Norges raskeste marathon?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Bull Cocky

Re: Norges raskeste marathon?

Legg innav Bull Cocky » 04 mai 2010 11:00

Takker for innspill. Oslo var opprinnelig min plan, men jobbreise setter en stopper for det arrangementet.

Løypa i Stavanger ikke er klar enda. Jeg krysser fingrene for enn lettløpt trasé der i slutten av august ;) God og riktig trening frem til det tar meg kanskje under 3.10? 8-) Men da må alle rundkjøringene og veikrysningene (som ikke var avsperret for trafikk for noen år siden) være borte fra traséen, hører dere GTI? ;)

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 04 mai 2010 13:03

sodalo skrev:Har vært artig å prøve maraton på bane en gang... Men blir det telt med i kondisstatistikken?

Ja :P
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

karldiesen

Legg innav karldiesen » 08 okt 2012 16:26

Er det noen andre maraton i skandinavia som er like raske som Berlin maraton??

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 10 okt 2012 12:43

Nei

j_e_j

Legg innav j_e_j » 05 jan 2016 13:54

Hiver meg på denne. Hva er det raskeste maratonløpet i Norge som ble arrangert i 2015 og blir arrangert i 2016? :)

/JE

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 07 jan 2016 12:55

Det spørs hva du mener med det raskeste? Er det hvor raskt eliten løper? Er det flat løype? Mye folk og kupert løype er? Lite folk flat løype? Selv løp jeg Farsund og Berlin i fjor. I Berlin var løypa bra men mye folk gjorde at jeg måtte løpe sikksakk helt til 32km (jeg var i riktig startpulje). I Farsund var jeg dårligere trent men løypa appelerte til meg men ble løpende alene i 3 mil. Siste kilometrene kom vi inn i halvmaraton løperne og for min del var dette løpere som løp på over 2 timer på halv. Mange med headsett så jeg ble forhindret.

Så hva er en rask løype? For meg er det nok folk (at man kan ligge i grupper av 5-6 løpere), at det ikke er for kupert (som Bergen CM) og at temperaturen er grei (for meg 12-14 grader).

Du får stort sett bare perfekte forhold når du er skada eller ikke kan delta :lol: så det er bare å prøve forskjellige løyper.

snberge

Legg innav snberge » 07 jan 2016 22:57

ipconfig skrev:I Berlin var løypa bra men mye folk gjorde at jeg måtte løpe sikksakk helt til 32km (jeg var i riktig startpulje).

Er det lov å spørre hvilken pulje dette var? Jeg har en anelse om at jo fortere man løper, jo mindre blir man hindret. Sett at man er i riktig pulje (og de rundt deg er det).

j_e_j

Legg innav j_e_j » 09 jan 2016 10:58

ipconfig skrev:Det spørs hva du mener med det raskeste? Er det hvor raskt eliten løper? Er det flat løype? Mye folk og kupert løype er? Lite folk flat løype? Selv løp jeg Farsund og Berlin i fjor. I Berlin var løypa bra men mye folk gjorde at jeg måtte løpe sikksakk helt til 32km (jeg var i riktig startpulje). I Farsund var jeg dårligere trent men løypa appelerte til meg men ble løpende alene i 3 mil. Siste kilometrene kom vi inn i halvmaraton løperne og for min del var dette løpere som løp på over 2 timer på halv. Mange med headsett så jeg ble forhindret.

Så hva er en rask løype? For meg er det nok folk (at man kan ligge i grupper av 5-6 løpere), at det ikke er for kupert (som Bergen CM) og at temperaturen er grei (for meg 12-14 grader).

Du får stort sett bare perfekte forhold når du er skada eller ikke kan delta :lol: så det er bare å prøve forskjellige løyper.

Herlig. Takk for svar! :D

Et mål på hva en rask løype er, er da egentlig relativt objektivt. Den raskeste løypa vil være der gjennomsnittstiden på de (f.eks 20-30) beste løperne er lavest. Man må selvfølgelig se dette i sammenheng med regioner og antall deltakere. De beste løperne i Berlin er hakket raskere enn i Farsund, mens de største løpene i Norge sikkert kan sammenliknes på tvers og få en indikasjon på hvilke løyper som er raske. Man bør forøvrig se på gjennomsnittsdata og standardavviket over en tidsperiode (3-5 år) per løype i tillegg, for å avdekke spesielle værforhold, løypeendringer, etc.

Jeg har lite kjennskap til dette, men vil anta om man ser på statistikk over de 5-10 beste maratontidene satt i Norge over de siste 5-6 årene vil få innsikt i hva de raskeste løypene er. Noen som vet om slik statistikk eksisterer?

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 11 jan 2016 09:01

I Berlin starta jeg i 3:15 gruppa. Da jeg løp i London for et par å siden så gikk det greit i starten i samme gruppe. I Berlin var det imidlertid mye løpere som var i feil gruppe.

Når det gjelder raskeste løype i Norge er det egentlig uinteressant for de fleste av oss. Det er ganske billig å bli med på de store internasjonale, raske løpene. F.eks. Rotterdam, Berlin og Frankfurt. Disse løypene er svært flate og feltene er gode. Det er billig å fly og mange hoteller i området er også billig.

Oslo nærmer seg de store men jeg vil ikke si løypa er så rask (selv om den er fin). Selv satser jeg på Warshava i høst (samme dato som Berlin) og med ca 8-9000 startene så burde feltet være stort nok. Siden jeg ikke kommer til å sette verdensrekord så er det bare å nyte løpet og håpe på fint vær.

Maraton statestikk for 2015 finner du her: http://www.kondis.no/norgesstatistikk-2 ... 40929.html
Som du ser av statestikken så er det ikke så mange gode tider i norske felt.

j_e_j

Legg innav j_e_j » 08 feb 2016 15:26

ipconfig skrev:I Berlin starta jeg i 3:15 gruppa. Da jeg løp i London for et par å siden så gikk det greit i starten i samme gruppe. I Berlin var det imidlertid mye løpere som var i feil gruppe.

Når det gjelder raskeste løype i Norge er det egentlig uinteressant for de fleste av oss. Det er ganske billig å bli med på de store internasjonale, raske løpene. F.eks. Rotterdam, Berlin og Frankfurt. Disse løypene er svært flate og feltene er gode. Det er billig å fly og mange hoteller i området er også billig.

Oslo nærmer seg de store men jeg vil ikke si løypa er så rask (selv om den er fin). Selv satser jeg på Warshava i høst (samme dato som Berlin) og med ca 8-9000 startene så burde feltet være stort nok. Siden jeg ikke kommer til å sette verdensrekord så er det bare å nyte løpet og håpe på fint vær.

Maraton statestikk for 2015 finner du her: http://www.kondis.no/norgesstatistikk-2 ... 40929.html
Som du ser av statestikken så er det ikke så mange gode tider i norske felt.

@ipconfig Hvordan var Farsund maraton? Var det veldig kupert eller går det an å løpe fort her?

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»