Maraton fersking

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
hailegeraldo
Innlegg: 124
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Maraton fersking

Legg innav hailegeraldo » 14 aug 2016 08:00

Veteran - det er så vidt jeg kan huske INGEN som bestrider din erfaring med din kropp. Her inne er vi mest opptatt av å diskutere hvordan man kan lære av andres erfaringer og kunnskap, og vurdere om man selv vil gjøre endringer på sitt eget opplegg. Dine erfaringer og dine metoder har helt klart vært veldig gode for deg, men det vi aldri får vite er om det har vært de beste metodene for deg. Det er sannsynligvis ytterst som klarer å bruke de optimale metodene for seg, og da bare i gitte situasjoner/perioder i livet. Derfor er det lurt å være fornøyd med å finne en metode som har fungert godt. Du bør være stolt av at du fant en egen metode - som i sin tid tydelig gikk helt på tvers av hva som var "common sense" blant vitenskapen. Men det er slik vitenskapen går videre.
De som har samme hjertefeil som deg har helt sikkert svært stor nytte av å lære av dine erfaringer, men det er likevel ikke 100% sikkert at din metode fungerer for dem. Hvorfor tror du ekspertene frarådet deg å trene hardt? -Sikkert fordi de hadde sett tilfeller der det var uheldig. Men altså - gjennom deg kan de justere sine teorier og hva som funker i praksis. Så kan de kanskje snu det tvert om dersom veldig mange flere responderer som deg. Vet du om det er gjort? Man kan jo ikke snu helt om på etablerte teorier selv om ett tilfelle viser at man bør det. Men ditt tilfelle beviser at det er lurt å være kritisk til etablerte sannheter. Heldigvis for deg er du en stabukk ;)
Men da må du jo godta at det finnes flere stabukker på forumet - selv om det er litt selvmotsigende at forumdebattanter er stabukker. I alle fall søker jeg råd i diverse foraer - blant annet i dette. Og dersom man i utgangspunktet er en stabukk som ikke tviler et sekund på det man gjør, hvorfor da oppsøke et forum?

Til slutt vil jeg gi en oppdatering på en erfaring jeg har etter de siste ukene med opptrening til Oslo Maraton. Jeg er nå snart ferdig med den 4. uken av den tøffeste delen av maratonopplegget. De siste 4 ukene har jeg et ukegjennomsnitt på mellom 76 og 94 km, og det er først nå de siste 2-3 dagene at jeg kjenner jeg klarer å være "on top" av treningen. At jeg klarer å absorbere mengdene, at jeg ikke er skikkelig sliten når jeg starter restitusjonstreningen som kommer mellom de knallharde øktene. Da har jeg de siste 4 uker hatt 6 turer på over 25 km - skulle hatt 7. Jeg kommer til å holde trykket et par uker til før taperingen, og har gått fra tvil til tro når det gjelder måloppnåelse den 17. sept.

snberge
Innlegg: 77
Registrert: 04 jun 2014 01:13

Re: Maraton fersking

Legg innav snberge » 14 aug 2016 08:31

Veteran skrev:Hei! takk for raskt svar. desverre kreves java , som jeg ikke har paa noen av de to maskinene vi har her, saa det blir vanskelig.


Ok, jeg hadde ikke fått med meg at han jobbet som lege...


Hvis du virkelig ikke finner en mailadresse til han:

"Dear reader,

You can reach me at 100daymarathon (at) gmail (dot) com.

all the best,

Marius"

arendal
Innlegg: 18
Registrert: 27 aug 2014 11:29

Re: Maraton fersking

Legg innav arendal » 15 aug 2016 14:16

Det eneste som er sikkert er at ingen opplegg passer for alle.

Det viktigste for oss mosjonister er treningsgleden og den treningen som gir mest glede er den riktige for deg.

Selv gikk jeg på en klassisk 40årskrise med stigende midjemål, blodtrykk og kolestrol og begynte å trene 1. nyttårsdag ;) 2013 begyne med ski og rask gange.
Begynte å løpe i mai samme år og debuterte i Oslo maraton på 4:40 noe jeg var kjempefornøyd med.
Syntes det var gøy å løpe så jeg økte mengden utover året og deltok i noen 10K og HM.
Så kom skadene, primært beinhinnebetennelse ( klassisk ikke sant ).
Løp Oslo maraton 2014 med beinhinne betennelse på 4:39 og det var dritvondt.
Reduserte løpingen til 12 Km i uka og begynte heller å sykle litt og løp Oslo maraton 2015 på 4:17 med en kjempegod følelse, sliten men ikke ødelagt.
Løp Barcelona maraton i mars 2016 på 4:16 med 56 Km i beina etter nyttår.
Har nå økt til hele 14Km i uka og gleder meg til Oslo maraton i september :)

Man trenger ikke løpe 100 Km i uka for å ha en fin opplevelse under en maraton.

Ps. jeg sykler en del men er dårlig til det også. Ble nr 35 av 44 i ett lokalt terrengritt på 43 Km på lørdag.

Veteran
Innlegg: 374
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Maraton fersking

Legg innav Veteran » 20 aug 2016 08:04

hailegeraldo skrev:
Veteran skrev:Jeg har 4 legekamerater, en overlege, en komm.lege og toprivatprakt. Alle sa til meg at kommer det fler mosjonister/loepere til oss naa saa sender vi dem til deg. Det vi vet om loeping/kondis etc. er kun det vi har lest oss til, du har langvarig oraksis og vet saa mye bedre enn oss.

Joda, alle kan skrive et treningsprogram, ogsaa Marius B. Men - han vet ikke hvordan det foeles paa kroppen etter 30-40 km. Derfor blir slike
program nesten like fra alle, mange som benytter et kjent navn til aa tjene litt x-tra. Greit nok for meg.


Her er vi ved kjernen av der jeg mener du trekker streken litt langt. De fleste eksperter (eller sk. eksperter) tar utgangspunkt i forskning og resultater utført på mange personer, og prøver å overføre dette til "alle". Hvorfor gjøres forskning på et flertall personer, og ikke bare én? Svaret gir seg selv.
Du utfører forskning på én person, og prøver å overføre resultatene til "alle".
Det som funker på et større antall personer har nok større sannsynlighet for å virke på "alle", men det trenger ikke å fungere på alle og enhver likevel. Dersom man henter resultater fra én person, er det enda større sannsynlighet for at observasjonene ikke kan overføres til "alle".

Om jeg kommer til å løpe maraton like bra som deg om jeg kopierer dine metoder? Kanskje. Kanskje ikke. Det er mulig jeg hadde blitt skadet og feiltrent.


Hei! maa proeve litt kort og haaper at det funker. Nei, jeg har ALDRI kalt mien erfaring for forskning, men mine res./ gjelder ikke kun meg,
men alle de som deltok paa vaere/mine maratonskoler, hvorav de som satte seg et greit maal klarte det. De sa alle etter et par oekter at "vi
som trodde at vi trente da vi jogget omkring og pratet tull". Naa vet vi hva trening er.
Du har sikkert lest om de beroemte forskerne paa NTNU, som med 18 proevepers. etter 6 uker kom med bastante"forskningsres" vedr. styrketrening
kombinert med lange loep. Australske forskere bl.a. kom ed motsatte resultatet, etter flere aars studier.

Jeg fikk et hyggelig brev fra Marius som syntes det var spennende aa hoere min versjon. Som jeg har sagt tidligere sier ogsaa han, det er ikke alltid
at ekspertisen har rett for aa si det enkelt, og ikke minst at det som gjaldt i 1977 da jeg ble advart mot aa jogge ikke gjelder i dag. Heldigvis saa
oppdager ogsaa ekspertene at det finnes variabler ogkan justere noe paa sine bastante meninger.
Ellers fikk jeg et meget langt og spennende skriv paa engelsk av Marius vedr. hjertefunksjonene for idrettsutoevere. Jeg har proevd aa faa med
meg det viktigste, ganske oversiktlig og fint, men min engelsk, speislet naar det kommer til medisinske uttrykk kan vel knapt kalles brukbar.

Som Marius sier saa maatte han selv undersoekt meg for aa kunne gi meg det beste raad, men ettersom jeg kun har positive erfaringer med aa
presse meg hardt med det gamle hjertet, saa betyr det ikke noe for meg naa. Kun at maskina funker veldig bra fortsatt.

Jeg kommer tilbake med litt mix senere. Han en fin trenings-helg!

Veteran
Innlegg: 374
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Maraton fersking

Legg innav Veteran » 20 aug 2016 08:52

Hei igjen! det kladder med sitatfunksjonen, saa litt mer her.
Takker snberge for et fint innlegg, og adressen til Marius fikk jeg visst ogsaa av deg...

Litt vedr. redsle for hardtrening, en nevner vaar nye komet at han ikke trener hardt hver gang.
Dere maa vaere klar over at de beste idag lever i en helt annen virkelighet enn paa 70-80 tallet. Den gang var alle amatoerer i full jobb,
med begrenset tid til trening. I dag er ogsaa de beste norske halvproffe med gode stipender og ubegrenset tid til trening, saa det kan ikke sammenlignes. Likevel har vi naa kun en eller to som klarer de tidene som 20 mann klarte en gang med mye mindre trening.
Jeg var selv saa heldig og fikk noen treningsturer sammen med de beste, naar de leo sine rolige korte langturer, 20-25 km. For dem var det
rolig trening med ca. 3.40/km. ikke glem det. For meg var det litt hardere men det gikk greit og var en viktig del av min trening. Men det viktigste var at den gangen var vaere beste kompiser ogsaa med oss litt eldre mosjonister. En av disse fortalte at han vill kalle opp sin soenn etter meg,
noe han gjorde, det forteller litt om det sosiale miljoet den gang. Det tror jeg ikke finnes idag naar alle kun tenker paa seg selv og "pers".

Hardtrening ja: Takk til torolav for info om danskenes trening, det var moro aa lese. Jeg hoerte jo endel om disse da, kanskje mest om han som
holdt paa aa roeyke seg ihjel og skroet av det. Det var ikke saa positivt for trening. Det ville vaert meget interessant aa vite hvordan det har
innvirket paa hans helse de senere aar. Tross alt er helsa det viktigste vi har og boer ikke lekes med.

I samme gate: selv smaa mengder alkohol virke negativt paa kroppen og boer unngaas. Selv fatter jeg ikke at noen vil sjanse med rusmidler.
En annen meget viktig sak. Nok soevn foer midnatt. Her er jeg enig med forskerne som sier at soevn foer midnatt er dobbelt saa viktig som
sen nattesoevn. Noe jeg som typisk A-menneske i hele livet har erfart. Hittil null alkohol og mye soevn (men aldri i sofaen!)hahaha, det har
hjulpet meg til et godt pensjonistliv, alle ulykkene/skadene tiltross.

Lykke til med all trening og kommende loep, Oslo-maran kommer vel foerst forstaar jeg. Hvor er start/maal der forresten, ikke paa Bislet som
foerste aaret, eller? Jeg nevnte det tidligere, da tok vi svoemmeknappen paa Raadhusplassen etter at vi hadde vaert ut til Hoevik en tur, de
regnet veldig men det var friskt og bedre enn toerr varme inne i byen, jeg loep der kun en gang og foretrakk alltid mindre loep og helst med
litt kupert terreng. Eksisterer Haga-maran/Raumnes & Aarnes fortsatt? Alltid hyggelig der , innspurt i motbakke og de aller fineste premiene.
Ellers er det jo mange fine og lette loeyper mange steder over hele landet.

hasse
Innlegg: 7
Registrert: 01 aug 2016 11:57

Re: Maraton fersking

Legg innav hasse » 11 okt 2016 13:20

Hei
Fikk dessverre en dårlig opplevelse i Oslo.
Gikk pent og pyntelig til 30k i tempo i 5.30 min/km tempo, men så var det bom stopp med kramper i begge leggene.
Måtte strekke ut kramper flere ganger pr km resten av turen og km tida var over 7 siste 12k

Har ikke opplevd problemer med kramper før og jeg er rimelig sikker at jeg fikk i meg mer enn nok energi drikke og næring underveis.

Hadde langturer på rundt 30k de siste 6 ukene før nedtrapping og totalt 60k i uka disse ukene.
Tydelig at jeg trenger vesentlig bedre grunnlag enn dette..
Det positive var jo at kropp og bein var nesten 100% dagen derpå siden jeg måtte ta det så rolig siste 12k :D

snberge
Innlegg: 77
Registrert: 04 jun 2014 01:13

Re: Maraton fersking

Legg innav snberge » 11 okt 2016 14:04

Vi var mange som hadde en tung dag i Oslo...

Jeg hadde som mål å løpe ett sekund under 2:40 og passerte halvveis på 1:19:58 helt etter planen, men fikk det fryktelig tungt etter 30k. Kramper gjorde at farta gikk kraftig ned og det var umulig å løpe normalt. Kroppen og pusten ellers var ikke så ille. Veldig kjedelig, for jeg tror jeg hadde nivået inne. Jeg sleit mye med småskader og sykdom de siste ukene, så det ødela nok en del. På løpsdagen sleit jeg med høyreleggen helt fra oppvarminga, så det var kanskje en dårlig ide å starte i det hele tatt. Men prøv å si til noen som har trent målrettet hver dag i mange måneder at de ikke skal løpe... Tror nok jeg løp litt annerledes for å belaste leggen på en annen måte og det førte til kramper tidligere enn nødvendig. Hinka meg skuffa i mål på 2:55.

Løp en 10k på 34:10 tre uker før og hadde 120-140 km i uka, så jeg tror nok jeg skulle ha klart det på en bedre dag...

Nå er det bare å bretta opp erma og trene enda bedre mot en vårmaraton. Da skal jeg definitivt løpe under 2:40. Planlegger å løpe omtrent like mye, men kanskje øke mengden litt om jeg føler for det. Skal kjøre et program på 18 uker istedet for 12 uker, for å få enda mer spesifikk maratontrening.

I tillegg skal jeg begynne med bevegelighetstrening og uttøyning. Som tidligere fotballspiller er musklene mine veldig stive og korte. Jeg mistenker at det bidrar til kramper.

Brukeravatar
jorang
Innlegg: 62
Registrert: 15 jan 2016 14:25

Re: Maraton fersking

Legg innav jorang » 08 nov 2016 09:46

Heisann

Ser dere er unisont enige i at mengde er vesentlig for gode tider på maraton - i tillegg til intervall/ terskel.

Jeg driver selv det dere kaller laupskaustrening for tiden. Sliter litt med lyske og IT-band, så jeg prøver å opprettholde mengden sånn nogen lunde. Men det blir ikke intervall/ terskeltrening.
Da er det vel lapskaus det kalles - gampe rundt og sammenligne tidene med forrige gang på samme runden :)

Skal jeg konkludere at mengde er omtrent like viktig på halvmaraton også?

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Maraton fersking

Legg innav Roger » 08 nov 2016 11:27

Skal jeg konkludere at mengde er omtrent like viktig på halvmaraton også?


Både ja og nei. Mengde er viktig i langdistanse, om det er 5000m eller maraton så er det en sterk sammenheng mellom spesifikk mengdetrening (løpte km per uke) og prestasjon. Et viktig prinsipp i treningslæra er spesifisitetsprinsippet. Du må trene på det du vil bli god i. For distanser opp til halvmaraton så vil normal løpstrening ofte være konkurransespesifikk i og med at trenings varighet og distanse samsvarer med konkurransedistansen. De fleste som løper en del har jevnlig treningsturer på oppi 12-15-20km og vil med det klare å holde trykket oppe på en 10-15 eller 21km. For de fleste så gjelder ikke dette når man kommer opp på maratondistanser. De færreste mosjonister har jevnlige langturer på oppi 40 km. Derfor blir mengden mer avgjørende her. Normal løpstrening slik folk flest bedriver løpstrening er ikke spesifikk maratontrening.

Så ja, mengde er viktig på halvmaraton også. Det er jo en sterk sammenheng mellom løpsmengde og prestasjon på alle langdistanser (fra 1500m og oppover). Men nei, det er ikke like katastrofalt med mindre mengde på halvmaraton. Du holder et halvmaraton med "vanlig løpstrening" med treningsøkter på mellom 10 og 18km.

Vil du prestere godt på et halvmaraton så bør det totale ukeantallet opp, men du er ikke så avhengig av de laaange langturene som maratonet krever.

________________________________________________________________________

Med freske fraspark

Roger Vestrum aka Land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Brukeravatar
jorang
Innlegg: 62
Registrert: 15 jan 2016 14:25

Re: Maraton fersking

Legg innav jorang » 08 nov 2016 13:35

Takk for input.

Da blir det vel til at jeg kjører videre med lett "gamping" en tid fremover til jeg får redusert smerten fra lyske/ IT-band.
Så får jeg starte opp et HM treningsprogram når det lar seg gjøre.

Enkelt for meg å kjøre med Garmin sine treningsprogram. De er 12-ukers for HM. Kanskje noen av dere kan peke til et sted der man kan laste ned treningsprogram som dere vil anbefale opp mot HM/30km? Gjerne uten at det koster noe (har medlemskap både her og der nå - bl.a Endomondo, Strava, Sporttracks...)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester