Realistisk Maraton Tid

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
ITSOOPC

Realistisk Maraton Tid

Legg innav ITSOOPC » 28 sep 2016 16:36

Hei, jeg er en gutt på 18 år (97) og har lyst til å løpe maraton. Er 187 cm og 74 kg. Har drivet med sykling i nesten 2 år, men var ett par perioder med pause fra trening. Trente ikke mye som barn, men var vel i noe fysisk aktivitet. Har ikke drivet så mye med spesifikk løpetrening, men løper 3 km på 12 min og 10 km på 50 min. Vil løpe maraton til våren. Hvilke tider bør jeg sikte meg inn på. Pluss hvordan tror dere løpetreningen vil påvirke resultater på sykkelsetet.

Takker for svar :)

snberge

Re: Realistisk Maraton Tid

Legg innav snberge » 28 sep 2016 18:19

Det er egentlig umulig å forutsi, spesielt med så liten informasjon om løpingen din.

Men det jeg vil anta er at du er mye dårligere trent på lange distanser vs. korte. Hvis man legger inn 3000-tiden i kalkulatoren til McMillan får man eksempelvis 43:47 på 10k. Allerede her har du tapt 6 minutter. Dette vil forgreine seg i mye større grad jo mer man øker distansen. Da snakker vi fort rundt 1:50 på halvmaraton og godt over 4 timer på hel.

Men det betyr ikke at du ikke vil kunne forbedre deg MYE frem mot våren. Om du løper jevnt og trutt fra nå til våren, øker mengden noe og holder deg skadefri kan kanskje 3.30 være et realistisk mål? Det er vanskelig å si nå, og egentlig ikke så veldig mye poeng i å spekulere i. Det beste du kan gjøre er å trene godt over tid og se hvordan du ligger an når det nærmer seg.

Hva er det lengste du har løpt per i dag? Har du noen andre løpstider å vise til?

Løpetrening overføres generelt mye bedre til sykkel enn motsatt. Du vil forbedre kondisjonen din, som vil hjelpe deg på sykkelsetet. Selve muskelarbeidet i beina er riktignok veldig forskjellig.

ITSOOPC

Legg innav ITSOOPC » 28 sep 2016 18:23

Har vel aldri løpt mer enn 12 km ca. Er dog godt vandt til 4 timer + på sykkelsetet.

Veteran

Legg innav Veteran » 29 sep 2016 09:40

[quote="ITSOOPC"]Hei, jeg er en gutt på 18 år (97) og har lyst til å løpe maraton. Er 187 cm og 74 kg. Har drivet med sykling i nesten 2 år, men var ett par perioder med pause fra trening. Trente ikke mye som barn, men var vel i noe fysisk aktivitet. Har ikke drivet så mye med spesifikk løpetrening, men løper 3 km på 12 min og 10 km på 50 min. Vil løpe maraton til våren. Hvilke tider bør jeg sikte meg inn på. Pluss hvordan tror dere løpetreningen vil påvirke resultater på sykkelsetet.

Takker for svar :)[/quote)

Hei! Hvorfor har du lyst til aa loepe maraton saa snart naar du totalt mangler erfaring? Har du inngaatt veddemaal med kompiser e.a.?
Det var veldig vanlig noen aar da Oslo-maran startet, og mange fikk seg en troekk.
Og. jeg skal gi deg et godt raad. Med de tidene du oppgir saa har du en vei aa gaa foer du skal proeve paa helmaraton, det har forsaavidt
faatt svar paa allerede. Men glem den tiden sn-berge nevner, for skal du oppnaa f.eks. 3.30 til vaaren, maa du bruke mye, veldig mye tid
til kvalitetstrening. Det er ikke mulig aa regne ut tiden etter en kalkulator samme hvor mye erfaring en har, uten aa vite hvor mye tid du
vil bruke til trening.
Min lange erfaring tilsier at du foerst boer faa opp farten og kjoere langintervaller paa distansene du nevner, og forbedre de tidene med
min.2 min. paa 3 km. og 15 min. paa 10 km. Da naermer du deg de tidene mange av oss veteraner presterte som 45-aaringer.

Tren kvalitetsintervaller + noen rolige langturer (4,5-5 min.km) 15-20 km. fram til vaaren. Da kan du teste deg paa halvmara, og hvis du ikke
da klarer under 1.35 saa trener du feil/ med for daarlig intensivitet.

Loepetrening er som sn-berge sier veldig bra trening ogsaa for syklister, men ikke omvendt.
Pga ny hofte og flytting loeper jeg lite naa men vedlikeholder kondisen bra. Sykler 4-6 timer (iblant 7-8) gjoer jeg 4-5 x uka hele aaret,
April - September i + 30-38. Jeg er 77 aar, og har langt over 30 helmaraton og hundrevis av andre loep bak meg, saa du har god tid til
aa knuse alle mine tider, antall loep osv. for jeg fikk bare 10 "loepeaar" foer en ulykke stoppet meg.

Ikke noe problem for deg i saa ung alder aa faa opp farta vet jeg, saa sats paa kvalitetstrening, ikke daffetempo 5-6 min./km. da kommer du
ingen vei. PS. i Mai fikk jeg en mail fra en gutt paa 15 som fikk kjewft av meg sist jeg var innom Norge for 2 aar siden, da var han en altfor
“rund & god", overvektig og trente aldrig. Sist vinter tok han til vettet, slanket seg/vokste vel av seg litt flesk ogsaa, og jogget 8-10 km etpar
dager i uka +. Han ville loepe halvmara paa hjemstedet og spurte om gode raad. Jeg dro til og sa at hvis du ikke klarer under 1.50 saa har
du ingen loeperframtid. Han forstod nok spoeken , trente bra i noen uker og kom smilende i maal paa 1.48 fortalte hans mor. Ds.

Det er totalt meningsloest aa satse paa helmara foer du klarer halve paa under 1.35. Siste delen skiller mellom mosjonister og loepere, og
du har alle muligheter til aa klare en slik tid. Tren godt hele vintern, saa er blir en enkel sak . Lykke til fra en veteran!

s_egeland

Legg innav s_egeland » 29 sep 2016 10:54

Enig med Veteran her. Slike kalkulatorer er beregnet på trente, seige, mosjonister. 18 år er veldig ungt for maraton. Har lest at 18-åringer løper i snitt like fort på maraton som 60-åringer. 4 timer på sykkelsetet er en helt annen intensitet enn du vil ha med løping. Maraton er for de gamle og seige, selv langdistanseløpere som løper 10 km under 30min venter til de er rundt 25 før de prøver seg på maraton. Marius Vedvik (92) debuterte nå på årets Oslo maraton.

Vil tro du har svært gode forutsetninger for å løpe fort ut ifra høyde og vekt, og det at du har syklet en del.
Kjør først på mot halvmaraton, få denne ned i hvert fall 1:35 (vil nok gå fort). Hvilke tidsmål du bør ha er vanskelig å si nå når du ikke har trent noe løping, og det kommer an på hvor mye du legger i det. Tren løping i 2-3 måneder, da vet du mye mer om hvilke muligheter som ligger der. (Jeg gikk fra ditt nivå til BCM-halv på 1:29 på 14 måneder.)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

FrodeS

Legg innav FrodeS » 29 sep 2016 17:10

Hvorfor kan ikke unge løpe maraton? Yngvild Kaspersen på 21 år er en av verdens beste skyrunnere. Hun vant blant annet et verdenscupløp hvor løpetiden var nærmere 5 timer. Jeg er heller ikke enig i at man bør løpe under 1.35 på halvmaraton, under 10 min på 3 km eller under 35 min på 10 km for å prøve seg på maraton....Distansen er da ikke forbeholdt bare de som løper raskt. Halvparten som løper New York Maraton bruker mer enn 4:30. Det viser at de aller fleste kan gjennomføre et maraton med litt forberedelser. Det er nok lurt å ha respekt for distansen og ha endel langturer i beina og gjerne også litt raskere langturer i maratontempo. Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne gjennomføre en maraton i god stil dersom du trener fornuftig og med tilstrekkelig mengde frem til våren. Ellers synes jeg at kommentarene fra snberge er fornuftige.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 30 sep 2016 10:24

Hei,

Slenger inn en støtte til å drøye litt med maraton. Kan være lurt å ha litt is i magen, og ikke skynde seg til skader.

Ta gjerne halvmaraton som neste mål. Når du føler at du mestrer/håndterer kan du forsåvidt snuse på maraton (uten å nødvendigvis henge seg opp i tid).

Skyter samtidig inn at det finnes distanser mellom halvmaraton og maraton også. I Oslo-området finnes eksempelvis Nordmarkstravern på 30 km. Halvmaratonløp i terrenget vil også gi økt løpstid enn en asfalt-maraton, og kan fungere som et skritt på veien til maraton. (Nordmarka halvmaraton, Birken, ++)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Arthur

Legg innav Arthur » 30 sep 2016 17:55

Jeg tror også at halvmaraton e.l. kan være det beste til å begynne med.
Det finnes mange topputøvere som løper mange mil i uka som kvier seg på helmaraton fordi det er så fryktelig langt.
Den 1. mila går veldig bra, det gjør ofte den 2. også, men så etter ca. 30km og utover skjer det noe med kroppen. Da kan den siste drøye mila bli fryktelig laaang.

Jeg sier ikke at du skal gjøre det vi sier, men det kan være lurt å høre på hva vi sier.
Selv bruker jeg å "teste" litt på egenhånd hvis jeg er usikker.
Jeg deltar i en del motbakkeløp og ofte i mosjonistklassen, men av og til også i konkurranseklassen. Dette gjør jeg mest for min egen del da jeg egentlig ikke har noe der å gjøre sett ut fra resultatlista.
I de løpene jeg ønsker å delta i konkurranseklassen er det i løyper der jeg har testet ut litt på forhånd slik at arr. skal slippe å sitte å vente så veldig lenge på meg.
Selv vet jeg at jeg kommer i mål uansett egentlig og det er det mange som gjør hvis de går inn for det selv i maraton. Men til hvilken pris?
Er det verdt slitet?
Har du styrken i hodet til å takle et evt. nederlag som å gått på en sprekk å bomme på tiden med f.eks. en time eller ennda værre hvis du må bryte?
For mange kan dette være et vinn eller forvinn å nå som trening har blitt så gøy er det jo litt trist hvis det skal skje.

ITSOOPC

Legg innav ITSOOPC » 30 sep 2016 20:46

Hei takker igjen for svar.

Skal trene meg opp til å bli en god løper uavhengig av om jeg løper maraton eller ikke (er ikke noe veddemål Veteranen). Jeg vil ta avgjørelsen om å løpe maraton/halv når jeg har fått flere mil i bena. Burde vel kjenne litt på distansen med noen rolige langturer.

Veteran

Legg innav Veteran » 01 okt 2016 04:00

ITSOOPC skrev:Hei takker igjen for svar.

Skal trene meg opp til å bli en god løper uavhengig av om jeg løper maraton eller ikke (er ikke noe veddemål Veteranen). Jeg vil ta avgjørelsen om å løpe maraton/halv når jeg har fått flere mil i bena. Burde vel kjenne litt på distansen med noen rolige langturer.

Hei! det hoeres veldig fornuftig. Du har baade alder og kropp paa din side om du vil satse litt paa loeping, (uten veddemaal ja, haha).
Maraton er ikke det viktigste i livet, men veldig moro naar en er naturlig loepeglad og godt trent.
Flere rolige langturer blir bra i starten, men ikke glem farten helt, du har et greit utgangspunkt paa 3 km. som du enkelt forbedrer etter
kort tid. Lykke til, og la oss faa hoere fra deg framover!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»