teller. Det viktigste er jo aa gjoere sitt beste, og den som har litt trening som ballast vil ofte oppnaa like gode og bedre tider i en litt kupert loeype. Selv la jeg alltid inn turbon i stigninger og hadde aldri problem med aa holde samme fart som paa flata. Men jeg tillot meg aa ta det rolig i Fjellmaran fordi jeg
tok igjen en kjennning ved Baatskaret, og han ville ha foelge til maal saa jeg tok det rolig derfra, likevel 2.57 var vel likevel bare ca. 15 min.
etter vinnern i eliteklassen.
Det er saa mye morsommere aa konkurrere seg i form enn aa drive alene. Jeg loep nesten kun mine faste 3o km. alene, og da paa under 4min.km.
uansett kulde og vind. Kompisene sa at jeg fikk et psykologisk overtak fordi jeg loep i allslags vaer, hadde mye moro med det. Men det gjorde susen, og jeg oppfordrer alle tilaa taale litt mer, kjoere mye hardere.
Jeg maa tillegge at jeg aldri har hatt vondt hverken paa trening, under loep eller etterpaa. Det er som med de gamle skiloeperne som taalte det
meste fordi mange i likhet med meg var oppvokst med hardt gaards-/skogsarbeid. Desverre altfor faa som gjoer det i dagens pyseverden.
Ok, rotete mix dette men hvis det komemr paa trykk saa greit. Kan tilfoeye litt mer om du har konkrete kritiske spoersmaal e.l.
Ha en forrykende soendag, her blir det 5-6 timer paa sykkel i varmen igjen!

Jeg debuterte på 4:35 i 2013 med meget magert treningsgrunnlag. Det neste året løp jeg litt mer og kom inn på 3:55. Så løp jeg en god del mer til 2015 og løp det samme løpet på 3:03. Forbedret persen såvidt 3 uker senere til 3:02. Det var egentlig en lettere løype, men med noe kort restitusjonstid, mye vind og veldig varme forhold kom jeg ikke under 3 timer. Til i år har jeg trent mer og bedre og kjørt flere langturer. Løp på 2:49 i april og håper å være i nærheten av 2:40 i Oslo i september.

Jeg fulgte et program fra Jack Daniels da persen gikk fra 3:55 til 3:03 og derfra til 2:49 har jeg fulgt Pfitzinger. Det er liten tvil om at opplegget jeg kjører fungerer. Akkurat som du hadde suksess med det opplegget du kjørte.

Du sier Pfitzinger ikke nevner konkurranser som trening. Det stemmer ikke. I maratonprogrammene hans får man beskjed om å kjøre minst to konkurranser for å teste formen og for treningens skyld. Jeg er helt enig i at det å konkurrere er utrolig god trening. Ikke minst er det utrolig gøy. Det er jo derfor man driver med løping, for å oppnå glede med det. Jeg kjører gjerne mange flere konkurranser enn Pfitzinger anbefaler. Her kommer man jo inn på det med å ikke lese seg helt blind på programmet og låse seg helt. Man må kunne tilpasse seg. I oppkjøringen til Oslo nå har jeg allerede løpt 6 løp, og jeg har planer om omtrent 6 til.

Jeg tror nok det er lurt å ta det rolig de siste dagene før maraton, men det er jo forskjell på folk. Noen liker helt sikkert å få en hard gjennomkjøring like før. Men det er neppe lurt å stille sliten på startstreken.

Enig i at pers ikke er det eneste som bør være målet. Å løpe for å slå de andre løperne kan være vel så artig! Å konkurrere mot andre enn seg selv gir en annen dimensjon. Som deg kjører jeg nesten all trening ute alene, uansett vær. Det blir man sterk av.

God sykkeltur! Her blir det en hard langtur etter Pfitzingers oppskrift. Nærmere 3 mil med ca. 2 mil i planlagt maratonfart.

hailegeraldo skrev:Du får ha meg unnskyldt for å fyre løs videre med svada som kanskje ikke interesserer deg lenger der du spretter av gårde i din maratonforberedelse.

Var denne ment til meg meg mot det jeg skrev om blogger og aviser? Jeg er ikke i mot at folk gir tips generelt sett. Det jeg synes er en uting er alle "triksene og hemmelighetene" du skal gjøre for å bli bedre. Disse artiklene er gjerne rettet mot nybegynnere. Som nybegynner er det ikke vanskelig å forbedre seg. Det er stort sett bare å løpe mer.

“What was the secret, they wanted to know; in a thousand different ways they wanted to know The Secret. And not one of them was prepared, truly prepared to believe that it had not so much to do with chemicals and zippy mental tricks as with that most unprofound and sometimes heart-rending process of removing, molecule by molecule, the very tough rubber that comprised the bottoms of his training shoes. The Trial of Miles; Miles of Trials.”

― John L. Parker Jr., Once a Runner

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 07 aug 2016 14:05

snberge skrev:
hailegeraldo skrev:Du får ha meg unnskyldt for å fyre løs videre med svada som kanskje ikke interesserer deg lenger der du spretter av gårde i din maratonforberedelse.

Var denne ment til meg meg mot det jeg skrev om blogger og aviser? Jeg er ikke i mot at folk gir tips generelt sett. Det jeg synes er en uting er alle "triksene og hemmelighetene" du skal gjøre for å bli bedre. Disse artiklene er gjerne rettet mot nybegynnere. Som nybegynner er det ikke vanskelig å forbedre seg. Det er stort sett bare å løpe mer.

Den var ikke til deg, snberge. Det var ment til trådstarter hasse, og gjaldt mine egne innlegg som bare delvis er svar på hasses spørsmål. Fjæra blir til fem høns.

hasse

Legg innav hasse » 08 aug 2016 12:43

Hei alle sammen
Takk for mye nyttig informasjon :)
Har økt til 60-65k i uka nå og det meste av økningen er rolige turer.
Foreløpig har ikke beina noen innvendinger mot denne økningen så fortsetter slik de neste 3 ukene og håper det hjelper litt før Oslo.

Trening siste uke:
14k komfortsone (5:10 min/km)
10k rolig (6:00 min/km)
8x1000m intervall (4:30 min/km)
32k rolig (7:00 min/km)

Veteran

Legg innav Veteran » 09 aug 2016 06:17

hailegeraldo skrev:ENDELIG LITT FART I FORUMET IGJEN! :D Folk sitter oppe på natta og skriver - eller ved andre lengdegrader. Takk til hasse som startet det hele. Jeg håper at du får noe ut av diskusjonen, og finner en teori (eller en ikke-teori) som passer for deg. Du får ha meg unnskyldt for å fyre løs videre med svada som kanskje ikke interesserer deg lenger der du spretter av gårde i din maratonforberedelse.

Veteran - jeg er ikke totalt uenig med deg. Jeg møter meg sjøl i døra noen ganger når det gjelder løpelyst og teorier. Litt betenkt blir jeg når jeg tenker tilbake på min litt over 20 år lange "løpskarriere" og ser hvordan jeg startet, hvordan jeg trente og hvordan jeg konkurrerte meg til helt ok resultater uten pulsklokke og noe særlig peiling på kroppens prosesser. Men jeg var jo yngre, restituerte bedre, og var uredd og offensiv.
Da jeg startet å jogge... Feil! Jeg jogget aldri. Jeg løp. Sprang. Flaug, som vi sier her på landsbygda. De to første årene av min løpetrening var å flyge en runde på 8,5 km. Hver gang med hjertet i halsen. 3-4 ganger i uka. Målet var pers for hver gang. Det var lett å perse det første året, men det ble selvfølgelig vanskeligere etter hvert. Så ble jeg med en løpeklubb, og lærte litt om intervaller. Men ikke om langturer. Og aldri om rolig løping. Slik som vi sprang. Det var harde økter, men ikke så lange. Sjelden mer enn 6x1000m. Det var den ultimate hardøkta. Med denne treningen fikk jeg til blant annet 4:15 på 1500m og 34:00 på 10 km i Sentrumsløpet. Det skal sies at den våren jeg perset på Sentrumsløpet med 34:00, en forbedring på 44 sek fra forrige pers, var den store forskjellen en ukentlig "rolig" langtur på 18 km. Hadde jeg brukt pulsklokke da, ville jeg ha sett at langturen ikke var rolig, men lapskaus. Olympiatoppens lave sone 3. Ukemengden lå på ca 50-60 km. Noe maraton hadde jeg nok ikke klart å stå helt inn uten å legge på flere langturer. Tror jeg :roll:

Som kom skiftet i en alder av 32 år: Barn, slutt på fellestreninger og innkjøp av pulsklokke. Husbygging og fryktelig lite trening i et par år. Så ble barna skolemodne, og man kunne gire opp treninga igjen. 3-4 ganger i uka, ukemengde ca 40 km. Milløpene klarte jeg så vidt å presse under 38 minutter. Jeg kjente at det skortet på utholdenheten mot slutten. Jeg ble gjerne fraløpt. Det blinket MENGDETRENING i varselskiltet. Så fikk jeg lyst på maraton. Opp med mengden. Og her sitter jeg. Med et maraton fra i vår der jeg kollapset etter ca 30 km etter en lett halvmaratonpassering på 1:25 og en slutt-tid på ... 3:24. Bonking, kramper, senebetennelser i foten. Akillesproblemer og harahjerte. Jeg tapte slaget, men ikke krigen. Jeg hadde det jo så utrolig gøy de første 28 km. Jeg ble narret til å løpe fortere enn jeg var god for. Selv ved passering halvmaraton tenkte jeg at det er ingen ting som kan hindre meg i å løpe på 2:52. Dette går jo så lett. LÆTT! Jeg cruiser. High five til publikum. Jeg er på seiersrunde.
PANG!

Så nå prøver jeg igjen. Med nyinnkjøpt pulsklokke som måler pulsen på håndleddet. Den gamle med brystreim klarte ikke å lese harahjertepulsen min, men med den nye kan jeg konstatere at arbeidspulsen og maxpulsen har gått ned med 13-14 slag på de to årene jeg har vært medisinert for atrieflimmer. Om det har noe å si...? Vet ikke. Det jeg spør meg om er:
Hvorfor løper jeg ikke mila på 35 minutter nå som 42-åring med samme ukemengde som jeg hadde for 10 år siden? Svaret er nok en blanding av
-aldring
-mengdekontinuitet over år
-mindre hardtrening
-manglende restitusjon
-atrieflimmer

Én pers kan jeg i alle fall gjøre noe med: Maratonpersen ;) Jeg løper med lyst og treningslære, og tenker at ikke noe er mer praktisk enn en god teori. :geek:

Edit: Det er noe jeg har lyst til å utfordre deg på, Veteran. Du pøtter av de s.k. ekspertene som uttaler seg. Blant annet mener du at Marius Bakken ikke har noe tyngde i maratonfaget fordi han ikke har løpt maraton selv. Du kan vel ikke mene at du ville ha nektet en hjertekirurg å operere en hjertepasient bare fordi kirurgen selv ikke har hatt hjerteinfarkt?

Hei! Et fint innlegg som det var moro aa lese, helt til du oedela mye med det siste du sier. Aa blande inn en slik alvorlig sakk passer ikke for
en mosjonist, der gikk du over streken med en sammenligning som ikke hoerer hjemme her. Ettersom du nevner "flimmer" og harahjerte, saa
leste du kanskje hva jeg fortalte om hjertefeil og loepenekt, som jeg ikke hoerte paa, heldigvis.
Jeg har 4 legekamerater, en overlege, en komm.lege og toprivatprakt. Alle sa til meg at kommer det fler mosjonister/loepere til oss naa saa sender vi dem til deg. Det vi vet om loeping/kondis etc. er kun det vi har lest oss til, du har langvarig oraksis og vet saa mye bedre enn oss.

Joda, alle kan skrive et treningsprogram, ogsaa Marius B. Men - han vet ikke hvordan det foeles paa kroppen etter 30-40 km. Derfor blir slike
program nesten like fra alle, mange som benytter et kjent navn til aa tjene litt x-tra. Greit nok for meg.
De fleste av oss som heldigvis aldri benyttet pulsklokke og zoner etc. ler av alle som tror at en klokke kan gjoere de til bedre loepere.
Jeg er redd for at du ogsaa desverre gaar fem paa og har kastet bort en god del kroner ved aa kjoepe en slik. Som de fleste som har investert
titalls tusen i ei moelle som gjoer treningen meningsloest kjedelig.
Den som er glad i aa loepe liker seg best ute i alle slags vaer, og moella gir bare falske resultater, noe som har skuffet mange.

En maratontid kan ikke regnes ut matamatisk slik dere gjoer, dvs. ta tiden paa halv og legge til x antall min./km. osv. og tro at det er mulig
aa regne seg til en sluttid. Hva hvis en virkelig faar flyten og alt gaar lett, skal en da gire ned for aa holde seg til skjema, eller staa paa?
En maa holde oeye paa puls og tid hele tiden, legge merke til km.skilter osv. noe jeg sjelden hqr sett underveis i alle mine loep.
Nei det funker ikke. Gaar det lett skal en kjoere paa, gaar det tyngre skal en slaass litt, og plutselig loesnner det igjen, det kan skje mange
ganger i et loep. Derfor er det lite lurt aa binde seg til en bestemt tid, da er det i alle fall veldig lett aa bli skuffet hvis det gaar imot, det
kan mange fortelle.
Det viktigste er aa vaere saa godt forberedt, dvs. kjenne sin kropp og kapasitet saa godt, at en ikke inngaar veddemaal o.l. om en viss tid,
altfor mange har brent seg paa det. Aaa tro paa at en pulsklokke kan gjoere deg til en bedre loeper er aa tro paa Julenissen, det har jeg aldri gjort.
Naa er du akkurat like ung som jeg var da jeg debuterte, og du har en mye bedre fortid som gjoer at du burde gjoere skam paa mine tider, det
er ikke vanskelig. Det eneste du maa gjoere er aa glemme puls etc. og trene fler harde langturer. Hva om jeg skulle maalt pulsen , jeg hadde
hvilepuls fra 30 til 130 iflg. legene. Jeg hadde flere uhell/ulyyker/skader som gjorde at jeg ble kjoert til sjukehus flere ganger, og det var
alltid mye oppstyr pga pulsen naar jeg kom til et ukjent sjukehus, bl.a. i S-Amerika. Det hjalp ikke alltid, heller ikke i Norge, aa fortelle at dette
vet jeg, hjertet er stort og godt men uregjerlig, men jeg lever veldig godt med det.

Ok, jeg oensker alltid alle som trener det beste, deg ogsaa, saa fortell hvordan det gaar framover, du har masse aa gaa paa, den alderen kan
ikke vaere noe hinder, ettersom jeg startet med blanke ark paa samme tid.
Saa naa er det bar aa si lykke til, og haape at dette innlegget ogsaa kommer paa trykk, er aldri trygg paa denne dampmaskina.

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 09 aug 2016 09:04

Veteran skrev:Jeg har 4 legekamerater, en overlege, en komm.lege og toprivatprakt. Alle sa til meg at kommer det fler mosjonister/loepere til oss naa saa sender vi dem til deg. Det vi vet om loeping/kondis etc. er kun det vi har lest oss til, du har langvarig oraksis og vet saa mye bedre enn oss.

Joda, alle kan skrive et treningsprogram, ogsaa Marius B. Men - han vet ikke hvordan det foeles paa kroppen etter 30-40 km. Derfor blir slike
program nesten like fra alle, mange som benytter et kjent navn til aa tjene litt x-tra. Greit nok for meg.

Her er vi ved kjernen av der jeg mener du trekker streken litt langt. De fleste eksperter (eller sk. eksperter) tar utgangspunkt i forskning og resultater utført på mange personer, og prøver å overføre dette til "alle". Hvorfor gjøres forskning på et flertall personer, og ikke bare én? Svaret gir seg selv.
Du utfører forskning på én person, og prøver å overføre resultatene til "alle".
Det som funker på et større antall personer har nok større sannsynlighet for å virke på "alle", men det trenger ikke å fungere på alle og enhver likevel. Dersom man henter resultater fra én person, er det enda større sannsynlighet for at observasjonene ikke kan overføres til "alle".

Om jeg kommer til å løpe maraton like bra som deg om jeg kopierer dine metoder? Kanskje. Kanskje ikke. Det er mulig jeg hadde blitt skadet og feiltrent.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 09 aug 2016 13:41

Her må jeg bare støtte oppunder Hailegeraldo... Marius Bakken er en av våre beste mellom- og langdistanseløpere noensinne, han er i tillegg utdannet lege. Det kryr av folk på weben som har perset massivt etter en runde med hans 100-dagers maratonprogram. Som ekspert trumfer han faktisk en anonym, selverklært eks-mosjonist i eksil med et hestehode. Jeg synes det er interessant å høre Veteran sine erfaringer og metoder, slik han nå husker dem. Men er kanskje ikke noe alle bør etterprøve, da bør man ha litt empiri.

Og angående mengde vs. intensitet som er en evig diskusjon her. For å sitere han som snart har norgesrekorden på maraton, Sondre Nordstad Moen (25 år);
Hva er planen for at du skal klare å hamle opp med verdens beste?
- Jeg må trene som afrikanerne. Det handler om å løpe mye og mest mulig intensivt, men med rett intensitet. For å kunne gjøre det over tid, må man lytte til kroppen for å hente seg inn. En stund trodde noen at en kunne trene knallharde økter for å kompensere med lavere treningsmengder. Det var ikke løsningen og resulterte med at gapet opp til afrikanerne på langdistanse ble enda større, sier Nordstad Moen til DN Aktiv.

RETT INTENSITET! (intensitet => fart og puls) Etter mange års trening kjenner man kroppen sin godt og har et innebygd speedometer, men i starten som mosjonist, da er en gps-pulsklokke gull verdt for å finne riktig intensitet.
Moen er kun 25 år og ligger an til å slå Kvernmo sin rekord fra 1987, da han var 32.

Hasse (som det jo handlet om her :? ): Om din 10km i 6:00-fart er rolig, så ville jeg nok prøvd å kjøre langturene i denne farten også. 7:00-fart tror jeg blir litt tregt. Ut ifra farten på øktene tror jeg du er god for langt bedre enn 4:00 når du i tillegg øker litt på mengden og lengden av dine langturer.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Veteran

Legg innav Veteran » 13 aug 2016 07:19

Hei! etter en 5 timers tur paa sykkel i + 36 og stekende sol kunne jeg fortalt dere litt mer om hardtrening og kosthold, det skal jeg
gjoere senere - hvis en av dere kan gi meg en adr. saa jeg kan kontakte Marius Bakken. Jeg vet at han vil sette pris paa aa faa vite hvordan
det funker med hjertefeil og hardtrening. Er 99,99 % sikkker paa an han vil erkjenne at han vet lite om slike tilfeller som mitt, og at han vil
synes det er greit aa faa vite det fra en med erfaring. Kanskje er jeg et unikt tilfelle? Har faktisk aldri lest om noen med et slikt hjertefeil
som har trosset spesialistene og mot deres viten og gode raad likevel presset hjertet maks.

Takker for hjelp med mailadr til Marius. en varm sensommerhilsen fra Kina.

snberge

Legg innav snberge » 13 aug 2016 12:54

Veteran skrev:hvis en av dere kan gi meg en adr. saa jeg kan kontakte Marius Bakken. Jeg vet at han vil sette pris paa aa faa vite hvordan
det funker med hjertefeil og hardtrening. Er 99,99 % sikkker paa an han vil erkjenne at han vet lite om slike tilfeller som mitt, og at han vil
synes det er greit aa faa vite det fra en med erfaring.

http://lmgtfy.com/?q=marius+bakken

Forøvrig ser jeg ikke helt hvorfor det skal være interessant for han å høre om ditt tilfelle...

Veteran

Legg innav Veteran » 14 aug 2016 02:52

snberge skrev:
Veteran skrev:hvis en av dere kan gi meg en adr. saa jeg kan kontakte Marius Bakken. Jeg vet at han vil sette pris paa aa faa vite hvordan
synes det er greit aa faa vite det fra en med erfaring.

http://lmgtfy.com/?q=marius+bakken

Forøvrig ser jeg ikke helt hvorfor det skal være interessant for han å høre om ditt tilfelle...

Hei! takk for raskt svar. desverre kreves java , som jeg ikke har paa noen av de to maskinene vi har her, saa det blir vanskelig.

Ellers, enhver lege synes at mitt tilfelle er meget interessant, fordi ingen av de legene jeg kjenner, og kanskje heller ingen andre kjenner
et slikt tilfelle. MIn bekjente overlege sa som spes. paa Riksen som fraraadet meg aa jogge, at det var risikosport aa belaste hjertet med

den feilen. Han hadde selv en soenn som var i eliten paa en kortere distanse, og hadde endel med idrett aa gjoere ogsaa ellers.
Hvis det ikke er interessant for en lege aa faa vite hvodan dette kan funke, saa fatter ikke jeg mye. Det ble meg fortalt at jeg risikerte
aa sprenge hjertet, og ved kontroll etter 5-6 aar hadde mitt hjerte dobbel stoerrelse av normalt. Min kone som jobbet i bransjen sa at
"jeg visste jo at du hadde et stort og godt hjerte, men ikke av en slik dimensjon". Hun hengte opp roentgenbildene med angitte maal,
(over 20 cm) og vi lo godt av dette.
Vel, den legen som ikke synes dette er spennende finnes ikke. Mitt "proeveprosjekt" bryter jo med alle vedtatte "sannheter"om hjertet.
Og det viktigste, i dag taaler jeg fortsatt veldig hard trening, som sykkelturer paa 5-7 timer med klatring i fjellene, uten problem av noe
slag. Til og med den kunstige hofta som naa er 10 aar er med for fullt helt uten smerte. Og oppladningen med kost osv. som ingen av dere
ville overlevd, ettersom dere prater om naering underveis og restitusjon etter ei treningsoekt paa 1-2 tim. i joggetempo.
Jeg skal ikke plage dere mer med gode raad, for det har jeg paa lager. Da kan dere som oensker aa bli kvitt noen kg. lett fikse det, for naa
har jeg fjernet 8 kg. flesk siden nyttaar. Det var ikke noedvendig, men det kjennes veldig fint og jeg klatrer lettere, og beviser for alle mine
yngre kamerater her som jeg sykler sammen med iblant, at mine 76 aar i alle fall ikke er noe hinder.

Lykke til videre med/mot egne maal, glem pers. og gled deg over god helse, skal du perse hver gang har du tapt foer start.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»