Realistisk Maraton Tid

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Veteran

Re: Realistisk Maraton Tid

Legg innav Veteran » 01 okt 2016 04:25

Arthur skrev:Jeg tror også at halvmaraton e.l. kan være det beste til å begynne med.
Det finnes mange topputøvere som løper mange mil i uka som kvier seg på helmaraton fordi det er så fryktelig langt.
Den 1. mila går veldig bra, det gjør ofte den 2. også, men så etter ca. 30km og utover skjer det noe med kroppen. Da kan den siste drøye mila bli fryktelig laaang.

Jeg sier ikke at du skal gjøre det vi sier, men det kan være lurt å høre på hva vi sier.
Selv bruker jeg å "teste" litt på egenhånd hvis jeg er usikker.
Jeg deltar i en del motbakkeløp og ofte i mosjonistklassen, men av og til også i konkurranseklassen. Dette gjør jeg mest for min egen del da jeg egentlig ikke har noe der å gjøre sett ut fra resultatlista.
I de løpene jeg ønsker å delta i konkurranseklassen er det i løyper der jeg har testet ut litt på forhånd slik at arr. skal slippe å sitte å vente så veldig lenge på meg.
Selv vet jeg at jeg kommer i mål uansett egentlig og det er det mange som gjør hvis de går inn for det selv i maraton. Men til hvilken pris?
Er det verdt slitet?
Har du styrken i hodet til å takle et evt. nederlag som å gått på en sprekk å bomme på tiden med f.eks. en time eller ennda værre hvis du må bryte?
For mange kan dette være et vinn eller forvinn å nå som trening har blitt så gøy er det jo litt trist hvis det skal skje.

Hei du! Ikke ta det negativt om jeg "arresterer" deg litt paa noen uttalelser. Du gir raad paa vegne av oss maratonere som om du er erfaren, men
noe av det du sier er totalt feilaktig. Etter mange aar i gamet, og ikke minst personlig kontakt med utallige topploepere i flere land, saa har jeg
aldri moett noen som har kviet seg fordi det er saa fryktelig langt! De som sier det er mosjonister som har trent masse etter all verdens moderne metoder, uten aa komme noen vei. Ekte maratonere gleder seg enormt til hvert eneste loep, virkelig ser fram til loepet og aa kunne treffe gode
loepekamerater til ny dyst. Ingen som er noenlunde godt trent gruer seg til siste mila, det er tullprat. Alle vet at den ofte kan gaa minst like raskt som de to foerste. Alle opplever boelgedager i et loep, og plutselig kan det loesne foerst etter 30 km. ogsaa, det opplevde jeg flere ganger, litt
spesielt at det ogsaa skjedde allerede i debyen, men det er det mest facinerende med maraton.

Leit at du foeler det slik, men det beror kun paa at du har for daarlig treningsgrunnlag. Dette har jeg advart mot lenge, aa loepe maraton
skal en aldri gjoere foer en er saa godt trent at en vet at f.eks. 3.30 eller 3.00 er en grei sak, alt etter alder og ambisjoner.
I dag prates det altfor mye om pers. zoner og puls, vi gamle var heldige som ikke hoerte om noe slikt, vi loep som guttunger, av pur glede og
hadde det moro hele tiden i hvert eneste loep. Aldri pratet vi om aa perse, jeg ble paameldt til debyen av kompisene og startet loepet
36 tim. etter at jeg hadde trent 30 km. paa godt under 2 tim. da var jeg 41aar og hadde trent i kun 3 aar. Hadde noen foer loepet spurt meg
om hva jeg satset paa, ville jeg svart " aa gjoere mitt aller beste", men det maa skje en ulykke hvis jeg ikke loeper godt under 3 tim. og det
ble en enkel match.
Slitet du prater om er kun for de som absolutt vil loepe maraton uten aa vaere trent til det, noe vi gamlinger alltid advarte mot.
Jeg tror at du forstaar meg naar du tenker etter, og om du slev vil loepe raskere saa maa du trolig trene litt mer. Lykke til du & alle andre!

s_egeland

Re: Realistisk Maraton Tid

Legg innav s_egeland » 04 okt 2016 08:05

FrodeS skrev:Hvorfor kan ikke unge løpe maraton? Yngvild Kaspersen på 21 år er en av verdens beste skyrunnere... Jeg er heller ikke enig i at man bør løpe under 1.35 på halvmaraton... Distansen er da ikke forbeholdt bare de som løper raskt. Halvparten som løper New York Maraton bruker mer enn 4:30... Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne gjennomføre en maraton i god stil...

Her sammenligner vi litt epler og pærer. Jeg ga rådene mine til en 18-åring har drevet med sykling, forstod det på han som at han hadde litt ambisjoner og ikke bare ville fullføre. Flott for en overvektig 50-åring å fullføre NY-maraton på 4:30, men en 18-åring med løpekropp bør ha andre målsetninger. Da vil jeg som Veteran anbefaler, begynne med fart og så øke distansen etter hvert.

Sa ikke at unge ikke kan løpe maraton, men at de sjeldent løper maraton fort. Hun du refererer til løpte 39 blank på sin første løpekonkurranse uten noe spesifikk trening, da er man et unntak, ingen regel å følge. Løpte 5000 på 17:30 også vel? Det er 3-3,5 min raskere enn TS klarer pdd.

Han kan garantert klare å fullføre maraton, kan sikkert klare sub4 til våren, men hvor gøy er det for en 18-åring uten "handicap"? Vil klare sub3 som 20-åring hvis han er litt motivert og trener riktig.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»