Jeg blir ikke bedre

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
benfin
Innlegg: 3
Registrert: 04 mai 2010 13:30

Re: Jeg blir ikke bedre

Legg innav benfin » 05 mai 2010 13:04

Det kan være mange forskjellige grunner til at du ikke får fremgang, og det er en enda flere forskjellige meninger om hvordan du bør trene for å bli best mulig. Så vær forsiktig med å blindt innføre enkeltråd inn i treningen. Inkludert mine. Grunnen til mangel på fremgang kan være at du løper for fort på intervalene og/eller restitusjonsturene dine, kanskje løper du for sakte på intervalene (sjeldenhet for en i din alder), eller løper du for fort til feil tid, fysilogisk mangel osv. Det kan være mange veier som fører til fremgang, men det viktigste er at treningen henger sammen. dvs at kroppen blir stimulert og restituert kontinuerlig. Har du ambisjoner så ville jeg søkt råd hos en løpstrener som kunne se på treningen i et helhetsperspektiv. Vi er alle forskjellige.
Tror uansett at for å kunne gi noen kvalifiserte råd til deg må vi vite noe mer om hvordan du trener og hva slags ambisjoner du har.

Hadde vært interessant å vite
* Hva slags fart du løper langintervalene dine på og med hvilken pause?
* Hvor fort du løper på vanlige treningsturer?
* Hvordan føler du deg på treningene generelt?
* Er du i perioder skadet?
* Hvor fort løper du på 1000/3000m?

Generelt vil jeg si: (for 5km til Halvmaraton mosjonløping, for bane og maraton vil man måtte spesialisere treningen i perioder)
- Man trenger ikke å trene "sprint" for å løpe 10km på 35minutter. Det finnes mange trege 100m løpere som kan løpe på lave 30 tallet på 10km. Kjør 5-10 100m stigningsløp etter hver interval økt og gjerne på slutten av langturen. De skal ikke gå max, men kjenne at det flyter (1500-3000m fart). Det burde være nok for å stimulere farten for gateløp bruk. Variere med noen 200m er også veldig bra så lenge de ikke går så fort at du får syre. La rolige turer, bare være rolige.

- Tren etter evne, man bør holde intensiteten etter dagens løpskapasitet og ikke etter målet. Løper du på 37min bør farten på intervalene være basert på den farten, justert etter forhold og dagsform, og ikke etter 36min som kanskje er neste mål. Den dager du løper på 36:30, justerer du farten på intervalene og du får ny stimuli.

- Periodisering, helt enig med de som sier at periodisering er viktig. Både skadeforebyggende og for å kunne forbedre forskjellige deler av løpingen din. Man kan ikke trene på alt samtidig. Da blir total belastningen for stor i lengden.

- Terskel trening, du har sannsynligvis bygget opp en ganske god Aerob kapasitet siden du løper såpass mye og vil sikkert få mest fremgang av å øke terskelen som er evnen til holde høyere andel av maksfart over tid. Så mye av kvalitetstreningen din bør ligge på den farten. Det er vel mellom 10km og Halvmaraton fart. Gjøres i form av langinterval, tempo, fartlek el.

- Vær tålmodig, så lenge du trener så bra du gjør og ikke med for hard intensitet til enhver tid vil fremgangen komme. Det så lenge du ikke nærmer deg max potenisalet hvor man vil måtte begynne med å balansere på grensen for å få fremgang slik som elite løpere gjør. For å nå max potensialet må du sikkert trene mer, men først bør du nok la kroppen tilpasse seg mengden og intensiteten du er på. Dessverre er det ganske få som kan løpe 10km på 30min, og heller ikke alle på 35min, men med riktig trening tror jeg veldig mange kan.

Kanskje som foreslått tidligere trenger du mer styrke, spenst, hurtighet men det er umulig å vite uten å vite mer om hvordan du har trent og hvordan du relativt presterer på andre distanser. (lengre enn 60m)

Freia
Innlegg: 111
Registrert: 19 jan 2010 22:47
Sted: Hadeland

Re: Jeg blir ikke bedre

Legg innav Freia » 06 mai 2010 21:13

Ta kontakt med Ingrid Kristiansen på hennes nettside og be henne bli din treningsveileder. Koster noe men verdt det.Da får du tilsendt treningsprogrammer tilpasset deg. I din alder bør du maks fokusere på opp til 5km løp ennå. Varier treningen fra uke til uke. Dropp 1000m og bytt de feks ut med 2min*10 eller 1min*20 i full fart.Osv

Meld deg inn i klubb med trener.
Mål 2010 = 2t og 35 min....

abc123
Innlegg: 16
Registrert: 21 jan 2010 18:30

Re: Jeg blir ikke bedre

Legg innav abc123 » 07 mai 2010 17:18

Fortsett med det samme du trener nå, så vil garantert fremgangen komme før eller siden, så lenge du unngår skader, og bli overtrent. Du har jo faktisk forbedret deg med ett halvt minutt. Opplevde selv det samme, men fra jeg var 17-19 forbedret jeg meg ekstremt. Fortsett med det du tror på, så kommer fremgangen garantert, men hvis det er noe du vil gjøre annerledes, så bør du oppsøke ett annet miljø enn det du trener i, alle har godt av nye impulser iblandt


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Google [Bot] og 8 gjester