Jeg blir ikke bedre

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Gulo

Jeg blir ikke bedre

Legg innav Gulo » 02 mai 2010 11:00

Hei!
Jeg er en 16 år gammel gutt. Jeg løper to harde økter i uka (f. eks 6x4 min, eller 8x1000m). Resten er rolig trening (ei økt om dagen). Dette blir ca. 100 km, eller 9 t. Jeg har trent på samme måte nå i 2,5 år. Jeg føler jeg har overskudd på hver trening og synes det er veldig gøy. Men en ting som frustrerer meg er at jeg rett og slett ikke blir bedre :( Jeg har faktisk ikke forbedret meg på 2 år, siden jeg var 14 år :shock:

Gjør jeg noe feil? Jeg trodde det var vanlig å merke store forbedringer i ungdomstiden. Siden det er stor forskjell fra en 14 åring og en 16 åring, men f.eks en 34 åring og en 36 åring er det såvidt noen forskjell. Trener jeg for lite?

OveJ

Re: Jeg blir ikke bedre

Legg innav OveJ » 02 mai 2010 13:13

Gulo skrev:Hei!
Jeg er en 16 år gammel gutt. Jeg løper to harde økter i uka (f. eks 6x4 min, eller 8x1000m). Resten er rolig trening (ei økt om dagen). Dette blir ca. 100 km, eller 9 t. Jeg har trent på samme måte nå i 2,5 år. Jeg føler jeg har overskudd på hver trening og synes det er veldig gøy. Men en ting som frustrerer meg er at jeg rett og slett ikke blir bedre :( Jeg har faktisk ikke forbedret meg på 2 år, siden jeg var 14 år :shock:

Gjør jeg noe feil? Jeg trodde det var vanlig å merke store forbedringer i ungdomstiden. Siden det er stor forskjell fra en 14 åring og en 16 åring, men f.eks en 34 åring og en 36 åring er det såvidt noen forskjell. Trener jeg for lite?

Nei, du trener ikke for lite. Du trener veldig bra ut fra alderen. Men jeg lurer på om du kanskje varierer for lite?
Dersom du trener likt hele tiden, 2 hard økter (langintervall?) og resten rolig langkjøring hele året, så er det en viss fare for at du "kjører deg fast" i et mønster.
Hvordan periodiserer du treningen din i gjennom året?
Varierer du i mellom harde og lettere uker? Hvis ikke, begynn med det. Hvordan er variasjonen mellom hardøktene og er det variasjon gjennom året (det bør være forskjell på ei hardøkt i nov./des. og ei hardøkt i mai)?

Sjekk denne tabellen for forslag til periodisering i gjennom året: http://www.friidrettstrening.no/lop%20lange/10000/10000m.periode.html

Og denne for konkrete ukes program i de forskjellige periodene: http://www.friidrettstrening.no/lop%20lange/10000/10000m,okt.15.html

Det er også en stor fordel å trene i et miljø dersom du har muligheten for det. Det gir bedre kvalitet på hardøktene.
Tror også at det i din alder er viktig å konkurrere mye, det finnes ikke bedre trening enn det, selv om det i en del tilfeller vil betyr at det går litt utover mengden (antall km i uka).

Gulo

Legg innav Gulo » 02 mai 2010 17:19

Jeg trener likt gjennom hele året. Og jeg har like harde uker. Intervalløktene er lange, 2 min og lenger + at jeg løper litt 200m etter hver hardøkt.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 02 mai 2010 18:33

hadde den samme opplevelsen i oppveksten ,fant ut av problemet for sendt :| ....
Det hjalp mye med å balansere blodsukkeret mitt,magnesium og syebasepalansen........ :cry:

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 02 mai 2010 18:43

Jeg har opplevd at min fremgang ikke er en kurve som sakte og sikkert går oppover, det har alltid vært trappetrinn der man i løpet av veldig kort tid får en veldig stor fremgang før det flater ut igjen inntil neste trappetrinn. Noen ganger har det gått ekstremt lang tid mellom vær gang.

Jeg har hørt at flere nevner disse trappetrinnene så vil ikke tro det er unormalt.

Så ikke gi opp.
Plutseli en dag knaller du til og perser som bare juling på distansene dine og har etablert en ny norm for hvor rask du er :-)

Roger

Legg innav Roger » 03 mai 2010 07:54

Svarene til OveJ og Plagen innehar kanskje mye av hovedsubstansen til det som skal til. Dersom du ønsker å satse fremover må periodisering og variasjon til, både av motivasjonelle og fysiologiske årsaker. Periodisering gjennom året og periodesering i ukesykluser type tung-tung-tung-lett eller tung tung lett.

Og i ungdomstiden så skjer det mye i kroppen. Skjer det mye på ett område/en prosess, kan det gjøre føre til at andre prosesser stagnerer og man kan merke en slags trappetrinnseffekt som Plagen nevner.

Så tålmodighet og variasjon :-)

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 03 mai 2010 09:33

Bare en liten avsporing, som kanskje ikke har noe med saken å gjøre, men det kan jeg ikke bedømme:

På din alder kan det også være stor forskjell mellom gutter som nesten har fått en voksen kropp allerede, mens noen andre begynner å vokse litt senere og fortsatt ser ut som en gutt. Dette påvirker ofte resultatet for sportslige aktiviteter og ulikhetene mellom forskjellige 16-årige guttene kan være betydelige. Dette blir nok mer jevnt etterhvert når også de andre guttene har fått voksenkropp.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 03 mai 2010 15:09

Da burde en kanskje spørre seg om hva er det størst mulighet for er ubalansen,treghet når -----
---forskjell mellom gutter som nesten har fått en voksen kropp ....
---- både av motivasjonelle og fysiologiske årsaker
--- hvorfor greier ikke kroppen å utvikle seg på på 2-to-år.....

joes
Sted: Mandal

Legg innav joes » 03 mai 2010 15:35

Høres ut som jeg har slitt veldig med. Jeg trente med "feil folk" da jeg var ung. Da løp jeg veldig lange intervaller, og ikke noe fart. Jeg fant ut at jeg var veldig gode på lange løp, men at jeg holdt nesten samme tempo på de lange som på de korte. Hvis du fortsetter slik du gjør nå vil du sannsynligvis få minimalt med framgang. Skal du få framgang så må du trene annerledes. Begynn mer med kortintervaller! Styrke er også noe som er viktig. Jeg foreslår at du begynner med maks en spenstøkt i uka. Det er viktig å ikke overdrive når du driver med spensttrening. Jeg er og har vært skadet siden før Jul siden jeg tok for hardt i. Det andre du også bør gjøre er som sagt kortintervaller. Jeg begynte i 8-klasse å løpe med en annen gjeng. Her ble det mengde på vinteren og mer fartsøkter på sommeren. Dvs på sommeren en dag med 10x400, en annen dag med 3x2000 og en siste intervalldag med 10x48sek bakker. Jeg merket ikke noen veldig framgang med en gang jeg begynte i denne gruppen. Men etter ett år begynte framgangen å komme veldig. Jeg løp i sjette klasse på 44.09 på 10km, i niende klasse da fremgangen enda ikke var begynt løp jeg faktisk saktere enn dette, uansett hvor mye trening jeg hadde lagt i. Men så i 10-klasse løsnet det. Jeg kom under 40 min på mila. Året etter var jeg under 37.30, og året etter der igjen 36.32, nå i en alder av 17 er jeg greit under 36. Det jeg prøver å si her er at det tar tid, men trener du rett, og har tålmodighet vil det gå fremover. Jeg vet det er noe dritt å ikke få framgang av treninga, men det kommer hvis du trener rett og har tålmodighet. Jeg anbefaler også å ta en trening med noen som har god peiling på løping. Her jeg bor er det samling omtrent en gang i måneden med gode trenere som gir råd og veiledning om hva du bør trene. Lykke til!

Brukeravatar
Pluto

Legg innav Pluto » 03 mai 2010 15:50

Jeg personlig vil anbefalle deg å bygge utholdenhetsbasen og grunnmuren først. Så kommer det andre etter hvert.

Du skal ikke være god i dag, ikke i morgen heller - men kanskje om 10år.

Så klart er det gøy å få framgang og bli bedre fra løp til løp, men i det store betyr det ikke så mye.

Jeg løp halvmaraton i januar 2009 på 1.33. I desember 2009 løp jeg halvmaraton på 1.16. Fremgang? Ja! Betyr det så så mye, nei!

Jeg trener mye og variert. Rolig langturer, harde langturer, korte turer, raske turer, kortintervall, langintervall.
Tror der mye av nøkkelen ligger. Trene variert nok. Ikke la hver uke være helt like. Kjører gjerne uker med 3intervalløkter, og så neste med kanskje 1 eller 2. Varier!

Det viktigste er å trene mye. Og tren da løping, for du skal bli god i det.

Jeg er selv 17år og løper 130-150km i uken.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»