For små sko?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
zzone

For små sko?

Legg innav zzone » 06 mai 2010 09:24

Etter at jeg løp sentrumsløpet for første gang fikk jeg vondt i en tå, samme tå på begge føtter. Tenkte ikke på det så mye under løpet da jeg var alt for konsentrert, men på kvelden kjente jeg at jeg var veldig øm. Noen dager senere ser tå'a ut slik...

Untitled.jpg
For små sko
Untitled.jpg (58.19 kiB) Vist 7830 ganger

Jeg lurer rett og slett på om jeg har for små sko? Løper vanligvis 7-8 km på grus, og aldri hatt noe lignende problemer. Men mulig at føttene blir "større" etter 10 km på asfalt enn 7-8 på grus? Føler vanligvis ikke at skoene er for små, men tenkte som sagt ikke så mye på dette under løpet da alt jeg tenkte på var å komme i mål :)

Bør jeg kjøpe meg nye sko?

Linda
Sted: Røyken kommune

Re: For små sko?

Legg innav Linda » 06 mai 2010 12:28

Når du står i skoen med sokk på, skal du ha ca. 1 cm rom foran tærne. Det kan du måle ved å trykke tommelen ned på skoen foran tærne.

Blåe tånegl er nok et tegn på at skoene er litt for små, ja. Jeg tror ikke det er så mye forskjell mellom grus og asfalt. Kan ikke skjønne hva det har å si for størrelsen på foten. Det et slik at når du har gått en god stund, at føttene utvider seg. På ettermiddag har du derfor litt større føtter enn tidlig på dagen. Det er mulig at det har noe å gjøre med lengden på turen. 10km istedenfor 7km kan muligens sørge for at neglen blir blå istedenfor bare litt rødt?

Det skader ikke å kjøpe seg at par nye sko som er litt større, mens du fortsetter å bruke opp de skoene du har på denne grusveien der du ikke får plager.

Tånegl bør holdes kort når du skal løpe eller gå en lengre tur. Kan skape blåe negl når de er for lange.

Linda

Brukeravatar
tøfflus
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tøfflus » 06 mai 2010 16:01

Det er ikke sikkert problemet er at de er for små.

For store sko gir også ømme og blå tær, fordi du da "sklir" i skoen og i nedoverbakker f.eks blir det vondt for tærne. I tillegg kan skoene trykke på tåneglene, f.eks ved skoen har stoff som er hardt, f.eks en søm eller forsterkning, på feil sted for din fot. Den enkleste måten å finne ut om dette er et problem er å ta på skoene når du allerede har fått en slik blåtå, du kjenner slike trykkpunkt bedre når du allerede er øm.

Og hvem har ALDRI hatt en blåtå eller tre etter en langtur liksom ;)
Bli med på intervalltrening (og langturer) i parken, helt gratis!
http://www.treningscamp.com
Parksprint andre søndag i måneden i vinter:
http://parksprint.blogspot.com

zzone

Legg innav zzone » 07 mai 2010 11:19

Takk takk,

da tror jeg egentlig jeg bare prøver å løpe en gang til med de, så får vi se hvordan det blir. Litt lettere å sjekke det da.. Mulig det bare var denne ene gangen :)

Tarzan
Sted: Marker

Legg innav Tarzan » 07 mai 2010 11:34

Jeg mistet to negler det første året jeg løp, og har forstått at det ikke er unormalt. Men det forsvant da jeg kjøpte sko som var langt større, enn tenker ikke på at føttene faktiskt eser ut på varme sommerdager. Jeg bruker vanligvis str 43/44, men da jeg kjøpte Kayano gel gikk jeg for 46. Det hjalp.

lnb

Legg innav lnb » 07 mai 2010 23:13

Viss skoene du har er relativt nye og lite brukt, så kan du enkelt og greit ta de med til en skomaker som kan blokke de i lengderetningen slik at de blir ca en halv cm lengre.

Koster heller ikke allverden ;)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»