Langvarig sykdom, hvilepuls og pulsfart

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Areom

Langvarig sykdom, hvilepuls og pulsfart

Legg innav Areom » 21 sep 2016 07:10

Hei!

Jeg har vært syk av et "Northug-virus" (tror jeg) siden 6. august og har siden løpt 2-3 km tre-fire ganger fra da til nå. I det siste har jeg følt meg grei, så jeg var ute og løp i går. Da hadde jeg en gjennomsnittlig puls som tilsa at jeg kunne løpe rundt 1 min/km fortere før sykdommen. I dag følte jeg meg dårligere igjen, så jeg tolker det slik hen at jeg fortsatt ikke er helt frisk. MEN, jeg vet ikke hvor mye dårligere form man blir i etter å ikke ha trent på sju uker? Jeg tok også hvilepulsen i dag morges som før sykdommen var 53-55, men over to målinger med pulsbelte fikk jeg 65 og 70.

Det må være en del av sykdommen som fortsatt setter meg tilbake? Hvor tror dere jeg vil være når jeg blir frisk og kan trene igjen?

(Ps. ingenting var galt med halsprøver eller blodprøve, så fått beskjed om bare å vente).

Arthur

Re: Langvarig sykdom, hvilepuls og pulsfart

Legg innav Arthur » 21 sep 2016 07:29

Etter å ha vært i ro så lenge har du skapt et "overskudd" som gjorde din 1. trening ganske grei selv om kroppen er i kjelleren.
Nå har du brukt opp det overskuddet og kroppen er fortsatt i kjelleren.
Hvilepulsen din nå vitner om det.
Etter slike pauser bør man ta det veldig med ro å heller kjøre restitusjonsøkter i sone 1 en liten stund.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Areom

Legg innav Areom » 21 sep 2016 16:42

Arthur skrev:Etter å ha vært i ro så lenge har du skapt et "overskudd" som gjorde din 1. trening ganske grei selv om kroppen er i kjelleren.
Nå har du brukt opp det overskuddet og kroppen er fortsatt i kjelleren.
Hvilepulsen din nå vitner om det.
Etter slike pauser bør man ta det veldig med ro å heller kjøre restitusjonsøkter i sone 1 en liten stund.

Den løpeturen var veldig rolig. Løp så sakte jeg kunne, men pulsen var likevel mye høyere enn vanlig.

Siden det er så stor forskjell tolker jeg det slik hen at jeg ikke er frisk. Men hvis jeg hadde vært frisk, hvor vil jeg være i form og hvilepuls da? Vil den være under 60 eller vil den ligge nærmere tidligere hvilepuls? Vil pulsfarten være den samme eller vil den være økt med 2, 3, 5, 8, 10 slag? Går det an å vite dette? Jeg lurer altså på hvor mye som kan skyldes sykdommen og hvor mye som kan skyldes inaktiviteten.

Jeg tror hvilepulsen min har ligget rundt 70 en god stund når jeg har vært syk, så tror ikke løpeturen gjorde det. Bare for å oppklare.

Jeg tror ikke jeg skal løpe mer med det første, for jeg kommer ikke i sone 1. Å gå har gått fint. Var på jakt forrige helg og gikk i flere timer uten å bli verre. Det er når pulsen stiger litt at jeg kjenner det.

Takk for respons!

Arthur

Legg innav Arthur » 21 sep 2016 20:43

I forhold til det nivået du har hatt før vil formen nå være ræva uansett frisk eller ikke.
Det vil også merkes på hvilepulsen at formen er dårligere da god form indikerer bla. hjertets pumpekapasitet. Jo mere blod hjertet pumper pr. slag jo bedre form og lavere hvilepuls vil du få.
Når du løper en gitt fart i sone 1 i god form kan det hende at i dårlig form er i sone 2-3 med samme fart.

Areom

Legg innav Areom » 25 sep 2016 14:19

Takk for respons!

Har et spørsmål til. Hvor mye tror du hvilepulsen øker naturlig når man går fra trent til utrent på 2 måneder, anslagsvis? Dvs. at man går fra å trene 5-8 timer i uka til å ikke trene noe på 2 måneder. Vil hvilepulsen øke?

Roger

Legg innav Roger » 27 sep 2016 09:15

Det er nok veldig individuelt. Pulsen vil fort øke både i hvile og under belastning dersom man blir utsatt for en treningspause. Jeg mener å ha lest at dette først og fremst kommer av et fall i blodvolumet og dertil fall i slagvolum og at hjertet dermed må øke frekvensen for å opprettholde oksygenbehovet. Men dette er nok bare en av mange årsaksfaktorer. Blodvolumet justeres ganske raskt tilbake igjen ved gjenopptaking av trening. Litt sånn easy come, easy go.

Hvis treningspausen skyldes sykdom, så kan jo også sykdommen føre til økt hjertefrekvens. Dette kommer vel av at immunforsvaret jobber på høygir, og immunforsvaret trenger av og til også en forhøyet kroppstemperatur (feber) for å fungere skikkelig. Forhøyet kroppstemperatur er jo en følge av forhøyet forbrenning og behov for mer oksygen og dermed økt hjertefrekvens.

Areom

Legg innav Areom » 02 okt 2016 11:04

Roger skrev:Det er nok veldig individuelt. Pulsen vil fort øke både i hvile og under belastning dersom man blir utsatt for en treningspause. Jeg mener å ha lest at dette først og fremst kommer av et fall i blodvolumet og dertil fall i slagvolum og at hjertet dermed må øke frekvensen for å opprettholde oksygenbehovet. Men dette er nok bare en av mange årsaksfaktorer. Blodvolumet justeres ganske raskt tilbake igjen ved gjenopptaking av trening. Litt sånn easy come, easy go.

Hvis treningspausen skyldes sykdom, så kan jo også sykdommen føre til økt hjertefrekvens. Dette kommer vel av at immunforsvaret jobber på høygir, og immunforsvaret trenger av og til også en forhøyet kroppstemperatur (feber) for å fungere skikkelig. Forhøyet kroppstemperatur er jo en følge av forhøyet forbrenning og behov for mer oksygen og dermed økt hjertefrekvens.

Takk for svar!

Jeg føler meg ikke syk lenger, har trent lett i en uke uten å bli sykere, så jeg tolker det slik at kroppen tåler det jeg gjør. Har en hvilepuls på 63 cirka nå, mot rundt 70 før. Var cirka 55 før jeg ble syk. Åtte slag i økt hvilepuls over 2 måneder, høres det realistisk ut? Eller kan sykdommen fortsatt være der? Løp lett i 50 min i går for å presse kroppen litt for å teste om jeg fortsatt er syk. Ble veldig sliten, men ikke syk av det. Men det gikk utrolig sakte på samme puls, men det er kanskje noe man kan forvente seg. Kunne løpt 1 min/km fortere på samme puls før.

Arthur

Legg innav Arthur » 02 okt 2016 19:44

Helt normalt det. Går fort å bli i dårlig form igjen.
Ved sykdom e.l. der du blir liggende helt i ro som f.eks. i koma på sykehus, halveres muskelstyrken hver dag fra dag 9 fikk jeg fortalt av en lege.
Vil tro at det samme skjer med kondisjonen også.
Har ihvertfall erfart selv at kondisen blir helt ræva hvis det går 14 dager mellom to økter.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»