Anbefaling terrengsko til langt fjelløp?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
torolav

Anbefaling terrengsko til langt fjelløp?

Legg innav torolav » 03 okt 2016 20:43

Jeg har hatt to par med Adidas Adizero XT, og har forsåvidt vært brukbart fornøyd med de. Det kan imidlertid virke som det finnes endra bedre alternativer på markedet, og det kunne vært interessant å høre hva dere på forumet anbefaler.

Jeg har meldt meg på Stranda Trail Race til neste år, og det er viktig at skoene egner seg til det løpet - dvs 33 km i fjell og steinete terreng. Ellers går det mye skog på østlandet.

Ref. tidligere tråder så er VJ Irock vel ansett. Andre merker i "jungelen" er La Sportiva, Inov8, Salomon, Saucony Peregrin ++.

Noen som vil dele sine anbefalinger?
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukeravatar
torolav

Re: Anbefaling terrengsko til langt fjelløp?

Legg innav torolav » 04 okt 2016 09:19

Jeg fant etterhvert relevante gamle tråder her inne på forumet. Tenker VJ Irock er aktuelt.

Hvordan er de skoene på grusvei? I løp som nordmarkstravern er jo 15-20 km på grusvei innimellom stipartiene.

TriTrond

Legg innav TriTrond » 04 okt 2016 11:46

Har VJ Irock og er veldig fornøyd med dem til terrengløping, men synes de er noe vonde ved løping på hardt underlag - spesielt på transportetapper til/fra terrenget (for oss som ikke liker å kjøre for å trene). Kjøpte meg Hoka Speedgoat og har kun gode erfaringer med disse - de er relativt brede i forfoten hvilket passer meg bra, har godt grep (selv om ingen slår VJ Irock) og demper bra. Om noe negativt skal sies om skoene er at de grunnet tykk såle ikke er så stabile som tynnsålede terrengsko, men det har ikke vært et problem så langt.

T.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 05 okt 2016 11:18

har hørt mye bra om Altra Superior 2.0. til lange fjelløp. I hvert fall verdt å ta med i vurderingen.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 06 okt 2016 10:27

Altra Superior 2.0 ser kanskje ut til å være mer behagelig (ifølge tester hos Løplabbet) om man også løper på grus, samtidig som grepet er dårligere på våt stein enn VJ Irock. Vanskelig å få både i pose og sekk :)

Hoka Speedgoat er relativt tung, sammenlignet med VJ Irock.

Per nå så heller det mot VJ Irock, tenker jeg.

Arthur

Legg innav Arthur » 06 okt 2016 18:20

torolav skrev:Altra Superior 2.0 ser kanskje ut til å være mer behagelig (ifølge tester hos Løplabbet) om man også løper på grus, samtidig som grepet er dårligere på våt stein enn VJ Irock. Vanskelig å få både i pose og sekk :)

Hoka Speedgoat er relativt tung, sammenlignet med VJ Irock.

Per nå så heller det mot VJ Irock, tenker jeg.

Hvordan er holdbarheten på disse?
De går ikke i oppløsning bare etter noen ukers bruk?

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 07 okt 2016 18:11

En fra forumet jeg har blant mine Strava-kontakter har brukt sine VJ Irock i ca 700 km. Det tyder på at de kan holde en stund...

argbre

Legg innav argbre » 08 okt 2016 18:52

Saucony Peregrine 6 har jeg løpt mye med i år, fjell, myr, grus og asfalt. Jeg ville valgt den til et løp hvor man vil ha litt stivhet og demping, jeg har aldri mistet grepet med den bortsett fra i gjørme når halvparten av knottene var slitt vekk. Brukte denne bla på styrkeproven rett vest uten et feilskjær.

Jeg ser Altra Superior er nevnt, jeg vil kategorisere den skoen som livsfarlig på alt annet en tilrettelagte grusveier.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 10 okt 2016 12:12

Saucony Peregrine 6 har jeg løpt mye med i år, fjell, myr, grus og asfalt. Jeg ville valgt den til et løp hvor man vil ha litt stivhet og demping, jeg har aldri mistet grepet med den bortsett fra i gjørme når halvparten av knottene var slitt vekk

Jeg fikk lånt meg Saucony Peregrine 5 av en kompis. De opplevde jeg ca på samme nivå som mine Adidas Adizero XT mhp. grep. Så for å prøve noe nytt, så peila jeg meg inn på noe med bedre grep. Det har imidlertid en "kostnad" med dårligere egenskaper (komfort-egenskaper) på grus, kan det høres ut som.

VJ Irock høres lovende ut på rene terrengløp, så får jeg se om jeg i kjøper terrengsko som er mer behagelig på gruspartier i tillegg. Da flyr tusenlappene imidlertid raskt av gårde, så det gjør jeg ikke uten at jeg "må" ;)

Arthur

Legg innav Arthur » 10 okt 2016 15:41

Saucony Peregrine 6. Er dette også en sko man får kjøpt på Løplabbet?

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»