Beste løpemusikk?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
AKG
Sted: Malm i Nord-Trøndelag

Beste løpemusikk?

Legg innav AKG » 27 apr 2010 10:53

Hva lytter dere til av musikk når dere løper?

Har dere noen spesielle favorittlåter som kan motivere til å tyne ut det lille ekstra?

Noen tips:

Run to the hills og Trooper av Iron Maiden

Enter Sandman, Motorbreath osv- Metallica

Eye of the tiger
Treningsblogg - www.akg6000.blogspot.com

Roger

Re: Beste løpemusikk?

Legg innav Roger » 27 apr 2010 12:46

Som tidligere aktiv mellom og langdistanseløper (ikke akkurat toppnivå men...) har jeg sjelden hatt musikk på ørene under trening og konkurranse. Det har hatt et litt for tydelig mosjonspreg, og underbygger en mentalitet om at løping er trasig og at man prøver å distrahere seg vekk fra selve løpingen ved å høre på musikk. Jeg har heller tenkt at løpingen i prinsippet skal være en glede i seg selv, og at kroppslige tilbakemeldinger skal merkes og vurderes på en konstruktiv måte for å bidra til økt kroppslig kjennskap, toleranse og oppmerksomhet.

De siste årene derimot har jeg ikke løpt like mye, og alle treningene føles ikke like gledelige... Syra, andpustenheten og trettheten kommer tidligere og oftere, og jeg har lyst til å distrahere meg vekk fra løpingens ubehag ved å ha musikk på ørene. Ihvertfall frem til jeg er i litt bedre form.
Terskelen for å bruke dette på trening er ikke så høy, så det kan jeg greit akseptere. Men jeg vurderer også å bruke det i konkurranse, men her er det noe i meg som stritter. Da har jeg tatt steget fullt ut i mosjonistklassen.... Kanskje er det rett og rimelig. JEg vet ikke. Men jeg har en tanke om at det kanskje kan fungere for å klare å holde farten oppe, særlig på litt lengre løp over 10-12 km.

Noen synspunkter på det. Mange som har erfaring med at det fremmer prestasjon?

Hilsen en som har løpt jevnt og trutt de siste 15 år, med betraktelig mindre trening siste fire år, og nå er god for 38-39 min på 10 km.

Beklager at jeg sporer noe av det innledende temaet.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 27 apr 2010 13:03

Jeg liker musikksmaken til trådstarter! Om jeg skulle hatt musikk på ørene ved løping så tipper jeg Run to the hills eller Enter sandman har vært helt innenfor... Eventuelt "Killing in the name" av Rage against the machine. Må ha vært helt konge.

Men jeg liker stillheten. Spesielt nå i dagslyset. Kunne vært mer aktuelt ved rolig morgenløping i vinter... Ved intervalltrening er det helt uaktuelt. Da vil jeg ha full fokus på det jeg driver med. Det samme under løp.

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 27 apr 2010 14:58

Jeg synes musikk er spesielt fint når jeg løper om vinteren langs en bilvei. En slik trening gir lite løpsglede i seg selv.
Når jeg løper intervaller, kan musikken avlede meg litt fra at jeg har det tungt. Jeg føler at jeg gir opp fortere når jeg ikke bruker musikk.
På konkurranse vil jeg konsentrere meg på å lytte til pusten min. Jeg synes også det er litt greit å få med seg hva som skjer rundt.

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 27 apr 2010 16:45

Lytter ikke til musikk, men lydbøker. For tiden "Kruttårnet" av Jens Bjørneboe.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 27 apr 2010 21:46

Brukeravatar
Morellen
Sted: Nesodden

Legg innav Morellen » 28 apr 2010 10:37

Jeg må ha musikk på øret, ellers blir jeg demotivert av at jeg peser og bråker som et enmannsorkester :roll:
Dessuten er det mye morsommere med musikk, syns jeg. Smaken min er kanskje litt på siden av det gjengse (men så er musikk yrket mitt også da..) Har lagd en 6 t spilleliste som bla. består av utvalgte låter fra disse artistene:

Arcade Fire
TV on the radio
Depeche mode
Kent
Datarock (selv om jeg må flire av noe barnslige tekster á la Take the nightfly to Uranus)
Røyksopp
Ugress
Sigur Ros (på rolige gråværsturer)
Goldfrapp
Pet shop boys
Jamiroquai
Scissors Sisters
mm...

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 28 apr 2010 13:55

Slipknot (2003-04), Røyksopp, Metallica- Enter Sandman og Master of Puppets, White Zombie- Supersexy Swinging Sounds og Welcome to the Planet Motherfucker, RATM- Bullet in Your Head, Take the Power Back mfl.

Brukeravatar
AKG
Sted: Malm i Nord-Trøndelag

Legg innav AKG » 29 apr 2010 10:49

perset i går uten musikk på øret :)

10 km på 54,14 min.

Nå har jeg fått meg blogg. Se signatur.
Treningsblogg - www.akg6000.blogspot.com

Brukeravatar
Siri
Sted: Oslo øst

Legg innav Siri » 29 apr 2010 11:38

Hører aldri på musikk når jeg løper, nyter skogens stille ro, samt at jeg er oppmerksom på kroppen, som noen andre sa lengre oppe i tråden.

Men om jeg MÅTTE høre på noe musikk, så hadde det nok blitt noe med mye energi og trøkk som fx Metallica.
Har ellers en litt obskur dance-trance cd som jeg fikk gratis en gang og som jeg la inn på en mp3spiller, som har en passe rytme som jeg har løpt til på mølle innendørs på SATS, for jeg orker ikke høre på SATS radio. Hørte en del på El Caco også i vinter...

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»