Når småjenter vinner over voksne

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Erik Sterud

Når småjenter vinner over voksne

Legg innav Erik Sterud » 05 sep 2016 08:18

I takt med motbakkeløpenes økende popularitet ser vi stadig flere småjenter på toppen av listene. Det er lett å la seg imponere, men her må det utvises både skjønn og forsiktighet. Felles for alle disse raske småjentene er det at de har fjærlette hyssingkropper, slik jenter i den alderen ofte har. Og det vinner de naturlig nok på. En kvinne på 60 kg og en mann på 80 kg må yte hhv. 50 og 100 % mere effekt for å ta seg til toppen av bakke like raskt som et barn på 40 kg. Ikke rart disse småjentene slår kvinnene og de fleste av mennene. Her veier rett og slett lav kroppsvekt mye tyngre enn muskler eller større lungevolum. Dette kan være hyggelig i den forstand at barn og voksne konkurrerer side om side. Ulempen er at disse småjentene plutselig en dag får både pupper, hofter og mange kilo ekstra å frakte til toppen. Da raser de nedover på resultatlisten og fraløpes av nye barnestjerner. Det kan oppleves nok svært demotiverende for jenter i midten og slutten av tenårene å erfare at de aldri slår sine tider fra de var 12, selv om betydelige treningsdoser nedlegges. Mange mister nok motivasjonen til fortsatt løping, mens et mindretall står i fare for å utvikle spiseforstyrrelser for å holde vekta nede. Jeg har ikke fasiten for hvordan dette kan løses. Å innføre vektklasser er åpenbart for drøyt, selv om det nok hadde vært mer rettferdig. Det største ansvaret hviler nok på foreldre og trenere, som både må matche og heie fram disse småjentene med forsiktighet. Mange er åpenbare løpstalenter, men de er altså langt fra så gode som man kan får inntrykk av om man kun leser motbakkeløpenes resultatlister. Både for jentenes egen del og idrettslagenes framtid er det definitiv en fordel om man ikke er over toppen det året man fyller 14.

WannaBeFast

Re: Når småjenter vinner over voksne

Legg innav WannaBeFast » 07 sep 2016 08:10

Nå er det nå fremdeles menn som har de beste tidene I alle de løpene som jeg har sjekket (Skåla opp, Stoltzen etc), og selv damerekordene er stort sett voksne damer.
At en på 80 kg må yte mer enn en på 40 kg sier seg jo selv, men det er flere kvaliteter enn vekt som spiller inn. En godt trent person på litt høyere vekt trenger ikke bli knust av 12 år gamle jenter. Dersom en ser på de beste I 90 kg klassen I stoltzen så ser en at mann skal lete lenge etter jenter på 12 år som slår dette. Faktisk er det flere minutter som skiller, og dameklassen er også en god del raskere. En ser også her at det er like vanlig at vinner I jenter 15-17 år har bedre tid enn vinner jenter 12-14 år som motsatt, så langt fra noe som tilsier at det har det er håpløst å slå 12 år gamle jenter selv for jenter som beginner å bli voksne. At de når en alder der man får mindre fremgang gratis er en annen sak, men det opplever jo gutter også etterhvert.
At det er hardt å svelge for oss halvtrente lubne "voksne" at jenter på 12 år slår oss er en annen sak, men dette er jo selvforskyldt og mulig å gjøre noe med.

Erik Sterud

Legg innav Erik Sterud » 07 sep 2016 10:23

Ja, selvfølgelig har menn de beste tidene. Skulle bare mangle. Poenget er at spesielt småjenter dominerer dameklassene i mange motbakkeløp. I 2015 ble en av våre nå vm-uttatte! kvinner slått av en 12-åring i Oslos bratteste, der 4 av de 14 første var 12-åringer. I Grefsenkollen opp i år var 4 av de 5 første født i 2002, og nr 7 født i 2003. Og i Stolzen som du nevner, var det i fjor tre urangerte 11-12 åringer som ville vært svært høyt opp i dameklassen. De fire første i J 12-14 er helt i toppen og slår beste jente i 15-17. Og her snakker vi vel om til tider et trappeløp der kroppslengde faktisk ikke er noen fordel for de minste. Poenget mitt er at lav vekt er småjentenes konkurransefordel nr 1. Det er ikke noe sunt tegn og jeg tror ikke det gavner verken jentene eller norsk idrett på sikt. Derfor bør småjenter matches og heies på med forsiktighet i motbakkeløp.

WannaBeFast

Legg innav WannaBeFast » 07 sep 2016 11:03

Det vil være helt naturlig at jenter på 14 kan hevde seg rimelig godt med de som er litt eldre, men det er I stor grad fordi at de ofte er tidligere utvokst enn gutter og derfor ikke har en eksplosiv forbedring videre I tenårene. At det tynnes ut med gode resultater når de blir litt eldre har vel også mye med at andre interesser får fokuset(gutter, fest etc). Gjelder forsåvidt ikke bare jenter.
At det bør være fokus på at de ikke har unaturlig lav vekt er rett og viktig. Det kan enkelt ordnes med f.eks en nedre tillatt BMI og startnekt om mann er under. Dette praktiseres vel alt I toppidretten. Men dessverre er spiseforstyrrelser vanskelig, men er det ett større problem I idretten enn ellers?

Roger

Legg innav Roger » 08 sep 2016 12:14

Jeg ser absolutt vekt/prestasjonsutfordringen, men jeg ser at dette også er relatert til en større og mer generell utfordring.
Jeg vil si at man i det store og hele ikke skal rette for stor fokus på prestasjon i tidlig alder. Dette er i henhold til den norske idrettsmodellen. I det meste av idrett fokuseres det for mye på prestasjoner fra for tidlig alder. Her bør media, og ikke minst foreldre (via facebook m.m.) vise forsiktighet. At vi til stadighet får servert overskrifter av unge vinnere, eller gode prestasjoner fra unge er i mine øyne uheldig. Det er uheldig på flere måter:
- I forhold til et toppidrettsfokus så vil en slik tilnærming for de aller fleste føre til for tidlig spesialisering og deretter for tidlig frafall i forhold til optimal utviklingskurve (på topp i 20-25 års alder (langdistanse kanskje 25-30 års alder)).
- I forhold til breddeidrett, folkehelse og sosial inkludering så vil et slikt prestasjonfokus skape større ulikheter, feil verdigrunnlag og enda større frafall, om ikke total uteblivelse fra første stund.

Dette er jo en alltid tilbakevendende debatt. Og det finnes nok forskjellige "klynger" av besservissere med nokså motstridende holdninger til begrepet tidlig spesialisering. Dette kommer ofte frem i rampelyset angående barnefotballen. For langløpernes interesse så er jo Ingebrigtsen-teamet ganske så aktuelt. Jeg vil kanskje si at Jacob er unntaket som bekrefter regelen. Men som far Gjert sa i siste program "hadde vi enda kunne konservert Jacob på i fem år" og tatt han frem igjen når han er 21 år". Dette tyder kanskje på at også han nå ser at tidlig spesialisering ikke fører til optimal utvikling på lang sikt. Time will show :-)

Arthur

Legg innav Arthur » 10 sep 2016 16:21

Jeg har ingen problemer med å se dem både trene og konkurrere på toppnivå hvis det er noe de selv ønsker.
Jeg må tillegge at jeg ser enkelte foreldre har en tendens til å jage på bak "type pisk" det synes jeg ikke er så greit.
Talenter og treningstalenter fødes når de får utfolde seg selv uten press i 10-15 års alder. Fra de er 15 er de fleste såpass voksne at de velger selv om de ønsker å satse på toppnivå å da er det mere akseptert at de kan presses litt mere.

At det kommer "barn" å slår voksne i løp vil alltid forekomme. Det er supertalenter. Med riktig trening så vil disse aldri bli "dårligere" etter pubertet. Selv om de blir større og tyngre vil nivået bare bli ennda høyere. Bare se på skilandslaget for damer. Aldri i livet om noen av dem gikk raskere på ski når de stillte i barneskirenn.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»