Venezia maraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Venezia maraton

Legg innav sodalo » 08 aug 2016 09:10

Noen her som har løpt Venezia maraton? Er det mulig å løpe den fort? På deres nettside står det at traseen er stort sett rask og flat, men har ifølge nettsiden 3-4 korte bakker i strekket mellom 25 - 35 km, og man skal passere en hel haug broer når man kommer inn i selve byen. Hvordan oppleves dette?

Det står også at man ikke får utdelt sportsdrikke før ved passering 20 km, før det er det kun rent vann å få, men man kan alltids ha med seg et par gel's eller no sånt.

Frankfurt eller Amsterdam har sikkert vært tryggere valg i forhold til gode tider, men Venezia har jo vært en innmari fin tur :p
Berlin kommer for tidlig for meg.

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 253
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: Venezia maraton

Legg innav ipconfig » 08 aug 2016 21:43

Har du sett denne: https://www.youtube.com/watch?v=ZMGwCWqINdU - video over løypa. Her er en med Go_Pro https://www.youtube.com/watch?v=quf9drB1hDE kamera som har filma hele løpet.

Harald Sel som jeg kjenner løp denne i 2014 og sa det var et flott løp. Han har snart løpt 300 maraton og når han sier flott løp så pleier det å være et opplevelsesmaraton. En annen kjenning av meg løp Ljubliana maraton i Slovenia (samme dato tror jeg) i fjor og skrøt av arrangementet. Han sa løypa var bra og det var personen som sprakk og ikke løypa som var tung.

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Venezia maraton

Legg innav sodalo » 09 aug 2016 07:24

Takker for kjempegodt svar! :D
Veldig nyttig den filmen av Go_pro-kameraet. Gir et visst inntrykk av ruta. Virker veldig lettløpt stort sett helt fram til siste kilometrene. Kan virke som at bro-passeringene kan bli krevende. Det kan man leve med. Ser for meg det er en flott opplevelse ja.
Ser imidlertid for meg at man er VELDIG prisgitt været da. Det er ei A til B-løype, og man løper østover nesten hele veien. Således vil østavind være rimelig tøft. Vil tro østavind er mest vanlig her, siden man løper mot havet (= østover).

Ser Kjell Vigestad kommenterer i en annen post at Boston maraton ikke er godkjent ift statistikk, siden den har for stort netto fall og for lang avstand mellom start/mål. I Venezia er start/mål på omtrent samme nivå, men det med lang avstand start/mål er muligens et tema også her? Jeg har søkt etter regelverk, men finner ikke.

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 253
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: Venezia maraton

Legg innav ipconfig » 10 aug 2016 11:28

Du veier jo ikke noe så det bør ikke være noe problem... Men kanskje Maratona d'Italia kan være noe http://www.italianmarathon.it/cms/en481-Course.asp . Jeg kikket på denne. Sliter med en skade og har lyst på et maraton i utlandet og håper å bli bra.

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Venezia maraton

Legg innav sodalo » 10 aug 2016 12:37

har bestilt flybilletter til venezia så nå er det ingen vei tilbake :P

må forresten ha Italias versjon av friidrettslisens for å få lov til å delta på konkurranser i Italia: Fidal Runcard. Koster 15 euro, og varer et år. I tillegg må man ha legeerklæring som inneholder ulike tester (ala ekg, lungefunksjon o.l.). Og så må man enten ha tilhørighet til klubb eller evt inneha vår egen friidrettslisens (som også krever klubbtilhørighet). Man kan jo delta uten å være med i konkurransen, men det er jo kjedelig :p

Mange muligheter for utenlandsmaratoner utover høsten, så du får sørge for å lappe sammen føttene og melde deg på! :D Her er en annen maraton i Italia som jeg synes ser veldig spennende ut: http://www.firenzemarathon.it/index.php?lang=en Det var vel her Sondre N-M løp i fjor, på rundtomkring 2.12.12 eller noe sånt. Start 27.november.

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Venezia maraton

Legg innav sodalo » 29 okt 2016 11:10

Kjempestas å løpe maraton i Venezia!! Stort sett veldig lettløpt trase, men det er 2 detaljer som kan påvirke tidene:
- voldsomt eksponert for eventuell østavind siden man løper stort sett østover
- alle bropasseringene på siste 3 kilometre er veldig krevende om muskulaturen allerede er ødelagt
Men det er fullt mulig å løpe fort :D

Har delt min opplevelse i bloggen min: https://sodalo.wordpress.com/2016/10/28 ... i-venezia/
Håper det kan inspirere andre til å sette HÅRETE mål å jobbe mot :D

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Venezia maraton

Legg innav sodalo » 30 okt 2016 18:46

... og litt om forberedelser, til spesielt interesserte :D https://sodalo.wordpress.com/2016/10/30 ... -ala-2016/

snberge
Innlegg: 75
Registrert: 04 jun 2014 01:13

Re: Venezia maraton

Legg innav snberge » 01 nov 2016 13:43

Gratulerer med meget sterk tid sodalo! Rimelig rått det bildet der du passerer mål med klokka på toppen. Ikke vanskelig å se at det betyr mye!

Inspirerende lesing for en som snart er klar for å legge seg i hardtrening for forsøk nr. 2 på sub 2:40. Imponerende at du har fått til 160 km i uka med såpass mye menge i ca. maratonfart eller raskere.

Hvor fort løp du på halvmaraton før det løpet her? Og hvilken tid har du på 10 km?

Har selv litt lyst til å øke mengden noe, men usikker på om det er særlig lurt nå som det blir vinter. Løpte rundt 120-140 km i oppkjøringa til Oslo Maraton, og det var egentlig tungt nok det. Det blir ikke spesielt mye lettere når det blir masse snø og is ute.

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Venezia maraton

Legg innav sodalo » 01 nov 2016 18:31

Tusen takk for det! :D jo denne betød mye, kommer nok til å suge lenge på denne karamellen :D

Høstens halvmaraton gikk på 1.14.39. Nå viste det seg at den var 80 meter for kort så riktig tid er sikkert like under 1.15. Selv om klokka mi viste 21,3km. Helt vilt at traseen til nm halvmaraton var for kort! :(
Persen på 10km er 34 blank. Imidlertid har jeg kun 34.50 i år (august). Men jeg løp NM terrengløp (10km) i tidlig oktober på 34.17, uten oppladning. Umulig å regne om prestasjoner, sånt lever sitt eget liv, men såpass bra tid i en småkupert grus/gress-trase gav veldig selvtillit :) Tror man bør være i stand til å løpe 10km på 34 for å bikke under 2.40 på maraton. Litt avhengig av styrker og svakheter og treningsgrunnlag.

160km var bare ei uke da, den uka jeg løp min 36km-tur :) Vanlig uke lå rundt 130-150 etter halvmaraton, i 5 uker. Pluss litt annen aktivitet, uten at jeg vil kalle det for trening. Før halvmaraton var det litt mindre, som mengdetilvenning. Uka før og etter halvmaraton var meget redusert (oppladning, restitusjon).

3 hardøkter i uka må man nok regne med! :) Med ulikt innhold. Hva man gjør med roligøktene er et godt spørsmål. Jeg tenkte at også disse måtte kjøres med en viss kvalitet, for at de skulle ha en viss overføringsverdi til maraton. Dvs løpe så billig som mulig med løpesteg som ligner på det jeg løper maraton med. Jobbet ned snittfarten på roligturene fra 4.30 til 4.10-fart. Hadde svært få turer der jeg løp saktere. Og jeg kutta ut lange roligturer til fordel for LANG tempoøkt, og dette ble altså ukas 3. hardøkt. Forøvrig bedre beskrevet i bloggen nevnt over.

Imidlertid er det farlig å hoppe rett inn i andres opplegg. Man må bare snappe opp synspunkter man har tro på og bake det inn i sitt eget opplegg.

Du satser på en vår-maraton altså? London? Paris? Roma? Hehe, ser London maraton heter Virgin Money London Marathon, nesten like sært som Danske Bank Oslo maraton det! :D

Isolert sett er det fullt mulig å løpe sub2.40 med 120-140. De som har anlegg for det klarer seg med mindre også, litt avhengig av treningssammensetning. Men man er jo tryggere på å nå målet om man har god treningsmengde. Og det beste er jo å trene jevnt og trutt med solid mengde over lengre tid. Jeg hadde litt begrenset tid, men med godt grunnlag å bygge videre på fra vårsesongen så kom jeg fort opp i anstendig mengde på høsten.

Vinter trenger ikke være noen hindring. Kanskje litt kjedeligere når det er mørkt, og litt ymse med føre av og til :) Og man bør ha innendørsmuligheter for å kjøre hardøktene dersom det er dårlig føre eller kaldt. Mengdetrening på snø er topp synes jeg. Imidlertid burde man ha mulighet til å løpe på asfalt innimellom, ellers blir det sure legger og lår når man skal løpe 42,2 til våren :p

Dersom du ikke har det så er vinterpigger et MUST. Det utvider treningsmulighetene MYE på vinterføre. Jeg har VJ Sarva D'vil. Veldig god løpsfølelse, kanskje en mellomting mellom lettvektsko og lavprofil terrengsko.

snberge
Innlegg: 75
Registrert: 04 jun 2014 01:13

Re: Venezia maraton

Legg innav snberge » 01 nov 2016 19:17

Ja, stemmer det; NM halv var for kort. Nesten utrolig at det går an! Kjedelig, men som du sier hadde du nok sub 1.15 godt inne uansett!

Takk for svaret. Mye fornuftig. Jeg føler jeg trener ganske likt som deg (med litt lavere mengde), men tar det litt roligere på de rolige turene. Jeg føler det er spesielt viktig for å kunne løpe hardt nok eller holde kvaliteten oppe på de ordentlige kvalitetsøktene. 3 hardøkter / kvalitetsøkter i uka er nok også omtrent det jeg kjører. Løper stort sett en halvlang tur på 20-24 km i midtuka og ca. 27-35k på søndager når jeg er i ordentlig maratontrening. Da hender det jeg kjører den ene ganske rolig. Skal prøve å ha fokus på å få løpt enda mer i maratonfart i treningsperioden som kommer frem mot neste maraton, men er redd jeg må kjøre noe rolig for å ikke gå på en smell. Sliter veldig med at det er mye bakker og lite flate strekninger her. Ikke optimalt for hverken restitusjonsturene eller de harde i maratonfart. De rolige turene mine er ikke i nærheten av 4.10-fart. Er mer standard at de ligger rundt 4.50, men sliter som sagt med mye motbakker ...

Skal løpe maraton til våren ja! Er påmeldt Rotterdam, og satser på at det går bedre enn det gjorde i alle motbakkene i Oslo... Prøvde meg på sub 2:40 i Oslo i år, men jeg hadde absolutt ikke dagen. Sleit en del med sykdom og småskader de siste ukene, som gjorde det vanskeligere enn det burde ha vært. Fikk til slutt snubla meg i mål på 2:55 og noe etter et ganske langt krampehelvette... Har pers på 2:49 fra våren.

Hadde løpt en 10k på 34:10 to uker før, så jeg tror målet var ganske så realistisk egentlig. Hadde bare en dag som ikke var god nok og litt for mye problemer de siste ukene. Men etter 5 maratonperser på rad var det kanskje på tide med et lite slag i trynet så man ikke slapper av, men heller jobber enda bedre og hardere til neste gang.

Har forøvrig perset på 10k nå etter Oslo Maraton med 33:20, så tror fortsatt at sub 2:40 var realistisk. Kunne fortsatt valgt en lettere løype da... Nå blir det halvmaraton om noen dager, hvor jeg håper å løpe på rundt 1.15. Etter det har jeg 4 uker hvor jeg skal bygge opp mengden enda mer for å forberede meg på maratontreningen. Vurderer å løpe ca. 160 km den siste av de fire ukene for å teste ut litt økt mengde igjen. Så starter jeg maratonprogrammet som varer i 18 uker. Så får vi se om jeg prøver meg på litt mer mengde eller ikke.

Enig i at vinteren ikke burde sette noen stopper for treninga, men noen ganger blir det litt vanskeligere. Løper stort sett ute hver dag gjennom hele vinteren, men noen ganger må man bare bruke mølla for å få kjørt nok kvalitet. Har tilgang på innendørs løpebane også nå, så burde ordne seg i vinter!

Har et par med vinterpiggsko fra VJ, men må nok ha et par eller to til i år. Helt fantastisk grep på snø/is på vinteren, men jeg sliter litt i overgangsfasen før snøen får lagt seg ordentlig. Da er det fort gjort at det er noen steder med is og snø og andre steder med bar asfalt. Det blir en veldig stor belastning for knærne. Generelt veldig mye hardt underlag på vinteren, som kanskje er den største grunnen til at jeg kvier meg litt for å øke mengden mer nå. Kjedelig å bli skada også...


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester