Er det pulsbeltet?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
bmjelde

Er det pulsbeltet?

Legg innav bmjelde » 07 mai 2010 06:18

Jeg kjøpte en Polar F6M pulsklokke for et par år siden, sammen med T31C belte. Pulsklokka fungerer bra, og har fått batteriskift. Jeg har lenge vært plaget av at pulsen måles svært høyt de første minuttene. Og nei, det er ikke min puls som er høy! Det roer seg etterhvert, og da er klokka nøyaktig. Jeg har prøvd alle råd på nettet når det gjelder dårlig kontakt mot hud osv. men ingen ting hjelper. Jeg vil kanskje tro at det er pulsbeltet som har en feil? Problemet er at Polar ser ut til å være totalt immun mot alle henvendelser, de nekter rett og slett å svare. Er eneste løsningen nytt belte?

EspeN
Sted: Oslo

Re: Er det pulsbeltet?

Legg innav EspeN » 07 mai 2010 06:26

Har samme problem på garmin. Løsningen min er å fukte sensorene så blir pulsen korret øyeblikkelig.
Derfor det blir slik på starten, fordi de ikke er fuktet. Slik er det på garmin ivertfall.

Brukeravatar
tøfflus
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tøfflus » 07 mai 2010 07:31

Mitt er også sånn, selv om jeg fukter det før trening. Det er verst når det er veldig kaldt ute, kan vare i 5-6 minutter med pulsmålinger over makspuls.
Jeg har polar, og har tenkt at "det bare er sånn". Irriterende, men ikke verdens undergang 8-)
Bli med på intervalltrening (og langturer) i parken, helt gratis!
http://www.treningscamp.com
Parksprint andre søndag i måneden i vinter:
http://parksprint.blogspot.com

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 07 mai 2010 09:11

Det er kjent problem. I det siste har blitt flinkere til å vaske kontakten etter hver trening, dvs. knappene som fester pulsbeltet. Nå ser det ut som om problemet har blitt mindre.
Men det jeg pleier å gjøre når verdiene er gale er at jeg justerer etterpå i treningskalenderen. Bare setter det likt med resten av oppvarmingen.

Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Legg innav g.stava » 07 mai 2010 09:16

bmjelde skrev:Jeg kjøpte en Polar F6M pulsklokke for et par år siden, sammen med T31C belte. Pulsklokka fungerer bra, og har fått batteriskift. Jeg har lenge vært plaget av at pulsen måles svært høyt de første minuttene. Og nei, det er ikke min puls som er høy! Det roer seg etterhvert, og da er klokka nøyaktig. Jeg har prøvd alle råd på nettet når det gjelder dårlig kontakt mot hud osv. men ingen ting hjelper. Jeg vil kanskje tro at det er pulsbeltet som har en feil? Problemet er at Polar ser ut til å være totalt immun mot alle henvendelser, de nekter rett og slett å svare. Er eneste løsningen nytt belte?

send belte og klokke til polar service, med forklaring på problemet. trolig er belte klar for utskifting.
jeg har fått alt tilbake på noen dager med forklaring på feil med utstyret.

Brukeravatar
jank

Legg innav jank » 07 mai 2010 10:01

Har selv hatt Polar i mange år. Du trenger ikke sende pulsbeltet inn til service. Gjør som flere sier: Skyll beltet i varmt vann etter bruk (for å fjerne svette/salter) og fukt beltets målepunkter med vann før start på neste treningsøkt. Fungerer bra!

Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Legg innav g.stava » 07 mai 2010 14:17

mulig de hjelpe med vask! men når de er brukt i 2 års så nærme de seg vel slutten, og hvis ein selv har skiftet batteri på klokken? kan de bli litt krøll mellom klokke og belte. men bare ett forslag.
jeg har fått svar ganske raskt fra polar, senest idag angående spørsmål på ny klokke.

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 07 mai 2010 15:22

Er der en transformator i nærheten der du få® høye verdier?
Turbo

håvard b.

Legg innav håvard b. » 07 mai 2010 16:28

Min(e) klokke(r) har også vist absurde verdier når beltet ikke har vært stramt nok. Ser at du har sjekka de grunnleggende tipsene fra nettet, men jeg synes resten av det som er skrevet i tråden også er grunnleggende, så da bidrar jeg også. ;)

Brukeravatar
psv
Sted: Bærum

Legg innav psv » 07 mai 2010 20:18

Hei, har hatt samme problemer med mitt pulsbelte (T31c) som fulgte min Polar AXN300. Fungerte jevnt over veldig bra første året, deretter dårligere og dårligere. Jeg har nå imidlertid kjøpt ny klokke for løping med de nye(re) pulsbeltene til Polar, kalt WearLink+. Dette er mykere og bedre på alle måter, og har fungert knirkefritt i 1,5 år. Mye mindre (knapt noen) feilmålinger enn mitt gamle belte, og fungerer jo selvsagt også med AXN300-klokka (som er fin fordi den har termometer og altimeter, i tillegg til puls).

Det er forøvrig både merket med og beskrevet at det skal vaskes etter hver bruk under rennende vann, samt fukte følerne ordentlig før bruk - så det er jo en viss mulighet for at det gamle kunne fungert bedre om jeg hadde skylt og vasket det like ofte fra starten av.

Var selv veldig frustrert over at beltet fungerte så dårlig, og trodde først det var feil på klokken. Kjenner nøyaktig igjen feilen du har, de første godt og vel 5 minutter, ofte 10+, ville den vise helt tullete verdier, oftest for høye, men av og til "henge" på en for lav og så hoppe til en for høy verdi... men om jeg ventet til rundt 15-20 minutter uti løpet var målingene plutselig tilsynelatende normale - men etterhvert var det jo ikke til å stole på.

Var jeg deg ville jeg bare hoppet i det og kjøpt et WearLink+-belte nytt (ca 500 kr) og bruke det til din eksisterende klokke (om du ellers er fornøyd med den). Eller kanskje bare vente på et lignende tilbud som jeg hoppet på, en RS200 inkl dette beltet til ca 700 - kampanjetilbud på XXL, veldig fornøyd med det kjøpet.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»