Lyst til å prøve meg på maraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Wannabeløper

Lyst til å prøve meg på maraton

Legg innav Wannabeløper » 07 aug 2016 22:12

Hei
Leste litt på tråden med maraton fersking og kjente jeg begynte å få litt hetta.
Er en dame i slutten av 30-årene som tok opp løping som hobby for fem år siden. Er med på løp for morro og er med på alt fra 5km til halvmaraton. Er ikke spesielt god, men har det gøy :)
Så fikk jeg det for meg at jeg har lyst til å løpe en hel maraton, men usikker på om det er lurt med mitt treningsgrunnlag og evt hvilken maraton som er lurt å melde seg på for en mosjonist.
Treningsmengde fra uke til uke varierer mye pga jobb og andre idretter, men ligger vel på ca 40 km pr uke. Løper halvmaraton i terreng på 2 timer og er egentlig fornøyd med det.
Har dere noen råd til en noob som ikke har de store ambisjonene på tid, men som er ute etter en god løpsopplevelse?

hailegeraldo

Re: Lyst til å prøve meg på maraton

Legg innav hailegeraldo » 08 aug 2016 10:28

Får du hetta? Jeg skal være forsiktig med at det er lurt å løpe 100 km i uka, for det er selvfølgelig ikke nødvendig for å løpe et maraton. Ligger du i snitt på 40 km per uke vil du med den mengden kunne gjennomføre et maraton på greit vis, men du gjør lurt i å prøve deg på 3-timersturer i rolig tempo. -For å kjenne litt på hva det vil si å skrubbe på felgen. Prøv en slik tur på morgenen uten særlig frokost, og drikk bare vann. Ikke ta karbohydrater underveis, og gjerne lite av det til frokost. Da vil du erfare hvordan du reagerer på langvarig høyintensitet. Den erfaringen er veldig nyttig. Kanskje har du så vidt kjent på det under halvmaraton, men det er gjerne etter 2 timer at det slår inn skikkelig. Ta med nødproviant, for det kan være greit å ha i tilfelle du har langt hjem når det bremser opp.

Hvilken løype? Tja. Personlige preferanser ihht terreng/profil. Ellers må jeg si at jeg liker at det er mange deltakere med - gjerne noen tusen. Men vi er ulikt skrudd sammen. Tenk også på hvordan du reagerer på varme. Mange synes vår- eller høstmaraton er fine fordi temperaturen er lav.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 09 aug 2016 14:17

3-timers tur uten karbo :o
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 09 aug 2016 14:45

s_egeland skrev:3-timers tur uten karbo :o

Etter å ha gjort det noen ganger - no prob :D Bare sørg for å holde farten nede, så lærer kroppen å forbrenne fett.
Har du forresten sett på energy gels hvor mye karbo det er i dem? Det er ikke mer enn at du hovedsakelig får litt til hjernen og i tillegg noen gram som får deg omtrent 1 km videre i løypa. Så du må nok stole på lageret du allerede har, samt satse på å blande inn så høy andel fett du bare klarer i forbrenningen.
Forrige langtur uten karbo var 3,5 timer. Men den gikk så sakte at jeg ikke gikk tom for glykogen.

PS. Jeg hadde noen no-carb-langturer før forrige maraton også, men det forhindret meg ikke i å gå på en stjernesmell :roll:

s_egeland

Legg innav s_egeland » 10 aug 2016 12:33

Ser dine poeng, og er mange med deg som mener dem har kjent forskjell på å holde lenger etter en runde med slike karbofrie RL. Men da mener jeg man skal opp på et visst nivå først, der man spisser formen. (Hang ikke helt med på logikken bak "det er lite karbo i gels, så da er det bedre å kjøre karbofritt".) Selv kjører jeg som regel alltid med karbo på de lengre langturene (over 2 timer). Og har alltid spist rikelig på forhånd.

JA, jeg tror det er en viss positiv effekt ved å tvinge kroppen til å holde ut på lav intensitet uten karbo. MEN jeg tror det er enda mer positivt MED karbo fordi man da:
- kan holde en høyere intensitet på økten
- får en kortere restitusjonstid
- øver kroppen på å ta til seg næring under løp

Om man har 40km/uke mener jeg det har INGENTING for seg. Hvorfor bruke masse tid på å bli god uten karbo når man kjører på med karbo i og før konkurranser? (<-- satt på spissen)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 10 aug 2016 13:13

Det er vektige argumenter for og imot. Jeg også ser begge sider.
Årsaken til at man bør bruke tid på å bli god uten karbo når man bruker karbo i konkurranser, er at du nesten uansett kommer til å bruke opp reservene dine. Det blir nesten som en hybrid-bil. Elmotor=fettforbrenning, bensinmotor=karboforbrenning. Problemet er at du før eller siden går tom for bensin. Du kan skvette på en halvliter ettersom du freser av gårde, men etter hvert er det elmotoren som må gjøre jobben NESTEN alene.

Gjennom å trene opp fettforbrenningen blir det som å ha kraftigere batterier. Du kan også karboloade før konkurranser og slik sett få en større bensintank som holder lenger. Og som nevnt tidligere, skvette på en gel av og til. Øver du på å fylle på gel under trening, vil kroppens evne til å ta det opp øke.

Hva med å øve på begge deler? De roligste langturene UTEN karbo, og de hardere MED karbo.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 10 aug 2016 15:02

Uansett trening og grunnlag så er det et poeng å velge et maratonløp som gir en god opplevelse uansett, og ikke tenke for mye på egen prestasjon, dvs kjøre et safe opplegg. Tenke gjennom på forhånd hva som gir beste opplevelse, og det har mye med personlige preferanser som "haile" er innpå. Hva er kult? Ekstreme naturopplevelser? Mye folk? Sosialt? Oppleve en storby på en ny og annerledes måte?
Selv har jeg vært fartsholder et par ganger, i fart der jeg slapp å anstrenge meg, og for meg var dette en innmari kul opplevelse, da hadde jeg god tid til å slå av en prat med folk underveis, og nyte folkehavet, kjempegøy. Poenget mitt er at om man toner ned prestasjonsjaget, og tenker at det å fullføre på en kontrollert måte, og kose seg underveis, så er det en veldig god start :) Da vet man hva maraton går ut på. Vil tro det gir mersmak. Da kan man sette seg nye mål.
Selv har jeg løpt 2 maraton med fokus på tid, og på begge løpene ble jeg løpende alene nesten hele løpet. Det er IKKE så gøy, så min neste maraton blir et storbyløp, helt klart.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»